Spekulaatiota, 6syl -> 4syl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carl0s
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 138
    • Espoo - Kivenlahti

    Spekulaatiota, 6syl -> 4syl

    Eli, tuossa kävin äskökseen lorauttelemassa uskollisen sotaratsuni tankkiin 1.35€ maksavaa 95:sta, ja siinä samalla tuli päähäni villi-idea, jos tuon kutvosen saisi kytkimellä kytkettyä joko 4, tai 6 sylinteriseksi. Karkealla matematiikallahan tuosta pitäisi syntyä 30% säästö (tuskimpa mutta kumminkin)

    Eli, ilmoitan jo nyt että ns "nykyaikasen" ruiskun / suuttimien toiminasta ei ole sen enempää tietoa, ja idea pohjautuu pelkästään teoriaan, miten totesin k-jetin kylmäkäynistyssuuttimen toimivan (Eli siis tällehän tulee vain bensaletku, sekä 2 johtoa. Kun suuttimeen antaa virtaa se ruikkii, kun ei anna se ei ruiki).

    Joten, idea / toteutus kaikessa yksinkertaisuudessaan: Otetaan 5 ja 6 sylinterin suuttimien piuhat, Pistetään johtimet poikki, ja vedetään katkasia kabiiniin. Katkasiasta virrat pois, 5 ja 6 sylinterin suuttimet ei saa virtaa -> auto käy neljällä.

    Nyt kysynkin, olenko aivan hakoteillä? Onko tuollaista edes mahdollista toteuttaa? Ja jos on mahdollista (eli siis että tuo suutin toimisi noin), sanooko ruiskun ohjausboksi mitä? ja ottaako itse kone nokkiinsa?

    Moottorina siis m50b20

    Tiedä tuliskohan tollasta edes toteutettua jos olisikin mahdollista, mutta kuhan spekuloin samalla kun kiroan tuota bensan hintaa.

  • xtc
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 2908
    • Heinävesi<->Kuopio

    #2


    Oot varmaan joskus kuullut kun kutonen käy neljällä pytyllä?

    Nyt kun tuommonen tuli mieleen niin käyppä pikasesti ottamassa pari tulppaa irti, käy ajamassa 10 km lenkki ja tule kertomaan et minkälainen kokemus oli.

    Mut tuommosta ideaa on käytetty muistaakseni ainakin 850 ja 750 mut niist lähtikin puolet pytyistä pois käytöstä.
    Pommit:
    BMW 325 cäbi HooCee optik
    Audee Q7
    Vivaro
    2xFL6

    Comment

    • Carl0s
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 138
      • Espoo - Kivenlahti

      #3
      Originally posted by xtc View Post


      Oot varmaan joskus kuullut kun kutonen käy neljällä pytyllä?

      Nyt kun tuommonen tuli mieleen niin käyppä pikasesti ottamassa pari tulppaa irti, käy ajamassa 10 km lenkki ja tule kertomaan et minkälainen kokemus oli.

      Mut tuommosta ideaa on käytetty muistaakseni ainakin 850 ja 750 mut niist lähtikin puolet pytyistä pois käytöstä.
      Eiiiiiii :P jos vaan tulpat kiskoo se silti ruiskuttaa sitä menovettä sinne sylinteriin :P

      itte asiassa en oo kuullu kun kutvonen käy vajaana, edellinen riisikippo, sekä tuo jojota jolla matkataan luonnonhelmaan tuppaa ainakin käynistäessä käydä välillä vajaana

      Comment

      • ongelmalapsi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1062
        • Hämeenlinna

        #4
        onhan bemu samaa ideaa käyttänyt 850/750 mutta pyttyjäkin on 6 enemmän... tuskin tuo kovin hääppönen on ajaa mitä noita vajailla käyviä kutosia on ajanut
        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
        GMC Topkick C6500 rollback -95
        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
        E46 330xiA -02
        Chrysler neon -99

        Comment

        • Xhawk
          OBTCF Member
          • Jul 2004
          • 2326
          • Kierrosalueella (hki)

          #5
          Ei siitä tosiaan mitään tule että se auto käy vaan 4. Käynti on niin epätasaista.

          Uusimmat bemarithan käy nykyisin erittäin laihalla kun niillä ajetaan tasaista ajoa. Ehkä parempi ois yrittää tähän suuntaan :think
          "Position One, Position One"
          Punainen miesten voimisteluauto

          BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

          Comment

          • Carl0s
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 138
            • Espoo - Kivenlahti

            #6
            Originally posted by Xhawk View Post
            Ei siitä tosiaan mitään tule että se auto käy vaan 4. Käynti on niin epätasaista.

            Uusimmat bemarithan käy nykyisin erittäin laihalla kun niillä ajetaan tasaista ajoa. Ehkä parempi ois yrittää tähän suuntaan :think
            :think eikös laiha seos pala kuumempana kuin "oikea", joka taas ylikuumentaa moottoria?

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Sylinterien lepuutus säästää polttoainetta pääsääntöisesti vain tyhjäkäynnillä.
              Maantieajossa jossa liikutaan moottorin hyötysuhteen kannalta hyvällä alueella merkitsevimmäksi kulutuksen kannalta nousevat ajovastukset eli ilmanvastus, kitka ja vierintävastus. Siksipä onkin monelle yllättäen maantieajon kulutuksen kannalta lähes merkityksetöntä onko samassa autossa tilavuudeltaan yksi vaiko viisilitrainen moottori mikäli välitykset on optimoitu näiden ominaisuuksien mukaan, koska ajovastukset ovat pääosin kuitenkin samat. Toki pienen moottorin ominaisuudet loppuvat suuremmissa nopeuksissa jolloin suurempi alkaa olla jo taloudellisempi ja taas suuressa moottorissa on aivan turhaa lämmöntuottoa ja enemmän kitkavoimia jolloin pienemmissä nopeuksissa eli kaupunkiajossa/tyhjäkäynnillä pienempi mottori kuluttaa vähemmän -> keskimääräisesti pienempi moottori kuluttaa vähemmän.
              Lepuutuksessa pitäisi pystyä kuitenkin jättämään ylimääräiset kitkavoimatkin pois (= kytkin kampiakselin väliin?) ja säilyttää käynnin balanssi.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by Carl0s View Post
                idea / toteutus kaikessa yksinkertaisuudessaan: Otetaan 5 ja 6 sylinterin suuttimien piuhat, Pistetään johtimet poikki, ja vedetään katkasia kabiiniin. Katkasiasta virrat pois, 5 ja 6 sylinterin suuttimet ei saa virtaa -> auto käy neljällä.
                Joo periaatteessahan keksintö toimii. Hyötyä siitä vain ei ole, koska nuo viitos ja kuutossylinterit toimivat nyt kompressorina joka painaa ilmaa pakoputkeen kuluttaen moottorin tehoa (nokka-akseli toimii edelleen). Sen lisäksi ne edelleen imevät polttoaineseosta imusarjan kautta muilta sylintereiltä aiheuttaen seoksen menemisen laihalle ja käynnin sekä vedon merkittävän heikkenemisen -> joko kuljettajan tai tyhjäkäyntimoottorin on avattava lisää imuläppiä (painettava kaasua) jotta kone edes pysyy käynnissä -> enempi tarvitaan polttoainetta. Samaten myös sylintereiden ja laakereiden aiheuttama kitkavaikutus on edelleen mukana. Auto siis todennäköisesti kuluttaisi enemmän ja toimisi huomattavan paljon huonommin.
                Jotain pientä säästöä tyhjäkäynnin tuntumassa voisi saavuttaa mikäli ko sylintereiden venttiilit saataisiin pysymään kiinni mutta kyseisen mekanismin kehitteleminen onkin jo sitten haasteellisempaa.
                Moottorin rakenteellisen kestävyyden kannalta tämä ei myöskään ole varmasti mikään ideaalitilanne...

                Jos tyhjäkäyntikulutuksessa haluaa säästää niin sammuttaa moottorin aina kun se jäisi tyhjäkäynnille (ei ole suositeltavaa auton liikkuessa, mahdollinen ohjauslukko voi haitata ajamista). Valoistakin voi lähteä käynnistämällä vaihde päällä (jos on manuaali) niin ensimmäiset metrit päästään akkuvirralla ja saadaan lepokitka voitettua. Tosin loppuunkulutetun käynnistinmoottorin hinnalla saanee jo aika monta litraa bensaa mutta mitäpä ei suomalainen maksaisi saadessaan säästää.
                Last edited by WSE1; 17-04-2007, 23:58.

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Uusi Chrysler 300C käyttää vastaavaa toimintoa:

                  "V8-moottori potkaisee lujalla voimalla mutta hallitusti suorissa liikkeillelähdöissä. Mutkassa tai käännöksessä ajonhallinta ESP joutuu puuttumaan peliin lähes välittömästi, niin raju on auton teho. Uuteen HEMI-moottorissa on kulutuksen pienentämiseksi otettu käyttöön ns. kaksivaiheinen sylinterien käyttö. Tämä tarkoittaa, että kovankin kiihdytyksen alussa vain neljä sylinteriä on käytössä. Muutamien ensimmäisten kymmenien metrien jälkeen loput neljä sylinteriä tulevat mukaan. Tämän tuntee selvänä tehonlisäyksenä, lisäpotkuna. Normaalissa rauhallisessa ajossa auto toimii neljällä sylinterillä. "



                  Se, miten moottori toimii vajailla pytyillä, riippuu paljon mitkä sylinterit toimivat yhdessä.

                  Comment

                  • Sampza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 1398
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Joo eli lyhykäisyydessään tuota ideaa on helpoin käyttää/on käytetty V-moottoreissa. Niissä saa rajattua selvästi vaikka sen puolimoottoria pois käytöstä.

                    Mietin tuossa et ei toimi tuommonen tehojen reserviin puolittaminen esim jossain v6 2.5L /180hp moottorissa..
                    Jos tommoses moottorissa käytettäis edellämainittua tekniikkaa ja penkitettäs nyt niillä 3 sylinterillä (ja loput toiset 3 sylinteriä ei nyt lähtis mukaan) niin taitaa olla moottoritehonakin häviöä reilusti yli puolet ja väännöstä puhumattakaan. Luvut paperilla taitais olla 50-60 hevosvoiman lukemat?? ..näin vähän järkeilin huomiioon ottaen kaikki moottorin sisäset kitkat sun muut laakerivastukset yms,yms..

                    eli taitaa olla isojen vahvojen 8/10/12 sylinteristen mahdollisuuksia tuommoset ratkasut.

                    Suorissa koneissa onkin sitten haasteellisempaa niinkun joku jo sanoikin..
                    320d touring M-sport -09
                    320d -02
                    1250 Bandit S

                    Comment

                    • Z3BMW3
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2004
                      • 159
                      • Tampere

                      #11
                      Noiden sylintereiden pimentämisessä Cadillacin proto käyttää ruiskutuksen ja kait sytytyksen katkaisua. Samalla jätetään pimeiden sylintereiden venttiilit pysyvästi kiinni, jolloin sylintereistä tulee ilmapumpun sijasta ilmajousen kaltaisia. Google varmaankin löytää lisää aiheesta.
                      Tuossa oli kuitenkin vain n. 10% keskimääräinen säästö polttoaineessa.

                      Jos peruskoneesta pimentää sylintereitä, käynnistä tule epätasaista. Samoin vetää syötön rikkaalle, kun lambda luulee pumpattavan hapen olevan jäännöshappea. Ehkä antaa ruisku myös vikakoodin.

                      Yleisesti puolet sylintereistä voi pimentää, eli sytysjärjestyksessä joka toisen.

                      Ehkä paras keino on moottorijarrutus ja koneen sammuttaminen tarvittaessa. Tuo sammutus voi säästää jopa puolet kaupunkiajossa. VW lupossa mm. oli tuollainen sammutusautomatiikka.

                      Starttaus kuulemma noin yleisesti vie lämpimällä koneella sähkömäärän, jonka normaali laturi pukkaa takaisin akkuun alle 10ssä sekunnissa.

                      Ehkä paras aloittaa säästö vaikka lataamalla akku verkosta, koska 1kwh hinta menee verkossa alle 15c paikkeilla, laturilla ladattaessa menee n. 1l/1kwh eli kymmenkertainen määrä rahassa mitattuna. Tuo mielessä kannattaa tietty pitää akku, liitokset ja laturi hyvässä kunnossa.
                      Z3BMW3

                      Comment

                      • DiisseliKiisseli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 550
                        • Uusimaa

                        #12
                        Jos oikeasti haluaisi tehdä koneen joka tarvittaessa kulkee ja toisaalta säästää bensiiniä niin asian voisi hoitaa esim niin että konehuoneessa olisi kaksi rivinelosta joista toinen kytkettäisiin kardaaniin kytkimellä. Toisen koneen voisi tiputtaa pelistä pois avaamalla kytkimen. Silloin ei tulisi häviöitä siitä että sylinterit jauhaa tyhjänpanttina. Se olis vähän kuin V8 mutta omilla alakerroilla ja kytkimillä.

                        Comment

                        Working...
                        X