Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hardyn kiekko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thejuha
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 45

    Hardyn kiekko

    Nyt tuli tosiaan mielenkiintoinen vamma autoon. Eli 530dt kolahteli ikävästi ja välillä täristeli. Vikaa etsittiin pariin kertaan ja lopulta vika löytyi. Hardyn kiekko hajalla aika pahasti. Nyt pitää sitten ajella erityisen varovasti kunnes saan auton pajalle. Onneksi ei ole ihan kamalan hintainen osa. Katsotaan nyt miten iso lasku tulee, kun remontin saa teetettyä.

    Onko muilla ollut ongelmia tuon Hardyn kiekon kanssa ?
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    "Hardyn kiekko" on toiselta nimeltään koko kansan tuntema kardaanin kuminen "rättinivel", ja kyllähän nuo jossain vaiheessa aina vaihtoon menee isompitehoisissa takavetoisissa...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • thejuha
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 45

      #3
      Hyvä, että on "normaali" korjauskohde. Korjaajan kommentit oli vaan sellaisia, etten tiennyt osuneeni harvinaiseen kohteeseen vain ihan normaaliin kohteeseen. Korjausarvio oli kohtuullinen 200-300 e osineen. Osien hinta noin puolet.

      Comment

      • thejuha
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 45

        #4
        Bemu:lla korjattu. Lopullinen hinta oli 240 e, joten hinta-arvio meni aika kohdalleen. Aikaa meni reilusti ja lisäksi tarkistettiin virhemuisti.

        Oli muuten se kumikiekko ihan paskana. Ei ihme, että se kilisi ja kolisi. Samalla loputkin ravistelut hävisi. Autosta tuli jotenkin hiljaisempi, mitä en nyt ihan ymmärrä - ei tuolle muuta huollon yhteydessä tehty.

        Comment

        • turbobliz
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1010
          • e-suomi

          #5
          Kumikiekon vaihtaa alle vartissa kun auto on nosturilla tai pukeillakin. Itse kiekko ei pitäisi montaa kymppiä kustantaa.

          Comment

          • thejuha
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 45

            #6
            Kiekon hinnaksi ilmoitettiin 120 e ja vaihtoon purkivat jonkin verran alustaa (pakoputki, pohjan suojalevy, kardaani roikkui perästä asti). Ongelmana oli alussa hieman paremmin kiinni olleet pultit Niitä repivät antaumuksella, ja muutamia joutuivat vaihtamaan. Itse vaihtoon ei näyttänyt menneen kovin paljoa aikaa.

            Comment

            • metanolman83
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 249
              • itä suomi

              #7
              lainataas vähän.. itsellä kovemmin kiihdyttäessä osuu kardaani pohjaan, eli onko tuo kumikiekko entinen vai onko kardaanin kannatin laakeri vai mistä rupeis etsimään?ei oikein pääse auton alle kyykkimään.. auto e36 325

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                #8
                Kyllä tollainen kiekko maksaa aikalailla, varsinkin alkuperäisosana. Ebaysta näyttäisi saavan ~50e / kpl hintaan.
                Simppeli vaihtotyöhän toi on, kaikki pultithan tuossa pitäisi ohjekirjojen mukaan vaihtaa..

                Varmasti tuli hiljaisempi auto kun kardaani ei pääse elämään / mekastamaan vaan pyörii nätisti niinkuin pitääkin
                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • turbobliz
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1010
                  • e-suomi

                  #9
                  niin joo oli kyse noin modernista härpättimestä, missä voikin olla rojua enemmän kardaanin alla. TD:n kiekko lienee aika järeä kun on väännökäs kone.

                  Comment

                  • thejuha
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 45

                    #10
                    Jos kardaani kolisee, niin se voipi olla tuo kumikiekko - mulla siis vikana. Toisaalta kun kolinaa koitettiin paikallistaa, niin epäiltiin juuri siellä pohjalevyn alla olevaan kannatinlaakeria - se on nyt tarkistettu ja todettu olevan ok.

                    Niin, on toi mun peli aika moderni. Se on 2003 e39 530dt. Vääntöä on riittävästi arkiseen ajoon, eli 510 nM. Tuo saattaa olla se pääsyyllinen tuon kiekon hajoamiseen.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎