Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pohjien teko...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Jubi_
    BTCF Member
    • Dec 2003
    • 572
    • Lieksa

    Pohjien teko...

    Oon tässä mietiskelly, jos maalauttas kokonaan ton pommin E30...
    Onko millanen homma tehdä itse pohjat ja miten homma tapahtuu?
    E91 320d x-drive -10
    E34 520i touring - 94
    E12 528ia - 79





    ex:
    E39 530i m-sport Touring, E46 320d, E39 525iAT,E39 540iaT, 4 x E39 525iA, 3 x E30, E46 320iT m-sport, E53 X5 3.0i manuaali - 02
  • CaSMo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 94
    • Veikkola

    #2
    Jos et oo enne tehnyt tollasia hommia en suosittele, koska suurin osa maalareista ei käsittääkseni ota edes toisten tekemiä pohjia. Ja kuitenki sitten siitä saa jonkulaisen takuun että maalari on itse tehnyt ettei voi sanoa ettei ollut hyvät pohjat, ja on se nyt jonkoimoine homma ottaa kaikki irti.
    Bmw se ainoa oikea vaihtoehto Bimmeri

    E36 325i -92 setani

    Comment

    • bmwm5e28
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 474
      • suomusjärvi

      #3
      Riippuu missä kunnossa auto on ja millasen haluaa.

      Itellä oli tuo e21 koppa aika pahassa kunnossa ja joutui ikkunan pieliä vaihtelemaan sun muuta.

      Kyllä siihen tunteja saa uppoamaan ja isoa plussaa on jos saa jonkun ammattimaalarin neuvomaan/opastamaan turaamisessa.

      Kuka tahansa hioo ja turaa hiontavärin ja kittaa mutta vain tekemällä oppii
      Gentlemen prefer Blondes

      Dodge Challenger R/T 1970


      ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
      315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

      Comment

      • P3LL3
        Newbiemmer
        • Oct 2006
        • 21

        #4
        Näinhän se on että vain tekemällä oppii, mutta en itse rupeaisi kyllä tekemään jos en osaisi. Valmistun kohta automaalariksi ja on luokallani paljon heitäkin, ketkä eivät vieläkään ole oppinut kittiä hiomaan edes välttävästi. Kyllä se pohjien tekeminen, niin kuin koko maalaus hommakin, on välillä aikamoista noitumista.
        Kyllä pohjat kannattaa jättää maalarille. Hermosi siinä vain menevät, ja tuskin saat suoraa pintaa kun ekaa kertaa teet. Toki tekeväthän "aidotkin" maalaritkin tinneri höyryissä välillä aivan kauheaa jälkeä, mutta semmoistä työtä ei kuulu ottaa vastaan.
        Semmosia perunasäkkejä nuo meidän koulun kakkosluokan maalarit tekevät että huhhuh.
        Mutta jos pienellä pudjetilla haluat tehdä, eikä pinnan tarvitse näyttely kuntoinen olla, niin osta vaikka ensiksi jokin aihetta käsittelevä kirja.

        Comment

        • Juho_P
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 313
          • p-pohjanmaa

          #5
          Originally posted by CaSMo View Post
          Jos et oo enne tehnyt tollasia hommia en suosittele.
          Kuten eräässä Suomalaisessa elokuvassa sanottiin komeasti niin se tulee jokaisessa asiassa ensimmäinen kerta kaikille. Niin se vaan kertakaikkiaan on että ei sitä opi mitään jos ei tee.
          pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

          Comment

          • CaSMo
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 94
            • Veikkola

            #6
            Tottahan se on että tekemällä oppiii mutta jos haluat todella virheettömän ja jonkun pinta takuun.
            Bmw se ainoa oikea vaihtoehto Bimmeri

            E36 325i -92 setani

            Comment

            • tkylma
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 80
              • Sievi

              #7
              Hio käsipelillä. Silloin on pienempi vaara puhkaista maalipinta, mutta aikaa ja vettä kuluu runsaasti.
              Eli ostat vesihiomapaperia eri karkeuksissa esim. 320-400-600. Puutarhaletku, vesisaavi tms. on välttämätön, sillä vesihiomapaperi on tukkiutuu hetkessä ilman jatkuvaa huuhtelua ja tukkiutunut paperi tekee rumaa jälkeä.
              Pinta hiotaan mataksi karkeimmalla paperilla, kuivataan ja tarkastetaan tulos. Itse olen hionut sekä pyörivin liikkein, että ristikkäisin vedoin. Kulmat hiotaan varovasti.
              Tässä vaiheessa voi sekoittaa kitin ja levitellä sitä suurempiin kiveniskemiin ja naarmuihin eli niihin peltipintaan asti ulottuviin, jotka eivät hävinneet hiomalla. Paljaat peltipinnat kannattaa käsitellä ennen pakkelointi esim. fosforihapolla tai sinkkimaalilla (spray). Suuremmat painaumat vaativat useita pakkelointikerroksi, jotta niistä saadaan tasaisia. Tämä on ylivoimaisesti vittumaisin ja pitkäveteisin homma pohjatöissä!
              Kun kitti on sitten kuivunut ja hiottu tasaiseksi, suoritetaan vielä lopullinen hionta hienoimmalla paperilla. Vettä saa käyttää taas reilusti. Kuivataan ja tarkastetaan tulos.
              Jos pinnasta löytyy vielä selvästi näkyviä hiomajälkiä, niin hiotaan vielä kertaalleen hienoimmalla paperilla ja kuivataan.

              Itse olen kahdesti maalannut ex-corollani () kyseistä pohjatyömenetelmää käyttäen.

              Ps. Olisi kiva kuulla, miten nämä ammattimaalarit suorittavat pohjatyöt. Itsellä kun ei alan koulutusta ole...

              Comment

              • bmwm5e28
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 474
                • suomusjärvi

                #8
                Mä alotin korjaamalla kaikki ruoste vauriot ja hitsailin antennin reiät etc.
                Sitten kittasin (aikaa meni tuhottomasti) ja senjälkeen vedettiin hiontaväri.Hionta värin jälkeen ns.väliväri ja sitten hopealla yli.Tämän hopean päälle vedettiin 5kerrosta punasta "petsiä" ja lopuksi lakkaa.Seuraavaksi hioin lakatun pinnan vesihiomapaperilla mataksi ja auto sai vetäytyä pari viikkoa.Sitten taas lakkaa päälle ja homma oli valmis.

                Tossa oli karkeesti maallikon kuvaus hommasta.
                Gentlemen prefer Blondes

                Dodge Challenger R/T 1970


                ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
                315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

                Comment

                • Basso
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 566
                  • Lahti

                  #9
                  Suosittelen epoxin levitystä paljaan metallin päälle...kitti pysyy paremmin. koriTina on myös erinomaista... kaikki tekee erillailla
                  E21 IKUINEN PROJEKTI
                  sigpic

                  ex E87 120i
                  EX.E39 523ia touring 97
                  EX. E30 320i 88

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Todettakoon nyt sen verran, että ammattilainen homman tosiaan tekee erilailla kuin edellämainitut. Siis silloinkin jos käytössä ei ole ammattilaitteita.
                    Jos et saa hommaan mukaan edes kaveria kuka olisi tehnyt jo useampia pohjia, suosittelen unohtamaan koko jutun. Pintavärin veto on tässä työssä se helpoin työvaihe, ja jos se ei onnistu, niin ei onnistu myöskään pohjat.
                    Korjattu+myllytetty orggisväri on siistimpi vaihtoehto kuin kiiltävä raspattu perunasäkki joka kuitenkin elää ja puskee kukkaa jo seuraavana talvena.

                    Comment

                    • bmwm5e28
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 474
                      • suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Todettakoon nyt sen verran, että ammattilainen homman tosiaan tekee erilailla kuin edellämainitut. Siis silloinkin jos käytössä ei ole ammattilaitteita.
                      Jos et saa hommaan mukaan edes kaveria kuka olisi tehnyt jo useampia pohjia, suosittelen unohtamaan koko jutun. Pintavärin veto on tässä työssä se helpoin työvaihe, ja jos se ei onnistu, niin ei onnistu myöskään pohjat.
                      Korjattu+myllytetty orggisväri on siistimpi vaihtoehto kuin kiiltävä raspattu perunasäkki joka kuitenkin elää ja puskee kukkaa jo seuraavana talvena.
                      Aivan samaa mieltä.
                      Gentlemen prefer Blondes

                      Dodge Challenger R/T 1970


                      ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
                      315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

                      Comment

                      • pmtk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1560
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Todettakoon nyt sen verran, että ammattilainen homman tosiaan tekee erilailla kuin edellämainitut. Siis silloinkin jos käytössä ei ole ammattilaitteita.
                        Jos et saa hommaan mukaan edes kaveria kuka olisi tehnyt jo useampia pohjia, suosittelen unohtamaan koko jutun. Pintavärin veto on tässä työssä se helpoin työvaihe, ja jos se ei onnistu, niin ei onnistu myöskään pohjat.
                        Korjattu+myllytetty orggisväri on siistimpi vaihtoehto kuin kiiltävä raspattu perunasäkki joka kuitenkin elää ja puskee kukkaa jo seuraavana talvena.
                        Lainataas tätä topiccia. Mistäs löytäisin tietoa (kirjallisuutta/luotettavia nettilinkkejä) ruostekorjauksista ja peltitöistä. Eli, voisitteko suositella jotain opuksia, joiden avulla noviisi pääsee alkuun? Kai ammattilaisenkin on joskus täytynyt opetella, muutenkin kuin kokeilemalla. Itse tosin haluan ihan omia vehkeitä varten opetella.
                        E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #13
                          Ammattikoulun oppikirja on aika selkee ja simppeli.

                          Sen lisäks ainakin alamerin valikoimassa on joku suomeksi käännetty "korityöt"-kirja tms. Pohjien tekoa oppii tekemällä pohjat päin vittua, sit hiomalla uusiks ja tekemällä uudestaan. Eli vaikka tekisitte pohjat ite ja maalaisitte autotallissa, käykää näyttämässä pohjia automaalarille. (Siis oikealle automaalarille.)

                          Comment

                          • jorke
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 206
                            • Kouvola

                            #14
                            Karkeasti homma meenee niin et:

                            * ekana ruosteet pois esim. somalilla
                            * sit kohtiin joihin pitää laittaa pakkelia suoraan paljaalle pellille, niin maalataan vaikka pensselillä 2 komponentti happovärillä. Siis ei ole hyvä vetää pakkelia ihan paljaalle pellille suoraan. Alkaa ruostumaan helpommin.
                            * sit pakkelointi. Kannattaa vähintään 2 kertaa laittaa pakkelia ennen hiontaa että on tarpeeksi varaa saada oikea muoto. Pitkällä hiomatuella suuret alueet. Meillä käytössä pitkässä hiontatuessa 80 paperi. Sit tarkemmat kohdat pienemmällä palikalla ja vaikka 180 paperilla. Lopuksi pintakitti eli vähän laajennetaan kittipaikkaa. Vaikka kaksi kertaa tiukka pakkelikerros ja lopullinen hionta epäkeskolla tai hiontatuella.
                            * pohjamaalattavat alueet hiotaan epäkeskokoneella ja 180 paperilla
                            * paikat joissa pelti näkyvissä niin maalataan happomaalilla ja sen päälle pohjaväri tai hiontaväri, mikskä sit nyt haluu sanoa
                            * hiontaväri hiotaan 320 paperilla epäkeskolla. Jos maalataan akryylillä, ei siis 2 kerrosvärillä, niin toi 320 riittää. Jos maalataan 2 kerrosvärillä johon tulee värimassa ja lakka, niin pitää hio 600:lla vesihionnalla maalattavat pinnat.

                            Siinä se niinkun pääpiirtein homma.
                            BMW e61 545 -05 Touring

                            Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                            Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                            Ex. BMW e34 520 -88

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Jos pakkelin alta lähtee ruostumaan, niin sieltä ei oo hiottu kaikkea ruostetta pois tai väliin on jääny roskaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎