Tämä on köyhänmiehen check-lista nykimis-, röpöttämis-, tehonmenetys-, käyntiinlähtö- ja vastaavien ongelmien korjaamiseksi. Lista on kerätty tämän palstan tietoja käyttämällä ja koskee ainakin yleisimpiä bensiinikäyttöisiä ruiskukoneita, joissa puolat joka sylinterissä. Vanhempiin sopii huonommin. Ehkä parhaiten 523i -96.
Järjestys on pyritty tekemään sellaiseksi, että rahaa kuluisi mahdollisimman vähän vian paikantamiseen ja poistamiseen. Palstan kirjoituksista huomaa, että rahaa saa kulumaan tosi paljon turhiin korjaustoimenpiteisiin. Tämän vuoksi on tärkeää lähteä halvimmasta kalliimpaan ja helpoimmasta vaikeimpaan. Oma työ on oletettu ilmaiseksi, jota se tietenkään ei ole. Työmäärä on iso, koska lompakkosi kassavirta pyritään pitämään mahdollisimman hyvänä. Ei siis turhia ostoksia.
Laittakaahan kommentteja onnistumisista/epäonnistumisista sekä listan puutteista. Lista on versio 1.0 ja ammattitaidon kannalta ”nauruversio” mutta älkää siitä häiriintykö. Tästähän on hyvä lähteä kehittämään.
Listaa edetään siihen saakka kunnes vika löytyy. Jokaisen kohdan jälkeen käydään todentamassa koeajon avulla vian poistuminen.
Muista kuitenkin olla huolellinen, ettet riko jotakin muuta paikkaa…
BEMACHECK:
1) Käynnistä auto seuraavasti: Laita avain virtalukkoon. Käännä avain ajoasentoon siten, että varoitusvalot syttyvät mittaristoon. Odota n. 5 sekuntia kunnes viimeinenkin sammuvista valoista on sammunut ja käynnistä. Mikäli auto aina näin toimiessa käyttäytyy hyvin, sinä voit hyväksyä vian. Ellet hyväksy, niin jatka eteenpäin tätä listaa.
2) Irrota akun kaapeli yön ajaksi. Järjestelmän pitäisi nollata itsensä ja ajaa uudet arvot sisään.
3) Tarkista, että akusta löytyy napojen välistä elektronisella yleismittarilla mitattuna 12.6v = 100% latingissa oleva akku.
4)Vie auto vikakooditestaukseen (20-50€ riippuen paikasta). Varmista ensin, että heillä on mahdollisuus tulostaa tiedot paperille. Pyydä kommentit sitten tämän palstan kautta. Varmasti ammattitaitoisia auttajia riittää. Korjaa/korjauta saamiesi ohjeiden mukaan.
5) Anna koneen käydä tyhjäkäyntiä ja heiluttele, puristele ja tarkastele ilmamassamittarin ja imusarjan välistä haitariletkua. Mikäli moottorin käynti muuttuu, löytyy vika ko. paikasta. Letku on mahdollisesti halki tai vain muuten haparoitunut. Kierrä ensiapuna ilmastointiteippiä haitariletkun ympärille tiiviisti ja laita uusi letku tilaukseen (15€). http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21402&page=2
6) Sammuta moottori. Tarkista kohdan 5) alueella olevien muiden ilmaletkujen kiinnitysliitokset ja letkujen kunto. Kiinnitä irronneet liitokset ja vaihda huonot letkut.
7) Tarkista tulpanhattujen kunto. Katso suurennuslasilla, ettei tulppaa suojaavalla alueella näy hatun sisäpuolella läpilyöntijälkiä. Mikäli näkyy, vaihda kyseinen hattu.
8) Irrota ja puhdista CRC:llä kaikki moottoritilassa olevat sähköliittimet, jotka liittyvät polttoaine- tai sytytysjärjestelmään.
9) Ota ilmamassamittarin liitin irti. Käy koeajolla. Mikä vika katosi, puhdista ilmamassamittari seuraavasti (vanhemmat mallit): Ota mittaelementti irti putkestaan (torx-ruuvit?). Puhdista tops-puikoilla asetoonia (kynsilakanpoistoainetta löytyy joltakin) hyväksikäyttäen kontaktipinnat. Mikäli pintoihin on kulunut ura, niin siirrä levyä siten, että ”neula kulkee puhtaalla pinnalla. Laita mittaelementti paikalleen.
10) Osta polttoaineen jäänestoa (3€) yhteen tankilliseen ja katso mitä vaikutti. Tämä toimenpide poistaa joka tapauksessa järjestelmässä olevan veden. HUOM! Käytä vain sinun autollesi sopivaa jäänestoa.
11) Osta starttipilottia autovarusteliikkeestä (15€?). Anna auton käydä tyhjäkäyntiä ja ruiskuta aerosolia imusarjan liitoskohtiin jokaisen sylinterin kohdalle sekä muualle ilmamäärämittarin jälkeisille alueille. Mikäli moottorin käynti muuttuu, etsi vuotokohta tarkemmin. Vuoto saattaa myös kuulua sihinänä. Poista vuoto.
12) Vaihda uudet tulpat (30€ 6kpl), koska muutenkin ne pitäisi vaihtaa
13)Vaihda polttoainesuodatin
14) Vaihda lambda-anturi/anturit (40-110€/kpl riippuen ostopaikasta)
15) Osta 1 kpl uusi (100€) tai käytetty puola. Vaihda kyseinen puola yksitellen jokaiseen sylinteriin ja käy testaamassa jokaisen vaihdon jälkeen. Sitten kun auto toimii, jätä puola siihen sylinteriin.
SEURAAVAT CHECKPOINTit ovatkin sitten jo enemmän tai vähemmän kallista hakuammuntaa mikäli ne eivät tulleet esiin kohdassa 4)
16) Vaihda nokka-akselin asentotunnistin
17) Vaihda kampiakselin asentotunnistin
18) Vaihda polttoainepumppu
19)Vaihda ilmamassamittari (300-450€ riippuen ostopaikasta)
NÄMÄ CHECKPOINTit ovat enemmän uskon asioita
20) Tankkaa 2 seuraavaa tankillista eri brändin huoltoasemalta.
21) Vaihda polttoaine 98-oktaaniseen ja katso seuraavalla tankillisella miten auto toimii. Tämän palstan tietojen mukaan (eivät siis täysin luotettavia) kulutus vähenee enemmän kuin mitä polttoaineen kalleus vaikuttaa lompakkoosi.
Antakaahan palautetta...
Järjestys on pyritty tekemään sellaiseksi, että rahaa kuluisi mahdollisimman vähän vian paikantamiseen ja poistamiseen. Palstan kirjoituksista huomaa, että rahaa saa kulumaan tosi paljon turhiin korjaustoimenpiteisiin. Tämän vuoksi on tärkeää lähteä halvimmasta kalliimpaan ja helpoimmasta vaikeimpaan. Oma työ on oletettu ilmaiseksi, jota se tietenkään ei ole. Työmäärä on iso, koska lompakkosi kassavirta pyritään pitämään mahdollisimman hyvänä. Ei siis turhia ostoksia.
Laittakaahan kommentteja onnistumisista/epäonnistumisista sekä listan puutteista. Lista on versio 1.0 ja ammattitaidon kannalta ”nauruversio” mutta älkää siitä häiriintykö. Tästähän on hyvä lähteä kehittämään.
Listaa edetään siihen saakka kunnes vika löytyy. Jokaisen kohdan jälkeen käydään todentamassa koeajon avulla vian poistuminen.
Muista kuitenkin olla huolellinen, ettet riko jotakin muuta paikkaa…
BEMACHECK:
1) Käynnistä auto seuraavasti: Laita avain virtalukkoon. Käännä avain ajoasentoon siten, että varoitusvalot syttyvät mittaristoon. Odota n. 5 sekuntia kunnes viimeinenkin sammuvista valoista on sammunut ja käynnistä. Mikäli auto aina näin toimiessa käyttäytyy hyvin, sinä voit hyväksyä vian. Ellet hyväksy, niin jatka eteenpäin tätä listaa.
2) Irrota akun kaapeli yön ajaksi. Järjestelmän pitäisi nollata itsensä ja ajaa uudet arvot sisään.
3) Tarkista, että akusta löytyy napojen välistä elektronisella yleismittarilla mitattuna 12.6v = 100% latingissa oleva akku.
4)Vie auto vikakooditestaukseen (20-50€ riippuen paikasta). Varmista ensin, että heillä on mahdollisuus tulostaa tiedot paperille. Pyydä kommentit sitten tämän palstan kautta. Varmasti ammattitaitoisia auttajia riittää. Korjaa/korjauta saamiesi ohjeiden mukaan.
5) Anna koneen käydä tyhjäkäyntiä ja heiluttele, puristele ja tarkastele ilmamassamittarin ja imusarjan välistä haitariletkua. Mikäli moottorin käynti muuttuu, löytyy vika ko. paikasta. Letku on mahdollisesti halki tai vain muuten haparoitunut. Kierrä ensiapuna ilmastointiteippiä haitariletkun ympärille tiiviisti ja laita uusi letku tilaukseen (15€). http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21402&page=2
6) Sammuta moottori. Tarkista kohdan 5) alueella olevien muiden ilmaletkujen kiinnitysliitokset ja letkujen kunto. Kiinnitä irronneet liitokset ja vaihda huonot letkut.
7) Tarkista tulpanhattujen kunto. Katso suurennuslasilla, ettei tulppaa suojaavalla alueella näy hatun sisäpuolella läpilyöntijälkiä. Mikäli näkyy, vaihda kyseinen hattu.
8) Irrota ja puhdista CRC:llä kaikki moottoritilassa olevat sähköliittimet, jotka liittyvät polttoaine- tai sytytysjärjestelmään.
9) Ota ilmamassamittarin liitin irti. Käy koeajolla. Mikä vika katosi, puhdista ilmamassamittari seuraavasti (vanhemmat mallit): Ota mittaelementti irti putkestaan (torx-ruuvit?). Puhdista tops-puikoilla asetoonia (kynsilakanpoistoainetta löytyy joltakin) hyväksikäyttäen kontaktipinnat. Mikäli pintoihin on kulunut ura, niin siirrä levyä siten, että ”neula kulkee puhtaalla pinnalla. Laita mittaelementti paikalleen.
10) Osta polttoaineen jäänestoa (3€) yhteen tankilliseen ja katso mitä vaikutti. Tämä toimenpide poistaa joka tapauksessa järjestelmässä olevan veden. HUOM! Käytä vain sinun autollesi sopivaa jäänestoa.
11) Osta starttipilottia autovarusteliikkeestä (15€?). Anna auton käydä tyhjäkäyntiä ja ruiskuta aerosolia imusarjan liitoskohtiin jokaisen sylinterin kohdalle sekä muualle ilmamäärämittarin jälkeisille alueille. Mikäli moottorin käynti muuttuu, etsi vuotokohta tarkemmin. Vuoto saattaa myös kuulua sihinänä. Poista vuoto.
12) Vaihda uudet tulpat (30€ 6kpl), koska muutenkin ne pitäisi vaihtaa
13)Vaihda polttoainesuodatin
14) Vaihda lambda-anturi/anturit (40-110€/kpl riippuen ostopaikasta)
15) Osta 1 kpl uusi (100€) tai käytetty puola. Vaihda kyseinen puola yksitellen jokaiseen sylinteriin ja käy testaamassa jokaisen vaihdon jälkeen. Sitten kun auto toimii, jätä puola siihen sylinteriin.
SEURAAVAT CHECKPOINTit ovatkin sitten jo enemmän tai vähemmän kallista hakuammuntaa mikäli ne eivät tulleet esiin kohdassa 4)
16) Vaihda nokka-akselin asentotunnistin
17) Vaihda kampiakselin asentotunnistin
18) Vaihda polttoainepumppu
19)Vaihda ilmamassamittari (300-450€ riippuen ostopaikasta)
NÄMÄ CHECKPOINTit ovat enemmän uskon asioita
20) Tankkaa 2 seuraavaa tankillista eri brändin huoltoasemalta.
21) Vaihda polttoaine 98-oktaaniseen ja katso seuraavalla tankillisella miten auto toimii. Tämän palstan tietojen mukaan (eivät siis täysin luotettavia) kulutus vähenee enemmän kuin mitä polttoaineen kalleus vaikuttaa lompakkoosi.
Antakaahan palautetta...
Comment