Announcement

Collapse
No announcement yet.

.........

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scyber
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 686
    • Hyvinkää

    .........

    .............
    Last edited by Scyber; 08-12-2009, 12:12.
    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
    www.napalmi.com

  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7085
    • Forssa

    #2
    Originally posted by Scyber View Post
    Mitä ihmiset mieltä, olisiko tuollainen turha sijoitus 325i -94 e36?
    Ja miten moottori reagoisi siihen?
    Vesiruiskulla saa vähäsen lisä hepoa ahdettuun mutta tiedä sitten miten vapariin vaikuttaa. Itse en kuitenkaan mitään metanolia uskaltais koneeseen ruikkia... :think
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      #3
      Tuskinpa sillä vesiruutalla mitään ihmeellistä saat aikaan vakio puristeisella 325:lla...

      Jos on ahdettu ja kovat paineet tai korkeat rutut niin "nakutusrajaa" tolla vesiruutalla saa mukavasti siirrettyä!

      Kyllä se vesi taitaa tehokkaimmin sitä lämpöenergiaa "hukata" haihtuessaan ja alkoholi sinne tungetaan vaan ettei pääse putket jäätymään pakkasella. Pitänee myös paikat hieman puhtaampana...
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Joo ilman muita muutoksia tuo vesi/metanoliruiskutus on vaparissa aika turha. Jos on nakutuksentunnistimet niin moottorinohjaus SAATTAISI ehkä säätää sytytystä aikaisemmalle ja tuoda vähän lisää tehoa (muutamia prosentteja).

        Enemmän tuosta olisi iloa jos samalla nostaisit puristuksia pari pykälää

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Metanolin sisältämä energiamäärä on huomattavasti bensiiniä köyhempi, joten sitä vaparikoneeseen ruiskuttamalla tehot 100% varmuudella putoavat.
          Tehoahan siitä saadaan vasta ahtamalla sitä suuria määriä ilmaseoksessa ja sytyttämällä se erittäin korkeissa puristussuhteissa dieselin tapaan.

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Metanolin sisältämä energiamäärä on huomattavasti bensiiniä köyhempi, joten sitä vaparikoneeseen ruiskuttamalla tehot 100% varmuudella putoavat.
            Metanoli on mukana estämässä jäätymistä, ei niinkään antamassa tehoa.

            Metanolin ja/tai veden ruiskuttaminen laskee imuilman ja sylinterin lämpötilaa ja ehkäisee nakutusta eli se toimii käytännössä oktaanibuusterina (E85 polttoaineen oktaaniluku on noin 105). Oktaaniluvun nostaminen hyödyttää myös vaparia.

            Jos vaparin puristukset on vakiona tarpeeksi korkealla ja moottori on varustettu nakutuksen tunnistuksella niin korkeampi oktaaniluku nostaa tehoja kun sytytystä voidaan aikaistaa.

            Eli ei voi sanoa että tehot laskee vaparissa 100% varmuudella

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Siis jotain vikaa pitää olla koneessa tai käytössä on väärän oktaaninen polttoaine mikäli teho ei metanolilla laske. Tämä on kuitenkin 100% fakta.

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Siis jotain vikaa pitää olla koneessa tai käytössä on väärän oktaaninen polttoaine mikäli teho ei metanolilla laske. Tämä on kuitenkin 100% fakta.
                Ootte muuten kummatkin oikeessa, puhutte vaan eri asiasta. (lue: suuruusluokista).

                Se määrä mitä sinne sitä vettä/metanoli seosta ruikkaillaan on todella pieni. Mä käytin 1/4 seosta (1 osa alkoholia 3 osaa tislattua vettä) tossa M3:ssa. Tankki oli noin 5l ja sitä piti tankkailla palttiarallaa kerran kahdessa kuukaudessa eli noin joka kymmenes tankkauskerta.
                Tottakai sen kulutus riippuu siitä miten ajetaan (mulla ruutta kytkeytyi aina kun yli 4000rpm ja WOT), mutta kyllä mä runttasin menee ihan huolella ton M3:n kanssa.

                Se koko hommahan perustuu siihen että imusarjan kautta palotilaan ruiskutetaan kovalla paineella pienten suuttimien läpi vesi/alkoholiseosta joka höyryyntyessään sitoo lämpö-energiaa ja niin siis pudottaa koko kombustio prosessin lämpötilaa. -> pienentää detonaation mahdollisuutta jne. jne.
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kyllä, kyllä, eli alkoholi tuossa kohdin onkin tarkoitettu ikäänkuin veden "boosteriksi". Siis ilman vettä/menetelmää itse metanoli ei todellakaan nosta oikeaa oktaanilukua käyttävän moottorin tehoa, vaan laskee sitä pienemmän energiamääränsä vuoksi. Toki siis vesiruiskutuksen yhteydessä, tietyin reunaehdoin, pieni määrä helpommin höyrystyvää alkoholia tehostaa tuon vesiruiskutuksen vaikutusta jolloin sen tuomat hyödyt kumoaa alkoholista ja vedestä itsestään johtuvan tehon aleneman.
                  Metanolia tankkiin kaatamalla siis teho kuitenkin käytännössä putoaa(samoin kuin mitä tahansa oktaaniboosteria lisäämällä mikäli moottori ei kasvanutta oktaanilukua osaa/pysty hyödyntämään).

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    #10
                    Juu ei metanoli bensan seassa pahemmin auta vakiossa, se pitää ruiskuttaa imuilmaan sitomaan lämpöä

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎