Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 540 kardaani täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petekoo
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 16
    • raahe

    bmw 540 kardaani täristää

    alkuperäinen vika oli että täristi kiihdyttäessä pirusti. no vikahan löytyi eli tää vaimenninkumin teräskehikko oli murtunut toiselta laitaa. viiko sitten vaihdoin uuden tukilaakeri/vaimenninkumin ja cv jointin. no nyt äsken kun "vähän" annoin hanaa tolle niin se prkeleen kardaani täräytti tunnelin pohjaan niin että paukahti. viikon se näytti pelaavan. en oo kuitenkaa ottanu mitään paikaltaanlähtöjä kovin lujaa. sonokaapa mikä tässä hommassa mättää? kardaanin puoliskot merkkasin, laakeria pingotin eteenpäin jonkun millin. nyt tarttis neuvoja viisaammilta.
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Originally posted by petekoo View Post
    alkuperäinen vika oli että täristi kiihdyttäessä pirusti. no vikahan löytyi eli tää vaimenninkumin teräskehikko oli murtunut toiselta laitaa. viiko sitten vaihdoin uuden tukilaakeri/vaimenninkumin ja cv jointin. no nyt äsken kun "vähän" annoin hanaa tolle niin se prkeleen kardaani täräytti tunnelin pohjaan niin että paukahti. viikon se näytti pelaavan. en oo kuitenkaa ottanu mitään paikaltaanlähtöjä kovin lujaa. sonokaapa mikä tässä hommassa mättää? kardaanin puoliskot merkkasin, laakeria pingotin eteenpäin jonkun millin. nyt tarttis neuvoja viisaammilta.
    Vika löytynee edempää.
    Laakeri pitää kiristää tn. enemmän kuin ton 2 milliä, ite laitoin aika piukkaan.
    Rättinivelen kunto?
    Laatikon tukikumit ok?
    Ja sitten kaiken vapinan alku: moottorin tukikumit.

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1996
      • Tampere

      #3
      Moottorin tukikumit vaihtaisin ensin tai edes tarkistaisin, jollei ole hiljattain vaihdettu. Itsellä täristi etenkin kiihdytettäessä ja tukikumien vaihdolla tärinät loppui kuin seinään. Matkustajanpuoli oli ehjä, mutta kuskinpuoli lähti pois kahdessa osassa. Hieman hankalassa paikassa, mutta ylhäältä kahdella jatkonivelellä jarrunestesäiliön luota pääsee aika hyvin käsiksi.

      Comment

      • petekoo
        Newbiemmer
        • Jan 2007
        • 16
        • raahe

        #4
        kiitti vinkeistä. toinen moottorin tukikumi on tiensä päässä, sen olen huomannut jo aiemmin. kaikki muut kumet on ehjiä. vika löytyi, eli ristinivel on tullut tiensä päähän, löytyy pykälää tietyssä kohtaa. kävin hakeen nivelen tarvikeliikkeestä ja vein naapuriin moottorikoneistamoon. sanoi että näitä ristikonvaihtoja tulee kummasti aina keskilaakerin vaihdon jälkeen, linjaus muuttuu väkisinkin hivenen. saa nähä passaako se ristikko, oli 1mm leveämpi kuin paikallaanoleva.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1996
          • Tampere

          #5
          Niin, olitko vaihtanut sen vakionopeusnivelen myös ? missä kunnossa se oli, kuulat ehjiä ?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎