Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katti yksin, ei lambdoja toimisiko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Katti yksin, ei lambdoja toimisiko?

    Lähinnä siis mitä veikkaatte, toimisiko ja menisikö läpi päästöistä?

    Faktaa:
    Auto on muuten täysin vakio 540ia, mutta siitä puuttuu katit ja lambdat. Auto toimii hienosti kaikilla kierrosalueilla, lähtee käymään nätisti ja siis toimii kuten auton kuuluu toimia. Bensaa kuluu matka-ajossa noin 8,5 - 8,8l ja seka-ajossa nyt noin 10-11l / 100km. Kaupungissa noin 15l / 100km. Keskikulutus 1000km matkalle 10,8l / 100km seka-ajoa.

    Mutua:
    Itse ajattelin ensin ostaa tuohon Boschin lambdat ja tarvikerosterikatit, mutta nyt kun käytin autoa muissa asioissa huollossa ja puhe kääntyi em. osien uusimiseen kehoitti huoltomies harkitsemaan pelkkien kattien tai jopa yhden 2 putkisen katin ostamista. Veikkaili, että riittäisi ja toimisi ilman lambdojakin. Perusti väitteensä juuri auton toimimiseen näin hyvin kokonaan ilmankin.

    Tuossakin säästäisi hyvinkin reippaan 200e niin on jo mietinnän arvoinen asia. Kannanottoja ja jos jollain on niin faktakin kelpaa. Riittääkö pelkkä katti ja toimiiko ja kestääkö se ilman lambdoja?
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Näin teoriassa, lambda säätää viimeisen hienosäädön seoksessa jotta katalysaattori toimii oikein. Muulla seoksella, ainakin hyvin rajusti eroavalla, katti hajoaa ajan myötä (se ei myöskään toimi).

    Ota pakokaasuarvot niin näet eroaako ne miten paljoa normaalista kokoonpanosta. Siitä voi päätellä ainakin olisiko aihetta käyttää katteja. Toisaalta, auton moottori toimii hyvin, tai kohtuudella aika laajallakin "väärällä" seoksella. Ajatellaan näin ihan peruskaasutinkonetta lambdaohjattuun ruiskuun, niin seos vaihtelee paljon mutta siitä huolimatta koneet käyvät ja toimivat hyvin.

    Comment

    • kake
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 590
      • Kerava

      #3
      Itse laittaisin kyllä anturitkin samalla. Vaikka moottori toimiikin hyvin, niin seokset ei ole välttämättä katalysaattoreille sopivalla alueella joka tilanteessa. :think Äkkiä 200€:n säästö tekee sen että uudet katit on rikki?
      Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

      Comment

      • veka
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 86
        • Pori

        #4
        Ite kyllä, ekaks panisin katin ja ajasin lujaa päästömittarille. Takasin tullessa hakisin joko lambdat tahi pullon hyvää kuivaa viiniä esim. kossua, riippuen tuloksesta.
        Varmaa on, että totuudenpuhuja paljastuu aina!

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2328
          • Uusimaa

          #5
          Aiheen sivusta:

          Mitenkäs nuo lambdat eroavat toisistaan? Kun alkuperäinen maksaa omaisuuden, ja vastaavalla johdinmäärällä varustetun tarvikelambdan saa 50 eurolla? Omassa 540:ssä tuli vikakoodit molemmista lambdoista, ja laitettiin originaalien tilalle tuollaiset tarvikeanturit, ja toimii hyvin, eikä tule vikakoodeja. Onko näissä käytännössä suuria eroja toiminnan kannalta?
          BMW G30 545e M-Sport

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Aiheen sivusta:

            Mitenkäs nuo lambdat eroavat toisistaan? Kun alkuperäinen maksaa omaisuuden, ja vastaavalla johdinmäärällä varustetun tarvikelambdan saa 50 eurolla? Omassa 540:ssä tuli vikakoodit molemmista lambdoista, ja laitettiin originaalien tilalle tuollaiset tarvikeanturit, ja toimii hyvin, eikä tule vikakoodeja. Onko näissä käytännössä suuria eroja toiminnan kannalta?
            Periaatteessa eivät eroa mitenkään. Käytännössä tarvikkeissa ei ole aina johtoliittimiä, ts. ovat yleismalleja, eli käyvät mahdollisesti useampaan malliin ja näin ollen johtoliittimet otetaan alkuperäisistä ja johdot katkaistaan välistä.

            Lambda-anturi on suhteellisen tarkka instrumentti ja sen kehittämä jännite aika pieni. Yleisten puheiden ja kokemukseni perusteella tarvike antureiden kestävyys on ollut huonompi, kuin BMW originalteilejen, mutta mitään faktaa minulla ei ole asiasta esittää, tokko on muillakaan.
            Olli.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Jos tuo lambdasäätö on kokonaan poistettu järjestelmästä, niin moottorihan käy silloin sen kiinteällä "nilkutusohjelmalla"? Yleensähhän tuo ohjelma käyttää autoa varmuuden vuoksi hieman rikkaalla ja mm. myöhäisellä ennakolla.
              Maksimitehot ovat tietenkin hukassa, mutta ei myöskään voi mennä päästöistä. Kattia sinne on ihan turha joka tapauksessa laittaa ennen kuin lambdasäätö on toiminnassa.

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #8
                Kyllähän katti varmaan varsinkin uutena kykenee puhdistamaan päästöt riittävän alas vaikka seokset eivät olisikaan justiinsa kohdallaan mutta vähäpäästöisen auton lamda arvonkin tulee olla arvojen sisällä katsastuksessa ja epäilen, että sen kanssa voi tulla vaikeuksia.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • samtheMan
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 4759
                  • Tikkaslovakia

                  #9
                  Mieluiten tottakai lambaadat paikalleen, niin saa säädöt kohdilleen eikä käy kuten Hemi totesi. Ja kun auto on säädöissään ei noita katteja välttämättä tarvita jotta saavuttaisi vaaditut arvot.. näin olen kuullut.
                  Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                  PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Jos tuo lambdasäätö on kokonaan poistettu järjestelmästä, niin moottorihan käy silloin sen kiinteällä "nilkutusohjelmalla"? Yleensähhän tuo ohjelma käyttää autoa varmuuden vuoksi hieman rikkaalla ja mm. myöhäisellä ennakolla.
                    Maksimitehot ovat tietenkin hukassa, mutta ei myöskään voi mennä päästöistä. Kattia sinne on ihan turha joka tapauksessa laittaa ennen kuin lambdasäätö on toiminnassa.
                    Eipä sitä lambdasäätöä sieltä mitenkään poistettu ole. Ihan vakio peli kyseessä. Eikä ole ns. nilkutusmoodilla tai tehot hukassa. Eikä vie bensaa normaalia enempää.

                    Miksi ei kannata laittaa kattia ilman lambdoja? Ihan uteliaisuuttani kysyn? Jos tuossa moottorissa lambdan osuus säätämiseen on (kuten se mitä ilmeisemmin on) todella pieni.

                    EDIT: Selvyydeksi olen kyllä kallistumassa siihen suuntaan, että ostan ja asennutan ne lambdatkin joka tapauksessa. Asia vain kiinnostaa muuten.
                    Last edited by Tenox; 28-03-2007, 15:45.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Kyllähän katteja löytyy kaasari-autoistakin, joissa ei mitään lambdoja ole ja katit niissäkin ainakin jonkun aikaa kestivät. Siitä ei varmasti ole epäilystäkään, etteikö kone toimisi paremmin ja varsinkin pidemmän päälle taloudellisemmin lambdasäädön kanssa. Muuten on kuten Hemi ja sanoi, seos rikkaalla ja sytytys hieman myöhäisellä, jolloin osa väännöstä on hukassa. Nyt eroa ei välttämättä niin huomaa, sillä toki katit puolestaan ahdistavat virtausta ja laskevat tehoja. Mutta pelkät katit ilman lambdaa ovat siis joka tapauksessa kaikkein huonoin vaihtoehto.

                      Comment

                      • Laakeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 983
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        Kyllähän katteja löytyy kaasari-autoistakin, joissa ei mitään lambdoja ole ja katit niissäkin ainakin jonkun aikaa kestivät.
                        Sanotkos esimerkin tuollaisesta autosta? Itse en ole koskaan törmännyt..
                        E34 S38B38
                        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                        2gen RAM 5.9 cummins

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          #13
                          Originally posted by Tenox View Post
                          Bensaa kuluu matka-ajossa noin 8,5 - 8,8l ja seka-ajossa nyt noin 10-11l / 100km. Kaupungissa noin 15l / 100km. Keskikulutus 1000km matkalle 10,8l / 100km seka-ajoa.
                          Ei helvetti, jos tuollasia kuluu ilman lambdoja, niin nypin ne pois heti huomenna.

                          T: Viimeinen tankki 19.8l/100km
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • 540iA Tapsa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 97
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by Tenox View Post
                            Eipä sitä lambdasäätöä sieltä mitenkään poistettu ole. Ihan vakio peli kyseessä. Eikä ole ns. nilkutusmoodilla tai tehot hukassa. Eikä vie bensaa normaalia enempää.

                            Miksi ei kannata laittaa kattia ilman lambdoja? Ihan uteliaisuuttani kysyn? Jos tuossa moottorissa lambdan osuus säätämiseen on (kuten se mitä ilmeisemmin on) todella pieni.

                            EDIT: Selvyydeksi olen kyllä kallistumassa siihen suuntaan, että ostan ja asennutan ne lambdatkin joka tapauksessa. Asia vain kiinnostaa muuten.
                            Onhan se lambdasäätö poistettu jos ei kerran ole antureita.. Miten se voi toimia jos ohjainboksi ei saa tietoa seoksesta? Ei mitenkään.. Se, että sulta puuttuu katit niin voi korjata hieman tilannetta, että auto toimii hyvin ja kuluttaa vähän..:think
                            -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                            Auto: e46 330d manual touring -00
                            -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                            -ex: e34 525tds touring -94
                            -ex: e34 540iA
                            -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                            Moottoripyörät:
                            Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                            KTM EXC-F 250 -08
                            ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                            ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                            ex: Gas Gas EC300
                            ex: Husqvarna CR125

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Laakeri View Post
                              Sanotkos esimerkin tuollaisesta autosta? Itse en ole koskaan törmännyt..
                              Ladan viimeistä edeltävät takavetomallit, tosin niissä on "sähköisesti ohjatut suuttimet" tjsp, mitä sitten ikinä tarkoittaneenkaan, käsittääkseni niissä on kyllä lambdakin.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎