Räjähtänyt sytytystulppa

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • botia
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 3

    #1

    Räjähtänyt sytytystulppa

    Morjens,
    Ajettiin autoa Espooseen ja matkalla ilmeni ongelmaa: kone alkoi käydä epätasaisesti. Tulkitsimme ongelman olevan yhdessä pytyssä, mutta ajoimme perille, sillä ei autoa viitsinyt tienvarteenkaan jättää. Perillä avasimme konetta sen verran, että pääsimme käsiksi sytytyspuoliin ja tulppiin ja totesimme että yksi sytytystulppa oli räjähtänyt, samalla rikkoen yhden puolan juuren. Tulkitsimme että sytytystulpasta on hajotessaan tullut osin läpi sen keskielektrodi (yläosa) ja keramiikka keskielektrodin ympäriltä on kadonnut kokonaan.
    Palotilan sivuelektrodit ovat tulpasta kadonneet kokonaan, mutta keskielektrodin alaosa on tallella ja ehjä.

    Linkitän muutamia kuvia alle jotta voitte tarkastella vahinkoja.

    Pyytäisinkin teiltä suosituksia ja arvioita, mihin auto kannattaisi viedä korjattavaksi, mitä se voisi maksaa ja minkälaisia vaurioita on voinut tulla. Olemme toki tehneet myös omia arvioita, mutta erityisesti jos automallin tuntemusta löytyy, ovat ajatukset tervetulleita.

    Auto on siis BMW 530i M60 koneella (V8, siis)

    Linkit:
    1. Katkennut tulppa näkyy huonosti pohjalla

    2. Kannen päältä löytyneet irtopalaset yhdessä
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Uusi puola ja tulppa tuohon räjähtäneiden tilalle, sitten ihmettelemään että käykö kaikilla.
    Seuraavaksi uutta venakopan tiivistettä että pääset tuosta öljyvuodosta eroon, joka rikkoo molemmin puolin kaikki puolat ja tulpat ja boxeja kun sille päälle alkaa ja vuoto etenee...

    Ps.itse vaihtaa tuon puolan ja tulpan, tai sitten vie ihan mihin vain rahat riittää.
    ...

    Comment

    • armageddon
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 443
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by botia View Post
      Morjens,
      Ajettiin autoa Espooseen ja matkalla ilmeni ongelmaa: kone alkoi käydä epätasaisesti. Tulkitsimme ongelman olevan yhdessä pytyssä, mutta ajoimme perille, sillä ei autoa viitsinyt tienvarteenkaan jättää. Perillä avasimme konetta sen verran, että pääsimme käsiksi sytytyspuoliin ja tulppiin ja totesimme että yksi sytytystulppa oli räjähtänyt, samalla rikkoen yhden puolan juuren. Tulkitsimme että sytytystulpasta on hajotessaan tullut osin läpi sen keskielektrodi (yläosa) ja keramiikka keskielektrodin ympäriltä on kadonnut kokonaan.
      Palotilan sivuelektrodit ovat tulpasta kadonneet kokonaan, mutta keskielektrodin alaosa on tallella ja ehjä.

      Linkitän muutamia kuvia alle jotta voitte tarkastella vahinkoja.

      Pyytäisinkin teiltä suosituksia ja arvioita, mihin auto kannattaisi viedä korjattavaksi, mitä se voisi maksaa ja minkälaisia vaurioita on voinut tulla. Olemme toki tehneet myös omia arvioita, mutta erityisesti jos automallin tuntemusta löytyy, ovat ajatukset tervetulleita.

      Auto on siis BMW 530i M60 koneella (V8, siis)

      Linkit:
      1. Katkennut tulppa näkyy huonosti pohjalla

      2. Kannen päältä löytyneet irtopalaset yhdessä
      http://lostinfinland.org/todo/KOKO_PERHE.JPG
      oikkari öljyn takia, voinu tietenkin rikkoa viel mutaki
      ei ne tehot vaan se kuski...

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Ootko itse vaihtanut tulpat jossakin vaiheessa? Tulpan valmistajalle taikka maahantuojalle vois lähettää laskun korjauksesta?

        Comment

        • armageddon
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 443
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by botia View Post
          Morjens,
          Ajettiin autoa Espooseen ja matkalla ilmeni ongelmaa: kone alkoi käydä epätasaisesti. Tulkitsimme ongelman olevan yhdessä pytyssä, mutta ajoimme perille, sillä ei autoa viitsinyt tienvarteenkaan jättää. Perillä avasimme konetta sen verran, että pääsimme käsiksi sytytyspuoliin ja tulppiin ja totesimme että yksi sytytystulppa oli räjähtänyt, samalla rikkoen yhden puolan juuren. Tulkitsimme että sytytystulpasta on hajotessaan tullut osin läpi sen keskielektrodi (yläosa) ja keramiikka keskielektrodin ympäriltä on kadonnut kokonaan.
          Palotilan sivuelektrodit ovat tulpasta kadonneet
          kokonaan, mutta keskielektrodin alaosa on tallella ja ehjä.

          Linkitän muutamia kuvia alle jotta voitte tarkastella vahinkoja.

          Pyytäisinkin teiltä suosituksia ja arvioita, mihin auto kannattaisi viedä korjattavaksi, mitä se voisi maksaa ja minkälaisia vaurioita on voinut tulla. Olemme toki tehneet myös omia arvioita, mutta erityisesti jos automallin tuntemusta löytyy, ovat ajatukset tervetulleita.

          Auto on siis BMW 530i M60 koneella (V8, siis)

          Linkit:
          1. Katkennut tulppa näkyy huonosti pohjalla

          2. Kannen päältä löytyneet irtopalaset yhdessä
          http://lostinfinland.org/todo/KOKO_PERHE.JPG
          Originally posted by superb View Post
          Ootko itse vaihtanut tulpat jossakin vaiheessa? Tulpan valmistajalle taikka maahantuojalle vois lähettää laskun korjauksesta?
          ni jos on tuore tulppa... tarkista et menetä mitään
          ei ne tehot vaan se kuski...

          Comment

          • botia
            Newbiemmer
            • Jun 2007
            • 3

            #6
            Tulpat on aikanaan vaihdatettu huollossa Jyväskylässä, Boschin tulppa on kyseessä, eli ihan OK laatuakin pitäisi olla.

            Tulppa oli löystyessään hakannut hajalle kannen jengat, eli kansi pitää vaihtaa, tai vaihtoehtoisesti koneistaa uudelleen. :(

            Löytyisiköhän siitä huollosta kuittia?

            Comment

            • metanolman83
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 249
              • itä suomi

              #7
              sen kannen sais varmaan korjattua ihan helicoililla..taatusti halvempi kuin mikään käytetty kansi.

              Comment

              • botia
                Newbiemmer
                • Jun 2007
                • 3

                #8
                Mikä on helicoil?

                Korjaan, näyttää olevan jonkinlainen kierteenkorjaussarja.

                Pitääpä kysellä korjaamolta mitä ovat mieltä. Konehan on pakko avata joka tapauksessa ja katsoa että mitään majavaa suurempaa ei ole päätynyt väärään paikkaan, ja jonkin sortin puristustesti on tehtävä...

                Helicoil on valmistettu teräksestä, kun kansi taas on alumiinia (sikäli kun tiedän). Mitenkähän mahtaa olla, eikö teräs muodosta alumiinin kanssa sähkökemiallisen parin joka johtaa korrodoitumiseen?
                Last edited by botia; 08-06-2007, 12:25. Reason: Stupid question...

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by botia View Post
                  Helicoil on valmistettu teräksestä, kun kansi taas on alumiinia (sikäli kun tiedän). Mitenkähän mahtaa olla, eikö teräs muodosta alumiinin kanssa sähkökemiallisen parin joka johtaa korrodoitumiseen?
                  Onhan siellä kannessa vaikka kuinka paljon terästä seassa nytkin (ruuvit ym.) ja hyvin pelaa... Alumiini ja ruostumaton teräs olisi pidemmän päälle paperilla ja epäedullisissa olosuhteissa huonompi vaihtoehto. Mutta tuosta ei kannata murhetta ottaa, tulpan kierteitä on korjattu irtokierteillä paljon.

                  Siis oliko se tulppa löysällä siellä kannessa? Ei ne itsestään löysty, siinä tapauksessa menee huollon asennusvirheen piikkiin.

                  Kaverilla hajosi taannoin (oliskohan 8 vuotta aikaa) uudehko NGK:n tulppa pyttyyn, aiheuttaen moottorivaurion. Aikansa tuosta neuvoteltuaan kaveri sai NGK:n maksamaan siitä aiheutuneen koneremontin... Tuossa tapauksessa tosin pystyttiin osoittamaan, että vika oli tulpassa ja että se oli ajossa hajonnut.

                  Kaiva ne kuitit esiin... kauanko huollosta oli aikaa?
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • armageddon
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 443
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by Erich View Post
                    Onhan siellä kannessa vaikka kuinka paljon terästä seassa nytkin (ruuvit ym.) ja hyvin pelaa... Alumiini ja ruostumaton teräs olisi pidemmän päälle paperilla ja epäedullisissa olosuhteissa huonompi vaihtoehto. Mutta tuosta ei kannata murhetta ottaa, tulpan kierteitä on korjattu irtokierteillä paljon.

                    Siis oliko se tulppa löysällä siellä kannessa? Ei ne itsestään löysty, siinä tapauksessa menee huollon asennusvirheen piikkiin.

                    Kaverilla hajosi taannoin (oliskohan 8 vuotta aikaa) uudehko NGK:n tulppa pyttyyn, aiheuttaen moottorivaurion. Aikansa tuosta neuvoteltuaan kaveri sai NGK:n maksamaan siitä aiheutuneen koneremontin... Tuossa tapauksessa tosin pystyttiin osoittamaan, että vika oli tulpassa ja että se oli ajossa hajonnut.

                    Kaiva ne kuitit esiin... kauanko huollosta oli aikaa?
                    mäki oon kuullu vastaavista tapauksista, ja ei muuta ku pökköä pesään
                    ei ne tehot vaan se kuski...

                    Comment

                    • jarci
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 783
                      • Sawo

                      #11
                      osaava koneistamo tekee tuon helposti. helicoil ja puhaltamalla ja muuten sorkkimalla saa mahdolliset romut pois. venakopan tiiviste vaihtoon+ uudet tulpat+ tuo puoltalta tuleva hattu. ei muuta. ja tuon helicoilin tekeminen ei ole kallista. ja laita uudet tulpat momenttiin.
                      Nykyisin mennään X3 E83

                      Comment

                      Working...
                      X