Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyyppivikojako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biiemdabljuu
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 156

    Tyyppivikojako?

    Olen ollut pääasiassa onnellinen bemaristi jo usean vuoden ajan, listalla e10, e21:siä, e30 ja nyt e36. Olen jollain ihmeen kaupalla onnistunut välttymään suuremmilta murheilta tekniikan suhteen, mikä näitä palstoja lukiessa tuntuu oudolta. Kaikilla ja kaikissa malleissa tuntuu olevan useita tyyppivikoja ja hajoavia paikkoja, mutta itselläni ei juurikaan ole ongelmia ollut. Ja ongelmat jotka ovat tulleet, ovat johtuneet tekniikkaan kohdistuneesta ulkoisesta voimasta, missään vaiheessa ongelmia ei ole syntynyt "itsestään".

    Eli, onko bemuissa todellisia tyyppivikoja, vai onko vika sittenkin käytössä, jos ei omassa, niin edellisissä? Kylillä pyörivät bimmerit ovat lähes poikkeuksetta aikamoisia kiertopalkintoja, joita jokainen omistaja on repinyt jo useiden, ellei kymmenien vuosien ajan. Itse olen pysynyt kaukana näistä "pommeista", ja keskittynyt enemminkin ostamaan autoni ensiomistajiltaan tai tuntien muuten auton historian ja edelliset omistajat. Hinta on tosin korkeampi, mutta säästöt tulee aika nopeasti korjauskustannuksissa.

    Jos kaikki nämä "tyyppiviat", joista täällä kirjoitellaan, olisivat todellisia eikä vain väärien käyttötottumusten seurausta, olisin kyllä vaihtanut merkkiä jo aikaa sitten.

    Toivon mielipiteitänne asiaan, mitkä ovat omat kokemuksenne?
    "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6938
    • N/A

    #2
    No mainitakseni pari nopeasti mieleen tulevaa tyyppivikaa mihin ei oikeastaan pahemmin huollolla/käytöllä voi vaikuttaa:

    "patteribemari" -syndrooma ;

    Eli e30/e34 mittariston akut tai konkat menevät vanhemmite sököksi ja mittaristo alkaa elää omaa elämäänsä. Tämähän sinänsä ei ole bmw:n vika vaan komponentit yksinkertaisesti vanhentuvat.

    E34 tuulilasin pyyhkijän varsi ottaa konepeltiin kiinni ;

    E34 bemussa ainaskin itsellä oli ongelmia sen kanssa että vivusto kului ja alkoi ottamaan konepeltiin kiinni.
    Tuossa nyt ainaskin pari vikaa mitä tulee nopeasti mieleen, mille ei pahemmin pidolla tai huollolla pysty vaikuttamaan.

    Itsellä ollut E34 535i, E36 328i coupe ja nyt E46 328 CI.
    Tyyppivikoja ei oikeastaan esm tossa e36 mitään ollut, ainut vika koko aikana taisi olla yksi abs anturi. Viissatkussa oli jotain pientä, kenno taisi vuotaa ja vaati vaihdon sekä etuvalon umpioihin pääsi jostain kosteutta ( minkä voisi ehkä tyyppiviaksi laskea)

    Comment

    • Shuko
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 739
      • Forssa

      #3
      Kyllähän niitä ns tyyppivikoja on joka mallissa ja joka automerkissä. Tällaiset foorumit hieman vääristää/korostaa vikoja, koska suurin osa mitä autofoorumeille yleensäkään kirjoitetaan liittyy vikoihin ja niihin korjausvinkkien kyselyyn. Tämä ei ole mikään bemariin liittyvä ilmiö.

      Se, että mikä on oikeasti tyyppivika ja mikä "väärästä" käytöstä johtuva, on varmasti tapauskohtaista. Molempia löytyy.
      G31 520d M-Sport '18
      Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

      Comment

      • biiemdabljuu
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 156

        #4
        Niinpä

        Täällä tunnutaan laittavan kaikki kansi-, automaattivaihteisto- ym. viat tuohon bemarille ja ko. mallille tyypillisten vikojen joukkoon, vaikka vika olisikin käyttö- ja huoltotottumuksissa. Esimerkiksi bemarin suorien kutosten kohdalla tilanne on se, että niiden maine on yleisesti huonompi kuin mitä omat kokemukseni ovat. Moni tuttu on esim. ostanut bemun neloskoneella vain siitä syystä, että kutosista menee kansi jokatapauksessa.

        Kuten edelliset sanoivatkin, tottakai jokaisella automerkillä ja -mallilla on sille tyypillisiä, varsinkin vanhetessa ilmeneviä vikoja, sitä en lähde kieltämään. Mutta
        "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Suurin syy tähän taitaa olla se, että kun alkuun tuotiin noita kolmekutosiakin niin ostettiin niitä halvimpia pommeja turkkilaisilta häkkikauppiailta ja suomessa sitten myytiin kovaan hintaan kivasti meikattuna.
          Nyt nämä oikeasti 400tkm ajetut pommit lahoaa käytännössä käsiin ja aiheuttaa sen että vika juttuja on paljon.
          Sitten tietysti perus-suomalainen yleistäminen tulee peliin mukaan tuossa ja kun nuo pommit on paskoja on kaikki paskoja vikojen ollessa "tyyppivikoja".
          Edit: Toki näitä samanlaisia mittariruuvvattuja "suomi-herkkujakin" on. Samalla tavalla täälläkin sitä mittaria osataan ruuvvata kuin saksassa, ei välttämättä kuitenkaan ole yhtä yleistä, tai siitä ei puhuta.

          Autokuumeessa kun auton ostaa niin silloin on aina ne "siniset-lasit" päässä ja uskotaan mitä myyjä sanoo sokeasti.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by Antti O View Post
            E34 tuulilasin pyyhkijän varsi ottaa konepeltiin kiinni ;

            E34 bemussa ainaskin itsellä oli ongelmia sen kanssa että vivusto kului ja alkoi ottamaan konepeltiin kiinni.
            Ei ole tullut eteen edes yli kolmesaataatonnia ajetuissa e34:sissa. Olisikohan joku auton omistajista talvisin putsannut tuulilasin lumesta lasinpyyhkijöillä lumiharjan asemesta? Tuotakin toimintatapaa saa todistaa usein talvisin yleensä uudempien autojen yhteydessä (Leasinki-pelit?).

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6938
              • N/A

              #7
              Itse olen ainaskin 3 eri tapauksesta kuullut+ omani, ja kyseessä aina saksasta tuotu peli.
              Oikeista ajokilometreistä tosin ei mitään hajua.

              Comment

              • biiemdabljuu
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 156

                #8
                Auto Hollannista

                Itse hain kuvan e36:n Holannista syksyllä ja ostin sen kalleimman vaihtoehdon, tosin se oli samalla vanhin, mikä oli toisaalta hyvä ainkin verotuksen suhteen. Ja ostin yksityiseltä, koska näiden autojen ammattikaupustelijat ovat poikkeuksetta tummempia ihonväriltään kuin alkuperäiset hollantilaiset. Tää on nyt hiukan asian vierestä, mutta kumminkin. Luotin lisäksi omaan arviointikykyyni, eli auton alla tuli ryömittyä ja koneen kunto tarkastettua niin ajossa kuin ulkoisestikin.

                Olen kyllä vaihtanut autoon osan jos toisenkin, mutta en vian ilmettyä, vaan jo etukäteen. Esim. vesipumppu on kätevä vaihtaa termostaatin vaihdon yhteydessä. Tämä onkin mielestäni oikea toimintatapa, vaihtaa kuluvia osia ennaltaehkäisevästi, eikä vasta vian ilmettyä, jolloin voisi taas valittaa "tyyppivioista" täällä foorumissa. Tottakai kansi kärsii, jos ei ole vettä kierrossa, oli kyseessä sitten pommi tai pakastavedetty bemu.

                Välillä foorumin keskusteluja lukiessa tulee olo, että millä romulla oikein ajelen, vaikka mitään oireita ei ole ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Mutta kuten joku jo sanoikin, täällä puhutaan tietysti jo ilmenneistä ongelmista, kukaan ei kehu kuinka hyvässä kunnossa auto on ja kuinka ongelmatonta autoilu voi parhaimmillaan olla. Niin se vaan menee.
                "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                Comment

                • metanolman83
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 249
                  • itä suomi

                  #9
                  no onhan niitä e36 "tyyppivikoja" ja searcilla pitäis löytyä jotain asiasta,mutta mainitaan nyt pari.. puolavikoja (varsinkin -91/92 malleissa),vanos raksuttaa,katit ja lambdat eivät kestä yms..

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Janzki View Post
                    Suurin syy tähän taitaa olla se, että kun alkuun tuotiin noita kolmekutosiakin niin ostettiin niitä halvimpia pommeja turkkilaisilta häkkikauppiailta ja suomessa sitten myytiin kovaan hintaan kivasti meikattuna.
                    Nyt nämä oikeasti 400tkm ajetut pommit lahoaa käytännössä käsiin ja aiheuttaa sen että vika juttuja on paljon.
                    Sitten tietysti perus-suomalainen yleistäminen tulee peliin mukaan tuossa ja kun nuo pommit on paskoja on kaikki paskoja vikojen ollessa "tyyppivikoja".
                    Edit: Toki näitä samanlaisia mittariruuvvattuja "suomi-herkkujakin" on. Samalla tavalla täälläkin sitä mittaria osataan ruuvvata kuin saksassa, ei välttämättä kuitenkaan ole yhtä yleistä, tai siitä ei puhuta.

                    Autokuumeessa kun auton ostaa niin silloin on aina ne "siniset-lasit" päässä ja uskotaan mitä myyjä sanoo sokeasti.
                    Mun mielestä on niin huvittavaa ja toisaalta jopa hivenen säälittävää kun porukka raahaa autoja saksasta ja aidosti uskoo niiden kilometreihin.

                    Ihan vaan vertailuksi, niin nettiautossa on vuosimallivälillä 1992-1997 (Ts. 10-15 vuotiaissa) vain 168kpl yli 255tkm ajettuja, mutta 841kpl alle 255tkm ajettuja. Mihin ne kaikki enempiajetut Bemarit häviää?? Tuskin niitä kaikkia paalataankaan?

                    Ajatuksena siis laskuissa käyttää keskimääräistä n. 20tkm/vuosi => 10-vuodessa 200tkm ja 15-vuodessa 300tkm. 255tkm siis siitä hyvä keskiarvo (yli 295tkm ajettuja olikin vain 60kpl ). Ajaako siis suurinosa (n. 83%) Bemarillaan alle keskiarvon kilometrimääriä? Tuskin.
                    Last edited by Kilpuri; 16-05-2007, 16:39.
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • Amd-man
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 211
                      • Pertteli

                      #11
                      Itellä kokemusta vain E30 ja tyyppivikoja ovat paska hanskalokeron luukku, etuvastuksen hajoaminen ja kuskin penkki.

                      Hanskalokeron sai kiinni 5minuutks jesarilla, kohta vedän ruuveilla kiinni.
                      Auto tykkää kun sille annetaan kenkää

                      Comment

                      • SeWentwenty
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2006
                        • 166
                        • Tampere

                        #12
                        Usein sanotaan että bemarit on ihan paskoja ja yhtenään jotain vikaa. Mutta kuinka moni ottaa että saa BMW:t vähän enemmän monoo kun toyotat.

                        Comment

                        • TomiK
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 125

                          #13
                          On kyllä paljolti käyttäjästäkin kiinni. Näitä kuulee usein kun "ei kestä laatikko, eikä kestä perä. Syö hirveästi bensaakin. Vaihdoin siihen ja siihen merkkiin ja nyt on hyvä..."

                          Eipä ihme kun lähdetään valoista tyyliin hana auki kytkin ylös, joka vaihteella tappiin ja seuraaviin valoihin jarrutetaan niin myöhään kuin pystyy.

                          Miksei se kestä?

                          Comment

                          • biiemdabljuu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 156

                            #14
                            Juuri näin

                            Ja varsinkin kun sen on tehnyt 10 edellistäkin omistajaa, niin ei ihme, että perä ja laatikko paukkuu.

                            Aikuisväestön parissa BMW:llä on kuitenkin verrattain hyvä maine, niin vikojen kuin käyttökokemustenkin suhteen. Tämä johtuu varmaan siitä, että he ostavat aina ne uudet ja suurimman osan uudenkarheista bemuista, ja vasta sitten nuoriso rällää niillä seuraavat 10 vuotta. Viimeinen omistaja ostaa e30:n 400 eurolla, liittyy btcf:n jäseneksi ja ihmettelee sitten täällä, että mikä on kun ei tehot riitä?

                            Ei bemareitakaan ole tehty miksikään revittäviksi urheiluautoiksi, vaan normaaliin arkikäyttöön ehkä hieman sporttisimmilla ajo-ominaisuuksilla. BMW on ainakin yrittänyt panostaa laatuun ja ajomukavuuteen, ei valoista lähtemiseen ja kuminpolttoon.
                            "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                            Comment

                            • huru-ukko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 4052
                              • Inkoo/Portimao

                              #15
                              Kun näissä käytettyjen autojen "luotettavassa" historiassa poikkeuksetta otetaan esille se,että Saksasta itse noudetuista autoista ne yksilöt,jotka on hankittu ns. häkkikauppiaalta,ovat mittaristoltaan "kasvonkohotuksen" saaneita,loppuunajettuja ongelmakasoja,en allekirjoita tätä näkemystä!
                              Kun Saksassa asuu vakituisesti siirtolaisia enemmän kuin Suomessa on kansalaisia,niin heidän joukkoonsa mahtuu yhtä paljon erilaisia ihmisiä luotettavuusasteeltaan kuin suomalaistenkin joukkoon! Siis olla ulkolainen jossakin maassa ja myydä käytettyjä autoja ei ole tyyppivika/itsestäänselvyys!
                              Saksassa uusien autojen myyntipalatsit taitavat olla paljasjalkaisten "fritzien" miehittämiä,ja käytetyt löytyvät jo ensimmäisen tai toisen polven maahanmuuttajilta!
                              Meidän maassammekin on vähemmistöjä,joiden kanssa autokauppa on pilkan kohteena eli yleistäminen epäluotettavaksi on juurrutettu syvälle.
                              Jos nyt kuitenkin haalittaisiin tarkasteluun kaikki kunkin kokemat autokaupat,niin harvoinpa edes uuden yksilön kohdalla sen 100% luotettavuus pohjautuu myyntipisteeseen...
                              Itse kävin läpi periodin 2004-2006,jolloin hain noita e36:sia useampia eri puolilta Saksaa.Jotkut hankin autoliikkeestä,jotkut nuorilta "saksalaisilta näyttäviltä" tyypeiltä,jotkut naisilta/naisilta näyttäviltä,jotkut jopa niistä häkeistäkin.Valintani perustuivat henkilökohtaisiin mieltymyksiini,ei siihen kuka minulle auton luovutti - nimittäin,joidenkin yksilöiden kohdalla autoliikkeeseen ilmestyi kaupansyntyhetkellä sen todellinen omistaja,joka ei ollut kauluspaitakauppias,kaukana siitä.
                              Pahintahan autokaupassa on se,että ostohetken ja käytännön vaikutelmat eivät aina ole samaa maata! Kuitenkaan en koskaan ole Saksassa joutunut niin suuren eron keskelle näiden kahden vaikutelman välillä kuin kotimaassani - !
                              Huijaaminen ei ole siis Saksassa käytettyjen autojen kaupasta itselleen toimeentulon löytäneen turkkilaisen yksinoikeus,sitä ominaisuutta ylläpitävät monet paljon lähempänäkin!Ja meillähän noita häkkikauppiaita riittää ja työmaakoppi on aina täynnä "asiantuntijoita" nortti huulessa kertomassa,kuinka kukin auto pelittää.Sitten viikon päästä on aitaus tyhjä,kunnes herää henkiin jossakin toisessa kehässä vielä ilmeikkäämmällä nimellä!?
                              Noihin tyyppivikoihin sitten tämän anti-rasistisen kannanoton jälkeen:
                              -itselläni ei ole kokemusta kuin yhdestä E12:sta ja n. 20 E36:sta,joten jotain on tullut koettua juuri e36:sen arjesta..
                              Varsinaista yhteistä vikaa en ole noissa autoissa todennut,jos viaksi ei lasketa sitä,että auto on pienempi kuin 5-6-7-8-sarjalaiset.(Siinä pienuudessa on myös omat hyvät puolensakin,kun on käytännössä nyt verrannut sitä isompiin bemuihin).Kansipahvi ei ole palanut yhdestäkään ja olettaisin sen palamisen johtuneen huonosta viskosta tai vesipumpusta - niiden kunto on syytä varmistaa aina.(Niin,millähän tuon viskonkin saisi menettämään kitkansa ellei revittämällä?Sama koskee muovisiipistä vesipumppua...)
                              Yhdessä autossa oli jotain epämääräistä tutinaa edessä ja vaikka siihen vaihdettiin kaikki mahdollinen,se ei kadonnut lopullisesti(myöhemmin kuulin oireeseen vaikuttaneen syyn kylläkin..)!
                              Yksi 4-pyttyinen kärsi mittariongelmastaan lähes uudesta saakka - olimme sen ns. toinen omistaja.Siihen oli jopa vaihdettu tehdasuusi mittaristo,mutta se ei auttanut.(Kumma kyllä - vika katosi,kun vaihdoimme autoon M3:sen mittariston?!)
                              Olen tämän topiikin aloittajan kanssa samaa mieltä,että itse käyttäjä säätelee kunkin yksilön toimivuusaikaa ihan ratkaisevasti.Hankkia käytetty auto on aina riski,oli se sitten yhden tai useamman omistajan auto.Tiedän monta sellaista autoilijaa,joilta en todellakaan ostaisi hänen uutena ostamaansa autoa...
                              Bemari kuitenkin edustaa - kuten gallupeista voi lukea - keskimääräistä parempaa luotettavuuslinjaa,vertaa sitä mihin muuhun merkkiin tahansa!
                              Last edited by huru-ukko; 17-05-2007, 08:47.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎