Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voi pojat, että meille pitikin käydä näin....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SalminenS
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 105
    • Middle of Nothing, Jaala

    Voi pojat, että meille pitikin käydä näin....

    Eli joo... Nyt kaivataan hyviä neuvoja!!! :( Käytettii tota meidän projektia konttorilla Heinolassa eikä päästy katsastus-sedän kanssa yhteisymmärrykseen pykälien tulkinnassa.

    Auto on alunperin 316 1.8 E30 5/87
    Nyt autossa 2.0i Turbo

    Vaihdettuja osia:

    - Kone ei ole alkuperäinen keulalla ollut
    - 325 Taka-akselisto (täyd.)
    - Eteen levyt ja satulat (325)
    - Vaihdelaatikko (635) + kytkin

    Turbona Holset Hx40, hukkaportti, tuuletusventtili ja välijäähdytin.

    Nyt katsastus setä meinaa että menee (ehkä) prosentit yli 35 ja vaatis kanta-auto tarkastuksen... Mikä on tässä vaiheessa myöhäistä/mahdotonta. Laski nopee prosentit ja pääty tähän tuloksee:

    - Moottori + apul. 15%
    - Taka-akelisto 10%
    - Vaihteisto ja kytkin 9%

    Eli 34% sitte keskeytettii katsastus yhteistuumin, vaati tarkan selvityksen vaihdetuista osista. Painot oli ok. Tehot ja päästöt oli ok.

    Tuumasi vaan ettei uskalla :?: muutoskatsastaa autoa ilman lisäselvityksiä. Pihalla vielä huikkas näin: Jos tiedät paikan missä saat auton leimaan , voit minun puolesta viedä sinne, mutta ei usko että menee noin läpi"

    Muuten hyvä, mut tullessa huomattii että rekisteriote jäi sille sedälle... :(

    Nyt tarviis hyviä neuvoja että kuka on oikeessa noitten prosenttien suhteen, pitäsikö toi selvityslappu täyttää ja viedä auto uudestaa sinne vai hakea rekisteriote ja koittaa josko seuraavalla konttorilla olis vähän yhteistyökykyisempi herra...

    T:Samppa
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Ai että kuka on oikeassa? No se katsastusaseman setä tekee noita hommia työkseen, eli mitäs luulisit?

    Ehkä olisi kannattanut ottaa asioista vähän selvää, ennen kuin rakentaa koko auton uusiksi. Nämä prosenttijutut on yksi asia, mistä täällä jutellaan koko ajan. Kyllä se ihan paikkansa pitää, että jos vaihdettavien osien määrä ylittää 35%, niin pitää tehdä kanta-autotarkastus, ja mielellään ennen osien vaihtoa ja muutoskatsastusta.

    Harmi juttu, aika hieno peli ainakin kuvan perusteella. Voihan sitä koittaa, jos vaikka jollain muulla konttorilla katsottais läpi sormien, mutta ei niitä sääntöjä varmaan ole kierrettäviksi tehty. Säännöt on sääntöjä, vaikka ne perseestä oliskin.


    Comment

    • SalminenS
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 105
      • Middle of Nothing, Jaala

      #3
      No joo... Eli tällänen auto ei varmaan ole ainoa mitä suomessa on muutoskatsastettu? Saa onnitella jos ollaa ensimmäisiä...

      Toinen juttu on että asioista on otettu selvää, tätäkin foorumia on käytetty säännöllisesti viimesen vuoden aikana... Myös aken sivut on tullu tutuksi....

      Ja katsastus mies tekee kyllä työkseen hommaa, mutta miksi se sitte tuumasi että ei uskalla katsastaa autoa ja keskeytti sen eikä myöskään ottanut maksua muutoskatsastuksesta vaikka meni reilu tunti. Ei ollut sekään varma miten noita pykäliä tulkitaan... :(

      Nyt lähinnä kiinnostaa että vaihtaako konttoria vai kiikuttaako ton kupongin sille...?!?!

      T:Samppa

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        no niin pitkään ku sulla pysyy alle 35% ni ei tarvii kantaautotarkistusta. Jos voit todentaa että pysyy, ni hyvä. Jos menee yli ni paska homma.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6709
          • PK-seutu

          #5
          Mars toiselle konttorille. Tosin voi tulla kalliiksi kokeilla monessa paikassa :roll:
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            #6
            Re: Voi pojat, että meille pitikin käydä näin....

            Originally posted by SalminenS
            Vaihdettuja osia:

            - Kone ei ole alkuperäinen keulalla ollut
            - 325 Taka-akselisto (täyd.)
            - Eteen levyt ja satulat (325)
            - Vaihdelaatikko (635) + kytkin

            T- Moottori + apul. 15%
            - Taka-akelisto 10%
            - Vaihteisto ja kytkin 9%

            Eli 34% ..

            T:Samppa

            Onko moottorina nytkin M10?
            Jos on,niin siinähän on samat apulaitteet kuin tossa alkup.ykskasissakin.Joten miksi ne on ilmoitettu vaihdetuiksi??

            Eli:
            Moottori,ilman apulaitteita
            Taka-akselisto
            Vaihteisto ja kytkin
            yht:31%

            Kyllähän tuon saa helpostikkin leimaan!

            Jos tuntuu hankalalta,niin ota yhteys AKE:een,kyllä ne sieltä kertoo tuomion katsastus miestä paremmin.
            E24 635csi

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Muumin laskelmista puuttuu 325i:n etujarrut. Ja jos on oikein sukkela katsastusmies, niin se saattaa vaatia vielä tolpatkin vaihdettaviksi.


              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1702
                • Rovaniemi

                #8
                Ihmettilinkin tuota etujarru hommaa,ja ettei ollu tolppia vaatinu vaihdettavaksi,ja niistä prosentteja.

                Vaihtaa vakio laatikon katsastuksen ajaksi.Koijaa hiukka sitä apinaa,niin kyllä siihen leiman saa
                E24 635csi

                Comment

                • Anselmo H
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 942
                  • Vantaa

                  #9
                  Sen otteen+muut paperit saa takaisin pyytämällä. Onhan noissa konttoreissa tai työtekijöissä eroja, vaikkei periaatteessa pitäisi olla. Jos lähellä on kilpaileva konttori, niin minun mielestä sinne vaan. Sitten vaan asiakasläheisemmän vikalistan mukaan hommaa eteenpäin.

                  Näinhän tuon katsastusasian ei pitäisi olla mutta vissiin joissain pakoissa menee sormi suuhun kun tulee vähän erikoisempi säätö.
                  F11 523iA Touring
                  E93 325i cabrio
                  E81 116i
                  Triumph Daytona 955i

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    #10
                    Muumin neuvo "apinan koijaamisesta"(On ainakin Kummeli katsottu näköjään) on huono. Jos prosentit ovat oikeasti yli, voi tulla ongelmia myöhemmin, vaikka auto olisi jo myyty. Rakentaja maksaa aina seuraamukset näissä tapauksissa.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #11
                      kokeile jotain yksityistä konttoria...

                      Comment

                      • Miika Tissari
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 1802
                        • Varkaus

                        #12
                        Originally posted by Lanttu
                        Muumin neuvo "apinan koijaamisesta"(On ainakin Kummeli katsottu näköjään) on huono. Jos prosentit ovat oikeasti yli, voi tulla ongelmia myöhemmin, vaikka auto olisi jo myyty. Rakentaja maksaa aina seuraamukset näissä tapauksissa.
                        Kukas on se rakentaja? Se joka on sen katsastanut vai oikea rakentaja jota ei voida saada koskaan selville ellei ole auton ainut omistaja...
                        E28 ///M-tech V8 -83
                        E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                        Comment

                        • SalminenS
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2003
                          • 105
                          • Middle of Nothing, Jaala

                          #13
                          Etujarrusatulat ja levyt on 325:sesta... Tolpat on kyllä auton omat... Tottahan nekin tarvis vaihtaa jos tarkkoja ollaa... Mutta tultii siihen tuloksee että haetaa huomenna paperit pois ja mennä toiselle konttorille...
                          Tarvii varmaa soittaa viel aamul tonne AKE:e ja kysellä noita juttuja...

                          Joo, ja lohko on M10 alunperin ja myös nyt... Ja jälkikätee ajatellen ois vaa pitäny sanoa että pelkkä turbo heitetty lisää, muuten sama kone... Sama juttu laatikon kanssa... Kunhan löytyis joku hyvä kompromissi ettei kukaa joudu huijatuksi noitten prosenttien suhteen...

                          T: Samppa

                          Comment

                          • Sami
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1332
                            • Kajaani

                            #14
                            En kerenny lukee ihan kaikkee eli voi ollakin tämän jo joku maininnu, mutta miks ei voi tehdä kanta-auto tarkastusta vielä kun ei oo menny yli 35 prossan....Vaihtaa vaikka varmasti alkuperäsiä osia sen verran takasi että ei mee yli.....Autonhan ei tarvii olla "tieliikenne" kelponen kanta-auto tarkastuksessa....Monesti tehty noin jos tullu ongelmia katsastuksen suhteen tai ilmestyny yllättäviä prossia jostain.....

                            Ainoa miinus puoli tossa on että maksaa jonkun verran mutta onpa turvallisempaa värkkäillä sitten...

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Sami
                              En kerenny lukee ihan kaikkee eli voi ollakin tämän jo joku maininnu, mutta miks ei voi tehdä kanta-auto tarkastusta vielä kun ei oo menny yli 35 prossan....Vaihtaa vaikka varmasti alkuperäsiä osia sen verran takasi että ei mee yli.....Autonhan ei tarvii olla "tieliikenne" kelponen kanta-auto tarkastuksessa....Monesti tehty noin jos tullu ongelmia katsastuksen suhteen tai ilmestyny yllättäviä prossia jostain.....

                              Ainoa miinus puoli tossa on että maksaa jonkun verran mutta onpa turvallisempaa värkkäillä sitten...
                              Mä olen aina kuvitellut että se tarkastus pitää tehdä alkuperäiselle autolle, mutta sehän on melkein palvelua jos onnistuu näinkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎