Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puhaltimen etuvastus (miekka-topic) ->31.7.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benzino
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 643
    • EFHK

    Puhaltimen etuvastus (miekka-topic) ->31.7.

    Elikkä harmaita hiuksia aiheuttaa tämä iänikuinen ongelma pre-90 mallisissa e32:ssa ja e34:ssä...
    Elikkä transistorit ilmeisesti kärähtäneet tuossa etuvastuksessa jonka johdosta puhallus pelaa vain täysillä..

    Kysymys onkin, onko kukaan täältä korjannut taikka korjauttanut noita miekkoja jossain?

    Yhteystietoja voisi laitella vaikka privalla jos ei tähän threadiin niitä tohdi laittaa..

    Ps. olisi kolme miekkaa särki eli kolmeen pitäisi noi komponentit saada vaihdettua... -ja tietysti mahdollisimman pian
    Last edited by Benzino; 24-07-2007, 09:46.
  • Axu83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 601
    • Vantaa

    #2
    Mystistäkin taitaa kiinnostaa tämä aihe
    E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
    E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
    Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
    It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
    And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

    Comment

    • Miika Tissari
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 1802
      • Varkaus

      #3
      Olen korjannut onnistuneesti.
      Ihan suoraan samanlaisia mosfettejä ei löydy suomesta, mutta täysin toimivan miekan siitä sain.

      Harmi kun en muista firmaa mistä löysin käypäset osat ja ei maksanu kuin muutamia euroja nuo neljä. Sieltä ei kyllä voinut ilman y-tunnusta tilata.

      Yritän etsiä firman sivut...

      Searchilla löytyy kyllä muistaakseni Lekan kirjoittama juttu mussä on tyyppi ja arvot noista alkuperäisistä osista.
      Bebekiltä löytyy muuten käypäset, mutta tuli todettua että komponentin jalkajärjestys on eri kuin alkuperäisessä.


      FAQ osiolta löytyikin tuo Lekan postaus...
      Last edited by Miika Tissari; 09-07-2007, 17:46. Reason: lisätty
      E28 ///M-tech V8 -83
      E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by Miika Tissari View Post
        FAQ osiolta löytyikin tuo Lekan postaus...
        Jep, klik.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Mystinen
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1206
          • Kehä3

          #5
          Kyllä kiinnostaa ja oon noi Lekan ohjeetki lukenu. Mut ei oo oikein mielenkiintoo alkaa näppäilemään noitten mosfettien kanssa
          Jos joku noita korjailee niin voi ilmotella

          Vaparien virittäminen on säälittävää
          350hp/480Nm@0,666bar
          xxxhp/670Nm@1,6bar
          - Mystinen.Fi -
          -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

          Comment

          • ajk
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 50

            #6
            miekan korjaus

            korjasin viime kesänä "miekan", kun puhalsi vaan täys-asennossa.
            oulussa, sp-elektroniikassa kateltiin tuon BUZ71S3 arvoja ym, mikä ois vastaava komponentti, kun alkuperäistä ei saa enää....lopputuloksena päädyttiin IRF530:een, joten 4 kpl otin(2€/kpl) ja kotia miekan purkuun.

            entiset irti poraamalla niittien kannat veke...uudet tilalle, olikohan 2mm pultin ja muttereiden kanssa paikalleen(1 komponentin kiinnitys 3 mutterilla että tulee oikea etäisyys miekan levyjen välille ja että komponentti puristuu metallilevyä vasten tiukasti, joka toimii jäähdytyselementtinä) ja suojalakka lopuksi päälle.

            nyt vuoden verran toiminut moitteettomasti, kaikki puhaltimen asennot pelannu niinkuin uutena.

            osien hinta about 12€(4*IRF530+pultit/mutterit+lämpöä johtavaa tahnaa)
            Last edited by ajk; 09-07-2007, 19:58.

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1367
              • Lempäälä

              #7
              itsekin korjasin tuon fetit vaihtamalla. käytin logiikkatason normi n-kanava-fettei, maksoivat jonkin 1-2e/kpl.

              noissa on vaan huono noissa meikeläisen käyttämissä että se joskus kuivalla ilmalla saa hepulin ja jää johtavaan tilaan ; ts hilalle jää pieni jännite staattisen sähkön takia. ongelma varmaan korjaantuisi alasvetovastuksella mutta olenpa ollut laiska ja en ole sitä jaksanut uudestaan sieltä purkaa esille.

              mutta tehtävissä oleva seikka, aikaa meni tuohon ensimmäisellä kerralla abt 2h kaikkine turauksineen.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • pmtk
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1559
                • Iisalmi

                #8
                Taitaa olla miekkavikaa meikäläisenkin -89:sissä. Jos jollain on intoa alkaa laittamaan noita, voin omanikin luovuttaa korjattavaksi. Sopivaa korvausta vastaan tietenkin. Jos kiinnostaa, niin heitä viestiä vaikka privaan.
                E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                Comment

                • baku
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 347
                  • Kausala

                  #9
                  Ainakin minulle löytyi mosfetit Bebekiltä tuon Lekan ensimmäisen postauksen linkin perusteella. Periaatteessa homma ei ollut ihan niin hankala kuin tuo ohje antaa ymmärtää, esim. vanhoja epoxeja ei tarvinnut hioa pois , vaan ne napsahti irti ihan kiltisti pienellä ruuvimeisselillä vääntämällä.

                  Hankalimmat kohdat tulivat itselleni siitä, että halusin tehdä miekasta helpommin purettavan, eli halusin korvata nuo alunperin niitatut väliholkit mutteriliitoksilla. Normaali pc:n emolevyn kiinnityksessä käytettävät korotuspalat käyvät tuohon hienosti, mutta ongelma oli siinä, että niitäkin on muutamaa eri mallisista ja sunnuntaina oli aika hankala löytää riittävä määrä sopivia... No, tuota on helppo pyöritellä ja kokeilla, eikä mosfettien tinaaminenkaan ole vielä tässä vaiheessa pakollista, taitaa jopa olla parempi, kun jättää myöhemmäksi.

                  Jos en ihan väärin muista, niin se kahden piirilevyn väli määräytyy noiden mosfettien jalkojen päälle tulevien muovisten suojakoteloiden korkeuden mukaan. Ne kotelot onkin sitten oma luku sinänsä: tuon koko systeemin saa hienosti kasattua, mosfetit tinattua ja kaikki näyttää hyvältä, kunnes aletaan tursottelemaan tuonne uusia suojaepoxeja. Siihenkin löytyy varmasti toimivampia ratkaisuja, mutta itse peleilin sellaisella kaksikomponenttisella , joka erikseen sekoitettiin ja tököttiä yritin saada mitä ihmeellisimmällä virityksillä arkojen paikkojen päälle. Epoxi levisi vähän rumasti useampaan paikkaan, mutta sillähän ei ole sinänsä merkitystä. Jos tarkoitus on estää pölyn ja muun paskan pääsy mosfetin jalkoihin aiheuttamaan oikosulkua, niin ainakin tuo on tehnyt tehtävänsä viimeiset puoli vuotta.

                  Jos vaan urheiluhenkeä löytyy, niin miksei tuota voisi kokeilla vaihtaa itse? Osat ei maksa maltaita, joten jos v1 on susi, niin vielä voi harjoitella. Onhan tuossa oma turaamisensa ja aikaakin kuluu, mutta sitä kai tämä harrastaminen on? Luulisi myös, että tarvittaessa mikä tahansa asiansa osaava elektroniikkahuolto tuohon rempan tekee. Ehjän miekan saattaa saada halvemmalla, mutta ei noistakaan mitenkään ylitarjontaa ole.
                  F20 116d
                  E63 645
                  E28 528
                  F30 320d x-drive
                  F31 335d x-drive

                  ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                  KTM 1290 Super Adventure
                  K1200S
                  ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3196
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Minäkin olen muutaman miekan korjannut, muistaakseni jossain on vielä yhteen miekkaan fetitkin jemmassa. Astetta jämymmät piti tilata, kun ei vastaavia löytynyt. Fetien hankintaa suurempi ongelma tossa projektissa onkin mun mielestä sen epoximassan hinkuttaminen rautasahan terällä tms. irti. Käytin kans piirilevyn ja jäähdytysrivan välissä noita pc-emon jalkoja, kuten baku kertoilikin.

                    Nättihän tommosesta korjauksesta ei tuu kuin vahingossa, mutta takuulla toimiva jos pikkasenkin pysyy kolvi kädessä.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • Benzino
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 643
                      • EFHK

                      #11
                      Totanoin... Olisikos nyt kukaan valmis jotain palkkiota vastaan tekemään vaadittavat korjaukset näille btcf:läisten miekoille?

                      Vapaaehtoinen voisi ottaa yhteyttä ja kannattaisi kerätä tähän lista (kuten BP07 roll-call lista) kellä tarvetta miekan korjaukselle

                      ***
                      Benzino - 3 miekkaa

                      Comment

                      • pmtk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1559
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by Benzino View Post
                        Totanoin... Olisikos nyt kukaan valmis jotain palkkiota vastaan tekemään vaadittavat korjaukset näille btcf:läisten miekoille?

                        Vapaaehtoinen voisi ottaa yhteyttä ja kannattaisi kerätä tähän lista (kuten BP07 roll-call lista) kellä tarvetta miekan korjaukselle
                        ***
                        Benzino - 3 miekkaa
                        pmtk - 1 miekka
                        E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                        Comment

                        • Bimmer750
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2007
                          • 100
                          • Ulvila

                          #13
                          Originally posted by pmtk View Post
                          ***
                          Benzino - 3 miekkaa
                          pmtk - 1 miekka
                          Bimmer750 -1 miekka (riippuen tietty hinnasta)
                          Nyt:
                          BMW 535D Touring -06
                          Lincoln Navigator -06
                          VW LT35 - 99

                          EX: MB 300TE 4-Matik
                          EX: BMW 318 touring -90
                          ex: BMW 750 -88
                          ex: Ford Escort -84

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Ja miekan korjajaahan tekee kunnon jutun kuvineen joka laitetaan sitten FAQ:iin, eikös vaan
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • Benzino
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2003
                              • 643
                              • EFHK

                              #15
                              Noniin, jos otetaan ilmoittautujia listalle vielä heinäkuun loppuun asti. Sen jälkeen olisi suotavaa että joku kys. hommelin osaaja ottaisi kontaktia ja saataisiin sovittua käytännön järjestelyt kuntoon.
                              Allekirjoittaneeseen voi asian tiimoilta olla yhteydessä..
                              Miika Tissari, ajk, repsa, baku, Morkai - pallo on teillä

                              Toistaiseksi siis korjattavia miekkoja olisi:

                              Benzino - 3 miekkaa
                              pmtk - 1 miekka
                              Bimmer750 -1 miekka
                              Last edited by Benzino; 24-07-2007, 09:57.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎