Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 '92 seoksen "säätö"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsk
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 279
    • eurajoki/pori

    320 '92 seoksen "säätö"

    saako tosta myllystä (m50) millään vippaskonstilla tiputettuu seosta laihemmalle?
    esim. jotain tiettyjä huohotusletkuja irroittamalla tms, mitä vain...!

    toinen asia. jos boxi lukee et kone on aina -40 c ni onko se mittariston lämpöanturin vieressä kannessa oleva anturi ainut joka sen tekee (siis lukee moottorin lämpötilan)?

    mitkä muut seikat nostaa seosta rikkaammalle?
    kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



    DSK c.c
  • Tepijr
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 653
    • Oulu

    #2
    Originally posted by dsk View Post
    saako tosta myllystä (m50) millään vippaskonstilla tiputettuu seosta laihemmalle?
    esim. jotain tiettyjä huohotusletkuja irroittamalla tms, mitä vain...!

    toinen asia. jos boxi lukee et kone on aina -40 c ni onko se mittariston lämpöanturin vieressä kannessa oleva anturi ainut joka sen tekee (siis lukee moottorin lämpötilan)?

    mitkä muut seikat nostaa seosta rikkaammalle?
    Ilmamäärämittarissa on seos-ruuvi, tietty sun täytyis nähdä esim. pakokaasumittarilla ettet säädä liian laihalle.....
    Last edited by Tepijr; 22-11-2006, 02:54.
    Parhaat pelaa

    Comment

    • intfreak
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 2966
      • Uusikaupunni

      #3
      Originally posted by Tepijr View Post
      Ilmamäärämittarissa on seos-ruuvi, tietty sun täytyis nähdä esim. pakokaasumittarilla ettet säädä liian laihalle.....
      Näytä mulle yksikin vakio M50 kone jossa on ilmamäärämittari niin tarjoon illallisen manun kanssa.
      N62 Money Spender Club

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Moottorinohjainlaitteelle tietoa moottorin lämpötilasta antaa vain sylinterikannessa oleva anturi.

        Seosta ei voi säätää, enkä kehottaisi tekemään vippaskonsteja. Sulla on ilmeisesti ongelmia päästöjen kanssa? Jos sekä CO- että HC-arvot ovat korkeat, minä vaihtaisin lambda-anturin. Sitäpaitsi letkujen irroittelu saa HC:t pilviin, eli aivan apinan hommaa.

        Comment

        • dsk
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 279
          • eurajoki/pori

          #5
          voiko lambda olla sökö vaikka kierrokset ei pompi tyhjä käynnillä ja kulutus on normaali??? mut HC ja CO on korkealla....

          mitä sitä ollaan tutkittu ni näyttäs siltä et joku nostaa seoksen liian rikkaaksi? et niinku kone tulkitsis olevan koko ajan siperiassa... (sen lämpö anturin vaihdon)

          voiko se ilmamassamittari/anturi tehdä tuollaista lukemat?

          eli tuota jos on esim putkistossa pienikin vuoto ennen lambdaa tai jossain huoho letkuissa, ni nostaako kyseiset seikat seoksen rikkaalle vai laihalle???

          (lambdasta mitaatu arvo oli 4.99v kyseinen anturi on titanium jonka arvot on 1 - 5v) eli aiks rikas.. (ko oliski..)
          Last edited by dsk; 22-11-2006, 12:14.
          kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



          DSK c.c

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Olen edelleen lambda-vian kannalla. Mutta pakoputkisto ei saisi vuotaa, eli O2:n olisi oltava korkeintaan 0,3-0,5 % paikkeilla.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Siis jos putkisto vuotaa vähänkään ennen kattia, niin toki lambda haistaa tuon ylimääräisen hapen ja pyrkii rikastamaan seosta(=käy siis rikkaalla).
              Kyse voi kuitenkin olla ihan thtä hyvin imupuolen ilmavuodosta (vuoto massamittarin jälkeen) tai siitä viallisesta lambda-anturista.

              Comment

              • Wiking
                BTCF Member
                • Dec 2005
                • 1647
                • Laihia

                #8
                Itsellä oli CO-arvo melkein kolmiskertainen ja HC-arvo tupla...
                Katti kunnolla kuumaksi niin tipahti arvot kevyesti sallittujen arvojen alapuolelle.. Esim.CO-arvo tipahti noin kymmenes osaan...
                Nyt
                BMW 330e g21 M-Sport
                Ennen
                BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                Comment

                • Tepijr
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2005
                  • 653
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by intfreak View Post
                  Näytä mulle yksikin vakio M50 kone jossa on ilmamäärämittari niin tarjoon illallisen manun kanssa.
                  No pediketti.. aukase Pelti ja ota silmä käteen ja katso: se on siinä putsari kopassa! Ainaki mulla oli 2.5:sessa ja eihän niillä kiukailla paljo muuta eroa oo ku kuutiotilavuus... Tieten jos sitä kutsutaa ilmamassamittariksi mut sama asiahan se on... ja en kyll ihan varma pystyykö sitä tässä mallissa säätää sieltä, mut jossai versioissa on siellä se säätö PRKL! pistähän pannu poriseen...
                  Last edited by Tepijr; 22-11-2006, 20:51.
                  Parhaat pelaa

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by intfreak View Post
                    Näytä mulle yksikin vakio M50 kone jossa on ilmamäärämittari niin tarjoon illallisen manun kanssa.
                    Joo tämä taitaa olla pelkkää näsäviisautta
                    Kerroppa intfreak mitä eroa näillä sitten on ja mistä moiset nimitys eroavaisuudet? -Millä logiikalla / toimintaperiaatteella M50 mitari toimii ja miksi. Entäs esim M57 tai M30...
                    Mitä eroa on ilman määrällä ja ilma massalla?
                    KERRO KERRO !!!

                    (Ja hemi ei kerro vastauksia )
                    Last edited by Spetke; 22-11-2006, 20:58.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Joo tämä taitaa olla pelkkää näsäviisautta
                      Kerroppa intfreak mitä eroa näillä sitten on ja mistä moiset nimitys eroavaisuudet? -Millä logiikalla / toimintaperiaatteella M50 mitari toimii ja miksi. Entäs esim M57 tai M30...
                      Mitä eroa on ilman määrällä ja ilma massalla?
                      KERRO KERRO !!!

                      (Ja hemi ei kerro vastauksia )
                      Johan näistä ilmamäärä- ja ilmamassamittarin eroista on useammassa topicissa jauhettu, mutta jos jatketaan näsäviisastelua, niin taitaa M50:n ilmamassamittarin toimintaperiaate riippua onko auto valmistettu ennen vai jälkeen 9/92..

                      Comment

                      • dsk
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 279
                        • eurajoki/pori

                        #12
                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        Johan näistä ilmamäärä- ja ilmamassamittarin eroista on useammassa topicissa jauhettu, mutta jos jatketaan näsäviisastelua, niin taitaa M50:n ilmamassamittarin toimintaperiaate riippua onko auto valmistettu ennen vai jälkeen 9/92..
                        no.. mun auto on nimen omaan 9/92 eli ensimmäisiä vanos versioita.

                        (eikös ilmamäärämittarissa ole se läppä ja massamittarissa hehkulanka???)

                        ilma määrämittari kertoo olikos se nyt ilman kuutiomäärän tms..?? ja massamittari ilman virtausmassan jotenki tollai se menee..... muistaakseni :think

                        saako bensan painetta tiputtamalla seosta laihemmalle?? (tietenki ensin laitetaan se säädin..)

                        et ei mulla ainakaan ole säätö ruuvia tms.....

                        no taidan viedä ens viikolla merrki liikkeeseen mittauksiin... ni jos sit rupeis tapahtuu.!
                        kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



                        DSK c.c

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #13
                          Originally posted by dsk View Post
                          no.. mun auto on nimen omaan 9/92 eli ensimmäisiä vanos versioita.

                          (eikös ilmamäärämittarissa ole se läppä ja massamittarissa hehkulanka???)

                          ilma määrämittari kertoo olikos se nyt ilman kuutiomäärän tms..?? ja massamittari ilman virtausmassan jotenki tollai se menee..... muistaakseni :think
                          Noissa uudemmissa TÜ-koneissa ilmamassamittari on filmityyppinen ilmamassamittari, jossa mittarissa on ohut kalvo. Kalvoa pidetään lämmitettynä tiettyyn lämpötilaan. Kalvo on virtausta vastaan kohtisuorassa ja kun ilmaa virtaa mittarin läpi niin kalvon reunojen lämpötilat muuttuvat eri suhteessa (koska toinen reuna on suoraan ilmavirtauksessa). Mittari mittaa näiden reunojen lämpötilaeroa ja saa siitä tiedon mittarin läpi menneestä massavirrasta.

                          Vanhemmissa M50-koneissa on kuumalankatyyppinen mittari, jossa mittarissa on lanka, jonka läpi ajetaan virtaa, jolloin lanka lämpenee. Kun ilmaa virtaa mittarin läpi, lanka jäähtyy, jolloin langan vastus pienee ja langan läpi voidaan ajaa lisää virtaa. Virran lisäys kuumentaa entisestään lankaa kunnes lämpötila on taas tasapainossa. Virran määrä, joka tarvitaan pitämään langan vastus vakiona on suoraan verrannollinen mittarin läpi kulkevaan ilmamassavirtaan.

                          Nämä molemmat ovat ilmamassamittareita, joissa mittaustulos huomioi suoraan ilman tiheyden, sillä tiheämpi ilma jäähdyttää tehokkaammin. Ilman tiheyteen vaikuttaa lähinnä vallitseva paine ja lämpötila. Litra tiheämpää ilmaa sisältää myös enemmän happea kuin litra pienempitiheyksistä ilmaa, joten moottorin seossuhteen säätämiseksi tarvitaan nimenomaan tieto massvirrasta (=tilavuusvirta*ilman tiheys). Ilmamäärämittarit taas mittaavat pelkästään tilavuusvirtaa, eivätkä ne ota kantaa ilman tiheyteen tai siis yhtähyvin happipitoisuuteen. Oikean seossuhteen laskemiseksi tarvitaan näissä vielä imuilman lämpötila, jota varten ilmamäärämittareihin on liitetty lämpöanturi.

                          saako bensan painetta tiputtamalla seosta laihemmalle?? (tietenki ensin laitetaan se säädin..)
                          ...
                          !
                          Näissä nykyaikaisissa suihkutuslaitteistoissa ei kyllä tarvitse/saa itse seoksia säädellä. Jos seos on persiillään, niin silloin jossain komponentissa on vikaa. Esim. ilmamassamittarissa, lambda-anturissa, moottorin ohjausyksikössä, suuttimissa yms.

                          Comment

                          • dsk
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 279
                            • eurajoki/pori

                            #14
                            mitä ikäluokkaa nuo TU-moottorit on? meinaan et mulaa ei vissiin ole sellaista filmityyppiä vai onkno?

                            kerrottakoon vielä et vaihdoin autoon 520 '93 motin.
                            johdukset ja ruisku on auton omaa/alkuperäistä
                            kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



                            DSK c.c

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #15
                              Originally posted by dsk View Post
                              mitä ikäluokkaa nuo TU-moottorit on? meinaan et mulaa ei vissiin ole sellaista filmityyppiä vai onkno?

                              kerrottakoon vielä et vaihdoin autoon 520 '93 motin.
                              johdukset ja ruisku on auton omaa/alkuperäistä
                              9/92->

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎