Nykyään noissa 6€ maksavissa digitalisissa ajastinkelloissa on patteri- tai akkuvarmenne, eli ajastimen kello pysyy ajassaan vaikkei ole kytketty sähköverkkoon. Miksei siis asennusta voisi tehdä suoraan konehuoneeseen? Tästä olisi se etu että ajastin olisi kätevästi mukana mm. työpaikalla, vielä kun noihin digi-versioihin saa ohjelmoitua vaikka kuinka monta käynnistyaikaa, on kaukosäätöä ym. Tuleeko esteeksi joku sähköturvallisuuslaki tjms.? Mistähän saisi sopivat johdot jolla muuttaa Defan pistokkeet normaaleiksi? Vai yksinkertaisesti johto poikki ja normaalit ulkokäyttöön tarkoitetut töpselit tilalle?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ajastinkello moottoritilaan lohkolämmittimelle?
Collapse
X
-
Ei tässä mielestäni tule mitään sähköturvallisuuslakia vastaan, kunhan se on asennettu asian mukaiseen koteloon/rasiaan joka on vesitiivis. Kannattaa sitten myös huomata että niitä ajastimia on sisä ja ulkokäyttöön. Eli osta sellainen ulkokäötttöön soveltuva. Ja älä ala itse kytkemään jos ei ole VARMAA tietoa.
Ja helpoinhan taitaa olla tuo johto poikki ja tavallinen pää siihen tilalle.
Tämä on siis vain oma mielipiteeni eikä ole mitään varmuutta onko tuo ihan sallittua
-
-
Originally posted by Yeppe View PostEi tässä mielestäni tule mitään sähköturvallisuuslakia vastaan, kunhan se on asennettu asian mukaiseen koteloon/rasiaan joka on vesitiivis. Kannattaa sitten myös huomata että niitä ajastimia on sisä ja ulkokäyttöön. Eli osta sellainen ulkokäötttöön soveltuva. Ja älä ala itse kytkemään jos ei ole VARMAA tietoa.
Ja helpoinhan taitaa olla tuo johto poikki ja tavallinen pää siihen tilalle.
Tämä on siis vain oma mielipiteeni eikä ole mitään varmuutta onko tuo ihan sallittua
Comment
-
-
saahan siihen johdon väliin sellaisen ajastin kellon laitettua ilman mitään laittomia virityksiäkään. eli antaa olla sen normaalin puskurissa kiinni olevan pistokkeen konehuoneessa ja laittaa siihen kiinni sen tolppaan tulevan johdon ja siihen kiinni sen ajastimen. ajastimelta taas vetää auton ulko puolelle normaalin ulko käyttöön tarkoitetun jatko johdon ja siihen taas erikseen se tolppaan tuleva johto... tulikohan tarpeeksi vaikeasti selvitettyä... tuleehan tohon aikamoinen johto viidakko ja ajastimen lisäksi joutuu ostamaan 2 jatko johtoa mut ainakin ihan laillinen pitäisi olla...
mut eiköstä niihin saa defalta sellaisia oikeitakin ajastimia väliin ettei tarvi alkaa värkkäämään. defalla ainakin on sellainen palikka joka antaa vuorotellen lohko ja sisä lämppärille virtaaE30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View Post..
mut eiköstä niihin saa defalta sellaisia oikeitakin ajastimia väliin ettei tarvi alkaa värkkäämään. defalla ainakin on sellainen palikka joka antaa vuorotellen lohko ja sisä lämppärille virtaa
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View Postsaahan siihen johdon väliin sellaisen ajastin kellon laitettua ilman mitään laittomia virityksiäkään. eli antaa olla sen normaalin puskurissa kiinni olevan pistokkeen konehuoneessa ja laittaa siihen kiinni sen tolppaan tulevan johdon ja siihen kiinni sen ajastimen. ajastimelta taas vetää auton ulko puolelle normaalin ulko käyttöön tarkoitetun jatko johdon ja siihen taas erikseen se tolppaan tuleva johto... tulikohan tarpeeksi vaikeasti selvitettyä... tuleehan tohon aikamoinen johto viidakko ja ajastimen lisäksi joutuu ostamaan 2 jatko johtoa mut ainakin ihan laillinen pitäisi olla...
mut eiköstä niihin saa defalta sellaisia oikeitakin ajastimia väliin ettei tarvi alkaa värkkäämään. defalla ainakin on sellainen palikka joka antaa vuorotellen lohko ja sisä lämppärille virtaa
Mikäli oikein ymmärsin niin ehdotat kytkentää seuraavasti: Töpselistä jatkojohto ajastimelle, ajastimelta defan johto puskurin töpseliin. Toimii muuten paitsi että se puskurissa oleva töpseli on sielä puskurissa eli normaali jatkojohto ensin pellin alle ajastimeen ja sieltä takas ulos puskuriin. Vaivalloista, ei jaksais peltiä aukoa kahta kertaa päivässä.
Voi tosiaan olla parempi ettei itse katko niitä Defan johtoja. Sähköpalon sattuessa voi vakuutusyhtiö vedota siihen ettei kytkentä ollut asianmukainen tai muuta vastaavaa. Tietääkö ketään löytyykö Defan valikoimista sopivaa välijohtoa millä saisi sen kolmepiikkisen erikoisliittimen muutettua normaaliksi?
Comment
-
-
Originally posted by jam75 View PostJees, Defalta saa sellaisen pienen kelloyksikön ja se ohjaa releboksia. Kello, releboksi ja lämpötila-anturi tais olla jotain satkun pintaan ku ostin viime keväänä. Laturi tuohon vielä niin paketti kondiksessa Laturilla vain tais hintaa olla melkein parisataa Näillä kyllä saa nätin ja toimivan asennuksen ilman kikkailuja.
No ei oo paha hinta. Tuskin sisälti asennusta? Kattelin Defan sivuilta tollasen asennusta ja vaikutti vähän pahalta jopa tee-se-itse ukolleLast edited by Bedu; 23-10-2006, 19:52.
Comment
-
-
Originally posted by Bedu View PostSaa Defalta sellaisen Warmup paketin mutta sen hinta asennettuja taitaa olla vähän eri luokkaan kun muutaman jatkojohdon.
Mikäli oikein ymmärsin niin ehdotat kytkentää seuraavasti: Töpselistä jatkojohto ajastimelle, ajastimelta defan johto puskurin töpseliin. Toimii muuten paitsi että se puskurissa oleva töpseli on sielä puskurissa eli normaali jatkojohto ensin pellin alle ajastimeen ja sieltä takas ulos puskuriin. Vaivalloista, ei jaksais peltiä aukoa kahta kertaa päivässä.
Voi tosiaan olla parempi ettei itse katko niitä Defan johtoja. Sähköpalon sattuessa voi vakuutusyhtiö vedota siihen ettei kytkentä ollut asianmukainen tai muuta vastaavaa. Tietääkö ketään löytyykö Defan valikoimista sopivaa välijohtoa millä saisi sen kolmepiikkisen erikoisliittimen muutettua normaaliksi?
no, tulipa piirrettyä... mut eipä tullu se kuva tähän ku alkoi v...uilemaan tää kone...
ja tossahan ei pitäisi olla mitään laitonta koska kaikki nuo osat löytyvät suoraan kaupasta, eikä maksa montaa euroa...Last edited by GOOFY; 23-10-2006, 21:05.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View Postja tossahan ei pitäisi olla mitään laitonta koska kaikki nuo osat löytyvät suoraan kaupasta, eikä maksa montaa euroa...Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Kiitos Goofy, idea tuli selväksi ilman kuvaakin mutta just asennutin ton lämppärin enkä tosiaan viitsi rupea repimään sitä töpseliä sieltä puskurista. Jos ton Defan oman ajastimen saa satkulla asennettuna niin laitetaan yksi sellainen kiitos. Viitsitkö Jam75 vielä vahvistaa oliko hinta siis asennettuna? Kellään muulla arviota hinnasta?
Comment
-
-
Originally posted by Bedu View PostNo ei oo paha hinta. Tuskin sisälti asennusta? Kattelin Defan sivuilta tollasen asennusta ja vaikutti vähän pahalta jopa tee-se-itse ukolle
Pitäis asentaa nykyiseen autoon kans tuo satsi, mutta laiska paska ku oon niin sen asennus on venyny ja venyny... taloyhtiössä ku ei saa pitää sisätilalämppäriä niin toi kellosysteemi vähän "kiertäis" tuota tarkistelua ...ei ne isännöitsijät ole yöllä kyttäämässä jos lämppäri lähtee päälle ja aamulla on lämmintä ku töihin lähtee. Illalla jos pistää lämpiämään niin ne perkuleet saattaa käydä kyttäämässä ja kuuntelemassa jos sisätilalämmitin huutaa niin tulee varoitus, ahdasmielistä hommaa
Comment
-
-
Originally posted by Meisseli View PostEi autoon saa asennella mitä tahansa, vaikka niitä kaupasta saisikin. Autoon kiinteästi asennetun verkkovirtajohdon tulee olla asianmukaisesti suojattua panssarikaapelia. Jos sinne pellin alle vetää jonkun bilteman jatkoroikan nippusiteillä kiinni, tulee aikamoiset ongelmat kun kaapeli nirhautuu puhki, vaihejohto nappaa auton koriin ja joku sivullinen horjahtaa autoa päin. Kyllä se auton omistajaakin vituttaa saada aamutuimaan 220V AC näpeille tai havaita auton palaneen ja vakuutusyhtiön kieltäytyvän maksamasta korvauksia.
Comment
-
-
Originally posted by jam75 View PostJoo, ei sisältäny asennusta vaan pelkät osat vain. Ei se loppujen lopuksi ole vaikea asennus Releen kytky periaatteella plussa plussaan ja miinus runkoon ja etsiä yhteen johtoon virta ku autoa käynnistetään ja liittimellä yhteen kello ja rele ja enään jää se lämpötila-anturi joka ei ole pakollinen, mutta sillekki on vasittu paikka. Hyvät ne ohjeet on, ei voi epäonnistua. Sellaista nysväämistähän se on, mutta kyllä onnistuu tee-se-itse ukoltakin ja apuja varmaan saa joltain jos tuntuu epävarmuutta.
Pitäis asentaa nykyiseen autoon kans tuo satsi, mutta laiska paska ku oon niin sen asennus on venyny ja venyny... taloyhtiössä ku ei saa pitää sisätilalämppäriä niin toi kellosysteemi vähän "kiertäis" tuota tarkistelua ...ei ne isännöitsijät ole yöllä kyttäämässä jos lämppäri lähtee päälle ja aamulla on lämmintä ku töihin lähtee. Illalla jos pistää lämpiämään niin ne perkuleet saattaa käydä kyttäämässä ja kuuntelemassa jos sisätilalämmitin huutaa niin tulee varoitus, ahdasmielistä hommaa
Mulla on vähän vastaava käyttötarkoitus tolle. Tolpassa on sellanen munakello tyyppinen ajastin mihin pitää ruuvata joka helvatin päivä monenko tunnin kuluttua saa pariksi tunniksi virtaa Onneksi kyseinen kello ei toimi, kuten ei muuten suurimmalla osalla naapureistakaan, eli virtaa tulee jatkuvasti. Ymmärrän hyvin ettei asiasta valiteta, paljon helpompaa kun virtaa tulee jatkuvasti. Tuntuu vaan vähän turhalta pitää sisä- ja lohkolämppäriä jatkuvasti päällä. Kellokatkaisijaa ei siihen tolppaankaan uskalla laittaa etteivät vaan huoltoyhtiössä hoksaa ja innostu korjaamaan sitä. Vaikka huoltoyhtiöt tuntien... Innoistu
Comment
-
Comment