Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 / M? hankintaan vinkkejä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dexi
    Newbiemmer
    • Jun 2006
    • 7
    • Nummi-Pusula

    M3 / M? hankintaan vinkkejä

    Terve!

    En tiedä onko ihan oikea osio mutta ei paremmin osuvaakaan ollut... :think

    Tarkoitus olisi hävittää tämä talvikäyttis nyt kevään aikana (LINKKI), ja vaihtaa autoa. Täksi kesäksi ei mitään järin nopeaa olis tarvis vaan joku sopiva käyttis jolla voisi piipahtaa kiertämässä myös rataa jos sille tuulelle sattuu.

    E46 M3 on siis ollut päällimmäisenä ajatuksena, ja _mahdollisesti_ E39 M5, tosin nuo jälkimmäiset tuppaa olemaan pirusti ajettuja ja vähän turhan kankea alus ratakierroksiin, joten lähinnä tuo M3.


    M5 suhteen on peloteltu että kone on suuri fiasko ja imee kaiken rahan, M3 suhteen kuulunut lähinnä kehuja mutta toisaalta Saksan autoilmoituksia ym. tutkii niin yllättävän monesta konehuoneesta jotain paukahtanut 50-60tkm kohdalla ellen ihan väärin tulkitse.


    - Mitä pitäisi ottaa huomioon ja tietää, eli mitä näissä moottoreissa (lähinnä M3) on heikkoa, missä kohti pettää, mistä tunnistaa jne.?

    - Entä voimansiirto? M3 ilmeisesti perään ilmaantuva klonksahdus on enemmän sääntö kuin poikkeus jossain 70-90tkm välillä, vai? Jokin ratas kai vain pettää ja ratkaisuna uusi perä (1600-2000e?) Mites sitten vaihteiston puolesta?

    - Tyyppivikaa tms. mitä pitäisi ottaa huomioon, kaikki salat vaan julki

    - Yleisesti kokemuksia ko. autoista?

    - Jos moisen hankkii ja innostuu jotain pientä kivaa hankkimaan kesän mittaan, kuinka on saatavilla esim. _laadukkaita_ putkistoja, softaa, jne...?




    ***
    Dexi
    Ammattitaidolla valikoidut racing osat, viritysosat ja varusteet autoharrastajalle. Laaja valikoima ja maksuton toimitus.
  • Dexi
    Newbiemmer
    • Jun 2006
    • 7
    • Nummi-Pusula

    #2
    Hmm... eikö foorumilla ole M-kuskeja?

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1421
      • www.e30m3.fi

      #3
      Kuskeja on vaikka kuinka paljon ja samaten juttua autoista täällä jota löydät searchia käyttämällä.

      M3 E46:ssa heikko lenkki kiertokangen laakerit jotka tehdas vaihatti kaikkiin takuuna jos omistaja vain auton huoltoon toimitti.

      Comment

      • m5 lemans
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 190
        • espoo

        #4
        Ollut M5 (vm 2000) jo pari vuotta, enkä henk.koht. allekirjoita että se olisi mikään rahareikä. www.m5board.com ista löydät tosi paljon asiallista dataa mitä pitää huomioida jos M5 aidosti kinnostaa. :think

        Suurimmat tyyppiviat ollee mielestäni:
        - Vanos. Voi tulla ongelmia, mutta ai tarkoita sitä että kaikkea pitää vaihtaa/kautta säätä. Riittää jos vaihtaa solenoidia/pumppua.
        - Kytkin. Riippuu miten edellinen (ja nykyinen) omistaja käyttäytyy
        - Perä. Voi ruveta ulisemaan.

        Jos ajot mennä radalle (paljon) niin eihän M5 ensi kädessä ole rataauto (paino, jarrut) , mutta silläkin pääsee tosi lujaa (nimerkillä BMW Club Suomen parhaat ajat jokunen vuosi).

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #5
          Kiitoksia asiallisesta kommentista.

          Tuo VANOS on ilmeisesti se mistä eniten "pelotellaan", mutta siitä en tiedä tietävätkö ihmiset mitään siitä puhuessaan, vai luulevatko että se on pakoputken automaattinen kiristäjä tms.

          Kaikkea ensimmäisen ladan tekniikasta monimutkaisempaa tai modernimpaa aina pelätään, mutta se on juuri ollut lähinnä kiinnostuksena että onko koneessa _oikeasti_ jotain mikä on altis rikooontumaan ja kallista korjata jne.

          Kytkin ilmeisesti samaa sorttia kuin 540...? Sulatejuusto-vauhtis ison koneen perässä?
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            E39 M5:sta...

            Kytkin on hieman jämäkämpi kuin E39 540 mallissa, koska onhan tehoja ja vääntöä E39 M5:ssa eri malliin. Väärällä käytöllä kytkimen saa varmasti kulumaan nopeasti. Mutta järkevästi käytettynä kestää varmaan sen 80-100tkm ongelmitta. Vaihteisto on muistaakseni sama, kuin E39 540 mallissa käytetty. Kaikissa E39 M5 malleissa on 25% kitkalukkoperä vakiona, muihin E39 malleihin sitä ei saa edes lisävarusteena.

            Vanoksen lievä ääntäminen on "ongelma" todella useissa E39 M5:ssa. Ääntä on kahden tyyppistä. Ensimmäinen on käynnistyksen yhteydessä kuuluva muutaman sekunnin kestävä rallatus. Toinen on lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä kuuluva diesel tyyppinen raksatus. Tuo tyhjäkäynnin ääni kuuluu lähes jokaisesta E39 M5 moottorista ja monilla se on kuulunut uudesta asti. BMW:n mukaan ääni ei ole merkki isommasta viasta, vaan ääni on ainoa haitta. En tiedä miten asia on todellisuudessa.

            Ilmamassamittari, lambda-anturi yms vikoja on kaikissa Bemareissa, niin myös E39 M5.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • m5 lemans
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 190
              • espoo

              #7
              Jokunen lisäkommentti Juhiksen kommenttiin:

              VANOS. Se on juuri näin että ne voivat pitää aika paljon ääntä jokunen sekuntti. Syy on (kuulemma) että kuin ne toimivat hydraulisesti, niin systeemissä ei ole tarpeeksi painetta ihan alussa. Jotkut ovat lisänneet sähköisen pumpun (älä kysy miten --> www.m5board.com taas) ja sen kautta saaneet sen pienen haitan pois päiväjärjestyksestä. Ja se kuulemma aidosti EI ole asia joka vaikuttaa negatiivisesti autoon (lähinnä omistaja kärsii)

              Ja tästä linkistä vähän enemmän infoa koko zydeemistä: http://www.bmwworld.com/technology/vanos.htm
              Ongelmista...arvasit oikein m5board (ja käytä search!!) Tässä ehkä hyvä yhteenveto http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=54994

              Perä etc. Juhis taas oikeassa (laatikko sama kuin 540 ja 25% kitkalukkoperä). Toinen ero on myös välitys. M5:ssa on 3.15 Seuraavasta linkistä speksit:


              Checklista (M5 ostajalle) http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=54416

              Ja viimeinen lisä "ongelmalistalle" MAF Huh

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎