Announcement

Collapse
No announcement yet.

530Da Tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhaK
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 221
    • Etelä-Suomi

    530Da Tehot hukassa

    elikkäs on 192hp versio automaattina varustettuna steptronicilla.

    nyt olin lomalla hyvän aikaa ja matkassa oli myös vaunu jota vedin maantiellä nelosvaihteella.
    nyt on auto sitten alkanut tekemään sellasta että alavääntö tuntuis olevan hukassa, pienissä mäissäkin vaihtaa jo pienempää porrasta, kickdownia annettaessa ei vaihda pienempää vaihdetta esim. 100km nopeudesta oli se täysautom. asennossa tai sportti puolella, muistaakseni ennen niin teki...

    ja lisäks ajosta on tullu jotenki enemmän nykivää ja epätasaisempaa kuin ennen varsinkin kun se arpoo niitä vaihteita..

    en mä muuta osaa kertoa tällä erää, joten mikähän mahtais vehjettä vaivata? Vaihteisto...ilmamassamittari vai mikä? ainakin tuntuis et ennen lomareissua auto oli pirteämpi, antoi tasaisempaa kyytiä ja reagoi kaasuun paremmin...

    Autolla on ajettu 60tkm.
    850--voimaa kuin Veturissa
  • jrbeemer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1844
    • Muurame

    #2
    Et sitten merkkihuollossa aatellu käyttää testerissä sitä?

    E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
    Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
    Myydään E6x LCI M-Sport ratti
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Taitaa olla joo järkevintä viedä sinne merkkihuoltoon se niin näkevät vian heti jos sellaista on, eikä tarvi täällä arvailla sitä.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • JuhaK
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 221
        • Etelä-Suomi

        #4
        no mä olen vähän sitä ajatellu...tai oikeastaan sen mä kyllä teenkin mutta ajattelin jos jollain täällä olis tietoa esim. siitä kuin toi ilmamassa mittarin rikkoutuminen oireilee...

        vanhasta autosta se meni ja siitä kyllä tehot hävis tyystin mut toisaalta autolla jolla on vasta tän verran ajettu niin sen ei käytännössä kai pitäis mennä...

        mut täytynee käyttää sitä siel testeissä vissiin joku päivä
        850--voimaa kuin Veturissa

        Comment

        • JuhaK
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 221
          • Etelä-Suomi

          #5
          kuka kertoo mistä voi kokeilla irrottaa sen ilmamassamittarin johdon niin vois kokeilla olisko siinä tehohäviön vika?
          850--voimaa kuin Veturissa

          Comment

          • Sami
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1332
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by JuhaK
            kuka kertoo mistä voi kokeilla irrottaa sen ilmamassamittarin johdon niin vois kokeilla olisko siinä tehohäviön vika?
            Siinähän se johto on ilmanputsari kotelon edessä missä ilmamassa mittarikin on mutta en usko sen hyödyttävän mitään vaan testeriin tekemään mittaritesti....Uskoisin myös vian olevan siinä koska se ollut yleisin syy kun paras pirteys hävinnyt...

            Tossa 530 d:ssä on vielä hyvä testi se ilmamassa mittari testi joka mittaa samalla myös EGR venttiilin toimintaa...525 mallissa ei taida testata sitä samalla muistaakseni...

            Toi EGR venttiili voi myös mennä jossain tapauksessa "tukkoon" jolloin puhdistaminen auttaa....Vikana voi ilmetä nykimistä ajossa samoin kun olis sytytys katkoksia...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              tutulla meni massamittari hajalle ja harisella säätöön mennessä oli 60 hummaa laitumilla.. uusi mittari tilalle ja koneen säätö 140hv lisää.. tais olla jotain ~240hv 575nm.. ja ei näkynyt testerissä tämäkäänvika..
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Riippuen nyt hieman minkä ikäinen autosi on, mutta toden-näköisesti juttu on harmiton. Eli kysymys on systeemin itseoppimisesta. Eli tuo asuntovaunun veto opetti ECU:a/vaihteiston ohjausta vaihtamaan huomattavasti pienemmällä luistolla ja nopeammin. Systeemi pyrkii säästämään laatikkoa ja päivittää koneen ohjelman tuohon asuntovaunun vetoon. Ongelman pitäisi poistua ihan ajamalla tai nollaamalla ECU:n muisti joko huollossa tai ottamalla akunkenkä tunniksi irti. ennen akunkengän irroitusta kannattaa odottaa tunnin verran airbagjärjestelmän tyhjenemistä.

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #9
                  Originally posted by Hemi
                  ennen akunkengän irroitusta kannattaa odottaa tunnin verran airbagjärjestelmän tyhjenemistä.
                  Tai muuten mitä? airbag-merkkivalo jää palamaan ja pitää käydä huollossa kuittauttamassa se pois? :oops:

                  Comment

                  • G.a.G.m.B.M.W.
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 52

                    #10
                    Vikapiirin luku ei välttämättä paljasta vikaa. Vika voi olla ajoittainen ja muisti ei välttämättä rekisteröi sitä.
                    Mutta kokemuksella sanon:
                    Ilmamassa mittari
                    EGR venttiili
                    ja
                    turbon ohjaus venttiili

                    nämä kun tarkastaa / vaihtaa niin alkaa tehot tulemaan takaisin. :wink:
                    Someone has to take the lead

                    Comment

                    • TINTTI
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 404
                      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                      #11
                      *

                      Mulla oli samanlaista tehojen aaltoilua :( (kt. http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=22553 ) ja vika oli ilmamassamittarissa, joka voipi olla rikki jo 60 ajetussakin pelissä...

                      Ja sen EGR venttiilin eteen laittovat pajalla pojat sokeen lätkän. Turha vahe kuulema. Rikkoo vaan paikkoja... karstottaa tyhjäkäynnillä ja silleen. On kuulema ns. "savutuksen esto systeemi", tiedä sit häntä.

                      Ja se massamittari näytti ton BMW huoltosoftan mukaan olevan sama kun mulla (BMW 320D, SAL, vm.98, E46, manual)... sen saat viel tarkistettua vaik BMW huollosta.

                      T:TINTTI
                      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                      Comment

                      • bemari320mies
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 788
                        • Suodenniemi

                        #12
                        EGR-venttiiliä ei saa poistaa toiminnasta! Ei mene katsastuksessa päästöistä läpi! Vie korjaamolle takaisin ja käske laittaan se takuuna takaisin! EGR-venttiili kierrättää pakokaasuja takaisin sylinteriin. Onhan se tavallaan savutuksen esto.
                        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                        EX: BMW E34 525i -90
                        EX: BMW E28 528iA -85
                        EX: BMW 320i Taxi -86

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 776
                          • Gallia = Kinnula

                          #13
                          Originally posted by bemari320mies
                          EGR-venttiiliä ei saa poistaa toiminnasta! Ei mene katsastuksessa päästöistä läpi! Vie korjaamolle takaisin ja käske laittaan se takuuna takaisin! EGR-venttiili kierrättää pakokaasuja takaisin sylinteriin. Onhan se tavallaan savutuksen esto.
                          Höpö höpö :roll:
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          • 325tds
                            BTCF Member
                            • Aug 2004
                            • 293

                            #14
                            Olisko niin yksinkertainen vika että siirtopumppu. Tapauksia on ja ei näy testerillä
                            E93 vaimon
                            ex
                            E70 3.0 SD
                            E46x2
                            M5 E39
                            325tds E36
                            M535i E28
                            323i E30
                            323 E21




                            BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by bemari320mies
                              EGR-venttiiliä ei saa poistaa toiminnasta! Ei mene katsastuksessa päästöistä läpi! Vie korjaamolle takaisin ja käske laittaan se takuuna takaisin! EGR-venttiili kierrättää pakokaasuja takaisin sylinteriin. Onhan se tavallaan savutuksen esto.
                              Joo, jotain paskaa toi egr näyttäis kierrättävän... Nuo kuvan mönjät valitettavasti päätyy luontoon ruuvimeisselin tahi jonkun muun puhdistusvälineen kautta. Miltähän näyttää suutinosastolla :shock:

                              Oireet tällä tapauksella oli samanlaisia kuin Sami aiemmin kertoi (pienillä kierroksilla tasakaasulla ajettaessa kevyttä nykimistä). EGR:n puhdistuksen jälkeen nykiminen loppui.

                              JuhaK: Tätäkin vaivasi aiemmin kohtuuton tehonpuute, vaihdoin Volvo V70:n (?) tarkoitetun samanmerkkisen (Bosch) ilmamassamittarin tilalle ja johan palasi teho/vääntö takaisin.
                              e61 535d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎