Announcement

Collapse
No announcement yet.

Engine Cryogenics

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    Engine Cryogenics

    Jos joku on lukenut uusimman Max Power -lehden, jossa käsitellään moottorin uuden sukupolven "tuunausta" ja uudenlaista kestävyyttä, niin tietää mistä puhun.. Tietenkin googlekin on olemassa.
    Eli onko todellakin niin, että jäähdyttämällä/dippaamalla koko moottori nestemäisen typpeen pystytään muuttamaan metallin koostumusta ja tiheyttä? Lehdessä sanotaan, että se tekee paljon kestävämmäksi käsitellyt osat, ellei jopa ikuisiksi.
    Kaiken lisäksi tuollainen touhu ei ole kallista, tosin suomessa ei taida olla yritystä, joka tekisi tuon tyyppistä moottorituunausta?

    Toisaalta ihan mielenkiintoinen aihe, mikäli tuollainen toimii.. Autovalmistajathan ei halua tehdä osistaan pitkäkestoisia, jotta heillä olisi joitakin tuloja, mutta tuolla voisi pistää osat kestämään pitkään.

    "Cryogenics has been used in the racing industry for years now. When you have the demands of racing on high performance engines, engine components are subjected to great stresses. Increasing the strength and durability of the metal itself through cryogenics will make engines last longer. Simply put, the components are subjected to controlled freezing and warming process that further strengthens the metal. Racers claim 3-5 times increase in lifespan for wear on high performance engines."

    Ainakin brittien saarilla koko moottorin käsittely maksaa 499£.
    Last edited by tomippa; 19-04-2007, 09:42.
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4855
    • Espoo

    #2
    Sen mitä teräksistä olen opiskellut, niin luultavasti kiderakenne muuttuu martensiittiseksi tehden pinnoista kovempia ja kulutusta paremmin kestäviä. Tosaalta rakenne ei ole yhtä sitkeää kuin pehmeämpi teräs. Ilmeisesti tuossa käsittelyssä saadaan vielä parempia tuloksia kuin kuumennus/veteen jäähdytys -käsittelyssä. Idea on kuitenkin sama. Esim. nokka-akselien pinnat on usein lämpökäsitelty kulutuskestävyyden parantamiseksi.

    Edit: ainakin wiki termillä "Cryogenic hardening" on samaa mieltä. Eli huoneenlämmöstä nestetyppeen jäähdytettäessä martensiittia muodostuu enemmän kuin kuumasta huoneenlämpöön jäähdytettäessä. Kyse on siis teräksen kiderakenteen ominaisuudesta ja kyse on "normaalista" teräksen lämpökäsittelystä. Kalleus on varmaan suhteellista, kun nykyisiä lämpökäsittelytapoja on kuitenkin hiottu toimiviksi kauan ja normaalikäytössä moottorit kestävät ihan tarpeeksi. Kilpakäytössä ollaan kuitenkin aina äärirajoilla ja siinä käytössä hinnallakaan ei ole väliä.

    Niin kauan kuin uuden auton ostajalle on aivan sama kestääkö moottori 300 vai 400tkm ilman isoa koneremppaa, eivät valmistajat kohdista tähän asiaan mitään mielenkiintoa. Sen sijaan, jos tuo käsittey olisi tavallista lämpökäsittelyä halvempi, niin silloin tuo voisi nykytilanteessakin yleistyä.
    Last edited by O.K.; 19-04-2007, 09:43.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #3
      Neste typpi

      Jos joku haluaa kokeilla dipata esim nokkaakselinsa nestetyppeen laittaa mulle privaa.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Yksi iso ja tärkeä juttu mikä tolla saavutetaan on jännityksien poistuminen.

        Typpi vaan roiskuu mukavasti kun sinne laittaa kappaleen mikä on n.200C:teen lämpötilaerolla... Roiskunta tosin loppuu kun kappale alkaa nopeasti jäähtyä.
        AGA:lle vaan soittoa ja kysymään miten sitä saa.. Turusta orikedon AGA:lta pitäis ainakin saada, tosin en tiedä saako pieniäkään määriä ilman lupia.
        Kiertokanget jos dippais, ni siihen nyt ei montaa kiloa sitä tarvitsisi..
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          #5
          AGA:lle vaan soittoa ja kysymään miten sitä saa.. Turusta orikedon AGA:lta pitäis ainakin saada, tosin en tiedä saako pieniäkään määriä ilman lupia.


          Tarvitsee asianmukaisen(virallisen säilytys/kuljetus astian) millä kuljetus onnistuu. Muuten ei perillä ole kun viileä tuulahdus. Luvista ei ole tietoa kun sitä töissä käytössä on. Myös erikois-suojakäsineet ja tietysti naamavisiiri on pakolliset.

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Mielenkiintoista kuulla, että martensiittiä muodostuu jos huoneenlämmöstä jäähdyttää 200 asteetta? ... vai miten tuo meni, en lukenut juttua. Kuitenkin, martensiittinen teräs on todella hauras ja ei suositeltava kuluttavassa käytössä.. mielummin vaikka törmäyspalkkina ovessa.

            Normaalissa karkaisussa jouduttaan kuitenkin lämmittämään kappaleen hehkuvan punaiseksi, eli ainakin 650 astetta ellei ollut enemmän... Ja jäähdytys mielummin hitaammin kuin hetkellisesti...

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4855
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Kuitenkin, martensiittinen teräs on todella hauras ja ei suositeltava kuluttavassa käytössä.. mielummin vaikka törmäyspalkkina ovessa.
              Vaan jospa tuota käytetään vain pintakarkaisussa, niin silloin "tukirakenne" ei haurastu.

              Originally posted by Valkman View Post
              Ja jäähdytys mielummin hitaammin kuin hetkellisesti...
              No nopeushan on suhteellista ja vaikuttaa muodostuvaan rakenteeseen (austeniitti, bainiitti, martensiitti...)

              Tarkkaa menetelmää ei netistä pikaisesti löytynyt, tuskin kuitenkaan menee ihan vaan tuosta noin dippaamalla. Yleisesti teräksenkin karkaisu on määritelty "kuumennus ja nopea jäähdytys", mutta pitää sisällää aika paljon muutakin.
              Last edited by O.K.; 19-04-2007, 11:39.
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Sarjassamme turhaa tietoa, mutta kyllä kai tuossa samalla tulee kuluttavatkin pinnat karkaistua... vai suojataanko ne erikseen?

                ... en edelleenkää lukenut artikkelia...


                Niin ja nopeus todellakin on suhteellista... suhteestakin kiinni

                Comment

                • raven82
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 378
                  • tampere

                  #9

                  Liikken omistajan Haastattelu


                  0.16.40 min kohalla alkaa Tulla asiaan liittyvää juttua.

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #10
                    AGA:lta Espoosta saa tuota ainetta eikä tarvii mitään lupia. Kuljetus onnistuu kannellisessa säiliössä (omatekoinenkin kelpaa), jota kannattaa sitten kuljettaa esim. pick upin lavalla tai jossain missä se ei pääse esim. kolarissa jäädyttämään kuskia kuoliaaksi. Suojamaski, pitkät nahkahanskat, lahkeet saappaiden päällä ja haalarit on kovia juttuja kun pelleilee tuon aineen kanssa. Roiskeet tekee samanlaista jälkeä kuin mitä palovammoista tulee...
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • culli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 378
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig View Post
                      AGA:lta Espoosta saa tuota ainetta eikä tarvii mitään lupia. Kuljetus onnistuu kannellisessa säiliössä (omatekoinenkin kelpaa), jota kannattaa sitten kuljettaa esim. pick upin lavalla tai jossain missä se ei pääse esim. kolarissa jäädyttämään kuskia kuoliaaksi. Suojamaski, pitkät nahkahanskat, lahkeet saappaiden päällä ja haalarit on kovia juttuja kun pelleilee tuon aineen kanssa. Roiskeet tekee samanlaista jälkeä kuin mitä palovammoista tulee...

                      Astiat joissa nestetyppeä kuljetetaan ovat tyhjiöeristettyjä. Eli omatekemästä "ämpäristä" typpi haihtuu melko nopeasti.
                      G20 320i M-sport
                      Alfa GTV 1750

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by KFZ-Koenig View Post
                        AGA:lta Espoosta saa tuota ainetta eikä tarvii mitään lupia. Kuljetus onnistuu kannellisessa säiliössä (omatekoinenkin kelpaa), jota kannattaa sitten kuljettaa esim. pick upin lavalla tai jossain missä se ei pääse esim. kolarissa jäädyttämään kuskia kuoliaaksi. Suojamaski, pitkät nahkahanskat, lahkeet saappaiden päällä ja haalarit on kovia juttuja kun pelleilee tuon aineen kanssa. Roiskeet tekee samanlaista jälkeä kuin mitä palovammoista tulee...
                        Astia ei saa olla tiivis, se pamahtaa varmasti. Oikeissa typpi säiliöissä on vain pieni paine ja loppu lämpenemisestä aiheutuva paineennousu suhisee pihalle..
                        Termospullossa voi kuljettaa kunhan korkissa on pieni reikä...

                        Kannattaa myös muistaa että typpi syrjäyttää happea helposti, eli pienessä tilassa voi äkkiä ruveta huimaamaan.... Hajuton ja väritön kun on, niin kannattaa olla varovainen.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #13
                          Boolin jäähdyttäminen nestemäisellä typellä on mukava ohjelmanumero bileissä. Näin olen siis kuullut, itse en tunnusta mitään.

                          Jossain nokka-akselissa vois toimia, mutta esim. kiertokangelta vaaditaan varmaan muita ominaisuuksia, kuin kovaa pintaa. Ehjä moottori kestää huollettuna normaalia käyttöä varmaan sen mitä tarvitsee, ilman tällaisia käsittelyjäkin.

                          Jos ihan suoraan sanon, niin alkuun koko juttu kuulosti aprillipilalta, mutta kaipa tossa voi jotain perääkin olla. Se on sitten eri asia, että miten toimii käytännössä. Tosiaan kannattaa harkita, ennen kuin lähtee näiden juttujen perusteella itse kokeilemaan. Itse jättäisin kokonaan kokeilematta.


                          Comment

                          • Alweissi
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 106
                            • Etelä-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by culli View Post
                            Astiat joissa nestetyppeä kuljetetaan ovat tyhjiöeristettyjä. Eli omatekemästä "ämpäristä" typpi haihtuu melko nopeasti.
                            ot:

                            Termarilla me sitä koulusta joskus kuskattiin. ja kaadettiin tyroksista tehtyyn astiaan. oli kyllä hurja kun siihen laittoi sellaisen magneetti kiekon, niin se jäi leijumaan "kitkattomaan tilaan". Pyöri kunnes typpi jäähtyi ja magneetti putosi.
                            kyllä sitä tuli sormeakin siellä astiassa käytettyä, ei se heti tipahda =)
                            Painesäiliössä sitä kyllä säilytettiin, siitäkin tuli sitä lattialle ruikittua, vähän kuin kiukaalle olisi vettä heittänyt. Lämpökameraan tätä ainetta myös tarvittiin. Ei sitä nyt mitenkään niinkuin myrkkyä tarvitse käsitellä, ehkä hanskat, sama kuin kantaisi kattilalla kiehuvaa vettä, siinä mitään haalareita tarvita. Todella kutkuttavaa ainetta.
                            F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
                            "think wise, think geek, be a engineer"

                            Comment

                            • Ändi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1292
                              • Pori

                              #15
                              Originally posted by Alweissi View Post
                              ot:

                              Termarilla me sitä koulusta joskus kuskattiin. ja kaadettiin tyroksista tehtyyn astiaan. oli kyllä hurja kun siihen laittoi sellaisen magneetti kiekon, niin se jäi leijumaan "kitkattomaan tilaan". Pyöri kunnes typpi jäähtyi ja magneetti putosi.
                              kyllä sitä tuli sormeakin siellä astiassa käytettyä, ei se heti tipahda =)
                              Painesäiliössä sitä kyllä säilytettiin, siitäkin tuli sitä lattialle ruikittua, vähän kuin kiukaalle olisi vettä heittänyt. Lämpökameraan tätä ainetta myös tarvittiin. Ei sitä nyt mitenkään niinkuin myrkkyä tarvitse käsitellä, ehkä hanskat, sama kuin kantaisi kattilalla kiehuvaa vettä, siinä mitään haalareita tarvita. Todella kutkuttavaa ainetta.
                              Meniks nyt puurot ja vellit sekasin???:think
                              Nestemäinen typpi on kuiteskin -190 asteista.ei se siitä kaasuksi jäähdy.
                              ja vapaassa ilamassa kaasuntuminen käy suhteellisen äkkiä. sillon olis syytä olla tuuletetussa tilassa... eittei ala ahistaan.
                              sigpic
                              E46 2d 330 -02
                              EX.
                              E36 2d 328 -97
                              e92 335d -07
                              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                              Bmw 325 iA 2D -93
                              Bmw 325 4d -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎