Announcement

Collapse
No announcement yet.

V12 TRIKE-projekti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oykka
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 8

    #16
    Rungon laskenta

    Meinataanko tuosta rungosta tehdä ihan kunnolliset laskelmat, vai arpoa jollakin käsikaavoilla? Ilmeisesti tuo rakennellaan kuitenkin ihan putkipalkeista, joten todellisuutta vastaavan mallinkaan tekeminen ei olisi iso työ. Ja mallilla tarkoitan tässä tapauksessa elementtimenetelmään perustuvaa lujuuslaskentamallia.

    Comment

    • Tuiske
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1441
      • Lempäälä

      #17
      Originally posted by Oykka View Post
      Meinataanko tuosta rungosta tehdä ihan kunnolliset laskelmat, vai arpoa jollakin käsikaavoilla? Ilmeisesti tuo rakennellaan kuitenkin ihan putkipalkeista, joten todellisuutta vastaavan mallinkaan tekeminen ei olisi iso työ. Ja mallilla tarkoitan tässä tapauksessa elementtimenetelmään perustuvaa lujuuslaskentamallia.
      Elementtimenetelmällä mallinnetaan.
      Corvette C4 LT4 TURBO
      Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Tuiske View Post
        Elementtimenetelmällä mallinnetaan.
        Ihan hypoteettinen kysymys tai kaksi?

        1. Mistä saat edustavat kuormitukset malliisi?
        2. Väsymislaskelmat? Spektri, mistä?

        Pelkkä mallinnettu putkirunko ja se igesinä laskuohjelmaan ei vielä kesää tee!
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • Tuiske
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1441
          • Lempäälä

          #19
          Originally posted by Kilpuri View Post
          Ihan hypoteettinen kysymys tai kaksi?

          1. Mistä saat edustavat kuormitukset malliisi?
          2. Väsymislaskelmat? Spektri, mistä?

          Pelkkä mallinnettu putkirunko ja se igesinä laskuohjelmaan ei vielä kesää tee!
          En osaa tarkemmin sanoa kun en sitä todennäkösesti ole edes itse tekemässä. Mutta onhan tämmösiä ennenkin laskettu
          Corvette C4 LT4 TURBO
          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #20
            Sellainen asia kuin radiohäiriöt tulee kanssa tossa eteen. Siitä pitää tehdä mittaukset jossain.

            Just tänään olin mukana koululla hakemassa laitteita, kun joku jannu tekee lopputyötään prätkien radiohäiriöiden mittaamisesta tms. Oli muuten helvetin iso antenni (ei mahtunut Transportteriin).

            Eli jotkut on rakentanut pari täysin omavalmisteista chopperia ja haluaa ne kilpiin. Yksi tutkittava asia on sytkäjärjestelmän aiheuttamat radiohäiriöt, ja ne pitää hyväksyttävällä tavalla mitata.
            Tavoitteena hänellä ilmeisesti on saada hyväksyntä parille eri osakombinaatiolle, joita sitten myöhemmin saisi käyttää kuka tahansa ilman uusia mittailuja.

            Mielenkiintoinen projekti hällä ja teillä!
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • Tuiske
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1441
              • Lempäälä

              #21
              Originally posted by osilpi View Post
              Sellainen asia kuin radiohäiriöt tulee kanssa tossa eteen. Siitä pitää tehdä mittaukset jossain.

              Just tänään olin mukana koululla hakemassa laitteita, kun joku jannu tekee lopputyötään prätkien radiohäiriöiden mittaamisesta tms. Oli muuten helvetin iso antenni (ei mahtunut Transportteriin).

              Eli jotkut on rakentanut pari täysin omavalmisteista chopperia ja haluaa ne kilpiin. Yksi tutkittava asia on sytkäjärjestelmän aiheuttamat radiohäiriöt, ja ne pitää hyväksyttävällä tavalla mitata.
              Tavoitteena hänellä ilmeisesti on saada hyväksyntä parille eri osakombinaatiolle, joita sitten myöhemmin saisi käyttää kuka tahansa ilman uusia mittailuja.

              Mielenkiintoinen projekti hällä ja teillä!
              Tuokin asia on tiedossa ja joku ratkaisu pitää keksiä. Joko joku kuori koneen ympärille tai jotenki suojatut sytkähilut. Tuommosien asioiden aika on joskus pitkän ajan päästä 8)
              Corvette C4 LT4 TURBO
              Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #22
                Jos kyseiseen mielenkiintoiseen projektiin kilpiä hankitaan, niin mahdetaankos sitte siihen käyttää tätä suomen hienoa poikkeuslupajärjestelmän suomaa mahdollisuutta
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Oykka
                  Newbiemmer
                  • Dec 2006
                  • 8

                  #23
                  Originally posted by Tuiske View Post
                  En osaa tarkemmin sanoa kun en sitä todennäkösesti ole edes itse tekemässä. Mutta onhan tämmösiä ennenkin laskettu
                  Ihan mutulla sanoisin että vastaavia ihan tyhjästä lähteviä projekteja on rakennettu melko vähän, ainakin Suomessa. Eikä "normaaleille" ihmisille aukeavia FE- ohjelmiakaan ole ollut käytössä kauhean pitkään. Mutta tsemppiä vaan sille joka ko. homman saa/ joutuu laskemaan.
                  Itse lujuuslaskennan kanssa jokapäiväisesti touhuavana olisin kiinnostunut projektin laskentapuoleen liittyvistä yksityiskohdista. Siis jos ko. tiedot eivät ole/ tule olemaan salaisissa kansioissa, niin mielelläni niistä ottaisin tietoa vastaan.

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #24
                    Edelleen väittäisin, että edustavien kuormitustapausten löytäminen laskentaan on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta!
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • Oykka
                      Newbiemmer
                      • Dec 2006
                      • 8

                      #25
                      Originally posted by Kilpuri View Post
                      Edelleen väittäisin, että edustavien kuormitustapausten löytäminen laskentaan on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta!
                      Jep, Moottoripyöriä ja/ tai autoja suunnittelevat yritykset tuskin jakelevat kuormitusspektrejään netissä.
                      Ja ihan staattisen lujuudenkin kannalta ajateltuna homma ei ole todellakaan helppo. Jännitysten pitäminen riittävän alhaalla ilman että kärristä tulee liian jäykkä (=ajokelvoton) vaatii ainakin kunnollista suunnittelua, ja melkoista kasaa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Toki voi myös luottaa tuuriin.
                      Tarkoitus ei todellakaan ole lannistaa, ja voihan olla, että asiantuntemusta löytyy valmistavalta taholta enemmän kuin voi kuvitellakaan.

                      Comment

                      • Jussi78
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 916
                        • Ruukki

                        #26
                        Ohhoh! Pitää kyllä seurata tätä rojektia
                        Käyttis 530d


                        Ex: e21 6kpl - e36 7kpl - e30 5kpl - e28 4kpl - e3 1kpl - e24-3kpl e34-3kpl -1kpl E31 e39-1kpl

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by Tuiske View Post
                          . Projektissa tullaan käyttämään BMW 750i e32 tekniikkaa. Eli moottoria, vaihteistoa, taka-akselia sekä johtosarjaa ja näillä näkymin myös moottorinohjausta ja mittaristoa.
                          Mihin se vaihteistoa tarvitsee? Säästäisi painossa ja tilassa kun heivaisi sen mäkeen. Eiköhän v12 koneessa sen verran vääntöä ole, että noin kevyt jakkara lähtee suoralla vaihteella etenemään.

                          Comment

                          • Kilpuri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 831
                            • Tampere

                            #28
                            Ihan vaan pikkuisena juttuna sellainen, että kerran yhdessä autotestilabrassa käyneenä näin yhden etupään. Instrumentoidulla autolla oli ajettu rataa, maantietä, moottoritietä jne... Kerätty dataa erilaisista kuormituksista. Tätä dataa oli syötetty testilaitteelle, missä spektriä ajettiin pelkälle etupäälle. Ts. vehkeessä oli aktuaattorit, missä käännettiin, kallistettiin, jarrutettiin jne jne...

                            Siitä voisi päätellä muutamaa asiaa:

                            1. Kuormia ei ole tehtaillekaan olemassa valmiina. Tietysti kokemuksen myötä tulee valistuneita arvauksia.
                            2. Vaikka kuormat on selvillä tarvii niiden toimintaa testata käytännössä jotta voidaan olla varmoja ratkaisuiden kestävyydestä JA pitkäaikaisominaisuuksista toistojen ja taas miljoonien toistojen jälkeen.

                            OK, tällainen projekti on eritasolla kuin joku autotehtaan homma, mutta siitä voi repiä ajatuksia siihen jos meinaa rakentaa jonkin OIKEASTI tieliikkenne kelpoisen härvelin. Eriasia on ne pellolla pyöritettävät Kadetin etupäät!
                            Now: 525xd -09
                            Ex: 330d -07
                            Ex: 328i -96

                            Comment

                            • [BMW]
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 700
                              • Joensuu

                              #29
                              Kannattas tilata valmis runko jenkeistä, ei tossa oo minkäänlaista järkee alkaa tommosta rakentamaan jos meinaa rekisteröidä. Se on aivan varma että tässä kommunisti valtiossa ei mitää saa tehdä.
                              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                              -----------------------------
                              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                              Comment

                              • TheLoial
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 1109
                                • Helsinki

                                #30
                                Kaikki on niin epäilevällä kannalla lujuuslaskelmiin...

                                Stadia rakensi sen protoautonsa johon ne teki alumiinisen kennorungon ja käyttivät saabin moottoria sekä rekisteröivät sen tieliikennekäyttöön. Uudessa autolehdessä oli autosta artikkeli, taisi olla Moottorissa. Siinä oli hyviä kuvia akselistojen rakenteesta sekä auton rakentamisesta. Tuolta lisää:



                                Tuskin homma on ollut yhtään sen helpompi, koska kilpiin hekin sen laittoivat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎