Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkkejä dieselin ostoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maikl
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 8
    • Vaasa

    Vinkkejä dieselin ostoon?

    Aihe on voinut olla jo aiemminkin esillä, mutta kuitenkin...Olen aikeissa ostaa (ilmoitus osto-osiossakin) diesel BMW:n, 300 tai 500 srj vm 1998-2002.

    Olisinkin utelias tietämään ajomäärän ilmenemisestä autoista esim. nahkapenkeissä jne. (Autoliikkeissä kierrettyäni olen tullut huomaamaan eroja em. aiheessa: esim. jokin tuontiauto-"valioyksilö" 150 tkm "takuukilometreillä" saattaa olla ihan linttaan istutuilla penkeillä ja joku toinen taas ei. Vastaavasti myös moottorihuoneessa on ollut havaittavissa kummallisia kulumis/hankaus eroavaisuuksia?? Ja havaintona on ollut myös todella siistejä paljon ajettuja kamppeita?) Siis tarkoitan, että kulumisilmiöt verrattuna ilmoitettuihin ajomääriin eivät ole "linjassa" keskenään.

    Hämmästyttävintä on se, että kaikissa on "tarkka" huoltokirja ja edellinen omistaja on ollut yleensä -38- -41 syntynyt mies (Tohtori NO tai jotain).

    Onko olemassa jokin "kantapääkikka" millä voisi selvittää itselleen edes hehtaariluvun ajomäärälle?

    Minkälainen mahtaa olla dieseleiden huolto-ohjelma? Makaako auto useammin huollossa, kuin tiellä?

    Kiitos tiedoista jo etukäteen ja pahoittelen lainausmerkkien runsasta käyttöä.
  • AkiV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 329

    #2
    mun tuontipelin historian luotettavuuden varmistaminen meni silleen että ostin auton isosta merkkiliikkeestä... josta sai mukaan tiedot mitä autolle takuuaikana tehty esim...+ tietty huoltokirjat ja kaikki paperit

    auto oli 169tonnia ajettu...eikä kyllä missään mitään käytön jälkiä... konehuone kun uusi, kuskin penkissä ehkä nahka jo vähän kovettunut..mutta autoglymin nahkahoito teki siitä kun uuden, pehmee kun...ties mikä
    E39 530dA Touring -00

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Tuo penkkien kuluminen on vähän kakspiippunen juttu. Jos autolla on ajettu vain lyhyttä matkaa jolloin autosta nousemisia ja autoon nousemisia on paljon, on penkit yleensä myös sen näköiset, mutta kilometrejä ei välttämättä ole kertynyt paljoakaan. Sitten taas autolla on voitu ajaa vain pitkää matkaa jolloin kilometrejä on paljon mutta penkit on kuin uudet.

      Huoltokirjasta pitäisi selvitä kaikkein parhaiten paljonko kilometrejä on kertynyt ja mitä kaikkea autolle on tehty huolloissa. Dieselien huoltoväli on siellä 20-25 000km:n paikkeilla, riippuen ajotyylistä ja olosuhteista, eli jos autoa on huollettu suurinpiirtein noiden kilometrimäärien välein niin luultavasti kaikki on kunnossa.

      Huollothan menee Öljyhuolto, Inspection I, öljyhuolto, Inspection II, öljyhuolto jne.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Maikl
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 8
        • Vaasa

        #4
        Huollot

        OK. Kiitos tähänastisista.

        Mitäs mainitut Inspektionit mahtaa pitää sisällään? Valohoito vai "hyvä auto"-taputtelu? Jakopää, jarrut vai jotain suurempaa? Onko jotain havaintoa kansiasioista: tiiviste, venttiilit...

        Paljonko BMW:n dieselit kestää ajaa? 300 vai 600 (tuhansissa kilometreissä tietysti)?

        Comment

        • IvvN
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 3078
          • HelSINKI

          #5
          BMW scannerilla voit skannata ne kilsat avaimesta, ajonestolaitteesta jne. Rahu nimimerkillä kirjoittava osaisi tehdä tämän. MUTTA tämähän onnistuu vasta kun olet ostanut auton, joten voi olla jo myöhäistä.

          Penkeistä et kylä voi oikeita kilsoja päätellä mitenkään, koska ne kuluu riippuen käytöstä. Jossain 100 tonnin vehkeissä voi olla ihan mennyttä ja jossani taas tosi hyvässä kunnossa. Myös riippuen siitä, miten ja millä ne on hoidettu jos edes ikinä hoidettu jne.

          edit. yksityistä jos ostat, niin viot pyytää sitten ennen sitä ostoa, että skannataa noi kilsat ja sitten teette kaupat. Jos ne ei pidä paikkansa, niin sitten ei kauppoja ja ettimään stä hyvää yksilöä.
          Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
          www.kxd.fi

          Mahdollisesti maailman paras verhoomo

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Originally posted by Maikl View Post
            OK. Kiitos tähänastisista.

            Mitäs mainitut Inspektionit mahtaa pitää sisällään? Valohoito vai "hyvä auto"-taputtelu? Jakopää, jarrut vai jotain suurempaa? Onko jotain havaintoa kansiasioista: tiiviste, venttiilit...

            Paljonko BMW:n dieselit kestää ajaa? 300 vai 600 (tuhansissa kilometreissä tietysti)?
            Jakopää on ketjulla, joten sitä ei tartte vaihdella. Nuo huoltojen sisällöt pitäis löytyä huoltokirjasta, mutta yleisesti ottaen kaikki nesteet, suodattimet sun muut laittamista vaativat paikat.

            En tiedä paljonko ne kestää ajaa, mutta ainakin Porin Rinta-Joupilla käy kuulemma x30d koneisia autoja joilla on ajettu pitkälti yli 400tkm, eli kai se jonkun verran kestää ajaa.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎