Olen tuossa nyt hieman 525tdsA:n vuosimallin 98 latausjännitteitä mittaillut ja kovin erikoisia lukemia mielestäni näyttää. Minkähänmoisia lukemia muilta tulee?
Laturin kyljessä luki mielestäni 140, ilmeisesti siis 140A:n laturi.
"Täydellä" kuormalla tyhjäkäynnillä jännite tippui niinkin alas akulta mitattuna kun 12.17v ja alemmaksi tippui kokoajan. Mittaristo näytti 11.5v
Täysi kuorma siis tässä tapauksessa oli: Valot päällä, puhallus täysillä ja seuraavat lämmitykset päällä; ratti, penkit, takalasi, peilit.
Kierroksia antaessa jännite ei muuttunut mittaristosta katsottuna.
Kun sammutin kaikki laitteet niin jännite akulla oli 14v ja mittaristosta katsottuna 13.5v
Tuntuisi hieman alhaisilta lukemilta varsinkin kun TIS sanoo seuraavaa:
"Regulated voltage at 1500rpm engine speed / no electrical devices on: 13.5 .... 14.1v (at 30c to 60c at regulator)"
"Constant voltage regulator (only for vehicles with battery in trunk or underneath rear seat): 14.3v +/- 0.1v"
Akkuhan on takakontissa. TIS:n lause tosin jättää arvailujen varaan onko tuo "constant voltage regulator" kaikissa joissa on akku takana vai onko se vaan tietyissä tapauksissa.
Olisiko laturi vai jännitesäädin menossa?
Ja kyllä, ongelmia on ollut akun kanssa. Akku on 2kk vanha. Webaston kanssa ongelmia tullut, ctek ylläpitolaturina ja aina sen 2h ollut päällä kun webasto korkeintaan 30min.
Laturin kyljessä luki mielestäni 140, ilmeisesti siis 140A:n laturi.
"Täydellä" kuormalla tyhjäkäynnillä jännite tippui niinkin alas akulta mitattuna kun 12.17v ja alemmaksi tippui kokoajan. Mittaristo näytti 11.5v
Täysi kuorma siis tässä tapauksessa oli: Valot päällä, puhallus täysillä ja seuraavat lämmitykset päällä; ratti, penkit, takalasi, peilit.
Kierroksia antaessa jännite ei muuttunut mittaristosta katsottuna.
Kun sammutin kaikki laitteet niin jännite akulla oli 14v ja mittaristosta katsottuna 13.5v
Tuntuisi hieman alhaisilta lukemilta varsinkin kun TIS sanoo seuraavaa:
"Regulated voltage at 1500rpm engine speed / no electrical devices on: 13.5 .... 14.1v (at 30c to 60c at regulator)"
"Constant voltage regulator (only for vehicles with battery in trunk or underneath rear seat): 14.3v +/- 0.1v"
Akkuhan on takakontissa. TIS:n lause tosin jättää arvailujen varaan onko tuo "constant voltage regulator" kaikissa joissa on akku takana vai onko se vaan tietyissä tapauksissa.
Olisiko laturi vai jännitesäädin menossa?
Ja kyllä, ongelmia on ollut akun kanssa. Akku on 2kk vanha. Webaston kanssa ongelmia tullut, ctek ylläpitolaturina ja aina sen 2h ollut päällä kun webasto korkeintaan 30min.
Comment