Jos joku on lukenut uusimman Max Power -lehden, jossa käsitellään moottorin uuden sukupolven "tuunausta" ja uudenlaista kestävyyttä, niin tietää mistä puhun.. Tietenkin googlekin on olemassa.
Eli onko todellakin niin, että jäähdyttämällä/dippaamalla koko moottori nestemäisen typpeen pystytään muuttamaan metallin koostumusta ja tiheyttä? Lehdessä sanotaan, että se tekee paljon kestävämmäksi käsitellyt osat, ellei jopa ikuisiksi.
Kaiken lisäksi tuollainen touhu ei ole kallista, tosin suomessa ei taida olla yritystä, joka tekisi tuon tyyppistä moottorituunausta?
Toisaalta ihan mielenkiintoinen aihe, mikäli tuollainen toimii.. Autovalmistajathan ei halua tehdä osistaan pitkäkestoisia, jotta heillä olisi joitakin tuloja, mutta tuolla voisi pistää osat kestämään pitkään.
"Cryogenics has been used in the racing industry for years now. When you have the demands of racing on high performance engines, engine components are subjected to great stresses. Increasing the strength and durability of the metal itself through cryogenics will make engines last longer. Simply put, the components are subjected to controlled freezing and warming process that further strengthens the metal. Racers claim 3-5 times increase in lifespan for wear on high performance engines."
Ainakin brittien saarilla koko moottorin käsittely maksaa 499£.
Eli onko todellakin niin, että jäähdyttämällä/dippaamalla koko moottori nestemäisen typpeen pystytään muuttamaan metallin koostumusta ja tiheyttä? Lehdessä sanotaan, että se tekee paljon kestävämmäksi käsitellyt osat, ellei jopa ikuisiksi.

Kaiken lisäksi tuollainen touhu ei ole kallista, tosin suomessa ei taida olla yritystä, joka tekisi tuon tyyppistä moottorituunausta?
Toisaalta ihan mielenkiintoinen aihe, mikäli tuollainen toimii.. Autovalmistajathan ei halua tehdä osistaan pitkäkestoisia, jotta heillä olisi joitakin tuloja, mutta tuolla voisi pistää osat kestämään pitkään.
"Cryogenics has been used in the racing industry for years now. When you have the demands of racing on high performance engines, engine components are subjected to great stresses. Increasing the strength and durability of the metal itself through cryogenics will make engines last longer. Simply put, the components are subjected to controlled freezing and warming process that further strengthens the metal. Racers claim 3-5 times increase in lifespan for wear on high performance engines."
Ainakin brittien saarilla koko moottorin käsittely maksaa 499£.
Comment