Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hartge 318is --> 2,3l

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ufo777
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 371
    • Pohjanmaa

    Hartge 318is --> 2,3l

    Tietääkö ketään miten hartge on rakentanut noita iS koneita että niistä tulee 2,3litraisia? Onko Hartge itse valmistanut kampiaxeleita vai ottanut jostain toisesta koneesta? Ainoa mitä olen löytänyt on miten saa koneen 2,1litraiseksi.
    Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

    Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by ufo777 View Post
    Tietääkö ketään miten hartge on rakentanut noita iS koneita että niistä tulee 2,3litraisia? Onko Hartge itse valmistanut kampiaxeleita vai ottanut jostain toisesta koneesta? Ainoa mitä olen löytänyt on miten saa koneen 2,1litraiseksi.
    Tuollaisen kasvatussarjan kertaalleen olen nähnyt, jäin käsitykseen että kampi akseli on 318tds mallista ja männät on teetetetty kyseistä moottoria varten, männissä Kolbe Schmidin merkit.

    Jos en väärin vuosien takaista juttua muista, niin koneen kooksi tuli 2,2l.
    Olli.

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2561
      • .

      #3
      Originally posted by Rocla View Post
      Tuollaisen kasvatussarjan kertaalleen olen nähnyt, jäin käsitykseen että kampi akseli on 318tds mallista ja männät on teetetetty kyseistä moottoria varten, männissä Kolbe Schmidin merkit.

      Jos en väärin vuosien takaista juttua muista, niin koneen kooksi tuli 2,2l.
      Aika väärin muistettu. 318tds:n kammella ei M42-moottorista saa koskaan 2,2 litraista, koska siinä vaiheessa männät hipovat jo kovasti toisiaan. M41:n iskunpituus on pienempi kuin M44-moottorin eikä se 1mm suuremmasta porauksesta huolimatta ole kuin 1,9. Unohtaka se 318tds:n kampi. Ei sillä mitään tee.

      Noin 1951 kuutionen kone saadaan vakioporauksella ja M47-moottorin 88mm iskuisella kammella.
      1995 kuutiota saadaan M47:n uudemman version kammella, jossa on 90mm isku. Tästä suuremmat sitten poraamalla ja/tai Hartgen kammella.
      Last edited by Freak; 09-04-2007, 16:33.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • ufo777
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 371
        • Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Freak View Post

        Tästä suuremmat sitten poraamalla ja/tai Hartgen kammella.
        Eli Hartge kampi on joku itte tehty, eli ei löydy vakiona jostain BMW koneesta?
        Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

        Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2561
          • .

          #5
          Originally posted by ufo777 View Post
          Eli Hartge kampi on joku itte tehty, eli ei löydy vakiona jostain BMW koneesta?
          Todennäköisesti sillä en ainakaan itse ole BMW:ltä vastaavaa löytänyt. Tuo 90mm on suurin isku mitä on.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎