Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds lämmöt tappiin, ahdot häviää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jleino
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 204

    525tds lämmöt tappiin, ahdot häviää

    No niin! Kävin hakee pakokaasulapun katsastukseen jossa konetta huudatettiin talla pohjassa ja itku oli tulla

    Päästöt oli hyvät ja katastus meni läpi ilman moitteita. Lähdin sieltä ajaa normaali vauhtia maantietä ja ohitin jaq ihmettelin että mitä vittua kun ei kule?!

    Huomasin et ei ahdot nouse ja lämmötkin oli tapissa
    Pysäytys ja kiroaminen. Tyhjäkäynnillä lämmöt tasaantu. Alavesiletku aivan kylmä, joten flekti ei pyöri. Ei painetta jäähdytys järjästelmässä eikä vuotoja! Mielestäni tuossa järjettömässä auton rääkkäämisessä hajos jotain, ELI olisiko se kansi/tiiviste, vesipumppu??!!

    Vai pelkästään termari joka tuntuu aika epätod näköseltä, ikävä kyllä. Sisään puhaltaa kylmää.

    Sanokaas tietävät tai vastaavan kokeneet jotai. Mikä on tää juttu siitä muovisesta vesipumpun siivistä mitä searchilla löyty--

    Olisinko niin onnekas ettei muka muuta ole. JA onko restauksen tehneellä korjamaamolla mitään vastuuta vai onko oma vikani vaikka kansi olis halki ja turbo leiponu kii saatana. Kallis operaatio joka vuosi tämmönen vitutus
    Voimaa...
  • jleino
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 204

    #2
    Niin, ja ei sit onneks ehtiny keittää. Lämm,öt tasaantu tosi hyvin tyhjäkäynnil ja muutenkin kaikki vaikutti tyhjäkäynnillä täysin normaalilta kun vielä laitoin flektin suoralla virralla pyörimään sek käynnin ajaks
    Voimaa...

    Comment

    • jleino
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 204

      #3
      Niin, ja ei sit onneks ehtiny keittää. Lämm,öt tasaantu tosi hyvin tyhjäkäynnil ja muutenkin kaikki vaikutti tyhjäkäynnillä täysin normaalilta kun vielä laitoin flektin suoralla virralla pyörimään sen käynnin ajaks
      Voimaa...

      Comment

      • petrik
        Newbiemmer
        • Oct 2004
        • 5

        #4
        Sama homma...

        ... joskin vika ilmeni kun lähdin katsastuskonttorilta jossa päästömittaus oli tehty. Auto on siis myös 525 TDS, vm -95. Nilkuttelin lämppäri täysillä autolla takaisin konttorille ja kerroin että auto oli katsastukseen tuotaessa ok, mutta pihasta lähdön jälkeen n. 500 metrin jälkeen lämmöt tapissa ja tehot poissa. Ihmeteltiin että menikö siitä kannentiiviste... ei kai nyt sentään. Katsastusmies tutkaili kansiostaan että ihan suositusten mukaan hänsen päästömittauksen kyllä teki... paitsi että päästömittauksessa oli kuitin mukaan kierrätetty moottoria rajoittimeen asti (niinkuin minun mielestäni aina tehdään) eli 4750 r/min mutta siellä kansiossa lukikin molempien hämmästykseksi E34 525 TDS kohdalla että suositeltu kierrosyläraja on 3500-4000 r/min. Katsastusmies totesi että hän teki virheen kun kierrätti niin paljon. Sain käteeni korvausanomuslapun ja kun auto oli korjattu, niin vein täyttämäni korvausanomuslapun konttorille (keskiviikkona) ja seuraavana tiistaina oli rahat tilillä. Se mitä oli hajonnut oli ne vesipumpun muoviset siivekkeet, eli se siipikehä oli murtunut irti akselista. Pienillä kierroksilla ne pyörivät jotenkuten mukana, isommilla ei. Korjaamolla sanoivat että pumppu olisi hajonnut joka tapauksessa puolen vuoden kuluessa, päästömittauksessa kierrätys vain nopeutti hommaa. Pumppu + termostaatti (vaihdettiin varmuuden vuoksi) + syylärin nestettä + työt maksoi 180 euroa. Katsastuskonttori maksoi koko lystin.

        Katsastusasema oli A-Katsastus asema Launeella, Lahdessa ja korjauspaja MBA-Autokorjaamo, myös Lahdessa.

        Comment

        • xela
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 141
          • Tampere

          #5
          Surkee juttuhan tuo on, jos katsastuksessa auto hajoaa, mutta kyllä mun mielestä moottorin pitää kestää vaikka sitä rajoitinta vasten kierrätetäänkin. Todennäköisesti vesipumppu olis lauennu aika pian muutenkin (jos vika nyt on siinä, mikä kyllä tässä tapauksessa vaikuttaa todennäköiseltä. Tuo ahtojen katoaminen on outoa vai onko kyse vaan siitä, että moottorinohjaus rajoittaa tehoa, kun lämmöt meinaa karata, ehkäpä näin kuitenkin. Eipä kai turbo mitenkään erityisen koville joudu vaikka koneessa täydet kierrokset onkin. Enemmän se joutuu töihin silloin kun otetaan esim täyskaasukiihdytys ja syöttö on maksimissa. Noista tds:n päästömittauskierroksista mulla ei oo mitää hajua, mutta kyllä itellä on ainakin aina vedetty punarajalle.

          Comment

          • Happo
            BTCF Member
            • Sep 2004
            • 922
            • Kauhajoki

            #6
            Luulisi, että maksuvelvollisuutta ei ole, jos kaikki on tehy ohjeiden mukaisesti ja jos vesipumppu on hajonnut, niin se on melkeen onni, että se tuossa hajosi, eikä maantiellä kaukana kotoa.

            Käsittääkseni tuo 3500-4000 r/min on tarkoitettu automaattivaihteistoisille autoille laatikon säästämiseksi.

            EDIT: tuolta kuvasta arvot kohdilleen.

            Last edited by Happo; 10-10-2006, 16:22.
            Ford S-Max 2.0
            Kilpuri VW Golf III VR6
            ex:

            F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

            Comment

            • jleino
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 204

              #7
              Asiallisia vastauksia kiitti

              VIka selvisi, ne vesipumpun siivekkeet oli lähteneet irti kierrättäessä, mikä tehtiin mielestäni väärin koska kierroksia oli ainakin kolmeen otteeseen yli 6000 joka on helvetisti liikaa diiselivehkeelle.

              Korjasivat kyseeisessä liikkeessä heti seuraavana päivänä kuntoon. Maksoi 174€ukkua osineen. Kysyin että tulevatko vastaan kun heillä se kemahti. Eivät tule.
              No, tarinan opetus on se että olipa helpotus kun mitään muuta ei sit menny ja auto pelaa taas hyvin. Säikäytti vaan niin perskeleesti tommonen. Huhhuh
              Voimaa...

              Comment

              • petrik
                Newbiemmer
                • Oct 2004
                • 5

                #8
                Kierrätys ja automaattiloota

                Sitä minäkin arvelin että se katsastuskonttorin suositus on automaattilaatikolla varustetulle autolle ja minulla on manuaali vaihteet. En ajatellut sitä kylläkään ääneen, kun ei siinä suosituslapussa ollut niitä eritelty ja kun kerran alkoi näyttää siltä että konttori maksaa korjauksen...

                Kaikki diisselit mitä minulla ja kavereilla on ollut on aina mitattu niin että kaasupoljin on tintattu pohjaan ja kone sitten kiertää minkä kiertää. Kyllä kunnossa oleva kone sen kestää, mutta kun muovisiivillä oleva vesipumppu on elämänsä ehtoopuolella niin ko. homma antaa sille viimeisen niitin. Niinkuin korjaamolla sanoivatkin, se pumppu olisi hajonnut melko pian joka tapauksessa. Kyllä minäkin ihmettelin kun katsastuskonttori maksoi tällaisen kuluvan osan vaihdon. No kyllä minä sitten siellä konttorilla kävin vielä erikseen kiittelemässä.

                Tarkastin vielä sen että paljonko niitä kierroksia oli ollut päästömittauksessa. Ei yli kuuttatuhatta kuten jleinolla mutta 5250 kuitenkin. Suurin vääntö taitaa olla tuossa 4700 kierroksen paikkeilla ja siitä alkaa punainenkin kiekkamittarissa.

                Comment

                • jleino
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 204

                  #9
                  Hieman OT nyt mutta; itellä ainakin tuntuu ettei enää hyövää kierrättää yli 4tonnin..
                  Jännä vaan jos se huippu vääntö on niin korkeella "virallisten arvojen mukaan
                  Voimaa...

                  Comment

                  • escortmk2
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 359
                    • halikko

                    #10
                    huippuvääntö 2200 kierrosta ja huipputeho 4400
                    BMW 740IA 1993
                    BMW 530D E61

                    Comment

                    • Rale
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 1482
                      • Porvoo

                      #11
                      Originally posted by Happo View Post
                      Luulisi, että maksuvelvollisuutta ei ole, jos kaikki on tehy ohjeiden mukaisesti ja jos vesipumppu on hajonnut, niin se on melkeen onni, että se tuossa hajosi, eikä maantiellä kaukana kotoa.

                      Käsittääkseni tuo 3500-4000 r/min on tarkoitettu automaattivaihteistoisille autoille laatikon säästämiseksi.

                      EDIT: tuolta kuvasta arvot kohdilleen.

                      Saisko samanlaisen datan E39 530da:lle kiitos

                      Comment

                      • kartsan
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 187
                        • Kiukainen

                        #12
                        Taitaa olla aika yleinen juttu tämä koska mulla kävi tänään juurikin näin eli katsastuksen jälkeen lämmöt alkoivat nousta. Katsastuksen aikanakin olin kuulevinani siinä vaiheessa kun kierrokset palasivat tyhjäkäynnille jonkun räsähdyksen moottorista mutta en kiinnittänyt siihen huomiota kun ei ollut kova ääni eikä sen jälkeen mitään kuulunut.

                        Sähköflekti alkoi sen jälkeen pyörimään mitä ei juurikaan tapahdu talvisin. Enpä sitäkään jäänyt ihmettelemään kun ajattelin että se ryntäyttäminen varmaan sitten lämmitti moottoria sen verran.

                        Olin katsovinani että mittarissa oli joku kierrosraja jonka yli katsastusmies ei nostanut kierroksia joten ei varmaan auta mennä valittamaan. Luulempa että se pumppu oli joka tapauksessa aikansa elänyt... toivottavasti se on vaan vesipumppu .
                        Yamaha XJ750 ja XJ900
                        E32 730iA
                        ex E32 750iAL
                        ex E34 525tdsA Touring

                        Comment

                        • kartsan
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 187
                          • Kiukainen

                          #13
                          Onneksi tällä kertaa syynä oli vesipumppu:
                          Yamaha XJ750 ja XJ900
                          E32 730iA
                          ex E32 750iAL
                          ex E34 525tdsA Touring

                          Comment

                          • Lakeson
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 649
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Voi perkele. Melko radikaalissa paikassa on bemu säästänyt..
                            Ei mopolla mahottomia..

                            Comment

                            • Happo
                              BTCF Member
                              • Sep 2004
                              • 922
                              • Kauhajoki

                              #15
                              Originally posted by Rale View Post
                              Saisko samanlaisen datan E39 530da:lle kiitos
                              Ei ollu enää 530da:lle mitään spesiaalirajotuksia. Ryntäyskierrokset 4800 boschin pumpulla. Muille ei antanut mitään kummempia rajotuksia, kuten ei myöskään automaatille.
                              Ford S-Max 2.0
                              Kilpuri VW Golf III VR6
                              ex:

                              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎