Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS pumppu vuotaa -> tiivisteet vai koko pumppu vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

    TDS pumppu vuotaa -> tiivisteet vai koko pumppu vaihtoon?

    No niin. Asiathan on niin mukavasti, että tuossa vuoden 97 325 TDS:ssä ruiskupumppu vuotaa (ilmeisesti siitä alhaalla olevasti luukusta).

    Nyt on siis edessä jonkinlaista pumppuremonttia, jotka ovat tunnetusti aika hintavia.

    Onko mitään järkeä yrittää päästä mahdollisimman halvalla eli saada joku vaihtamaan tiivisteitä? Foorumilta luin, että jossai espoolaisella verstaalla olisi vaihdettu tiivisteitä pumppua irrottamatta = halvempi remontti, 200-300e.
    Onko kovinkin suuri riski, että kun tiivisteet on vaihdettu niin leviää jotain muuta?

    Toinen vaihtoehto tietysti olisi uusia koko hoito. Tässä tapauksessa alkaa tietysti vähän kutkuttamaan, josko tohon saisi sitä voimaa lisää. Mitähän sellanen lysti maksaa ... :think

    Entä muita vaihtoehtoja? Onko tuo pumppu siis vaihtokunnossa, jos tiivisteet vuotaa? Käynnissä ei ole mitää vikaa. Lämpimänä vähän sahauttaa, ehkä 2 sek. Kauan seisseenä ei lähde ilmailematta.

    4. suutin on vaihdettu ja jotain o-renkaita ja sen sellasta. Imaseeko tuolta pumpusta ne ilmat siihen kirkkaaseen letkuun, joka lähtee suodattimelta?

    200 000 on mittarissa ja todellisista ei ole varmuutta.
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS
  • AKSU
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 402
    • Nivala

    #2
    Todennäköisesti vuotokohta on pumpun ylemmänkannen tiiviste. (Omassa ainakin oli). Näyttää kyllä helposti siltä et löpö tulee siitä luukusta.(Luukku juuri siinäkohti et valuttaa sen päälle). Tiivisten vaihto aika helppo juttu kotonakin, muistaa vaan merkata tarkoin kannen sijainin---> jos kansi millin pari väärässä kohdassa ei todennäköisesti lähde käymään tai "ryntää" kierroksille.Eli kansi paikoilleen+ruuvien pieni esikiristys, kaveri starttailen ja kannen hienosäätö puupalikalla ja pikku vasaralla, lopuksi muistat vaan kiristää vain pultit. Jos et itse viitti tehdä, korjaus n 100€ sis tiivisteen. (Diesel turunen Oulu)



    Originally posted by kosmik View Post
    No niin. Asiathan on niin mukavasti, että tuossa vuoden 97 325 TDS:ssä ruiskupumppu vuotaa (ilmeisesti siitä alhaalla olevasti luukusta).

    Nyt on siis edessä jonkinlaista pumppuremonttia, jotka ovat tunnetusti aika hintavia.

    Onko mitään järkeä yrittää päästä mahdollisimman halvalla eli saada joku vaihtamaan tiivisteitä? Foorumilta luin, että jossai espoolaisella verstaalla olisi vaihdettu tiivisteitä pumppua irrottamatta = halvempi remontti, 200-300e.
    Onko kovinkin suuri riski, että kun tiivisteet on vaihdettu niin leviää jotain muuta?

    Toinen vaihtoehto tietysti olisi uusia koko hoito. Tässä tapauksessa alkaa tietysti vähän kutkuttamaan, josko tohon saisi sitä voimaa lisää. Mitähän sellanen lysti maksaa ... :think

    Entä muita vaihtoehtoja? Onko tuo pumppu siis vaihtokunnossa, jos tiivisteet vuotaa? Käynnissä ei ole mitää vikaa. Lämpimänä vähän sahauttaa, ehkä 2 sek. Kauan seisseenä ei lähde ilmailematta.

    4. suutin on vaihdettu ja jotain o-renkaita ja sen sellasta. Imaseeko tuolta pumpusta ne ilmat siihen kirkkaaseen letkuun, joka lähtee suodattimelta?

    200 000 on mittarissa ja todellisista ei ole varmuutta.

    Comment

    • kosmik
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 167
      • Tampere

      #3
      Originally posted by AKSU View Post
      Todennäköisesti vuotokohta on pumpun ylemmänkannen tiiviste. (Omassa ainakin oli).
      Täytyy siis vähän tutkia tarkemmin tuota vuotokohtaa. Toivottavasti olis sitten ylemmän kannen tiiviste. Alemman kannen tiiviste jos on niin on kait pahempi homma...

      Vaikkakin... jos ylemmän tiiviste vuotaa niin luulis, että kohta vuotaa alemmankin. Vai miten on. Kauanko sulla on tosta tiivisteen vaihdosta?
      ---------------
      e39 528iA
      ex: e36 325TDS

      Comment

      • AKSU
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 402
        • Nivala

        #4
        Originally posted by kosmik View Post
        Täytyy siis vähän tutkia tarkemmin tuota vuotokohtaa. Toivottavasti olis sitten ylemmän kannen tiiviste. Alemman kannen tiiviste jos on niin on kait pahempi homma...

        Vaikkakin... jos ylemmän tiiviste vuotaa niin luulis, että kohta vuotaa alemmankin. Vai miten on. Kauanko sulla on tosta tiivisteen vaihdosta?
        Tiivisteen vaihdosta jotain reilu 2vuotta. Ei oo muita vuotoja ollu/tullu. (täytyy koputtaa puuta)

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Jos alempi tiiviste menee niin pumppu pitää irrottaa ja siitä tulee törkeän paljon työkustannuksia.

          Mun pumpusta jouduttiin vaihtamaan ensin ylempi tiiviste ja sitten alempi tiiviste, jälkimmäisessä tapauksessa koko pumppu avattiin ja tutkittiin, ne sanoivat että sillä ajaa tuossa kunnossa vielä jotain 200tkm, sitten pitää runko vaihtaa. Sanoivat myös että kilometrit näyttäisivät pitävän paikkansa. Remontti maksoi muistaakseni 1000e.

          Paljon viritys maksaa? Paljon, varsinkin tällä sähköpumpulla.
          Tässä jotain suuntaa-antavia heittoja:
          -12mm nestepää 500e
          -Asennus + säätö 1000e
          -Ohjelmointi 750e
          -Turbo 1000e
          -Pakosarja 250e
          -Uusi VP + kytkin 500-1500e riippuen mistä ostaa(automaatin ollessa kyseessä tds:n zf ei kestä viritystä ollenkaan eikä ole vahvistettavissa)
          -Iso cooleri 150-500e + putket
          -Isompi putki
          -Iso kartiofiltteri 100-150e, 500e arvoinen ilmamassamittari ei tykkää siitä ja likaantuu filtterin öljystä ja pahimmassa tapauksessa hajoaa(M51 ensimmäisessä versiossa on metallinen imusarja sekä ilmamassamittari puuttuu kokonaan)
          -Enemmän painetta kestävä ahtopaineanturi n.100e


          Vakiopumpulla pääsee Karalan mukaan maksimissaan 200hv asti ja vakiokytkin(ja ilmeisesti vauhtipyöräkään) ei sitä kestä.
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎