Announcement

Collapse
No announcement yet.

525iA vai 525d/530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mttm
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 19

    525iA vai 525d/530d

    Kai se on ongelma tämäkin, en löytänyt tälle topicille oikeaa paikkaa, joten toiv ei ylläpitäjä ota pientä vihreää nenukkiin....

    Eli nyt pitäis entisen 300-sarjalaisen jälkeen siirtyä isompaan, pidän enemmän sedan malleista, eli sellasta oon nyt harkinnu. Kertokaa hieman mielipiteitänne, mikä olis "järkevä" ratkaisu mulle??!! Eli ajoa tulee vuodessa noin 15-18tkm, ehkä jopa 20tkm. Aika paljon kaupunkiajoa, tätä ns.normaaliajoa, mutta myös jotain maantieajoa ja ihan reissujakin yms.

    Mulla olis kiikarissa tollanen bmw E39 525iA facelift sedan malli, tuontiauto, dokumentit yms. löytyy ja muutenkin varsin hyvässä kunnossa, ennen kaikkea ihan sairaan siistin näköinen peli! Mut mites kun tuo kulutusasia tulee heti mieleen, eli kaupunkikulutus tällä pirssillä on melkein 15 litraa, joka on suht paljon. Maantieajossahan se on ihan peruskamaa, eli noin 8 litraa. Tykkään automaateista, joten siinä ei mitään, tällä hetkellä tosin manuaali.

    Vaihtoehtona bensakoneelle olis tietenkin diesel, ja bemarilta kiinnostas mallit 525d tai 530d vuosimallista -00 uudempia, sedan tietenkin. Noillahan toi kulutus ei päätä huimaa, mut sit on se vero (n.550€) ja hankintahinta, joka taas on noin 3000-5000k€ kalliimpi. Ja sit ois vielä tää päästövero, mikä on tulossa, jos on tulossa.....eli tod näk diesel ois järkevämpi, mut piru vie et tekiS kuitenki mieli tota 525 bensaa! MITÄ MIELTÄ MUUT OLETTE?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7452
    • Oulu

    #2
    Ittellä pre-facelift 523i manuaali, saman verran suunnilleen kilometrejä vuodessa ajan ja ihan tyytyväisenä ne bensat kyllä maksan. Bensoihin mulla mennyt vuodessa tankkaus.com:sta katsoen noin 2000€ rahaa. Automaatilla menee varmaan hiukan enemmän.

    Jos oisin ostanut dieselin ois ollut pakko ostaa vanhempi ja enemmän ajettu auto koska ovat niin paljon kalliimpia. Silti polttoainekulut ois vuodessa varmaan noin 1000€ + se 550€ vero = 1500€. Vuosisäästö on minusta vain liian pieni jotta haluaisin maksaa noin paljon lisähintaa autosta.

    Joku muu näkee tämän saman asian varmaan aivan toisin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 28-05-2007, 12:32.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • zaci
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 460
      • Kuopio

      #3
      Itse olen topicin aloittajan kanssa melkeinpä ihan samassa tilanteessa. Juurikin tuo tuloaan tekevä "päästövero" pistää mietityttämään :think Jos/kun se tulee, muuttuvatko nämä bensakrematoriot arvottomiksi (kellään ei ole siis varaa enää ajaa näillä) ja olis sama kun rahaa viskaisi kaivoon jos nyt sen dieselin jättää hankkimatta? Mutta esim. 530dT:ssä taitaa diesel-vero mennä jo yli 700e että hohhoijaa..
      BMW F20 120xDa 2016 140kW

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #4
        Tätä samaa asetelmaa olen miettinyt itsekin, eli bensa vai diesel. Erityisesti mietityttää se, että onko diesel sitten kuitenkaan edullisempi, kun noista kalleista remonteista on saanut lukea tältäkin foorumilta. Kilometrejä tulee vuodessa n. 30tkm, eli periaatteessa diesel kannattaisi, mutta mutta..

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          #5
          Originally posted by zaci View Post
          Mutta esim. 530dT:ssä taitaa diesel-vero mennä jo yli 700e että hohhoijaa..
          Ei se dieselveron osuus ole kuin 586,92 € tjms, ajoneuvovero tietysti tähän päälle, mutta saman se on bensa-autollakin eli sen 127,75€/vuosi. Yhteensä tekeepi 714,67€/vuosi.

          Ite on tullut ajettua omalla 530DAT:lla puolessa vuodessa n. 26 tkm, keskikulutus on ollut koko ajalta ajotietokoneen mukaan 7,3 l/100 km. Työajoa matka-ajossa ja kaupunki pyöritystä 60/40 suhteessa. Ajotyyli: "raskas kaasujalka". Webaston huudatusta koko talvi tunti aamuisin, joskus päivälläkin. Ajossa tietysti töhöttää välillä mutta se kuuluu ominaisuuteen, joten sitä turha spekuloida.

          Omalla kohdalla tämä tekee dieselin nykyisellä keskihinnalla näin:
          26000 km*7,3 l/100 km*0,982 €/l = 1863,836 € + 586,92 € = 2450,756 €

          Jos oletetaan että omistaisin auton mikä kuluttaisi saman verran bensaa, ja otetaan eilinen bensan (95E) keskihinta 1,360 €/l:

          26000 km*7,3l/100 km*1,360 €/l = 2581,28 €

          Tällä hetkellä polttoainakulut on olleet ~130€ pienemmät kuin saman kulutuksen bensalla. Saman ikäinen, saman suorituskyvyn ja tilat omaava auto niin aika tarkkaan saa kaasua painaa että noille kulutuksille pääsee.

          Bensa-autoa en ostaisi edes näillä vuosikilometreillä (26tkm), paljon iloisemmin jaksaa tankata autoa kun mittarissa juoksee enemmän polttoainetta kuin hintaa ja voi ajaa työajoa puoli Suomea ennen kuin tarvitsee tankata.
          Last edited by Laxa; 28-05-2007, 13:41.
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • mttm
            Newbiemmer
            • May 2007
            • 19

            #6
            kiisseli

            no hyvä että muillakin on samoja ongelmia .... En tiedä tosiaan ittekkään, en oo omistanu noita dieseleitä yhtään kappaletta, onhan ne hyviä ajettavia yms. ja nykyään vielä tehokkaita, mut joku siinä vaan on että tekin niin mieli tota bensa 525iA:ta. Mutta sit mulla on sama huoli kun "zacilla", et halpeneeko noi bensavehkeet ihan törkeesti?? Mene ja tiedä, mistäs sitä tosiaan kukaan tietäs noista "herrojen" päätöksistä mitä ne miettii...

            ps. Viime perjantaina oli muuten uutinen Iltalehdessä, että Norjassa kielletään uusien bensa-autojen myynti vuonna 2015, et silleen....

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7452
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Laxa View Post
              Saman ikäinen, saman suorituskyvyn ja tilat omaava auto niin aika tarkkaan saa kaasua painaa että noille kulutuksille pääsee.
              Käytännössä siis ei voi päästä bensalla tuohon 7,3 l/100 km kulutukseen, luultavasti 11-12 l/100 km menee väkisinkin ja helposti enemmänkin. Mutta silti ajan mieluummin bensalla, sen bensamittarin numerot ei jaksa ahistaa.

              Originally posted by mttm View Post
              ps. Viime perjantaina oli muuten uutinen Iltalehdessä, että Norjassa kielletään uusien bensa-autojen myynti vuonna 2015, et silleen....
              Tollaset uutiset pistää vaan miettimään että josko se bensa-V8 pitäis sittenkin laittaan hankintaan aika äkkiä.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 28-05-2007, 13:53.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • zaci
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 460
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Laxa View Post
                Ei se dieselveron osuus ole kuin 586,92 € tjms, ajoneuvovero tietysti tähän päälle, mutta saman se on bensa-autollakin eli sen 127,75€/vuosi. Yhteensä tekeepi 714,67€/vuosi.

                Joo kiitos selvennyksestä ! Ite noita laskeskelin yks ilta AKE:n sivuilla ja tosissaan unohtu että se ajoneuvovero olikin siinä samassa.
                BMW F20 120xDa 2016 140kW

                Comment

                • zaci
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 460
                  • Kuopio

                  #9
                  Vaikka noita laskureita tälle bensa vs. diesel -väitökselle löytyy netistiä jos jonkin moista, seuraavassa omia äskeisiä laskelmia AINOASTAAN kulutuksen ja polttoaineen hintojen valossa :

                  Litrahinnat noin :
                  Diesel 0,959e
                  Bensa 95E 1.329e

                  Keskikulutukset (autodb.fi) :
                  530d 7,2l/100km (dieselvero noin 590e)
                  523i 9,7l/100km

                  Kummatkin sedan / man. / -99

                  Lasku:

                  0,097 l/km * X * 1,329 e/l = 590e + 0,072 l/km * X * 0,959 e/l
                  0,128913X e/km = 590e + 0,069048X e/km
                  0,059865X e/km = 590e
                  X = 9860 km

                  Eli tulos on melko yllättävä. Jos em. autoilla ajettaisiin vain tuo kymppitonni vuodessa, niin dieselvero olisi maksanut itsensä takaisin halvemman polttoaineen ja alentuneen kulutuksen johdosta ? Laskun toiselta riviltä voi huomata, että yhden kilometrin ajo on dieselillä lähes puolet halvempaa. Todellisiin arvoihin vaikuttavat tietysti monet seikat, esim. ostohinta, verotus, todelliset kulutukset, käyttäjän ajoympäristö jne..

                  Mitä itse olen saksalaisia markkinoita selannut, niin kyllä sieltä 530d:tä löytyy melko paljon eikä hintaero ole kovinkaan iso 523i/528i verrattuna, varsinkin kun ottaa huomioon sen että noi 530d:t on yleensä aina paremmin varusteltuja, karvalakkeja niistä ei paljoa löydy. Automaatteja ja farkkuja vaan tuppaavat olemaan kaikki, kuka mistäkin tykkää :think Kilometrejä ne ovat sitten vastaavasti nielleet enemmän. Laskutoimitukseen voi sitten lisätä tuohon summaan 590e oman keskimääräisen arvion siitä, miten paljon enemmän kiisseli vaatisi huoltokuluja enemmän kuin bensa yhden vuoden aikana (esim. turbo-ongelmat, laatikkoviat ym. , esim 590e + 300e)

                  Tulevaisuutta ajatellen diesel olisi varmasti "oikea vaihtoehto". Onhan niissä kivaa mm. se vääntö, ohituskiihtyvyys ja harvemmat tankkauskerrat ja aina edullisimmin, mutta väännön aiheuttama rasitus askille ja voimansiirrolle pistää mietityttämään, samoin turbo. Vähän liikaa on tullut luettua noita topicceja "530d, tehot kateissa" Ja on se bensakutonen vaan niiin ylimukava kone silti.

                  Vai laskinko ihan päin honkia?
                  BMW F20 120xDa 2016 140kW

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7452
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by zaci View Post
                    Eli tulos on melko yllättävä. ... Vai laskinko ihan päin honkia?
                    En epäile laskuasi enkä edes jaksa yllättyä tuloksesta. En todellakaan tiedä mikä on tilanne Saksassa käytetyille autoille nyt, mutta ei mulla ollut ainakaan autoa ostaessa mitään mahdollisuutta venyttää budjettia ylöspäin vähintään 3000-4000€ sen takia että oisin saanut dieselin. Silloin (täällä Suomessa) olisin siis joutunut ostamaan huomattavasti vanhemman ja/tai enemmän ajetun auton.

                    Jos dieselin nyt saa samaan tai suunnilleen samaan rahaan niin sehän muuttaa tilanteen täysin päälaelleen. Osaako joku sanoa mitä maksaa nyt vastaava 525d/530d kuin esim. tämä auto on: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1242337

                    EDIT: No tässähän pari enemmän ajettua, joista toinen on jopa halvempi: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1087473, http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1200188
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 28-05-2007, 14:32.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • zaci
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 460
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                      Tollaset uutiset pistää vaan miettimään että josko se bensa-V8 pitäis sittenkin laittaan hankintaan aika äkkiä.
                      Tätä samaa olen minäkin ajatellut, jos tämmöset vehkeet katoaa katukuvasta seuraavan 20 vuoden aikana niin alkas olee viimeset mahikset omistaa "kunnon" auto. Lapsenlapset ajelevat sähköautoilla 30hp
                      BMW F20 120xDa 2016 140kW

                      Comment

                      • zaci
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 460
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        En epäile laskuasi enkä edes jaksa yllättyä tuloksesta. En todellakaan tiedä mikä on tilanne Saksassa käytetyille autoille nyt, mutta ei mulla ollut ainakaan autoa ostaessa mitään mahdollisuutta venyttää budjettia ylöspäin vähintään 3000-4000€ sen takia että oisin saanut dieselin. Silloin (täällä Suomessa) olisin siis joutunut ostamaan huomattavasti vanhemman ja/tai enemmän ajetun auton.

                        Jos dieselin nyt saa samaan tai suunnilleen samaan rahaan niin sehän muuttaa tilanteen täysin päälaelleen.
                        Olen melko tiiviisti seurannut kyseisten mallien hintakehitystä viimeisen parin vuoden aikana, ja pakko myöntää että erot ovat tasoittuneet todella paljon. Siis jos haetaan autoa VARUSTEILLA. Kuten jo aikaisemmin sanoin, karvalakki 523/528:ia löytyy myös suomen ulkopuolelta, mutta 530d:t ilman varusteita ovat hyvin harvinaisia. Villi veikkaus, hyvin varusteltu 528i -99 kohtuu kilometreillä alle 10k, vastaava 530d noin 11k.

                        Tietysti tähän voisi ottaa kommentin asiantuntijoilta, esim. Juhikselta..

                        Edit: Tossa jälkimmäisessä esimerkkiautossas on ainaki varusteet kohillaa vai ensimmäinen, kalliimpi kuitenki.
                        Last edited by zaci; 28-05-2007, 14:48.
                        BMW F20 120xDa 2016 140kW

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7452
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by zaci View Post
                          Siis jos haetaan autoa VARUSTEILLA. Kuten jo aikaisemmin sanoin, karvalakki 523/528:ia löytyy myös suomen ulkopuolelta, mutta 530d:t ilman varusteita ovat hyvin harvinaisia. Villi veikkaus, hyvin varusteltu 528i -99 kohtuu kilometreillä alle 10k, vastaava 530d noin 11k.
                          Juu, tottakai pitää verrata vastaavalla varustetasolla. Ite etsin lopulta oikeastaan vain M Sport -paketilla olevia autoja silloin kun näitä katsoin. Jos Saksan hinnat on noin niin onko verossa sitten mitään eroa? Kilometreissä lienee kuitenkin jotain eroa Saksassakin noilla hinnoilla?

                          Linkitin pari suomalaista autoa vielä lisää tohon edellisen sivun viestiin, eli Suomessa pyynnöt on näin:

                          Bensa: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1242337
                          Diesel: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1087473
                          Diesel: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1200188
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 28-05-2007, 14:38.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • zaci
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 460
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Juu, tottakai pitää verrata vastaavalla varustetasolla. Ite etsin lopulta oikeastaan vain M Sport -paketilla olevia autoja silloin kun näitä katsoin. Jos Saksan hinnat on noin niin onko verossa sitten mitään eroa? Kilometreissä lienee kuitenkin jotain eroa Saksassakin noilla hinnoilla?
                            No tässä muutama esimerkki Saksan hinnastosta :





                            Verotushan on vielä aika vaiheessa. Perusperiaatteen varmaan ymmärrät, eli automalleille on määritetty prosentit ja sitten katsotaan mitä maksaa auto suomessa ja sen mukaan jne.. Mutta tässäkin voi olla porsaanreikiä, esim. -99 530d:lle ei ole määritetty automaattivaihteisena veroprosenttia, eli sen saisi "halvalla" jne. Mutta keskimäärin 530d on noin 1000-2500e kalliimpi tullata Suomeen kuin 528i. Sitä en osaa sanoa, tajuavatko tullissa että jos on M-sport niin etsivät suomesta vastaavan M-sportin hinnan vai määrittävätkö arvon "normi" auton mukaan..

                            Edit: täältä löydät paljon tietoa http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishe...otus/index.jsp

                            Kuten muutkin huomaavat, ei ole aivan yksiselittäistä tämä bensa vs diesel, tahtoo vähän useammat asiat vaikuttaa ja kokonaisuus on vaikea ennakoida etukäteen.

                            Ja muutama bensavehe vielä nahkahousumaasta : http://tinyurl.com/322b2e ja http://tinyurl.com/2kya3u

                            Eli noi kiisselit on enemmän ajettuja mutta samalla halvempia, vastaavilla kilsoilla hinnat varmaan tasoissa .. ?
                            Last edited by zaci; 28-05-2007, 14:59.
                            BMW F20 120xDa 2016 140kW

                            Comment

                            • Ekape
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 205
                              • Luvia

                              #15
                              Emäntä on nyt ajellut liki 4 vuotta 523ia (m52Tu) sedanilla. Pitkän aikavälin keskikulutus on ollut 8,5-9,3 litraa sadalla ajotietokoneen mukaan. Kilometrejä vuodessa 25-30 tuhatta. Keskinopeus 58 km/h. Eli seka-ajoa, maantiellä menee 7, kaupungissa kiipee toiselle kympille. Ajo ei ole mitään hissuttelua, vaan ihan reipasta kaasunkäyttöä. Itse ostin juuri itselleni 530 datin, syynä dieselin ostoon ei ollut kustannukset vaan aivan muut syyt. Uskoisin että alle 20 tkm ajolla 525 ia tulee edullisemmaksi johtuen lähinnä ylläpitokustannuksista. Mutta hei! kuka ostaa e39 bemarin päästäkseen pienillä kustannuksilla?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎