Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen vikaantuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juke_
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 30
    • Savo

    Vanoksen vikaantuminen

    Kertokaahan millaisia vikoja vanoksessa yleensä on ja miten ne ilmenevät? Säätääkö vanos ajoitusta koko ajan portaattomasti vai tapahtuuko se tietyillä kierroksilla?
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2558
    • .

    #2
    Re: Vanoksen vikaantuminen

    Originally posted by Juke_
    Säätääkö vanos ajoitusta koko ajan portaattomasti vai tapahtuuko se tietyillä kierroksilla?
    Riippuu Vanoksesta. Yksöis-Vanos säätää ajoitusta kerralla ja kaksois-Vanos portaattomasti.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • ojahauki
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 80
      • Imatra

      #3
      Kumpi noista sitten on kestävämpi :?:
      M3 e36 3.0 -94

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Onko kellään tietoa, että millä kierroksilla tämä yksöis vanos tekee säätöjä?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2558
          • .

          #5
          Originally posted by markok
          Onko kellään tietoa, että millä kierroksilla tämä yksöis vanos tekee säätöjä?
          Tarkkaa kierroslukua ei voi antaa, kun se säätö tapahtuu moottorin kuormituksen mukaan. Säätö tapahtuu sitäpaitsi kaksi kertaa kierrosalueella. Tyhjäkäynnillä ajoitus on myöhäisellä, keskikierrosalueella aikasella ja korkeilla kierroksilla taas myöhäsellä.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Omassa 97 728:ssa oli vanoksen johto irti ilmeisesti jo autoa ostaessa ja kävin sit beemerillä sakuissa kysyy vähä asiasta ja ne sano seuraavaa:

            - ajossa ei huomaa toimiiko vanos vai ei

            - vikoja tallentimelta luettaessa (ostohetkellä tehty) ois pitäny vanoksen ilmottaa olevansa pas**na, koska ei ime virtaa (jos oli siis ostettaessa jo johto irti)

            -johdon voi tökkää kiinni ja tsekkaa uudestaan vikakoodit

            Joo ja sit ne tietysti ilmotti, et jos vanos ilmottaa viasta, niin koko helv**in moduuli on vaihdettava, mutta TIS:n mukaan toiminnan voi testaa eka irrottamalla solenoidin ja sitten vetämällä hydraulimäntää edestakasin ja jos se liikkuu jouhevasti, niin vika ois solenoidissa (hinta jotain 80 euroa) ja sen voi vaihtaa tietysti ite. Jos mäntä ei liiku kunnolla, niin koko moduuli on vaihdettava. Semmonen maksaa jotain 160 euroa, mutta hommaa ei voi tehä ite, koska siihen tarvii useita bemarin omia säätötyökuluja ja ainakin TIS:n ohjeita luettaessa saa sellasen kuvan, että työkustannukset nousis johonkin 400-600 euron paikkeille...

            Ite tökkäsin kaapelin kiinni ja ainakin musta tuntuu, että kulutus on laskenu snadisti ja alavääntöki ois parantunu vähä... tuntuukohan vaan???? en tiedä, mutta joku päivä pitänee lukee vikakoodit ulos jos selviis toimiiko mokkula.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • toni78
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 285
              • Nousiainen

              #7
              eihän vikakoodeissa näy muuta kuin solenoidin toiminta, ite "moduulin" vai miks sitä tässä nimitettiin toiminta lienee helpointa tarkastaa juuri kiertämällä solenoidi pois, solenoidin ja sen ohjaaman venttiilin väliin on helppo tehdä sovitepala ja sit kiertää solenoidi takaisin siten että se "lukitsee" venttiilien ajoituksen -> heti kun käynnistää auton huomaa kyllä onko venttiilien ajoitus muuttunut, jos ei kannattaa vikaa etsiä sieltä, solenoidi on helppo mitata ja testata pienellä jännitteellä

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎