Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D: "Pakokaasujen haistelua"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    530D: "Pakokaasujen haistelua"

    Usein edellä ajavasta uudehkosta diesel kiesistä lähtee sellaiset kaasumaiset pakokaasun hajut, niin kuin asiaan kuuluukin kun kaikki on kunnossa. No, omassa 530D:ssa (-99) parkkikatokseen tulessa ja autossa noustessa kärsään tulee "tunkkaiset" hajut, vähän niin kuin jostain 80-luvun nokivasara mersusta. Ajoittain tuota tuntuu myös vaivaavan tehonpuute, eli kick downissa ei oikein tapahdu mitään (kerran oli vaikeuksia pysyä moottoritien rampissa jopa C5 HDI sitikan perässä). Välillä tuntuis olevan paremmin lähtöjä.

    Ilmamassamittari tuohon on vaihdettu ja softat päivitetty ja EGR tukittu. Kylmänä turbon ujellus kuuluu (heikohkosti) autoon sisälle asti, olisko turbo ehtoo puolella?
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #2
    turbon magneettiventtili voisi olla yksi syyllinen huonoon kulkuun,onko vikakoodit tsekattu ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by azvaltti View Post
      Usein edellä ajavasta uudehkosta diesel kiesistä lähtee sellaiset kaasumaiset pakokaasun hajut, niin kuin asiaan kuuluukin kun kaikki on kunnossa. No, omassa 530D:ssa (-99) parkkikatokseen tulessa ja autossa noustessa kärsään tulee "tunkkaiset" hajut, vähän niin kuin jostain 80-luvun nokivasara mersusta. Ajoittain tuota tuntuu myös vaivaavan tehonpuute, eli kick downissa ei oikein tapahdu mitään (kerran oli vaikeuksia pysyä moottoritien rampissa jopa C5 HDI sitikan perässä). Välillä tuntuis olevan paremmin lähtöjä.

      Ilmamassamittari tuohon on vaihdettu ja softat päivitetty ja EGR tukittu. Kylmänä turbon ujellus kuuluu (heikohkosti) autoon sisälle asti, olisko turbo ehtoo puolella?
      Mulla ei kuulu turbon vaihdon jälkeen kylmänä mitään.
      Ennen vaihtoa kuului hentoinen vihellys.

      Diaknoosi: Pelikaani turbiinissa...

      Comment

      • azvaltti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 89

        #4
        Originally posted by veku View Post
        turbon magneettiventtili voisi olla yksi syyllinen huonoon kulkuun,onko vikakoodit tsekattu ?
        Vikakoodeja ei oo luettu... Miten tuon magneettiventtiilin toiminnan voisi tsekata (siis ilman koodien lukua)? Tuo m.venttiili lienee turbon kyljessä?

        Comment

        • azvaltti
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 89

          #5
          Onko kellään kommenttia noihin "tunkkaisiin" pakokaasun hajuihin? Vai voisko syynä olla tuo turbon magneettiventtiilin reistaileminen? Miten magneettiventtiilin toiminnan voisi tsekata "kotikonstein"?

          Comment

          • jbu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 70

            #6
            Originally posted by azvaltti View Post
            Onko kellään kommenttia noihin "tunkkaisiin" pakokaasun hajuihin? Vai voisko syynä olla tuo turbon magneettiventtiilin reistaileminen? Miten magneettiventtiilin toiminnan voisi tsekata "kotikonstein"?
            Tehonpuutteesta on pitkä thredi ja magneettiventtiilin testaukseen oli tällainen konsti thredin kakkos sivulla: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69503&page=2
            -jbu

            Täälä on ongelma selvitetty. Vika oli sitten siinä turbon solenoidi venttiilissä. Se venttiili ei sulkeutunut kunnolla muuta kuin pienellä koputtelulla. Toiminta on hyvin helppo testata pöydällä ohjaamalla solenoidia jännitelähteellä. Solenoidissa on kaksi letkun paikkaa ja siihen päässä olevaan (luki muistaakseni vacuum) letku kiinni ja suulla imua Ilman solenoidin ohjausta ei pitäisi mennä ilmaa läpi ja ohjausken kanssa pitää mennä. Ilman ohjausta solenoidin pitäisi vielä päästää alipaine pois turbon kellolle menevästä letkusta siis se toinen lähtö solenoidissa.

            Omassa vessassa solenoidi siis päästi alipaineen välillä väärin turbon kellolle vaikka ohjausta ei tullut. Oli sitten pakko avata solenoidi ja ihmetellä mikä sitä vaivaa. Paljoa sitä ei saa purettua ilman rautasahaa, mutta kuitenkin sen verran että näkee sisälle. Solenoidi veti hyvin, mutta jostain syystä se ei palaudu kunnolla. Joku palautusjousi sielä mun mielestä on oltava, että se voi toimia. Todennäköisesti se on jumissa sielä solenoidin pohjalla johon näkee mutta ei pääse kunnolla käsiksi. Viritin sinne pohjalle sitten pienen jousen ja tämän jälkeen venttiili toimi mun mielestä hyvin ainakin paremmin mitä aikaisemmin. Eihän siinä auttanut muu kun kokeilla autossa miten se nyt toimii ja yllätys yllätys nyt auto vastaa kaasuun niin kuin pitääkin. Ei mitään hyytymistä paikallaan lähdössä ja muutenkin vauhdissa tuntuu nostavan turbon paineet nopeammin.

            Tämä purkkaviritys ei varmasti kestä kauaa, joten pakkohan sitä on varmaan ostaa uusi solenoidi piakkoin. Mitähän mahtaa maksaa? Joku kirjoitti aikaisemmin, että 80 egellä irtois.

            Comment

            • jardahl
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 176
              • Jyväskylä

              #7
              Voisiko tuo kitkerä haju johtua juurikin siitä, että tuo EGR on tulpattuna?
              Model S

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎