Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veden kierto Eberin kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    Veden kierto Eberin kanssa

    Testailin tuossa jälkiasennetun Eberspacherin virrankulutuksia ja toimintaa E39 TDS:ni ja huomasin sellaisen asian, että jäähdytysvesi ei lähtenyt kiertämään kunnolla ennenkuin Eberi ohjasi auton lämmönsäätöpaneeliin virrat ja sisäpuhallin käynnistyi. Vesiventtiili siis sulkeutuu, kun esim. lämmönsäätöpaneelista pienentää puhallusta niin, että paneeli ja puhallus kokonaan sammuu. Käytännössä tämän huomasi siinä, että Eberi sammuu ylälämpötilarajan tavoittamisen takia melkein heti, kun paneelista pienensi sisäpuhalluksen pois. Myös kun ajotietokoneesta seurasi veden lämpötilaa Eberin lämmittäessä testillä 7, sisäpuhallus käynnistyi ilmeisesti huonon vesikierron takia jo alle 20 asteen lämpötilassa. Eberissä sisäpuhalluksen pitäisi käynnistyä, kun Eberi aistii veden lämpötilaksi 60 astetta. Muutenhan tämä ei haittaa, kun vedenkierto vapautuessaan normalisoi tilanteen, mutta tuo sisäpuhallus syö niin paljon virtaa ja käynnistyessään liian aikaisin se tyhjentää akun nopeasti. Voisiko joku varmistaa havaintoni, ja katsoa jäähdytysveden lämpötilan sillä hetkellä, kun jälkiasennettu lämmitin käynnistää sisäpuhalluksen?
    Asennuksessani Eberi on vedenkierrollisesti sarjakytkennässä vesiputkessa, mikä menee moottorilta sisäpuhaltimen kennolle. Mietityttää, olisiko täytynyt käyttää jotain rinnankytkentää vesiventtiileiden avulla. Niitä kun on joittenkin E39 mallien asennusohjeissa.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Nyt en varmaan ymmärtänyt oikein, mutta olikos tuossa nyt jokin ongelma? Lämmitin käynnistää puhaltimet kun neste lämmittimessä on tarpeeksi lämmintä, eli nesteen kierrättäminen on kannattavaa. Sähköähän säästetään juurikin sillä, että puhallin ei lähde pyörimään heti lämmittimen kanssa samaan aikaan. Webasto toimii aivan samalla periaatteella (yllätys yllätys).

    Comment

    • zeizei
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 147
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Juubi View Post
      Nyt en varmaan ymmärtänyt oikein, mutta olikos tuossa nyt jokin ongelma? Lämmitin käynnistää puhaltimet kun neste lämmittimessä on tarpeeksi lämmintä, eli nesteen kierrättäminen on kannattavaa. Sähköähän säästetään juurikin sillä, että puhallin ei lähde pyörimään heti lämmittimen kanssa samaan aikaan. Webasto toimii aivan samalla periaatteella (yllätys yllätys).
      Ongelma on siinä, että vesikierto on estynyt kokonaan silloin kun sisäpuhallus on pois päältä. Eberissä seisova vesi lämpenee tällä hetkellä muutamassa minuutissa 60 asteiseksi, mikä käynnistää sitten sisäpuhaltimen ja vapauttaa vesikierron. Käsittääkseni oikein toimiessaan eberin käynnistyttyä vesi kiertäisi moottorin ja sisäpuhaltimen kennon kautta, kunnes vesi olisi sen 60 ja sitten vasta sisäpuhallin käynnistyisi.
      BMW X3 -15
      BMW 530D -08
      BMW 320D -99
      BMW 525TDSA Touring -98
      BMW 318IS -90

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Tuohan on ihan normaali asennuskeino jälkiasennus lämppärissä. Tuo riippuu ihan miten se saadaan/asennetaan autoon
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • rle
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 112
          • tampere

          #5
          Minulla webaston kanssa sama ongelma. Jos pistän webaston lämmittämään niin se pöhöttää noin 3 minuuttia ja sammuu ellei sisäpuhallus ole manuaalisesti Midistä laitettuna päälle. Autossani on weballa (ei väylässä) oma vesipumppu ja lisäpumppu.

          Lisäpumppu ja sen yhteydessä olevat vesiventtiilit ilmeisesti aukeavat sisäpuhalluksen käynnistyksen yhteydessä? Eli vesi ei pääse "kiertämään" kuin lisäpumpulle asti.

          Itse en kaksi tähän muuta keinoa kuin vetää webaston oman vesipumpun ohjauksesta johto lisäpumpulle, että ne ovat aina samaan aikaan käynnissä. Sisäpuhallus lähtee sitten päälle kun lämmöt riittää. En tosin tiedä onko minulla tätä optioo vaan pitääkö puhallus olla koko ajan aktiivisena? Aika virtaa vievä ratkaisu.

          Jos jollain on muita keinoja lueskelen niitä mielelläni

          Comment

          • enyce
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 381
            • LTI

            #6
            mistä hommasit laitteen ku mulla kans ei eberi toimi ku hetken ja on jälkiasen.
            Mjaa...
            E70 3.0sd
            EX:e36M3individual cäbi
            EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
            EX: 523iSUOMIAUTO

            Comment

            • rle
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 112
              • tampere

              #7
              Originally posted by enyce View Post
              mistä hommasit laitteen ku mulla kans ei eberi toimi ku hetken ja on jälkiasen.
              Tilasin ebaystä ja testasin kaikki osat irrallaan. Kaikki toimi ok. Eli itse webastossa ei ole vikaa. Ainoastaa vedenkierrossa.
              Onko sulla lämmittimessä omaa pumppua tai auton omaa lisäpumppua? Niitä on useita eri variaatioita. Letkujankin osalta.

              Comment

              • enyce
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 381
                • LTI

                #8
                mulla on eberissä oma pumppa ja sitte on bmwn alkuperäiset webastolle/eberille tarkoitetut letkut. eli onkelma onki se että ebe lähtee hurraaman vähäks aikaa ja sit kakeen tulee teksti et; err=error
                Mjaa...
                E70 3.0sd
                EX:e36M3individual cäbi
                EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                EX: 523iSUOMIAUTO

                Comment

                • jones69
                  BTCF Member
                  • Dec 2005
                  • 510
                  • Myrskylä

                  #9
                  Originally posted by enyce View Post
                  mulla on eberissä oma pumppa ja sitte on bmwn alkuperäiset webastolle/eberille tarkoitetut letkut. eli onkelma onki se että ebe lähtee hurraaman vähäks aikaa ja sit kakeen tulee teksti et; err=error
                  Uusi lämmitin?! Kannattaisi varmaan luettaa vikakoodit lämmittimestä?! Voisi tulla tolkkua tuohon hommaan...
                  E91 320d ///M-Sport "Voll"

                  E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                  Comment

                  • enyce
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 381
                    • LTI

                    #10
                    muute hyvä mut ku ei oo bemarin oma ni ei anna vikak.. mut äske tais pelittää en tiiä jatkoa seuraa....
                    Mjaa...
                    E70 3.0sd
                    EX:e36M3individual cäbi
                    EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                    EX: 523iSUOMIAUTO

                    Comment

                    • Panzerfaust
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 53
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by zeizei View Post
                      Ongelma on siinä, että vesikierto on estynyt kokonaan silloin kun sisäpuhallus on pois päältä.
                      Vanha thredi, mutta onkohan tähän mitään nokkelaa ratkaisua keksittynä? Itseäni rassaa eniten se, että automaatti-ilmastoinnin tauluun pitää muistaa naputella 32 astetta aina ennen lämmitystä/ajastusta, että voi olla varma Eberin toiminnasta.

                      Samaten ajonaikainen lisälämmitys ei onnistu maltillisemmilla asteilla, vesiventtiili kun saattaa paukahtaa kiinni.

                      Allekirjoittaneen kalusto siis E46 330D ja jälkiasennettu Eberspächer.

                      Comment

                      • JTP
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 506
                        • Hpj

                        #12
                        Eipä ole tuossa minun kulkineessa ollut vastaavanlaisia ongelmia. Yleensä olen asettanut lämpötilaksi 20 - 22 astetta, ja puhallinnopeuden kakkoselle. Eberi tohisee 5 - 10 min. (ulkolämpötilasta riippuen) ennenkuin ilmastoinnin paneeliin kytkeytyy virrat, jolloin puhallin + auton oma kv. pumppu lähtee pyörimään...
                        Kyseessä Eberin D5WS -lämmitin, ja asennuspaikka on se tyhjä "akkukotelo" siinä rintapellin vieressä.
                        e90 330i lci -09
                        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                        Comment

                        • Samppae39
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1638
                          • Vähäkyrö

                          #13
                          Originally posted by enyce View Post
                          muute hyvä mut ku ei oo bemarin oma ni ei anna vikak.. mut äske tais pelittää en tiiä jatkoa seuraa....
                          Jos sulla on Eberiin kake, nii sillä ne koodit saa esille, samaten viikkokellolla. Easy Start R+ kakessa vikakoodit tais saada esiin ku piti kumpaaki nuolinäppäintä hetken pohjassa. No ohjeita löytyy netistä

                          Comment

                          • Panzerfaust
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 53
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by JTP View Post
                            Eipä ole tuossa minun kulkineessa ollut vastaavanlaisia ongelmia...
                            Hmm, mielenkiintoista. Tiedätkö, että onko sinulla Eber kytketty avaamaan vesiventtiili (jopa ilman virtoja auton paneelissa), vai onko letkutus jotenkin muuten kuin suoraan Eberiltä sisäkennolle? Itsellänihän tosiaan ilmastoinnin paneeli herää hyvinkin pian Eberin käynnistymisen jälkeen, yhden letkullisen lämmittämisessä kun ei kauaa mene... Asennuspaikka tosiaan sama "akkukotelo".

                            Comment

                            • JTP
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 506
                              • Hpj

                              #15
                              Originally posted by Samppae39 View Post
                              Jos sulla on Eberiin kake, nii sillä ne koodit saa esille, samaten viikkokellolla. Easy Start R+ kakessa vikakoodit tais saada esiin ku piti kumpaaki nuolinäppäintä hetken pohjassa. No ohjeita löytyy netistä
                              Taitaa olla vähän myöhässä nuo sinun ohjeet, kun postaus on jo 1,5v vanha....
                              e90 330i lci -09
                              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎