Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ketjun laahaimen välys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • astro76
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 222
    • Keuruu

    Ketjun laahaimen välys

    Enpä löytänyt aiemmista topiceista haullakaan joten kysellään nyt sitten.
    Eli pitäisi tarkistella ketjun laahaimen oikeaa kireyttä.
    Minkähän mahtaa olla oikea välys?

    Kone on M50B25 eli E36 325i:stä on kyse ja vuosimalli 1992 ja ei tietty Vanosta.

    Älkää nyt ampuko sitten tähän paikkaan mutta en tiedä onko tuo "välys" oikea sana kuvaamaan sitä mitä haen...
    Driving fast is awesome, driving a bimmer... ultimate!

    http://www.btcf.fi/showcar.php?id=518
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Ketju välyksetön.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • astro76
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 222
      • Keuruu

      #3
      Originally posted by Leka
      Ketju välyksetön.
      Meinaan kun siinä on se "talla" jonka päältä ketju kulkee... onko se nyt sitten se kiristin...? Niin kuinka pinkeälle sen pitää ketju tunkea?

      Elikkä jääkö ketjun ja sen kiristäjän väliin kuinka paljon väliä vai onko se niinkuin sanoit täysin välyksetön? Sori vaan typerät kyssät mutta pitäis aamulla saada kone takasin kasaan...
      Driving fast is awesome, driving a bimmer... ultimate!

      http://www.btcf.fi/showcar.php?id=518

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Lainataas vähän Bentleytä: "On 91-92 cars install the primary chain tensioner so that the cutout in the tensioner piston engages the chain rail. The chain should be free of slack."

        Tightening torgue:
        Primary camshaft timing chain tensioner to tensioner sleeve 50 Nm.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by astro76
          Originally posted by Leka
          Ketju välyksetön.
          Meinaan kun siinä on se "talla" jonka päältä ketju kulkee... onko se nyt sitten se kiristin...? Niin kuinka pinkeälle sen pitää ketju tunkea?

          Elikkä jääkö ketjun ja sen kiristäjän väliin kuinka paljon väliä vai onko se niinkuin sanoit täysin välyksetön? Sori vaan typerät kyssät mutta pitäis aamulla saada kone takasin kasaan...
          Oikeesti siihen pitäs säätää joku muistaakseni 1.5 Nm:n kireys ennen nokkapyörän kiristystä, mutta kelläpä tallissa erikoistyökalua tähän tarkotukseen tallissaan eli jako kohdalleen löysät kiristäjän puolelle ja kiristys siihen....sitten vaan itse kiristin kiinni ja tulee hyvä..

          .Nokkien välissä kiristinhän toimii täysin automaattisesti eli sitä ei tarvii paljo ees miettiä, kunhan nokat kohdillaan....

          Comment

          • astro76
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 222
            • Keuruu

            #6
            Koppa on nyt kasassa ja välys säädetty. Kuulostaa ainakin paremmalta kuin ennen ja naputus on poissa. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että koko jakopää ketjuineen menee uusiksi jossain vaiheessa... pitää jättää vissiin terassit väliin juuri kun kelit alkoi sallia senkin... :(
            Driving fast is awesome, driving a bimmer... ultimate!

            http://www.btcf.fi/showcar.php?id=518

            Comment

            • Susi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 473
              • Kuopio, Suomi

              #7
              Itsekin olen miettinyt tuota jakopään kikkuloiden vaihtoa; autolla kun on yli 190 tkm ajettu. Paljonko sinun autollasi on ajettu ja tiedätkö, minkä hintainen kyseinen operaatio olisi?

              Kiitos jo etukäteen

              Comment

              • astro76
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 222
                • Keuruu

                #8
                Originally posted by Susi
                Itsekin olen miettinyt tuota jakopään kikkuloiden vaihtoa; autolla kun on yli 190 tkm ajettu. Paljonko sinun autollasi on ajettu ja tiedätkö, minkä hintainen kyseinen operaatio olisi?

                Kiitos jo etukäteen
                Itellä takana 175tkm. Kuulemma pitäis kestää 300tkm mutta mutta...
                Huollossa arvioivat että koko pakka maksaa noin 250 eur ja siihen työt kolmisen tuntia. Paikallisella pajalla on mukavaa porukkaa ja lupasivat tehdä "urakkana" eli joku könttäsumma... about 320 eur.
                Driving fast is awesome, driving a bimmer... ultimate!

                http://www.btcf.fi/showcar.php?id=518

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎