Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä eroa on 3.0 ja 3.2 M3 Vanoksilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW M3 Coupe -93
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 283
    • Seinäjoki

    Mitä eroa on 3.0 ja 3.2 M3 Vanoksilla?

    Tuossa se kysymys onkin otsikkona.

    E36 3.0 M3 on tietääkseni single vanos portaallisella säädöllä

    Mutta onko

    E36 3.2 M3 tuplavanoksessa portaallinen vai täysin portaaton säätö?
    Last edited by BMW M3 Coupe -93; 29-11-2006, 23:01.
    In memoriam:
    BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
    http://www.minunauto.com/?8813
  • Susi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 473
    • Kuopio, Suomi

    #2
    Minun käsittääkseni 3.2-litraisessa on portaattomasti säätyvä VANOS sekä
    imu -että pakopuolella.

    Comment

    • BMW M3 Coupe -93
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 283
      • Seinäjoki

      #3
      Tämän takia vain alkoi asia ihmetyttämään...



      Eli:
      Uuden sukupolven Autronic SM4 ECU on nyt saatavana, kysy lisää.
      Uusi ominaisuuksia mm.:
      säätää portaattomasti kahta nokka-akselia, esim. VANOS, VVT

      Oon tos yrittäny tutustua M3 pannujen moottorinohjausmahdollisuuksiin... Eli onko vanoksen tai vanoksien säätäminen helppoa vai noup...
      In memoriam:
      BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
      http://www.minunauto.com/?8813

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Tiedän yhden S54 moottorin jonka ohjausta SM4 hoitaa, myös vanoksen, mutta kirjoitelkoon asiaan vihkiytyneet enemmän jos näkevät aiheelliseksi.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • toni78
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 285
          • Nousiainen

          #5
          S50B30 koneen, eli sen 3 litrasen Vanos säätää imunokkaa portaattomasti. Säätöaluetta en nyt muista mutta "riittävästi" sitä on.

          Periaatteessa hyvinkin yksinkertainen. Pakonokan pyörittämä öljypumppu kehittää sen n.100bar:n paineen jolla ohjataan imunokan asentoa, molemmissa nokissa asentotunnistimet, kaksi solenoidia (toisella "aikaistetaan" ja toisella säädetään myöhemmälle).

          Käytännössä ei edes vaadi jatkuvaa säätöä vaan nokka pysyy sille säädetyssä asennossa yllättävän hyvin, tietysti pitää valita moottorinohjaus joka myös tarkkailee ja korjaa nokan asentoa koko ajan...

          itsellä moottoria(3 litranen) ja vanosta ohjaa Hestec, johon olen ollut suht tyytyväinen... ainoastaan vanoksen ohjauksesta puuttuva tiedonkeruu hieman häiritsee, varsinkin kun koko kesän on tapellut vanoksen toimimattomuuden parissa... johon toki löytyi syy aivan viime metreillä ennen siirtymistä tuohon Autronic leiriin...

          tosiaan 3.2 litrasessa molemmat nokat portaattomasti säätyviä...

          tiedän myös yhden 3.2 litrasen koneen johon "kisakäyttöä" varten on vaihdettu 3 litrasen koneen "välikansi", vanos ja nokat... näin pakonokan ajoituksen säädettävyydestä luovuttiin ja koneesta saatiin helpommin säädettävä ja moottorin ohjauksen valinta helpottui

          ja jos ollen ihan "metässä" aiheesta... niin sitten olen...

          Comment

          • JanisHell
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 410

            #6
            Voisko joku valaista vähän tyhmempää tämän vanoksen toimintaa, että miten ne venttiilit säätyy vanoksen ansiosta? Voiko vaikka esim venttiilivaurioo tulla jos vanos rupee sekoilee omiaan esim vaikka ohjausboxi tilttaa, vai onko sellaista mahdollisuuttakaan?
            325i -93 E36

            Comment

            • eeki
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1966
              • HKI

              #7
              Originally posted by JanisHell View Post
              Voisko joku valaista vähän tyhmempää tämän vanoksen toimintaa, että miten ne venttiilit säätyy vanoksen ansiosta? Voiko vaikka esim venttiilivaurioo tulla jos vanos rupee sekoilee omiaan esim vaikka ohjausboxi tilttaa, vai onko sellaista mahdollisuuttakaan?
              Yksinkertaisesti sanottuna Vanos muuttaa nokka-akselin asentoa nokkapyörään nähden - eli vain ajoitus muuttuu, ei venttiilin nousu. Säätövaraa on 25 astetta kammenkulmissa mitattuna, tätä enempään ei toimilaitekaan taida pystyä joten ei ole mahdollista että venttiilit osuisivat mäntiin.
              Ducati 998 -02 //

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎