Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapään laakeri kuskinpuoli ? ? :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramsey
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 163
    • Kaustinen

    Takapään laakeri kuskinpuoli ? ? :(

    Kun nostan auton ja liikutan oikealle ja vasemmalle rengasta niin se liikku pahasti puolisenttiä puoleleta toiselle mikä laakeri ? siis liikkuu koko jarrulevy!!
    mikä laakeri täytyy uusia ? auto on e36 325 vm.93

    ja myös jarru haisee kun ajaa
    #Ex E36 325
    #Ex E39 M5
    #Ex E83 X3 3.0D
    F25 X3 3.0D
    E93 335i
  • BadBeemer
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 42

    #2
    sama..

    Mulla ihan sama vika eli kuskinpuolen takapyörä heiluu jonkin verran.. Onkohan mennyt pyöränlaakeri vai vaan löystynyt se napamutteri?? Ei ainakaan pidä mitään ääntä. Huomasin vian kun kesärenkaita vaihoin.

    Comment

    • BadBeemer
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 42

      #3
      http://www.kentso.fi/shop/index.php?...List&sWord=bmw ,esim tuolt saa niit laakerisarjoi, myös motonetistä löytyy, ja usein paikallisista varaosaliikkeistä suoraan hyllystä.,

      Comment

      • BadBeemer
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 42

        #4
        Joo korjattu on ja laakeri ihan tohjona,, kuulat tippu ku avas napamutterin,, ;D

        Comment

        • JaHu85
          BTCF Member
          • Dec 2005
          • 607
          • vaasa

          #5
          vaihdoitko ite vai joku korjaamo?
          itellä kans laakeri paskana ja mietin uskaltaako ite ruveta vaihtaa..?
          E30 318i M43 -88

          Comment

          • beecee
            Newbiemmer
            • May 2007
            • 13
            • oulu

            #6
            Itellä e36 325i ja tuossa ensiliukkailla vähän kopsahti oikeanpuoleinen takarengas kivetykseen. Ei paljon mutta vanne meni kuitenkin uusiksi. Melkeinpä heti tapahtuneen jälkeen alkoi kuulua takapäästä suht voimakas "jollotus". Kuuluu voimakkaimmin n. 60km/h vauhdissa eikä muutu mitenkään, oli veto päällä tai ei, enkä ole huomannut, että hiljenisi jompaan kumpaan suuntaan käännettäessäkään. Mitä veikkaatte, olisiko takapyörän laakeri ottanut itseensä? Enpä oikein muutakaan selitystä keksi...

            Comment

            • Brownie
              Newbiemmer
              • Nov 2006
              • 13
              • Kärkölä

              #7
              Originally posted by beecee View Post
              Itellä e36 325i ja tuossa ensiliukkailla vähän kopsahti oikeanpuoleinen takarengas kivetykseen. Ei paljon mutta vanne meni kuitenkin uusiksi. Melkeinpä heti tapahtuneen jälkeen alkoi kuulua takapäästä suht voimakas "jollotus". Kuuluu voimakkaimmin n. 60km/h vauhdissa eikä muutu mitenkään, oli veto päällä tai ei, enkä ole huomannut, että hiljenisi jompaan kumpaan suuntaan käännettäessäkään. Mitä veikkaatte, olisiko takapyörän laakeri ottanut itseensä? Enpä oikein muutakaan selitystä keksi...
              "vaihdoitko ite vai joku korjaamo?
              itellä kans laakeri paskana ja mietin uskaltaako ite ruveta vaihtaa..?"

              Do diin. Nyt se on sitte vaihdettu. E36 320i Touringin takapyörän laakeri.
              4,5 h netto nosturilla ja hyvässä tallissa ilman erikoistyökaluja.
              Vaikein / tiukin asia oli kuin olikin vetoakselin irroitus. (1,5h)
              En lähtisi itse tekemään ilman nosturia.
              Tarvekaluja ovat ainakin muutama pätkä 8-10mm kierretankoa, isoja hylsyjä holkeiksi, kunnollinen kolmileukainen ulosvetäjä sekä kaasupillit tai ainakin pikku kosani ( sellainen suksien voitelussa käytettävä) ja pulttipyssy.

              Järjestys (viitteellinen):
              Pyörä irti, vetarin mutteri auki (kässäri päälle tai joku painamaan jarrua), jarrusatula irti, kässärikengät löysälle ja levy/rumpu irti, vetari irti sisäpäästä (Torx-hylsy), kallistuksen vakaajan runkokiinnikkeet auki (saa vetarin sitten välistä pois), sitten vaan lämmittelemään, lämmittelemään, lämmittelemään... ja ulosvetäjällä kiristystä ja joskus sitten PAM! Irti on. Napaa voikin sitten naputella ulos jollain sopivalla hylsyllä, KLING, sekin tippui.
              Irroita seger-rengas laakerin ulkopuolelta.
              Pura sitten laakeri sopivaksi katsomallasi tavalla. Ulkokoolihan jää sinne pesään. Ota kätöseen sopiva hylsy ja naputtele (hakkaa) koolia ulospäin. Jos mahdollista, hitsaa kehälle muutama kierretangon pätkä ja tee sellainen iskevä ulosvetäjä jostain painavasta murikasta, johon poraat tangoille reiät jne.
              Pura koolin palaset navasta rälläkällä (varo itse napaa).
              Vie uusi laakeri hankeen tai pakastimeen ja lämmitä laakeripesää. Tee sillä välin laakerin sisäänvetäjä kierretangosta, prikoista ja muttereista. Hae kylmä (kutistunut) laku ja asenna se lämpimään (laajentuneeseen) pesään. Asenna Seger-rengas paikoilleen. Pyörän navan voit asentaa sillä samalla sisäänvetäjällä kun vaihdat sopivan hylsyn laakerin taakse tukemaan sitä. Kokoa rensselit päinvastaisessa järjestyksessä ja huokaise syvään.
              Muista vielä jännittää sitä, että tulikohan kaikki nyt varmasti kiinni ja sitä että meniköhän uusi laakeri rikki asennettaessa.
              Voilá! Jos nyt menee laakeri toiselta puolelta niin kokemuksesta tiedät mitä ja teet rikon jälkeisenä lauantaina

              Ei muuten jurraa enää, ainakaan 10 cm lumessa ajettaessa.
              ================================
              Blues My Way
              Presens:
              BMW X5 3.0d Xdrive -05
              BMW F650 Fundoro -05
              BMW 320i Touring -95
              BMW 325 tds -97
              BMW 525 tds -97
              BMW 528i Touring M Technic -99
              BMW 740i -92
              BMW 1502 (2.0) -75 project
              BMW 1600-2 (2.0) -67 project
              sigpic
              History:
              BMW 328i Touring Individual -95
              BMW 525 TDSA Touring -97
              BMW 535i HARTGE -90
              BMW 520 -79

              Comment

              • ^^tony
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 74
                • Raahe

                #8
                Originally posted by beecee View Post
                Itellä e36 325i ja tuossa ensiliukkailla vähän kopsahti oikeanpuoleinen takarengas kivetykseen. Ei paljon mutta vanne meni kuitenkin uusiksi. Melkeinpä heti tapahtuneen jälkeen alkoi kuulua takapäästä suht voimakas "jollotus". Kuuluu voimakkaimmin n. 60km/h vauhdissa eikä muutu mitenkään, oli veto päällä tai ei, enkä ole huomannut, että hiljenisi jompaan kumpaan suuntaan käännettäessäkään. Mitä veikkaatte, olisiko takapyörän laakeri ottanut itseensä? Enpä oikein muutakaan selitystä keksi...
                Voi olla se laakeri tai sitten napa mennyt kieroon...

                Comment

                • BME316
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 446

                  #9
                  Originally posted by Ramsey View Post
                  Kun nostan auton ja liikutan oikealle ja vasemmalle rengasta niin se liikku pahasti puolisenttiä puoleleta toiselle mikä laakeri ? siis liikkuu koko jarrulevy!!
                  mikä laakeri täytyy uusia ? auto on e36 325 vm.93

                  ja myös jarru haisee kun ajaa
                  Kokeile nyt ensin kiristää navan mutteria, jos ei kiristy yhtään niin laakerilta tuo vaikuttais. Juriseeko ajossa yhtään? Vaikuttaako kääntäminen ääneen? Pitäisi melkein vaikuttaa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎