Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nakaka
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 31
    • hki

    Kaksoismassavauhtipyörästä

    Auto siis E34 525tds
    Ja yllättäen, vauhtipyörä alkaa olla tiensä päässä.
    kolahtaa kun sammuttaa koneen ja ajoittain kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu roklotusta ja kone vapisee miedosti.

    Missä saisi kohtuuedullisesti elvytettyä (jousien vaihto?)
    Tai mistä mahd.halvan paketin sais.
    Pikkasen ahistais vielä 1000€ pistää kytkimeen, tosin sit ruksuttelis pitkään.
    Kovaa vauhtipyörää ei kuitenkaan mukavuuden ja laatikon puolesta haluais laittaa, alavääntökin kärsisi. että miten tekis?


    Apuva!
  • Juuzo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 103

    #2
    Etsi hakusanalla "kaksoismassa vauhtipyörä" niin löytyy runsaasti aiheita.

    Comment

    • Nakaka
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 31
      • hki

      #3
      Kiitos kun vastasit kysymykseeni, eikun hetkinen, ethän sä edes vastannut.
      kyllä mä searchilla yritin 20min etsiä postia jossa kerrottaisiin joku paja joka kaksoismassan voisi korjata, en vain näe ideaa kuluttaa koko ikää asiaan jonka joku asiaa enemmän tutkinut kertoisi yhdessä lauseessa.
      no unohdetaan avautuminen..


      eli missä noita joku korjaisi? kenelläkään oikeita kokemuksia?
      TAI
      mistä saisi edullisesti, sachsin valmiste, eli saa muualtakin kuin marmoritiskiltä?

      kiitos.

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 713

        #4
        Originally posted by Nakaka View Post
        Kiitos kun vastasit kysymykseeni, eikun hetkinen, ethän sä edes vastannut.
        kyllä mä searchilla yritin 20min etsiä postia jossa kerrottaisiin joku paja joka kaksoismassan voisi korjata, en vain näe ideaa kuluttaa koko ikää asiaan jonka joku asiaa enemmän tutkinut kertoisi yhdessä lauseessa.
        no unohdetaan avautuminen..


        eli missä noita joku korjaisi? kenelläkään oikeita kokemuksia?
        TAI
        mistä saisi edullisesti, sachsin valmiste, eli saa muualtakin kuin marmoritiskiltä?

        kiitos.
        Tuskin saa muualta kuin varaosa tiskiltä.. ei kyllä mikään varma tieto. Realoem kerto hinnaksi vajaa 800 dollaria tuon kun muuttaa euroiksi niin kai se alle 700e jää. eikös siinä käytetty ehjä menis? http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on

        tuolta näkee missä vehkeen jatkeissa pitäisi olla sama vauhtipyörä.

        Mitä nyt vähän tullu m50 :n kaksoismassapyörää silmäiltyä niin luulen kyllä että ei siihen ole tarkoitus niitä jousia vaihtaa tai muutenkaan korjata. Ei sitä ainakaan ole sillälailla kasattu että olisi tarkoitettu purettavaksi. Mutua.. ei varmaa tietoa kyllä ole.

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 713

          #5
          Originally posted by Nakaka View Post
          Auto siis E34 525tds
          Ja yllättäen, vauhtipyörä alkaa olla tiensä päässä.
          kolahtaa kun sammuttaa koneen ja ajoittain kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu roklotusta ja kone vapisee miedosti.

          Missä saisi kohtuuedullisesti elvytettyä (jousien vaihto?)
          Tai mistä mahd.halvan paketin sais.
          Pikkasen ahistais vielä 1000€ pistää kytkimeen, tosin sit ruksuttelis pitkään.
          Kovaa vauhtipyörää ei kuitenkaan mukavuuden ja laatikon puolesta haluais laittaa, alavääntökin kärsisi. että miten tekis?


          Apuva!
          Osaatko tarkentaa että minkätakia se kova vauhtipyörä vaikuttaa noihin mainitsemiisi asioihin? Ite olen ymmärtänyt että kaksoismassa vauhtipyörän tärkein ominaisuus on koneen värinän vaimennus ennen kaikkea, koska suuri massa ei ole kiinteästi pultattu kampiakseliin vaan jousivoima absorboi kampiakselin värinää?

          Paremmalla tiedolla voi kyllä korjata tuon väitteen.

          Comment

          • Nakaka
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 31
            • hki

            #6
            Kampiakselin liikehän ei varsinkaan dieselissä ole tasainen pyörivä, vaan työtahtien mukaan sykähtelevä, ja kun nuo sykkeet tulevat "kovan" vauhtipyörän kautta kytkinakselille, laatikko saa iskut suoraan naamalle, joka pitkänpäälle ei tee hyvää laakeroinneille tahi hammastuksille.
            vanhemmat td:n laatikot (kovalla vauhtiksella) monesti pitävätkin aika rallatusta tyhjäkäynnillä.
            siihen lisäksi joidenkin tornihuhujen mukaan kampiakselikin katkeaa kun kehtaa asentaa kovan vp:n..

            Kaksoismassan mukavuustekijöistä ei varmaankaan tarvitse eritellä, vähemmän värinöitä ja rämiseviä sisämuoveja..

            Ja tuo kaksoismassa painaa enemmän kun esim bensakoneen vauhtis ja kytkinasetelma, joten ilman ahtoja(alakierroksilla) kone on sitkeämpi ja mukavampi ajaa.

            mikään kilpuri tuommoinen liki 2000kg dieselrotkotin ei ole, joten en siitä sellaista (ainakaan vielä ) ala rakentamaan.
            joten mukavuus painaa jonninverran vaakakupissa.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Jousitetulla kytkinlevyllä rasitus laatikolle verrattuna kaksoismassaan on vain marginaalisesti pienempi. Mukavuudessakaan ei suurta eroa ole.

              Vauhtipyörän massa ei vaikuta koneen vääntömomenttiin, ainoastaan pyörivien massojen hitausmomenttiin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • huru-ukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 4052
                • Inkoo/Portimao

                #8
                Saksasta hain ämmääni ehjän kaksoismassapyörän ja tuplavanoksen(molemmat takuutuotteina).
                Massapyörä maksoi 150 euroa ja vanos 750 euroa,osat laittoi paikalleen kehä III:lta hieman pohjoiseen,Porin tien varressa sijaitsevassa pajassa PÄTEVÄ kaveri ja pirssi pelittää niiltä osin virheettömästi!
                "Kiireellisillä lähdöillähän" tuon massapyörän saa repeämään,mutta tarvitseeko nakulla sellaista harrastaa,joten kannattaisi 100%:lla asiantuntijalla tutkituttaa,missä autosi oireiden syy lopulta on. Kaksoismassapyörän repeäminen ilmenee mm. tasaisesta ajosta kierroksia lisätessä vaihdekepin tuntuvana/näkyvänä tärinänä.Epäsäännölliset "korahtelut"(auton käydessä tyhjäkäyntiä) saattavat sitten kuulua esim. kytkimen painelaakeristakin...

                Comment

                • Nakaka
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 31
                  • hki

                  #9
                  Jotenkin arvelluttaa käytetyn varaosan laittaminen tuollaiseen paikkaan, kuitenkin kohtalainen homma alkaa uudestaan vaihtamaan vauhtipyörää jos uusikäytetty onkin susi.
                  Sen verran laiska paska kuitenkin olen.
                  Yksi asia vielä mikä tulee mieleen orkkis vp:n puolesta, kampiakselin asentoanturin tapit joita ei taida paljon muissa versioissa olla..
                  Hiljalleen taitaa homma kääntyä siihen että ei muutakun ruikuttaminen seis ja kättä taskuun.
                  Tarkotus ois kuitenkin autolla ajaa.
                  vaikka ei etteikö harrastaminenkin ois kivaa.

                  Ei se vauhtipyörä vaikuta suoraan momenttiin, mutta jos olet ajanut autoa ennen ja jälkeen rankan vauhtipyörän keventämisen, tajuaa aika helposti miksi vääntövehkeissä tuppaa olemaan painavampaa limppua laatikonpäässä konetta.
                  kyllä se vääntöön vaan vaikuttaa. tai sitkeyteen. tai mikä nyt virallinen termi olisi.

                  Mutta, laittakaa joku vaikka privaviestiä jos tunnette jonkun joka olisi kaksoismassan korjauttanut jossain, olisihan se kiva edes testata miten pitkään se "ite tein,säästin" versio toimis

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎