Announcement

Collapse
No announcement yet.

dump valve vs. by bass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ice123
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 34
    • KUOPIO

    dump valve vs. by bass

    noniin elikkäs kirjotan tänne kun ei noi audin sivut toimi näköjään mulla.

    auto vaihtui tossa bemarista audiin. paljon puhutaan että audeihin ei kannata laittaa by bassin tilalle dumppii kun menee seokset sekasin(rikkaalle hetkellisesti). mutta voiko tämä oikeasti hajottaa jotain? onko kellään kokemuksia? ei sit mielellään mitään mutu-juttuja tänne. ku oon lukenu kaikki jutut mitä searchilla voi löytää asiasta mutta selvää vastausta ei tunnu löytyvän! eli kokemuksia! kiitoksia vastauksista!!
  • ttw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1016
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by ice123 View Post
    noniin elikkäs kirjotan tänne kun ei noi audin sivut toimi näköjään mulla.

    auto vaihtui tossa bemarista audiin. paljon puhutaan että audeihin ei kannata laittaa by bassin tilalle dumppii kun menee seokset sekasin(rikkaalle hetkellisesti). mutta voiko tämä oikeasti hajottaa jotain? onko kellään kokemuksia? ei sit mielellään mitään mutu-juttuja tänne. ku oon lukenu kaikki jutut mitä searchilla voi löytää asiasta mutta selvää vastausta ei tunnu löytyvän! eli kokemuksia! kiitoksia vastauksista!!
    2-mäntänen dumppi ei sekoita ilmamäärämittaria (ei heitä rikkaalle), eli ainakin 2-mäntäisen dumpin voi huoletta pistää paikalleen.
    728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
    Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
    MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

    Comment

    • jarci
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 783
      • Sawo

      #3
      tuota mietittiin myös me jokin aika sit. ja seokset voi mennä kierroksilla sekaisin kyllä!
      Nykyisin mennään X3 E83

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        #4
        Ilmamäärä/massamittarilla olevaan autoon ei kannata laittaa dumppia. Sotkee turhaan seoksia joka kerta kuin tuhahtaa. By-pass on paras valinta toimivuuden suhteen mittari vehkeisiin.
        Toki jos haluaa kuunnella sihinää niin ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin dumppi. Silloin kannattaa valita sellainen malli mistä voi säätää jousen esijännitystä jotta saa sen säädettyä tyhjäkäynti alipaineilla kiinni.

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by ttw View Post
          2-mäntänen dumppi ei sekoita ilmamäärämittaria (ei heitä rikkaalle), eli ainakin 2-mäntäisen dumpin voi huoletta pistää paikalleen.
          Voisitko perustella tuon miksi se ei muka menisi rikkaalle?

          Comment

          • ice123
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 34
            • KUOPIO

            #6
            Originally posted by ttw View Post
            2-mäntänen dumppi ei sekoita ilmamäärämittaria (ei heitä rikkaalle), eli ainakin 2-mäntäisen dumpin voi huoletta pistää paikalleen.
            no eikös se oo ihan sama mikä dumppi siellä on ku ilmamäärämittari on mitannu jo sen ilman ja dumppi heittää sen sitte pihalle!? bybassillahan se menisi imusarjaan bensan sekaan ja kun se ei sinne mene niin seokset menee rikkaalle! sitähän tässä yritän kysellä että hajottaako se sieltä sitte mitään vai voiko sen laittaa!?

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #7
              Ei se varsinaisesti mitään sieltä hajota. Ehkä ajan kanssa katalysaattori voi mennä mutta sen varaan ei paljoakaan kannata laskea.
              Jos tykkäät siitä tuhkeesta ja bensan kulutuksen lisääntymisestä niin dumppi kauppaan mars.

              Comment

              • ice123
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 34
                • KUOPIO

                #8
                Originally posted by Rubu View Post
                Ei se varsinaisesti mitään sieltä hajota. Ehkä ajan kanssa katalysaattori voi mennä mutta sen varaan ei paljoakaan kannata laskea.
                Jos tykkäät siitä tuhkeesta ja bensan kulutuksen lisääntymisestä niin dumppi kauppaan mars.
                mitenkäs se bensankulutus muka siitä nousee?

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by ice123 View Post
                  no eikös se oo ihan sama mikä dumppi siellä on ku ilmamäärämittari on mitannu jo sen ilman ja dumppi heittää sen sitte pihalle!? bybassillahan se menisi imusarjaan bensan sekaan ja kun se ei sinne mene niin seokset menee rikkaalle!
                  Tarviiko tuota enää tuon tarkemmin selittää?

                  Comment

                  • ice123
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 34
                    • KUOPIO

                    #10
                    no saman verran sinne bensaa menee oli siellä sitten mikä venttiili tahansa! sen takia seos menee rikkaalle kun dumppi sylkee sen ilman ulos mikä on jo mitattu ja by bass syöttää sen takaisin kiertoon! en mä ainakaan ymmärrä minkätakia bensaa vois enemmän mennä...ilmaa menee vaan vähemmän!!! :think

                    Comment

                    • tero_v
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 970
                      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                      #11
                      jos dumpin laitat niin osta säädettävä ja olisi myös hyvä laittaa seos mittari, niin saat sen dumpin jäykkyyden säädettyä kohdalleen

                      http://ffp-motorsport.com/bb/index.php
                      tuolta löydät paljon juttuja ko. aiheesta searchia käyttämällä.
                      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                      650hp/850nm 1.8bar
                      1/4m 11.48s/208km/h
                      100-150km/h 2.01s
                      100-200km/h 6.99s


                      EX jatkeet:
                      e39 528 M-Sport -99
                      e36 318is "M-sport" -92

                      Comment

                      • Rubu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 809
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by ice123 View Post
                        no saman verran sinne bensaa menee oli siellä sitten mikä venttiili tahansa! sen takia seos menee rikkaalle kun dumppi sylkee sen ilman ulos mikä on jo mitattu ja by bass syöttää sen takaisin kiertoon! en mä ainakaan ymmärrä minkätakia bensaa vois enemmän mennä...ilmaa menee vaan vähemmän!!! :think
                        Onhan tuo päivän selvä asia, että jos "hukkaat" mitattua ilmaa niin bensaa menee enemmän.
                        Eli aina kun dumppi sihahtaa lentää poltto-ainetta liikaa sylinteriin ja se jää palamatta.
                        By-pass taas pistää mitatun ilman takaisin kiertoon, joten koneen ei tarvitse ottaa lisää ilmaa ilmamäärämittarin kautta, jolloin myöskään poltto-ainetta ei anneta lisää.

                        Eli mitä enemmän suhauttelee niin sitä enemmän poltto-ainetta menee rikkaan seoksen myötä tarpeettomasti sylintereihin mikä nostaa kulutusta.
                        Last edited by Rubu; 27-05-2007, 21:48.

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #13
                          Sen tyylisessä ajossa, missä dumppi suhisee koko ajan, ei varmaan olekkaan tarkoitus päästä pisaralla pisimmälle. Normaalissa ajossa dumppi ei vaikuta kulutukseen.


                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by ice123 View Post
                            onko kellään kokemuksia?
                            Ei nyt paljoa, mutta hieman. Kaupunkiajossa tuo hieman haittaa, joskus tuhahduksen jälkeen meinaa sammua, kun menee hetkellisesti aivan liian rikkaalle. Tässä tapauksessa tosin suuttimetkin ovat vakiota kookkaammat ja bensanpaineita on nostettu, sillä seurauksella että rikkaalla mennään tyhjäkäynnillä jo muutenkin, joten ilmiö vain korostuu. Välillä saa kaasulla antaa lisähappea että pysyy käynnissä.

                            Jos bensanpaineet ja suutinpuoli olisi lähempänä vakiota, ei tuon kanssa olisi ongelmaa, mutta toisaalta, sillon ei riittäisi kakkukaan. Mielummin vähän rikkaalla kuin sulaneet männät. Kaikkein mieluiten ohjelmoitava ruisku MAPilla. Voi suhautella mielin määrin eikä ole moksiskaan.

                            Niin, tässä vehkeessä ei sitten tosiaan ollut kattia. Mutuksi menee koska kokemusta ei ole, mutta en usko että vaikuttaa paljoa katin elinikään. Ei se soppa sinne putkeen raakana kuitenkaan mene, seos on vain hetkellisesti vähän rikkaampaa. Eikä se katti siitä oitis rikki mene, toiminta ei vain ole aivan optimi, juuri sillä hetkellä.

                            Ja sitten vähän pilkun viilausta...

                            Originally posted by Rubu View Post
                            Onhan tuo päivän selvä asia, että jos "hukkaat" mitattua ilmaa niin bensaa menee enemmän.
                            Eli aina kun dumppi sihahtaa lentää poltto-ainetta liikaa sylinteriin ja se jää palamatta.
                            Mutta mikä on syy ja mikä on seuraus? Esitetään sama asia hieman toisin: Juu, rikkaalle menee, mutta vasta hetki sen sihahduksen jälkeen. Sihahdushetkellä tilanne on aivan sama dumpilla ja by-passilla, polttoaineen syöttö vastaa kaasuläpän sulkeutumista edeltänyttä tilannetta. Mutta hetki tämän jälkeen menee rikkaalle, kun koneeseen syötetään polttoainetta senkin ilman edestä, mikä juuri dumpilla päästettiin koneen ulkopuolelle, mutta mikä by-passilla oltaisiin palautettu turbon imupuolelle. Eikö näin, ice123? Ilmiön vaikutuksen suuruus riippuu tilanteesta, eli jatketaanko kiihdyttämistä vai ollaanko pysähtymässä.

                            Täysin palamatta se ei varmasti jää (raakana putkeen?), se vaan palaa huonommin. Saahan se kone ilmaa tyhjäkäynnilläkin.

                            Originally posted by Rubu View Post
                            By-pass taas pistää mitatun ilman takaisin kiertoon, joten koneen ei tarvitse ottaa lisää ilmaa ilmamäärämittarin kautta, jolloin myöskään poltto-ainetta ei anneta lisää.
                            Muotoilen tämänkin hieman toisin, jos vaikka olisi helpompi ymmärtää... ei se kone tarpeeseensa sitä lisäilmaa ota, vaan seurauksena siitä, että ahtimen kierrokset ovat edelleen korkeat (kun paineisku ei ole ollut sen pyörimistä hidastamassa, vrt. tilanne pelkällä kaasuläpällä ilman dumppia tai bp:tä) ja imu kompurasiivellä edelleen lähes kuin viimeksi kiihdytettäessä. By-pass palauttaisi ilman takaisin ahtimen imupuolelle, mutta koska dumppi päästi sen juuri mäelle saaden kuljettajan kasvoille kieroutuneen virneen, ottaa ahdin ilmansa mittarin kautta (määrä tai massa), koska mitään muutakaan reittiä ei ole ja seurauksena hetkellisesti rikkaampi seos koneelle. Siihen, paljonko ilmaa hukataan, vaikuttaa mm. ahtimen koko. Mutta eihän isoja ahtimia ajeta tehdasruiskuilla, eihän?

                            Originally posted by ice123 View Post
                            bybassillahan se menisi imusarjaan bensan sekaan ja kun se ei sinne mene niin seokset menee rikkaalle!
                            Eli tässä sulla on asiavirhe. By-passin pitäisi palauttaa puhuri ahtimen imupuolelle, eikä suinkaan imusarjaan. Jos se puhaltaisi imusarjaan, ei kaasuläpän sulkemisesta olisi paljoa iloa?

                            Originally posted by Rubu View Post
                            Eli mitä enemmän suhauttelee niin sitä enemmän poltto-ainetta menee rikkaan seoksen myötä tarpeettomasti sylintereihin mikä nostaa kulutusta.
                            Onko sulla mitattua tietoa tästä? Paljonko dumppi nostaa keskikulutusta? Ihan uteliaisuudesta kysyn, olisi mielenkiintoista kuulla.

                            Originally posted by tero_v
                            jos dumpin laitat niin osta säädettävä ja olisi myös hyvä laittaa seos mittari, niin saat sen dumpin jäykkyyden säädettyä kohdalleen
                            Mihin siinä dumpin säätämisessä seosmittaria tarvitaan? Mä käyttäisin seosmittaria johonkin ihan muuhun...
                            Last edited by Erich; 28-05-2007, 02:47. Reason: täydennyksiä
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • ice123
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 34
                              • KUOPIO

                              #15
                              hyvin valaisit eerikki! kiitti! ...mutta vieläkin on epäselvää että onko koneelle mitä haittaa siitä dumpista? HAJOAAKO joku helpommin?

                              ois jo yks dumppi varastossa kiinnitystä vaille

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎