Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vielä kerran, Ljet ilmamäärämittarin testimittaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Vielä kerran, Ljet ilmamäärämittarin testimittaus?

    Searchilla löytyi kyllä monta keskustelua liittyen ilmamäärämittariin mutta en saanut tarkkaa tietoa että miten tuo pitäisi mitata jos haluaa varmistua toimivuudesta. Kyseessä L-jetronicista oleva läppämittari jossa 5liitintä. 2 ensimmäisestä saa käsittääkseni ilman lämpötilan arvon, keskimmäisestä ei mitään ja 2 viimesestä läpän asennon? Luin että tosta pitäs mitata jänitteen häviö resistanssin sijaan? Oliko näin vai miten? Jos resistanssia mittaa niin tasaisesti läppää kääntäessä arvo kasvaa 500ohmista 1kilo ohmiin ja uudestaan, monta kertaa läpän liikeradalla. Elikkä, miten tuo pitää mitata oikeasti? Ja onko lämpötila-anturi erikseen verrattuna läpän "potentiometriin" vai tapahtuuko jo itse mittarissa jonkinsortin lämpötilakorjausta?
    Kiitos jo etukäteen, pikaisia vastauksia odotellen
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

    #2
    Search palkitsee.. eli tästä haynes manuaali, ota sieltä tuo 3&5_04.pdf (jos ei toimi niin todennäköisesti forumilla on toinen linkki ja myös googlella voi etsiä).

    Siellä on kohdassa 4-15 apua.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #3
      Onko tuo Haynes sitten varmasti oikeassa? Kun asiasta on ennenkin väitelty, ellen ihan väärin muista.

      Haynesin ohje väittää että mittarin resistanssin tulee muuttua tasaisesti kun läppä liikkuu laidasta laitaan. Kuitenkin toiset sanovat ettei sitä voi mitata niin, vaan mittarille pitää syöttää jännitettä ja mittailla sitten sen tai virran muutoksia (ei pysty enää muistamaan miten se meni).
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Niin tuo alfamerinkin haynesista suomentanut korjausopaskin sanoo, että pitäs muuttua tasaisesti. Mittarin rakenteestakin päätellen se ei täysin tasaisesti resistanssimittauksella voi nousta. Mutta tätä juuri tarkotinkin, onko kellään asiasta tarkkaa tietoa?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • ihu412
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 263
          • Tampere/Rovaniemi

          #5
          Tuossa juuri pari päivää sitten vertailin m30b30 ja m30b35 moottoreista kannibalisoituja mittareita keskenään.Sama ilmamäärämittari molemmissa koneissa.
          Lämpötila-anturin testaus:
          1 ja 4 pinneihin laitoin elektronisen yleismittarin ja sain tälläisiä arvoja:

          +23c vastusarvo noin 2.1 kohm bentley sanoo +20c 2.1 kohm
          -13c vastusarvo noin 2.7 kohm bentley sanoo -20c 2.9 kohm

          Lisäksi testasin kuumailmapuhaltimella sohottaen tuohon lämpötila-anturiin kuumaa ilmaa ja sain vastusarvon laskemaan 0.40kohm:iin

          bentley sanoo +80c vastusarvoksi 0.40kohm eli lämpötila-anturi reagoi oikein manuaalin mukaisiin läpotilan vaihteluihin. Molemmista mittareista sain lähes identtiset mittaus tulokset.

          Läpän testaus:
          2 ja 3 pinneihin mittari kiinni ja sain seuraavanlaisia tuloksia. Läppää liikuttamalla kiinni asennosta täysin auki asentoon ,resistanssi muuttui tasaisesti 0.55kohm:ista nousten aina1.12kohm:iin asti ja alkoi taas laskea tasaisesti kohti täysauki asentoa kohti mennessä ,täysauki asennossa sain arvoksi taas 0.55kohm.Samat lukemat sain molemmista mittareista.

          Toisesta mittarista löysäsin tuota jousta ,mustaa kiekkoa kääntämällä 3 napsua.

          Testailen tuossa joku päivä miten pirssi toimii ,kun vaihtaa mittaria

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Mitä itse olen mittailut ja havainnut, niin motronic ja jetronic mittarit toimii erilailla. Jetronic mittariin riittää kun mitaa vaan että siinä resistanssissa ei ole tyhjiä kohti, toisin sanoen ei ole vielä loppuunkulunut koko mittari.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎