Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hydraulinostimista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    Hydraulinostimista...

    Kyseessä M50-kone ilman vanosta...

    Oireet: Nostimet nakuttaa kylmänä niin kauan, kunnes lämmöt on noussut yli "siniseltä", ja tämä tapahtuu silloin kun auto on seissyt esim.24h tai yli, muutoin lakkaa aikaisemmin. Kokeiltu on noita puhdistuslitkuja kahdella edellisellä öljynvaihtokerralla, ekaks STP:tä ja sit Fortea, ei apua. Eihän tuo nyt vielä vakavaa ole, varsinkaan näin kesäkelissä. Mutta ois tarkotus päästä ongelmasta eroon ennen talvipakkasia...

    1.Onko kukaan vaihtanut nostimia tuohon koneeseen?? Kuinka paljon joutuu purkamaan/onko vaativa operaatio?? Itellä ei juuri kokemusta muutakuin mekaanisten välyksensäädöstä, eli kokemusta ja neuvoja kaivataan...

    2.Joskus luin että joku olisi puhdistanut nostimet ja näin saanut nakutuksen loppumaan ostamatta uusia. Reseptiin kuului bensassa liottamista jne... Tuota topikkia tässä oon koittanut metsästellä jos jonkinlaisilla hakusanoilla. Uudet nostimet kun maksaa 20e/kpl ja venttiilejä tunnetusti 24 eli 480 euroa... :oops:

    Ps. Ja tähän topikkiin ei sit mitään Fortetappeluita/öljymerkkivääntöä... :wink:
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • jpeltoma
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 600
    • pirkanmaa

    #2
    Jutusta ei oikein selvinnyt että naputtaako siellä yksi vai kaikki nostimet?
    Enivei, joskus koppasin netistä tämmöset ohjeet millä voi metsästää yhtä viallista nostinta. Vaikka ainahan sitä "Esson Baarin teknisissä tiedotteissa " sanotaan että kaikki tarttee vaihtaa, ettei sitä rikkinäistä löydä, tiedä sitten....


    MODEL
    All with M42, M44, M50, M52, M54, M60, M62, S50, S52 and S62 engines

    Remove cylinder head cover.

    Turn the engine over (normal direction of rotation) until the camshaft lobe of the HVA element to be checked is pointing away from the HVA element. (engine valve completely closed)

    Repeatedly apply a force of approximately 10N (2.25lb.f.) to the HVA element with your thumb or
    a hard wood wedge.

    If the HVA element collapses slightly as though it is spring loaded, this is a sign that airis trapped in the high pressure chamber.

    Apply a force of approximately 20 - 30N (4.50 - 6.75lb.f.) for 10 - 15 seconds to the HVA element
    using your thumb, folding arm tool or a hard wood wedge.

    If clearance between the camshaft lobe and the HVA element is created when the force is applied, this
    indicates that the check valve incorporated in the HVA element is not closing / sealing properly due to contamination.

    Release the applied force from the HVA element and using a feeler gauge measure the clearance between the HVA element and the camshaft lobe.

    If any clearance is detected this indicates that the HVA element is sticking.

    Conduct the checks as described above on all HVA elements.

    Mark any suspect "soft" HVA element(s) for further examination.

    Replace any suspect "soft" HVA element(s) and check others for extreme wear (deep grooves, scratches, etc.) which may also need to be replaced.

    Note: Always reinstall used HVA elements in the same bore which they were removed from. This avoids
    possible binding due to different wear patterns between the bore in the HVA housing and HVA element.
    __________________________________________________ ________________________
    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by jpeltoma
      Jutusta ei oikein selvinnyt että naputtaako siellä yksi vai kaikki nostimet?
      Sanotaanko näin, että kuuntelun perusteella useampi. Mutta ei se rallata läheskään niin pahasti kuin erään tutun 8-venttiilinen, eli veikkaisin että noin 2-4 on vaihtokunnossa... :roll:

      --->ÄÄNI KUITENKIN LAKKAA, KUN KONEEN SAA TÄYSIN LÄMPÖSEKS, eli voisko tästä vetää johtopäätöksen et sielä on vaan paskaa välis?? Jos näin, tämä paska ei kuitenkaan oo irronnu esim. Fortellakaan...

      Oiskos kellään infoa tuosta purkuoperaatiosta, eli kuinka paljon joutuu purkamaan että sieltä saa nostajat irti??
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Wayne has found a solution to the problem of how to remove your BMW camshafts without using the $1400 special factory tool. Complete technical article here with all the info.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #5
          Kiitos!!

          Originally posted by jpeltoma
          http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Camshaft-Removal/E36-camshaft-removal.htm
          Äkkiseltään aattelin et vois olla yksinkertanenkin homma, kun taas tuon tekstin perusteella... :| :paskana:
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            Ehkä siinä ohjeessa on turhaa höpötystä puolet, vaikkakin jotain
            hyviä pointteja. Kaiva ETK/TIS siellä on ohjeita vaikka mummon kiikkustuolin kitinöihin

            Musta toi naputus tolleen on melkeen enempi ominaisuus ku vika, ei se mitään haittaa... mä huolestusin sitte kun se myllyn raksutus lakkaa vallan :P
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by jpeltoma
              Ehkä siinä ohjeessa on turhaa höpötystä puolet, vaikkakin jotain
              hyviä pointteja.
              Yli puolet... :wink: Lukasin ton kokonaan läpi ja melkein sama ois selvinny pelkästään noilla vieres olevilla kuvilla... :lol:

              Tos tekstis puhutaan että nuo nokat on ontot sisältä ja hauraat/katkee helposti...rupes jänskättään :lol:
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎