Testailin tuossa jälkiasennetun Eberspacherin virrankulutuksia ja toimintaa E39 TDS:ni ja huomasin sellaisen asian, että jäähdytysvesi ei lähtenyt kiertämään kunnolla ennenkuin Eberi ohjasi auton lämmönsäätöpaneeliin virrat ja sisäpuhallin käynnistyi. Vesiventtiili siis sulkeutuu, kun esim. lämmönsäätöpaneelista pienentää puhallusta niin, että paneeli ja puhallus kokonaan sammuu. Käytännössä tämän huomasi siinä, että Eberi sammuu ylälämpötilarajan tavoittamisen takia melkein heti, kun paneelista pienensi sisäpuhalluksen pois. Myös kun ajotietokoneesta seurasi veden lämpötilaa Eberin lämmittäessä testillä 7, sisäpuhallus käynnistyi ilmeisesti huonon vesikierron takia jo alle 20 asteen lämpötilassa. Eberissä sisäpuhalluksen pitäisi käynnistyä, kun Eberi aistii veden lämpötilaksi 60 astetta. Muutenhan tämä ei haittaa, kun vedenkierto vapautuessaan normalisoi tilanteen, mutta tuo sisäpuhallus syö niin paljon virtaa ja käynnistyessään liian aikaisin se tyhjentää akun nopeasti. Voisiko joku varmistaa havaintoni, ja katsoa jäähdytysveden lämpötilan sillä hetkellä, kun jälkiasennettu lämmitin käynnistää sisäpuhalluksen?
Asennuksessani Eberi on vedenkierrollisesti sarjakytkennässä vesiputkessa, mikä menee moottorilta sisäpuhaltimen kennolle. Mietityttää, olisiko täytynyt käyttää jotain rinnankytkentää vesiventtiileiden avulla. Niitä kun on joittenkin E39 mallien asennusohjeissa.
Asennuksessani Eberi on vedenkierrollisesti sarjakytkennässä vesiputkessa, mikä menee moottorilta sisäpuhaltimen kennolle. Mietityttää, olisiko täytynyt käyttää jotain rinnankytkentää vesiventtiileiden avulla. Niitä kun on joittenkin E39 mallien asennusohjeissa.
Comment