Announcement

Collapse
No announcement yet.

TIG-Hitsauksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5151
    • Kouvola, Savisto

    TIG-Hitsauksesta

    Olen saamassa tig-hitsauskoneen joka ilmeisesti on ainoastaan tasavirtalaite, eli sitä tässä mietinkin että kuinka hyvin tuolla pystyy hitsaamaan alumiinia (tiedän tarvitsee vaihtovirtaa) vai pystyykö sitä tuolla hitsaamaan ollenkaan??

    Joku on kuitenkin kokeillut joten kertokaa
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    #2
    Originally posted by makkis View Post
    Olen saamassa tig-hitsauskoneen joka ilmeisesti on ainoastaan tasavirtalaite, eli sitä tässä mietinkin että kuinka hyvin tuolla pystyy hitsaamaan alumiinia (tiedän tarvitsee vaihtovirtaa) vai pystyykö sitä tuolla hitsaamaan ollenkaan??

    Joku on kuitenkin kokeillut joten kertokaa
    Tosi rautainen ammattimies hitsaa tasavirrallakin alsaa, mutta käytännössä täysin mahdotonta.

    Comment

    • Velho
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 267
      • Tampere

      #3
      Ei todellakaan kannata yrittää hitsuutella tasalla alumiinia kun tuo tasavirta ei poista oksidikerrosta niin mitenkään niin ei siitä hitsistä kovin hääviä tule.
      Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
      Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Jos nyt tarkoitat tavallisia kotiin ostettavia hitsikoneita, siitä tule mitään, olen yrittänyt. Alumiini vaan kuumuu ja valahtaa mutta minkäänlaista sulaa siihen ei saa. Syy on juuri tuossa oksidikalvossa joka ei pala puhki.

        Sitten jos katsotaan harvinaisempia vehkeitä, niin kyllä tasavirrallakin voi alumiinia hitsata, mutta se vaatii jo 6mm elektrodin sekä erityyppistä kaasua. Vehkeetkin on sitten jo ihan erilaisia, mutta tasavirtatiggi kuitenkin.

        Helpommin saat hitsattua alumiinia puikolla tai migillä oikeilla varusteilla.

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5151
          • Kouvola, Savisto

          #5
          No en tiedä minkä tyyppistä konetta tarkoitat mutta kyseessä on ~88vm. oleva Kempin minisystem mp-1500 puikko/tig kone.

          Mutta uskotaan että sillä ei sitten alumiinia pysty hitsaamaan, mikä on harmi mutta ei voi mitään. Mutta pakko se on kuitenkin kokeilla heti kun saan hommattua argon pullon.

          Noh onneksi töissä on alumiini miggi jolla voi tuon puolen hoitaa
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • S.Kaulaote
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1579
            • Woikkaalla

            #6
            Originally posted by TheLoial View Post
            Jos nyt tarkoitat tavallisia kotiin ostettavia hitsikoneita, siitä tule mitään, olen yrittänyt. Alumiini vaan kuumuu ja valahtaa mutta minkäänlaista sulaa siihen ei saa. Syy on juuri tuossa oksidikalvossa joka ei pala puhki.

            Sitten jos katsotaan harvinaisempia vehkeitä, niin kyllä tasavirrallakin voi alumiinia hitsata, mutta se vaatii jo 6mm elektrodin sekä erityyppistä kaasua. Vehkeetkin on sitten jo ihan erilaisia, mutta tasavirtatiggi kuitenkin.

            Helpommin saat hitsattua alumiinia puikolla tai migillä oikeilla varusteilla.
            Ai näinkö se menee.. :think 6mm elektrodit ja kaikkea...
            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
            -Mitsubishi "runkkari"

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Elektrodi oli järeämmistä vehkeistä. Kuitenkin, kaasuna käytetään heliumia ja sauma pitää harjata rosteriteräsharjalla välittömästä ennen hitsausta. Heliumin täytyy olla puhdasta ja hitsi ei kestä yhtään epäpuhtautta.

              Tuossa esimerkki parametreistä:

              Aluminum TIG Welding for UHV and Aluminum Atlas Flanges, Bimetallic Transitions Coupling and Fittings.

              Welding Thick Aluminum for Vacuum

              Greater than 6mm + Thick ( ¼”) :
              Flange to Chamber, us Atlas Face Mount FM Flanges
              Atlas Technologies' UHV Bond

              Max Bond Temp: Temperature at the bond should not exceed 300 C. Keep a
              damp rag on the joint to prevent over heating during welding
              Mode: DC (AC can often be used to clean the oxides)
              Gas: Pure Helium (no Argon used)
              Use Gas Lens
              Gas Flow: 35 – 40+ cfm
              Tip: 2.38mm (3/32”) 2% Thoriated Tungsten (W)
              Sharpen tip to a short blunt taper, too sharp a tip will drill holes in the aluminum
              Filler Rod: 4043 1/16” (1.58mm)
              Use 5356 if the parts are to be anodized
              Amperage: 125 –200 Amps controlled by the foot petal
              Porosity: If the W sputters into the weld or is dipped in the weld it can form porosity
              Appearance of Weld:
              The weld area will form a black soot cover with a bright metallic center. This can be cleaned off with scotch bright or a stainless steel wire brush after the welding
              If a yellow discoloration forms on the weld it is a result of Oxygen contamination in the Helium.

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                #8
                Originally posted by TheLoial View Post
                Elektrodi oli järeämmistä vehkeistä. Kuitenkin, kaasuna käytetään heliumia ja sauma pitää harjata rosteriteräsharjalla välittömästä ennen hitsausta. Heliumin täytyy olla puhdasta ja hitsi ei kestä yhtään epäpuhtautta.
                Juuri näin tuo on tarkkaa että on rosteriharja, ainakin mitä ite amiksessa olleessa tigillä hitsattiin alumiinia oli ajan on pidettävä alumiiinin "pintakerros auki".RST sen takia että ettei tuu tota epäpuhtautta.

                Vaihtovirralla tigillä hitsailtiin levyjä yhteen muttei sen kummosempaa tullut tehtyä,helpompaa oli hitsata alumiinimigillä

                Tiedä sitten Tigistä että saako siihen laitettua/ostettua jonkun vaihtovirta muuntajan tjms..

                Mulla on jäi iso nivaska kaikkia koulun ohjeita/oppaita koskien hitsaamista(niin perusraudalle kuin jalometalleille).
                Voin kattoa jos on tallessa ja lahjottaa Makkikselle niin pääset opiskelemaan
                Last edited by Osku; 09-06-2007, 10:27.
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5151
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Originally posted by O.Lehtinen View Post
                  Juuri näin tuo on tarkkaa että on rosteriharja, ainakin mitä ite amiksessa olleessa tigillä hitsattiin alumiinia oli ajan on pidettävä alumiiinin "pintakerros auki".RST sen takia että ettei tuu tota epäpuhtautta.

                  Vaihtovirralla tigillä hitsailtiin levyjä yhteen muttei sen kummosempaa tullut tehtyä,helpompaa oli hitsata alumiinimigillä

                  Tiedä sitten Tigistä että saako siihen laitettua/ostettua jonkun vaihtovirta muuntajan tjms..

                  Mulla on jäi iso nivaska kaikkia koulun ohjeita/oppaita koskien hitsaamista(niin perusraudalle kuin jalometalleille).
                  Voin kattoa jos on tallessa ja lahjottaa Makkikselle niin pääset opiskelemaan
                  Saman ammattikoulutuksen olen muuten saanut kuin sinäkin, mutta tig-hitsauksesta luistin koulussa jostain syystä Nyt harmittaa koska silloin olisi voinut rauhassa sitä opiskella.

                  Mutta se nyt on selvää etten montaa eri kaasupulloa rupea tuolle hommaamaan joten fiksuin vaihtoehto on vissiin hommata argon-pullo vai olisiko sitten parempi tuollainen helium-argon seos??
                  Last edited by makkis; 09-06-2007, 10:58.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • S.Kaulaote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1579
                    • Woikkaalla

                    #10
                    Originally posted by makkis View Post
                    Saman ammattikoulutuksen olen muuten saanut kuin sinäkin, mutta tig-hitsauksesta luistin koulussa jostain syystä Nyt harmittaa koska silloin olisi voinut rauhassa sitä opiskella.

                    Mutta se nyt on selvää etten montaa eri kaasupulloa rupea tuolle hommaamaan joten fiksuin vaihtoehto on vissiin hommata argon-pullo vai olisiko sitten parempi tuollainen helium-argon seos??
                    Argonia! Tollasista seoksista en ole kuulluukkaan ja hyvin hitsataan Alua! Tu kattoon sinne Jorken tallille miten pelaa..
                    Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                    -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                    -Mitsubishi "runkkari"

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5151
                      • Kouvola, Savisto

                      #11
                      Selvä eli argon pullon siihen haen, ja katsotaan nyt sit miten se alumiini itseltä onnistuu kun sen pullon saa.

                      BTW mille paineelle se kaasun tulo pitää suurinpiirtein säätää?
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Velho
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 267
                        • Tampere

                        #12

                        BTW mille paineelle se kaasun tulo pitää suurinpiirtein säätää?
                        Teräksille 4-8 l/min Ar
                        Alumiinille 5-12 l/min Ar
                        Kupari, magnesium, titaani ja nikkeli 7-17 l/min Ar

                        Kaasun virtaus pitää mitoittaa hitsattavan materiaalin ja hitsausvirran mukaan eli mitä paksumpaa hitsattavaa/mitä enemmän virtaa niin enemmän myös kaasua.

                        Kolviin kannattaa ehdottomasti hankkia kaasulinssi, jos ei ole sillä se piennentää kaasun virtauksen tarvetta n. 20% ja aikaansaa samalla tasaisen pyörteettömän kaasun virtauksen
                        Myös kaasusuuttimen numero antaa suuntaa antavan kaasun virtaustarpeen.
                        Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                        Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎