Announcement

Collapse
No announcement yet.

Teholastu ja päästöarvot huonoksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Coupe
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 63
    • Helsinki

    Teholastu ja päästöarvot huonoksi?

    Tuli mieleen, kun katsastuksessa ei menneet päästöjen takia läpi, että voiko johtua siitä, että olen asentanut teholastun?? Eli vaikuttaako teholastu päästöarvoihin?

    Oli nimittäin edelliselläkin kerralla päästöt pielessä, mutta se saatiin kuntoon vaihtamalla lambda. vasta sen jälkeen olen asentanut teholastun....

    Auto siis 325iCoupe -93
    Bmw 325i Coupe E36 -93
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Voi hyvinkin vaikuttaa.

    Comment

    • Bmw Coupe
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 63
      • Helsinki

      #3
      Onko jollain muilla käynyt samalla tavalla...??
      Bmw 325i Coupe E36 -93

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        On ..

        Comment

        • Bääm
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 401
          • Pori

          #5
          Eikös joku meinannut, että halppis lastut rikkoo niitä lambdoja. Kannattaa ostaa niitä koko paketti niin saa varmaan halvemmalla...:think
          330d -03 M57N

          Comment

          • K.S.
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 649
            • Espoo

            #6
            Jos vakio koneeseen laitat lastun jää hyöty todella minimaaliseksi.
            Seokset menee rikkaalle, tyhjäkäynii sekoaa, pidemmän päälle kone karstaantuu, lamba menee tukkoon, päästöt vituralleen, niin ja kiekkarajoitin katoaa ja siitä johtuen venttiilitkin voi saada solmuun...

            Kyllä ne bmw:n insinöörit on aika hyvin ohjelmat bokseihin tehtaaalla jo ohjelmoineet.. se että viripaja saa kikkailtua 3 lisähevosta ja vähän lisää vääntöä ei ole noitten ylläolevien ongelmien arvoista

            Jos on vaihdettu muitakin viri palikoita (ja kyse ei ole kromiputsarista) niin alkaa lastusta tietysti olla jotain todellista hyötyäkin.
            Last edited by K.S.; 31-01-2007, 18:39.

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              #7
              Mitenkäs tässä sitten kannattaisi toimia?

              Auto: BMW E34 1993 540ia

              Autossa on nyt tietääkseni jokin lastu (ei tarkempaa tietoa), vapaavirtaussuodatin (kartiopelleilyjuttu) ja suorat putket + Supersprintin katbackputkisto. Siis SS:n 2kpl äänenvaimentimia ja niitä ennen suoraa putkea. Autoon tulee, kunhan myyjäliike ne saa minulle toimitettua originaalikatit ja lambdat. Tällä hetkellä ei ole minkäänlaisia lambdoja tai katteja kiinni. Ellei myyjäliike pysty noita toimittamaan tulee luultavasti Magnaflown 2,5" rosterikatit ja Boschin lambdat. Saastelaitteiden jälkeen tehdään päästömittaus.

              Tällä hetkellä auto toimii erittäin hyvin, mutta todennäköisesti päästöt on perseelleen. Eli ei läpäisisi katsastusta. Kuitenkin tyhjäkäynti on tasainen n. 500rpm, auto ei nyi, yski eikä muutenkaan kiukuttele millään kierrosalueella ja kiertää nätisti punarajalle asti tarvittaessa. Perstuntumalla voisi sanoa vakiota testanneena, että ainakaan hevosia ei ole virittämällä saatu hukattua.

              Mitä mieltä olette siis lastun kohtalosta? Supersprint jää 100% varmasti paikoilleen, onhan se uusi ja ehjä. Jonkinlaiset katit ja lambdat samoin tulee autoon pysyvästi ASAP. Ilmanputsarin vaihtamista vakioksi mietin vielä, orkkisputsarikotelon myyjäliike toimittaa minulle muiden sälien mukana. Eli siis... Kannattaako tuo lastu jättää paikoilleen? Orkkislastukin löytyy, jos on ehjä...

              Itse ajattelin, että mikäli päästöt on OK ja auto toimii saastelaitteiden kanssa virilastulla, niin jää paikoilleen. Entäs putsari? Ei kai tuosta haittaakaan luulisi olevan? Kuva konehuoneesta, näkyy putsarikoteloa:


              Mikäli päästöt on OK, ei luulisi olevan vaaraa lambdojenkaan rikkoutumisesta normaalia erityisesti nopeammin virilastulla?
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • Bääm
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 401
                • Pori

                #8
                Toi putsari ainakin äkkiseltään näyttää ihan fiksulta (lämpöeristetty) ja jos se ottaa imuilman ulkoa niin voi olla ihan toimiva ratkasu. Noilla kartiofilttereillähän on mitattu aika huimiakin tehon pudotuksia, niin että imuilma otetaan moottorin vierestä. Lastusta paha sanoa, mutta jos siinä on päästöt kohdallaan ja on vielä vuodenkin päästä, niin eikö se luokitella jo hyväksi. Penkissähän sen pystyy testaamaan. Mutta eiköhän tähän päde se Ladamiesten perusohje, että älä korjaa jos ei ole rikki.
                330d -03 M57N

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #9
                  Imee ilmaa niin kaukaa moottorista, kuin konehuoneessa pääsee.

                  Pitänee tosiaan odottaa ne päästömittauksien arvot ensin ja jos ne on virilastulla OK, niin jättää se lastu sinne ja jos jätän lastun, niin varmaan sitten tuon putsarinkin. Jos taas päästöjä ei saada kuntoon, niin orkkislastu ja putsari paikoilleen. Näin se taitaa olla viisainta kun oikein pysähtyy ajattelemaan asiaa.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • antti79
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2499
                    • Littoinen

                    #10
                    Originally posted by Tenox View Post
                    Kuva konehuoneesta, näkyy putsarikoteloa:

                    Tuo BMC:n valmistama CDA suodatin on toimiva ja laadukas suodatin, sitä ei välttämättä tarvitse heti olla vaihtamassa. Tuo voi jopa oikeasti toimiakkin.
                    sigpic
                    Originally Posted by jari kihlman
                    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      #11
                      Sellainen vielä, että tuskin tuo käy lastun kanssa erityisen rikkaallakaan, päätellen kulutuksesta, joka on matka-ajossa 8,5l / 100km ja sekalaisessa alle 11 - 12l / 100km. Kaupungissa vie sitten tietty enemmän.
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Jaa-a. Omakohtainen kokemukseni teholastusta ja päästöistä on tämä: Katsastin autoni n. kuukausi sitten ja mielenkiinnolla ja jännityksellä odotin mitä päästöt tulee olemaan. Inssin kirjatessa niitä ylös, kysyin vielä, että miltä päästöt näyttää. Inssi vastasi, että hyvältä näyttää.

                        Lastu on Brenneriltä ostettu, auto allekirjoituksessa.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Bmw Coupe
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2004
                          • 63
                          • Helsinki

                          #13
                          Vastauksista päätellen voisin asentaa takaisin originaalin lastun, mutta vaihdossa se vahingouttu, joten mistä näitä orkkikisia saa?? Siis saako esim laakkoselta ja mikä on näiden hinta??
                          Bmw 325i Coupe E36 -93

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by Bmw Coupe View Post
                            Vastauksista päätellen voisin asentaa takaisin originaalin lastun, mutta vaihdossa se vahingouttu, joten mistä näitä orkkikisia saa?? Siis saako esim laakkoselta ja mikä on näiden hinta??
                            Laita tänne ostoilmo. Rahanahneilla ihmisillä pyörii varmasti vakiolastuja nurkissa...
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #15
                              Mä voisin ostaa HALVAN ehjän 540ia (E34) koko boksin (missä siis on se lastu sisällä) ja toimivan CC moduulin samaan kärryyn. Niin halpoja, kuin minä olisin valmis maksamaan ei vaan kukaan taida myydä.

                              Sitten voisin koittaa saada toisesta CC:stä suspn levelling puolen poistettua ja jos haluaisin vaihtaa orkkislastun virilastuun tai toisinpäin voisi vaihtaa koko paskan.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎