Voidaanko Bemarin insinöörien suunnittelu pilata nykyisillä paineensäätimillä? Eli nimenomaan kun vapareista on kyse. Jos vakiopaine on 2.5 baria, ja joku nostaa paineet 3.2 bariin samalla säätäen sytkän etc. Niin eikös tuossa ole kuitenkin se vaara että bensa ei tulekaan enää hienona suihkuna suuttimista, vaan alkaa pisaroimaan. Ja pisaroidessa menetetään tehoja yms. ikävää.
Bensapaineensäätimellä kone perseellään?
Collapse
X
-
riippuu suuttimesta, mikä on suuttimen paineen raja ennenku alkaa sylkemään ja loppuen lopuks hajoo. Mut kunnon suuttimilla ei ongelmaa.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
kyllähän noi säätimet on yleensä tuonu vähän lisäpotkua ja ollu toimivia tsydeemejä, sulla varmaan suuttimet ei kestä, pistä M5 suuttimet niin pitäis auttaa asiaan,E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
Jep, eli tuo onkin mielenkiintoinen homma...nimittäin jos kyseiset suuttimet tuottaisivat n. 300 hv bensan vakiopaineilla. Sanotaan että tuo 2.5 baria olisi vakiona ja 300 hv on otettu sillä irti. Nyt kun Turo Tuunaaja menee nostamaan paineet sinne 3.2 bariin, siinä uskossa että tällä tulee lisää löylyä, homma alkaakin kirjaimellisesti "kusemaan". Eli tuo kattoraja olisi toiminut juuri vakiosuuttimilla ja vakkaripaineilla. Mutta voiko paineen nosto tällä tavoin "pilata" yrityken, siten että tehot laskisivatkin juuri tuon pisaroinnin seurauksena vaikka tuonne 270 hv tuntumaan?Originally posted by Scitsoriippuu suuttimesta, mikä on suuttimen paineen raja ennenku alkaa sylkemään ja loppuen lopuks hajoo. Mut kunnon suuttimilla ei ongelmaa.Stadtluft macht frei.
Comment
-
Öh... Mikäli minä mitään polttomoottorin toiminnasta ymmärrän, niin eikös tuo pelkkä bensanpaineen nosto 2.5 bar --> 3.2 bar (ilman muita muutoksia) rikasta seosta kohtuuttoman paksulle --> tehohäviötä tiedossa. Vaikka teho on suoraan verrannollinen aikayksikössä poltettuun polttoainemäärään, niin pitäähän seoksen toki olla joissain rajoissa...?
Comment
-
Oletuksena varmaan on, että ruiskunohjaus tajuaa että paineita on nostettu ja lyhentää suuttimen aukioloa. Tai sitten samalla kehitetään sylinteriin lisää ilmaa ja siten saadaan seos pysymään stokiometrisenä (hienosana) eli siinä 1:14,7 pinnassa... :oops:Originally posted by Rubberduck...seoksen toki olla joissain rajoissa...?
Comment
-
Sun lastussa on otettu korkeemmat paineet otettu huomioon eli lyhennetty suuttimien aukioloaikoja siltaosin kun tarvitaan..Originally posted by HasardiJep, eli tuo onkin mielenkiintoinen homma...nimittäin jos kyseiset suuttimet tuottaisivat n. 300 hv bensan vakiopaineilla. Sanotaan että tuo 2.5 baria olisi vakiona ja 300 hv on otettu sillä irti. Nyt kun Turo Tuunaaja menee nostamaan paineet sinne 3.2 bariin, siinä uskossa että tällä tulee lisää löylyä, homma alkaakin kirjaimellisesti "kusemaan". Eli tuo kattoraja olisi toiminut juuri vakiosuuttimilla ja vakkaripaineilla. Mutta voiko paineen nosto tällä tavoin "pilata" yrityken, siten että tehot laskisivatkin juuri tuon pisaroinnin seurauksena vaikka tuonne 270 hv tuntumaan?Originally posted by Scitsoriippuu suuttimesta, mikä on suuttimen paineen raja ennenku alkaa sylkemään ja loppuen lopuks hajoo. Mut kunnon suuttimilla ei ongelmaa.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
En myöskään usko että paineen nosto olisi mitenkään "huono" asia tehon tai sumun kannalta jos seos pysyy oikeana.
Sanokaas paljonko voi järkevästi nostaa bensanpaineita normaali e30 pumpulla ennenkuin pumppu alkaa suremaan?
Mosselmannin + muidenkin turbo viritysten jotka toimivat vakioboksilla huijaamiseksi käytetään ahtopaineen mukaan säätyvää bensanpaineensäädintä. Tässähän on se hyvä puoli että kovat paineet ovat vain kun on ahtoa eli ei läheskään aina, mutta jos nyt nostaa suoraan paineet 5 baariin niin mitenkähän käy?
Tiedän kaverin joka käytti 6 baarin paineita m50 koneen vakiosuuttimilla... kyseessä ei kuitenkaan ollut enää vakiopumppu=) ja laihalle veti joten suutinostoksille jouduttiin kuitenkin.Mutta lähinnä kiinnostaa tankin sisällä olevan pumpun tuotto noin kovilla paineilla.F31 328i M-Sport
Comment
-
Juuri näin!Originally posted by biimer327Kannattaa myös muistaa että paineiden nosto hidastaa suuttimien avautumista.
Jos sekä aukioloaikaa, että avautumisaikaa on säädetty tietokoneella ohjelmoiden ajon aikana, voiko tuo pisaroituminen suuttimissa kuitenkin tapahtua? Eli speksithän voi näyttää hyvältä, stokiometrinen seos, ennakot kohdallaan etc. mutta todellisuudessa pisarointia tapahtuukin ja maksimitehoja ei saavuteta. VAi meneekö jo ihan saivartelun puolelle?
Stadtluft macht frei.
Comment
-
hmm. yleensähän jos on joku aftermarket ruisku, niin säädetään käytännössä seos. eli ohjainyksikkö laskee itse aukioloajat ja niihin ei välttämättä tarvi puuttua. ja mitä suuttimiin tulee, niin yllättävän joustavia ne on paineen suhteen. pirun kovat paineet pitää olla että tuota pisaroitumista ilmenee. tottakai tietyssä pisteessä, mutta silloin loppuu myös tuotto kuin seinään vaikka kuinka painetta nostat. en kyllä silti oo kuullu että muuten ehjä suutin on rikottu puhtaasti paineella.Originally posted by HasardiJuuri näin!Originally posted by biimer327Kannattaa myös muistaa että paineiden nosto hidastaa suuttimien avautumista.
Jos sekä aukioloaikaa, että avautumisaikaa on säädetty tietokoneella ohjelmoiden ajon aikana, voiko tuo pisaroituminen suuttimissa kuitenkin tapahtua? Eli speksithän voi näyttää hyvältä, stokiometrinen seos, ennakot kohdallaan etc. mutta todellisuudessa pisarointia tapahtuukin ja maksimitehoja ei saavuteta. VAi meneekö jo ihan saivartelun puolelle?
"Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
Comment