Miten tuon automaatin luistamisen käytännössä huomaa?
Samanlaista ilmiötä kuin kytkimen kanssa, eli kierroksia on mutta vetoja ei ole. Itsellä joskus caminosta meni samalla tavalla, luisti jonkin aikaa kunnes kaasu pohjassa pääsi kävely vauhtia kunnes meno loppui kokonaan.Voi tietenkin luistaa vaan jollain tietyllä vaihteella jne.
1. koska öljyt tarkistettu/vaihdettu(jos mustaa niin pakat vaihtoon
2. mikä laatikkomalli kyseessä(löytyy laatikon vas kyljestä takaap. katsottuna)
3.auton vuosimalli
4.millä vaihteella/vaihdossa luistaa
Postasinpas tännekin tämän saman mikä löytyykin jo tuolta tekniikka osiosta...
Auto:
-93 e36 325iCA ja automaatin kyljessä on musta lätkä, tarkemmin en osaa laatikosta sanoa... nii ja kolme asentoa eli S, E, W. Laatikon öljyt vaihdettu alle 50000km sitten ja autolla ajettu 217000km. (tiedä sitten mitä oikeesti kun on saksan tuonti ...)
Ongelma:
automaatti vaihtaa hitaasti (ikäänkuin luistaa hetken ja sitten töksäyttää) 2->3. Mielestäni tämä esiintyy ainoastaan kun on ajettu alle 15km. Ajossa en luistamista ole havainnut.
muut vaihteet toimivat kutakuinkin normaalisti.tosin ainakin 1->2 on havaittavissa sellaista epämääräistä vaihtamista. Entinen omistaja sanoi, että laatikko saattaa vuotaa, oli kuulemma vaihtanut töksäytellen -> öljyn vaihdon jälkeen pehmentyneet. Laatikkoon ilmeisesti kuuluu dexron III öljyt, mutta vaihdossa oli laitettu ihan perus laatikkoöljyä.
Kysymykset:
voiko edellämainittu laatikon toiminta johtua liian vähästä öljymäärästä? tai väärästä öljylaadusta? tai näiden yhdistelmästä?
kytkinlevyjen vaihdosta on puhuttu (kallista), mutta onko muita mahdollisuuksia?
tarkoituksena on huomenna viedä auto huoltoon, jossa tarkastetaan öljynmäärä. ilmeisesti on syytä tarkastaa myös öljyn kunto?
Kannattaako heti vaihtaa öljyt oikeisiin + suodatin ja tiivisteet, vai tarkastaa ensin että johtuuko vika öljymäärästä, ettei tarvi maksaa turhaan uusia öljyjä?
Tarkoitaako kytkin pakat samaa kuin kytkinlevyt? Ja voisko joku ystävällisesti kertoa että paljonko nuo suurin piirtein maksavat kun en itse sitä tietoa ole löytänyt?
Niin ja mikähän mahtaa olla noiden englanninkielinen nimi?
"Kannattaako heti vaihtaa öljyt oikeisiin + suodatin ja tiivisteet, vai tarkastaa ensin että johtuuko vika öljymäärästä, ettei tarvi maksaa turhaan uusia öljyjä?"
Milläköhän noita öljyn kuntoja oikein katotaan? Jos se haisee palaneelle ja on mustunutta niin yleensä ei paljon öljynvaihdot auta, vaan jossain vaiheessa loppuu meno kokonaan luistamiseen. 50tkm normi lodju öljyllä on vaihtokelpoista tavaraa, ainakin jenkki puolella. Uudet öljyt sisään jos kerran pajalle menee...Jos ei tule muuta tuomiota.
Joops, elikkä nyt öljyt + suodatin vaihdettu. Sisään laitettiin Castrolin transmax Z öljyä. Olisi kuulemma hyvä käydä parin tonnin jälkeen vaihtamassa uudelleen, koska siellä oli tosiaan väärää öljyä ja kaikkia ei saa kerralla vaihdettua (vain n. 3,5l kerralla). Huuhtelua ei kuulemma käytetä, koska turbiinin ei tykkää jos sinne pääsee ilmaa tms..
no itse ongelma ei kuitenkaan muuttunut, laatikon toiminta muiilla vaihteilla keveni, mutta edelleen 2->3 vaihdossa on luistamista havaittavissa.
Mitä tehtävissä? Oisko jollakin tiedossa toimivaa laatikkoa jonka tuohon vois vaihtaa? Onko laatikon vaihto edes tarpeellinen?
Joops, elikkä nyt öljyt + suodatin vaihdettu. Sisään laitettiin Castrolin transmax Z öljyä. Olisi kuulemma hyvä käydä parin tonnin jälkeen vaihtamassa uudelleen, koska siellä oli tosiaan väärää öljyä ja kaikkia ei saa kerralla vaihdettua (vain n. 3,5l kerralla). Huuhtelua ei kuulemma käytetä, koska turbiinin ei tykkää jos sinne pääsee ilmaa tms..
no itse ongelma ei kuitenkaan muuttunut, laatikon toiminta muiilla vaihteilla keveni, mutta edelleen 2->3 vaihdossa on luistamista havaittavissa.
Mitä tehtävissä? Oisko jollakin tiedossa toimivaa laatikkoa jonka tuohon vois vaihtaa? Onko laatikon vaihto edes tarpeellinen?
Miksei ne samalla vaihtanut toiseen kertaan ? Eikä siinä huuhtelussa mitään ilmaa mene jos käytössä on siihen tarkoitukseen oleva laite. Minkä väristä öljy oli ? Jos lootassa vikaa, niin öljy vaihtaa aika nopeasti väriä.
Joops, elikkä nyt öljyt + suodatin vaihdettu. Sisään laitettiin Castrolin transmax Z öljyä. Olisi kuulemma hyvä käydä parin tonnin jälkeen vaihtamassa uudelleen, koska siellä oli tosiaan väärää öljyä ja kaikkia ei saa kerralla vaihdettua (vain n. 3,5l kerralla). Huuhtelua ei kuulemma käytetä, koska turbiinin ei tykkää jos sinne pääsee ilmaa tms..
no itse ongelma ei kuitenkaan muuttunut, laatikon toiminta muiilla vaihteilla keveni, mutta edelleen 2->3 vaihdossa on luistamista havaittavissa.
Mitä tehtävissä? Oisko jollakin tiedossa toimivaa laatikkoa jonka tuohon vois vaihtaa? Onko laatikon vaihto edes tarpeellinen?
minkä hintaset öljyt oli ja suodatin? ja monta litraa meni
Miksei ne samalla vaihtanut toiseen kertaan ? Eikä siinä huuhtelussa mitään ilmaa mene jos käytössä on siihen tarkoitukseen oleva laite. Minkä väristä öljy oli ? Jos lootassa vikaa, niin öljy vaihtaa aika nopeasti väriä.
Se oli sellasta melko ruskeeta, oikeestaan sai käyttää mielikuvitusta, että siitä punasta sai... Se kato meinas, että ku uutta öljyä lyödään laatikkoon, niin se saa paskat liikkeelle, jotka sitten jää suodattimeen joka sitten täytyy uudessa vaihdossa myös vaihtaa. Vaan saattaapi ennen uutta vaihtoa olla jo uus laatikko alla.
Niin ja hinnat:
Työ: 85,49€
Suodatin: 31,05€
Öljyt: yhteensä 63,57€. Määrästä en osaa sanoa, korjaaja puhui 3,5l...
Taidan ens kerralla vaihtaa itse, kun vaklailin vierestä miten hommat hoidetaan ...ei oo paha homma.
Niin ja laatikon toiminnasta vielä, eli sillain puolella kaasulla kiihdyttäessä on tollasta kuminauhamaisuutta havaittavissa, mutta kun polkasee kaasun pohjaan niin ei tunnu enää. Tosin muuten vaan kiihtyy laiskasti...en tiiä---tulee niin epätoivonen olo, että tekis mieli jo merkkiäkin vaihtaa :( ---
Se oli sellasta melko ruskeeta, oikeestaan sai käyttää mielikuvitusta, että siitä punasta sai... Se kato meinas, että ku uutta öljyä lyödään laatikkoon, niin se saa paskat liikkeelle, jotka sitten jää suodattimeen joka sitten täytyy uudessa vaihdossa myös vaihtaa. Vaan saattaapi ennen uutta vaihtoa olla jo uus laatikko alla.
Niin ja hinnat:
Työ: 85,49€
Suodatin: 31,05€
Öljyt: yhteensä 63,57€. Määrästä en osaa sanoa, korjaaja puhui 3,5l...
Taidan ens kerralla vaihtaa itse, kun vaklailin vierestä miten hommat hoidetaan ...ei oo paha homma.
Niin ja laatikon toiminnasta vielä, eli sillain puolella kaasulla kiihdyttäessä on tollasta kuminauhamaisuutta havaittavissa, mutta kun polkasee kaasun pohjaan niin ei tunnu enää. Tosin muuten vaan kiihtyy laiskasti...en tiiä---tulee niin epätoivonen olo, että tekis mieli jo merkkiäkin vaihtaa :( ---
mitä nyt yritin korjaamolla vaihauttaa laatikko öljyt niin eivät voineet ku ei ollu erillistä pumppu hommaa niin pitäs käydä wetterillä yms vaihauttaa jolla on semmoneinen kapistus automaattilooraan.. itellä on samallaisia onkelmia laatikon kans mutta se riippuu pitkälti kaasujalan käytöstä.
nykynen kapistus: 325icA -92
entiset kapistukset: 318iS vm84
mitä nyt yritin korjaamolla vaihauttaa laatikko öljyt niin eivät voineet ku ei ollu erillistä pumppu hommaa niin pitäs käydä wetterillä yms vaihauttaa jolla on semmoneinen kapistus automaattilooraan.. itellä on samallaisia onkelmia laatikon kans mutta se riippuu pitkälti kaasujalan käytöstä.
Eipä siihen mitään imuvaihtoa ole tarkoitus tehdäkkään. Lootan öljypohja irti ja uus suodatin ja tiiviste. Jos ei korjaamolla "viitsitä" näin tehdä niin vaihda pajaa.
Comment