Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köyhänmiehen työlista käyntihäiriöihin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koivisto
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 10

    Köyhänmiehen työlista käyntihäiriöihin

    Tämä on köyhänmiehen check-lista nykimis-, röpöttämis-, tehonmenetys-, käyntiinlähtö- ja vastaavien ongelmien korjaamiseksi. Lista on kerätty tämän palstan tietoja käyttämällä ja koskee ainakin yleisimpiä bensiinikäyttöisiä ruiskukoneita, joissa puolat joka sylinterissä. Vanhempiin sopii huonommin. Ehkä parhaiten 523i -96.
    Järjestys on pyritty tekemään sellaiseksi, että rahaa kuluisi mahdollisimman vähän vian paikantamiseen ja poistamiseen. Palstan kirjoituksista huomaa, että rahaa saa kulumaan tosi paljon turhiin korjaustoimenpiteisiin. Tämän vuoksi on tärkeää lähteä halvimmasta kalliimpaan ja helpoimmasta vaikeimpaan. Oma työ on oletettu ilmaiseksi, jota se tietenkään ei ole. Työmäärä on iso, koska lompakkosi kassavirta pyritään pitämään mahdollisimman hyvänä. Ei siis turhia ostoksia.
    Laittakaahan kommentteja onnistumisista/epäonnistumisista sekä listan puutteista. Lista on versio 1.0 ja ammattitaidon kannalta ”nauruversio” mutta älkää siitä häiriintykö. Tästähän on hyvä lähteä kehittämään.
    Listaa edetään siihen saakka kunnes vika löytyy. Jokaisen kohdan jälkeen käydään todentamassa koeajon avulla vian poistuminen.

    Muista kuitenkin olla huolellinen, ettet riko jotakin muuta paikkaa…

    BEMACHECK:
    1) Käynnistä auto seuraavasti: Laita avain virtalukkoon. Käännä avain ajoasentoon siten, että varoitusvalot syttyvät mittaristoon. Odota n. 5 sekuntia kunnes viimeinenkin sammuvista valoista on sammunut ja käynnistä. Mikäli auto aina näin toimiessa käyttäytyy hyvin, sinä voit hyväksyä vian. Ellet hyväksy, niin jatka eteenpäin tätä listaa.
    2) Irrota akun kaapeli yön ajaksi. Järjestelmän pitäisi nollata itsensä ja ajaa uudet arvot sisään.
    3) Tarkista, että akusta löytyy napojen välistä elektronisella yleismittarilla mitattuna 12.6v = 100% latingissa oleva akku.
    4)Vie auto vikakooditestaukseen (20-50€ riippuen paikasta). Varmista ensin, että heillä on mahdollisuus tulostaa tiedot paperille. Pyydä kommentit sitten tämän palstan kautta. Varmasti ammattitaitoisia auttajia riittää. Korjaa/korjauta saamiesi ohjeiden mukaan.
    5) Anna koneen käydä tyhjäkäyntiä ja heiluttele, puristele ja tarkastele ilmamassamittarin ja imusarjan välistä haitariletkua. Mikäli moottorin käynti muuttuu, löytyy vika ko. paikasta. Letku on mahdollisesti halki tai vain muuten haparoitunut. Kierrä ensiapuna ilmastointiteippiä haitariletkun ympärille tiiviisti ja laita uusi letku tilaukseen (15€). http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21402&page=2
    6) Sammuta moottori. Tarkista kohdan 5) alueella olevien muiden ilmaletkujen kiinnitysliitokset ja letkujen kunto. Kiinnitä irronneet liitokset ja vaihda huonot letkut.
    7) Tarkista tulpanhattujen kunto. Katso suurennuslasilla, ettei tulppaa suojaavalla alueella näy hatun sisäpuolella läpilyöntijälkiä. Mikäli näkyy, vaihda kyseinen hattu.
    8) Irrota ja puhdista CRC:llä kaikki moottoritilassa olevat sähköliittimet, jotka liittyvät polttoaine- tai sytytysjärjestelmään.
    9) Ota ilmamassamittarin liitin irti. Käy koeajolla. Mikä vika katosi, puhdista ilmamassamittari seuraavasti (vanhemmat mallit): Ota mittaelementti irti putkestaan (torx-ruuvit?). Puhdista tops-puikoilla asetoonia (kynsilakanpoistoainetta löytyy joltakin) hyväksikäyttäen kontaktipinnat. Mikäli pintoihin on kulunut ura, niin siirrä levyä siten, että ”neula kulkee puhtaalla pinnalla. Laita mittaelementti paikalleen.
    10) Osta polttoaineen jäänestoa (3€) yhteen tankilliseen ja katso mitä vaikutti. Tämä toimenpide poistaa joka tapauksessa järjestelmässä olevan veden. HUOM! Käytä vain sinun autollesi sopivaa jäänestoa.
    11) Osta starttipilottia autovarusteliikkeestä (15€?). Anna auton käydä tyhjäkäyntiä ja ruiskuta aerosolia imusarjan liitoskohtiin jokaisen sylinterin kohdalle sekä muualle ilmamäärämittarin jälkeisille alueille. Mikäli moottorin käynti muuttuu, etsi vuotokohta tarkemmin. Vuoto saattaa myös kuulua sihinänä. Poista vuoto.
    12) Vaihda uudet tulpat (30€ 6kpl), koska muutenkin ne pitäisi vaihtaa
    13)Vaihda polttoainesuodatin
    14) Vaihda lambda-anturi/anturit (40-110€/kpl riippuen ostopaikasta)
    15) Osta 1 kpl uusi (100€) tai käytetty puola. Vaihda kyseinen puola yksitellen jokaiseen sylinteriin ja käy testaamassa jokaisen vaihdon jälkeen. Sitten kun auto toimii, jätä puola siihen sylinteriin.

    SEURAAVAT CHECKPOINTit ovatkin sitten jo enemmän tai vähemmän kallista hakuammuntaa mikäli ne eivät tulleet esiin kohdassa 4)

    16) Vaihda nokka-akselin asentotunnistin
    17) Vaihda kampiakselin asentotunnistin
    18) Vaihda polttoainepumppu
    19)Vaihda ilmamassamittari (300-450€ riippuen ostopaikasta)

    NÄMÄ CHECKPOINTit ovat enemmän uskon asioita
    20) Tankkaa 2 seuraavaa tankillista eri brändin huoltoasemalta.
    21) Vaihda polttoaine 98-oktaaniseen ja katso seuraavalla tankillisella miten auto toimii. Tämän palstan tietojen mukaan (eivät siis täysin luotettavia) kulutus vähenee enemmän kuin mitä polttoaineen kalleus vaikuttaa lompakkoosi.

    Antakaahan palautetta...
    Last edited by Koivisto; 10-01-2007, 14:41. Reason: Muutettu kommenttien perusteella enemmän ammattimaisempaan suuntaan
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Mainio lista

    Toki hakuammuntoja voi vähentää sillä, että hankkii itselleen yleismittarin, jolla testata komponentteja. Nekään ei köyhänmiehen lompakkoa nykyään paljoa kevennä.
    Last edited by Valkman; 06-01-2007, 14:43.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      ....tai sitten ottaa ensimmäisenä tuon kohdan no:14 säästyneellä tulpanvaihtohinnalla ja korjaa löytyneen vian!

      Comment

      • phoenixx
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 126
        • Sastamala

        #4
        loistavaa toimintaa
        Ford Mondeo 1.8 wagon

        Edelliset autot:
        Vw passat 2.8 v6 syncro -01
        E90 318ia -06
        Ford Focus mk2 wagon -06
        E36 325 ci -93
        Audi 80 -86

        Comment

        • K.S.
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 649
          • Espoo

          #5
          Paljon asiaa...

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #6
            Erittäin hyvä!
            ------
            G31 530d

            Comment

            • kakepro
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 96
              • Suomen persreikä.

              #7
              Hyvä lista

              noilla pärjää jo pitkälle

              Ei vaan ole omaa käynti ongelmaan apua
              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

              Ex kaarat:
              Volvo 240 -84 x2
              Toyota corolla -86
              Bmw e30 320i -89

              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3447
                • Janakkala

                #8
                Mikäli kyseessä on ns nykypäivän auto niin kohta 14 kannattaa suorittaa ensimmäisenä.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • jani1632
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 2243
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Spetke View Post
                  Mikäli kyseessä on ns nykypäivän auto niin kohta 14 kannattaa suorittaa ensimmäisenä.
                  Ja ottaen huomioon että vika ei aina siellä mitä testeri ilmoittaa.....eli siihenkään ei voi ihan sokeasti luottaa
                  Tallin täytteet:
                  E70 3.0d -09
                  E34 540ia -94
                  E39 520d -00
                  E39 528i M-sport -00
                  E60 520i -04
                  E30 -86
                  E61 520da -09

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by jani1632 View Post
                    Ja ottaen huomioon että vika ei aina siellä mitä testeri ilmoittaa.....eli siihenkään ei voi ihan sokeasti luottaa
                    Onneksi ne kerrat on harvassa, ja joka tapauksessa antaa ainakin paremman suunnan vianetsinnälle kuin sokkona aloittavalle. Usein myös säästää aikaa ja rahaa.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Koivisto
                      Newbiemmer
                      • Jan 2007
                      • 10

                      #11
                      Minä kyllä mietin itsekin tuon testerin roolia. Luin aika monta storya siitä, ettei testeri ilmoittanutkaan vikaa vaikka auto käyttäytyi sopimattomasti.
                      Voi olla, että uudempien mallien osalta tällaisia ongelmia ei enää ole niin paljon; vai millaisia kokemuksia löytyy?

                      Voisin kuitenkin kuvitella, että tätä listaa kehittämällä ja käyttämällä säästyy keskimäärin paljon bemaristien rahaa ja voivat ostaa niillä vaikkapa bensaa

                      Yleisesti: Häiriön syynä on AINA muutos. Se muutos pitäisi aina löytää, niin onnistuu parhaiten. Autojen osalta tilanne on yleensä hankala, koska kysymyksessä on usein ns. lonkerohäiriö. Tilanteeseen vaikuttaa useita tekijöitä, joista viimeinen on laukaissut häiriön näkyviin. Kun niistä yhden poistaa (esim. vaihtaa uuden akun, niin moni liitos saa olla edelleen hapettunut), niin myös häiriö poistuu, mutta välttämättä ei kuitenkaan osuttu oikeaan vian syyhyn eli muutokseen.
                      Saattoi kuulostaa monimutkaiselta mutta sitähän se ongelma yleensä koskaan ei ole. Sitä vain ajatellaan liian monimutkaisesti.

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3447
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by jani1632 View Post
                        Ja ottaen huomioon että vika ei aina siellä mitä testeri ilmoittaa.....eli siihenkään ei voi ihan sokeasti luottaa
                        Kyllä oikeassa olet eihän testeri voi tietää jos on esimerkiksi imuvuoto, joten testeri ilmoittaa luultavasti ilmamassamittarin mukautumat raja arvojen ulkopuolella. Ja eihän siihen suinpäin pidä lähteä uutta masamittaria vaihtamaan.
                        Vaan selvittää, että onko esim vuotoja. Mutta kyllä se silti kannataa aina piuhan päähän ensiksi viedä. Kyllä sieltä monesti oikieita syitä löytyy.
                        Ja sehän on sitten testerin käyttäjästä kiini kuinka hyvin hommasa päästään etenemään.
                        Esim Hämeenlinnassa luetaan häiriömuisti 35€ ja mukaan saa testerin diagnoosi raportin, niin on siinä kumminkin parempi pohja alkaa oireita selvittämään
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Koivisto
                          Newbiemmer
                          • Jan 2007
                          • 10

                          #13
                          Millaisia kokemuksia testereistä/firmoista?

                          Tuohan kuulostaa hyvältä palvelulta, jos todella saa häiriölistan 35€. Kyllä silloin kannattaa varmastikin käyttää autoa ensimmäiseksi testerissä.
                          Luulen kuitenkin, ettei Suomessa ole monella paikkakunnalla tällaisia mahdollisuuksia ja jos tekniikka olisikin, niin ei välttämättä löydy muuta osaamista. Syymekanismien keksiminen ei todellakaan ole kovin helppoa puuhaa ainakaan kokemattomalle.
                          Prosessin ongelmaksi muodostuukin testitulosten jälkeinen kokeile ja keksi-vaihe, jonka asiakas joutuu maksamaan. Tämän palstan juttujen perusteella näyttäisi siltä, että siinä palaa keskimäärin 300€-400€ eikä auto välttämättä tule kuntoon. Löytyihän tuolla sellainenkin, jossa osia oli vaihdettu yli 1000€ ennenkuin 100€ vika löytyi. Löytynee vieläkin karmeampia tapauksia.

                          Millaisia kokemuksia muilla on Bemareita testaavista firmoista, kustannuksista ja vikakoodin jälkeisestä toiminnasta?

                          Itse vien auton testerille tiistaina, koska myyjä lupasi sen tehdä.

                          Comment

                          • dsl Bimmer
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 358

                            #14
                            Ihan hyviä asioita listalla. Itse tykkään kyllä katsoa suoraan livedatasta moottorin toimintaa. Vaikka vikakoodeja ei moottorista löytyisikään voi silti päätellä livedatasta monia-asioita. Autoon on tullut rakenneltua softaa, joka esittää "virtuaalista" dynamometria kiihdityksessä ja matka ajossa. Siitä lisää linkissä.

                            Comment

                            • jani1632
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 2243
                              • Etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              Kyllä oikeassa olet eihän testeri voi tietää jos on esimerkiksi imuvuoto, joten testeri ilmoittaa luultavasti ilmamassamittarin mukautumat raja arvojen ulkopuolella. Ja eihän siihen suinpäin pidä lähteä uutta masamittaria vaihtamaan.
                              Vaan selvittää, että onko esim vuotoja. Mutta kyllä se silti kannataa aina piuhan päähän ensiksi viedä. Kyllä sieltä monesti oikieita syitä löytyy.
                              Ja sehän on sitten testerin käyttäjästä kiini kuinka hyvin hommasa päästään etenemään.
                              Esim Hämeenlinnassa luetaan häiriömuisti 35€ ja mukaan saa testerin diagnoosi raportin, niin on siinä kumminkin parempi pohja alkaa oireita selvittämään
                              Juuri näin.
                              Tallin täytteet:
                              E70 3.0d -09
                              E34 540ia -94
                              E39 520d -00
                              E39 528i M-sport -00
                              E60 520i -04
                              E30 -86
                              E61 520da -09

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎