Announcement

Collapse
No announcement yet.

530DA 2002: kova kiihdytys-> hidas vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    530DA 2002: kova kiihdytys-> hidas vaihtaminen

    Olisiko jollain tietoa, että mikä voisi olla vikana, kun kiihdyttää lähes täydellä kaasulla niin vaihtokohdassa moottori ikäänkuin miettii pitkään (1-2s) ennen kuin taas antaa täydet tehot. Muuten tehossa ei ole mielestäni puutetta. Normaali ja hieman reippaammassa kiihdytyksessä toiminta on normaalia, eli vaihto käy hetkessä.
    Auto siis 530DA vm.2002.
    -jbu
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by jbu View Post
    Olisiko jollain tietoa, että mikä voisi olla vikana, kun kiihdyttää lähes täydellä kaasulla niin vaihtokohdassa moottori ikäänkuin miettii pitkään (1-2s) ennen kuin taas antaa täydet tehot. Muuten tehossa ei ole mielestäni puutetta. Normaali ja hieman reippaammassa kiihdytyksessä toiminta on normaalia, eli vaihto käy hetkessä.
    Auto siis 530DA vm.2002.
    -jbu
    Tuntuuko se että laatikko vaihtaa pykälän pesään muuta veto alkaa vasta viiveellä? Ahtopaineet tipahtaa?

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6327
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Rubu View Post
      Tuntuuko se että laatikko vaihtaa pykälän pesään muuta veto alkaa vasta viiveellä? Ahtopaineet tipahtaa?

      Meinaatko samaa kuin minäkin..turbo
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • jbu
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 70

        #4
        Originally posted by Rubu View Post
        Tuntuuko se että laatikko vaihtaa pykälän pesään muuta veto alkaa vasta viiveellä? Ahtopaineet tipahtaa?
        Irroitin akun noin tunniksi ja sen jälkeen vika tuntui juuri tuollaiselta, että aivan kuin olisi hetken ollut veto pois(kaasupoljin ylhäällä), kunnes jokseenkin varovasti tehot palasivat. Kun hetken ajelin, niin vika muuttui samanlaiseksi kuin ennen akun irroitusta. Eli kun pitäisi vaihtaa, niin kone ikäänkuin pätkii ja kierroslukuneula hieman väpättää siinä neljäntonnin alla. Hieman kun löysään, niin tilanne rauhoittuu ja isompi vaihde menee päälle ja veto jatkuu. 1->2 vaihtaessa en ole tätä huomannut(en ole kyllä ihan varma). Paineista en osaa sanoa.
        -jbu

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Ettei nyt olisi taas vanha klassikko, eli siirtopumpun poikimisen ensioireet?
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by jbu View Post
            Irroitin akun noin tunniksi ja sen jälkeen vika tuntui juuri tuollaiselta, että aivan kuin olisi hetken ollut veto pois(kaasupoljin ylhäällä), kunnes jokseenkin varovasti tehot palasivat. Kun hetken ajelin, niin vika muuttui samanlaiseksi kuin ennen akun irroitusta. Eli kun pitäisi vaihtaa, niin kone ikäänkuin pätkii ja kierroslukuneula hieman väpättää siinä neljäntonnin alla. Hieman kun löysään, niin tilanne rauhoittuu ja isompi vaihde menee päälle ja veto jatkuu. 1->2 vaihtaessa en ole tätä huomannut(en ole kyllä ihan varma). Paineista en osaa sanoa.
            -jbu
            Saman tyylisiä oireita oli eilen ajamassani autossa. Siirtopaine oli tyhjäkäynnillä 3.7bar ja tippui kaasupohjassa 3.2bar. Pumppu piti jo melkoista hurinaa. Tosin siinä taitaa olla myös ahtimen vaihto edessä.

            Comment

            • jbu
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 70

              #7
              Originally posted by Rubu View Post
              Saman tyylisiä oireita oli eilen ajamassani autossa. Siirtopaine oli tyhjäkäynnillä 3.7bar ja tippui kaasupohjassa 3.2bar. Pumppu piti jo melkoista hurinaa. Tosin siinä taitaa olla myös ahtimen vaihto edessä.
              Kiitoksia vinkeistä. Missä tuo pumppu sijaitsee? Voiko sen toiminnan jotenkin tarkistaa kotikonstein ja millä olet nuo paineet mitannut?

              Pitäisikö turbon vihellyksen kuulua sisälle? Mulla sitä kuuluu ihan hiljaisena kylmässä koneessa pienellä kaasulla. Suuremmin kun kaasua painaa niin koneen murina peittää vihellyksen alleen. Lämpimässä koneessa vihellystä ei oikein kuule.

              Viimeisin huomio: Laitoin stepin päälle ja aloin kiihdyttämään. Juuri alle neljän tonnin alkoi pätkiminen ja parin sekan kuluttua tuntui veto loppuvan, kunnes taas kierrosten laskettua veto alkoi mutta noin 3800 kierrosta enempää ei kierroksia irtoa vaikka laittaa kaasun pohjaan. Tuota alemmilla kierroksilla voimaa tuntuu olevan normaalisti.
              -jbu
              Last edited by jbu; 30-05-2007, 16:01.

              Comment

              • jbu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 70

                #8
                Tarinalla onnellinen loppu, eli foorumin jäsenten avustuksella vikapaikaksi arveltiin siirtopumppua. Sellainen sitten hankintaan ja vaihtamaan. Nyt pelittää niin kuin pitääkin.
                -jbu

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎