Announcement

Collapse
No announcement yet.

4HP22EH-Tietäjille kysymys!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    4HP22EH-Tietäjille kysymys!!

    Moro!
    Tuli sitten hankittua vääränlainen laatikko hajonneen tilalle. Autona on 535ia -90 tolla 4hp22EH laatikolla. Hommasin siihen laatikon 535ia -88:sta.
    Lueskellessa tätä foorumia sain sellasen käsityksen et kyllä siihen laatikko sopii kunhan on 535:sta, mut ei sopinutkaan...
    Nuissa ilmeisesti on erilaiset venttilipöydät? Samalla boksilla ei ohjaukset hoidu.

    Ja kysymys kuuluu: Sopiiko tosta uudemmasta laatikosta tuo venttiilipöytä heittämällä tohon vanhempaan?

    Eli onko itse laatikon rakenteissa tapahtunut muutoksia vai vaan pelkästään tossa venttiilipöydässä??
    Olis nääs helpompi se vaihtaa kuin hankkia boksi ja kytkee kaikki liittimet uudestaan, vaikka kyllähän sekin onnistuu...

    Kiits!
  • ihu412
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 263
    • Tampere/Rovaniemi

    #2
    Moro! Mulla on ton lootan manuaali jossain kaapin pohjalla (tarkistelen)muistaakseni toisessa lootassa on 4 mangneettiventtiiliä ja toisessa 5 muuten laatikko on käsittääkseni sama. Jos olet luopumassa tosta rikkinäisestä lootasta niin laita privaa.. asun muuten oulussa.

    Comment

    • ihu412
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 263
      • Tampere/Rovaniemi

      #3
      No niin

      Kaivelin esiin tuon zf4hp22/24 laatikon manuaalin.

      Löytyy 3 eri versiota.

      1 versio: early "E-7" esiteltiin 1986 ja käytetty aina vuoteen 89 asti.Sisältää 5 mangneetti venttiiliä.

      Sisätilan kytkimistä löytyy pyöreä rulla josta voi valita rullaa oikeata vasemmalle kääntämällä asennot S,E,3-2-1

      2 versio: late "E-7" esiteltiin -88 ja käytettiin vuoden -89 puoliväliin asti.Sisältää 5 magneetti venttiiliä.

      Sisätilan kytkimistä löytyy kolmi asentoinen liukukytkin,josta voi valita asennot S,E,M kytkintä ylös alas liikuttamalla.

      3 versio: "E-9" esiteltiin -89 puolivälissä ja käytetty aina -94 asti.Sisältää 4 mangneetti venttiiliä.

      Sisätilan kytkimistä löytyy kaksi asentoinen liukukytkin merkinnöillä A,M

      Erot noissa laatikoissa on juuri tuossa valve body:ssä,niin kuin tuossa aikaisemmin mainitsit.Jos tarviit kuvia tuosta opuksesta niin laita privaa tulemaan.

      Comment

      • mv-
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 125
        • Mikkeli

        #4
        Sepäs nyt konstikkaaksi meni. Noh, hyvä talvi aikaa metsästellä laatikkoa että ehtii bimmerpartyille.
        Nyt: e39 520i, H-D
        ex: e30 320i Cabrio, e34 535i, GSXR750, CBR 600, ZZR600, e28 520i Bavaria, e28 518i, e34 535iA, e34 520i, e28 518i

        Comment

        • vitonen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 139

          #5
          Meni kyllä tosi konstikkaaksi, myös sen korjaamon puolesta.. Kiitti kuitenki kaupoista!

          Mulla on nääs nyt kaksi eri laatikkoa. Toinen on uusinta versiota vm 90. Toinen sitten vuodelta 88. Nyt tää 88 mallinen laatikko on paikoillaan ja siinä ei nuo vaihteiden ohjaukset pelaa yksiin ohjausboksin kanssa. 90 mallisen laatikon A-pakka on entinen.
          Tässä nyt mietin sitä, et saisinko ton 88 mallisen laatikon päivitettyä 90 tasolle jos tuon venttiilipöydän vaihtaa uudemmasta vanhempaan. Silloin ohjaukset kävisivät yksiin laatikon kans.

          Jos muutoksia noissa eri vuosimalleissa ei ole tullut muualle kuin venttiilipöytiin, niin pitäisihän niiden sopia heittämällä toistensa tilalle..??
          Mitäs huomioitavaa on tiivisteissä? Onko toteutettu o-renkailla vai tasotiivisteellä? Pitääkö vaihtaa?

          Tossa vaihdossahan jäisi ylimääräiseksi vain yksi sähköjohto laatikon sisällä ja öljyt menis vaihtoon.
          Sit ton hajonneen laatikon vois rauhassa korjailla...

          Niin vielä lisäys, et multaki löytyy korjausopas tuohon laatikkoon. En vaan löytäny siitä äkkiseltään tähän venttiilipöytään liittyvää matskua. Eipä kielitaitokaan ole kaksinen..
          Last edited by vitonen; 16-11-2006, 12:10.

          Comment

          • ihu412
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 263
            • Tampere/Rovaniemi

            #6
            Tuohon venttiilipöydän vaihto operaatioon en vielä osaa vastata, et meneekö heittämällä toiseen. ZF manuaali ei ota kantaa tuohon asiaan.Olen yrittäny metsästää rikkinäisiä laatikoita joka puoleta et pääsisin tekeen empiirisiä kokeita juuri noihin asioihin liittyen:think Kyllähän tivisteet kannattaa vaihtaa samalla jos ja kun tuon avaa. Osa on tasotiivisteitä ja osa o-renkaita.

            Comment

            • vitonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 139

              #7
              Taas se tapahtu..

              Nyt kyllä pää kiehuu!
              Hajos sitten tuokin laatikko. Ei mene eteen eikä taakse.
              Heitti vapaalle normi vaihdon aikana aivan kuten ed. omistajan aikana.
              Onneksi on kuitenki takuu voimassa.

              Mikähän tuosta nyt hajos? Öljypumppu? Turbiini? Joku boori? Kitkalevyt?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎