Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä tehdä? Pakkelikerroksen paksuus ja lohkeiluvaarako

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pTRCH
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 57
    • Pori

    Mitä tehdä? Pakkelikerroksen paksuus ja lohkeiluvaarako

    Kuinka paksu pakkelikerros alkaa tuottamaan vaaran sille että se alkaa lohkeilemaan/tippuu pois? Näyttäisi siltä että joko tehtaalta tulleesaan (mitä epäilen), tai jostain muusta syystä on maalipinnan alla pakkelia mielestäni hieman liikaa. Pakkelia on hiottu muutamista kohdista pois, ja alla on suoraa peltiä mikä myöskin ihmetyttää, ymmärtäisin jos siellä olisi lommoa/saumaa, mutta eipä ole löytynyt. Onko joku huvikseen ruutannut ruiskukittiä menemään vai voiko autossa olla tehtaan jäljiltä ~1,5-2mm pakkelia? Mitään kolaroinnin jälkiä ei ole löytynyt, vaikka autoa on purettu ja tutkittu tässä jo hieman, ja huomenna jatketaan. Autohan on siis e34 m5 touring.

    Vaihtoehtoina on joko antaa tuon olla kuten on ja maalauttaa ylitse, tai vetää auto pellille ja sitten ruveta veteleen pohjia + maalia. Jälkimmäinen on kyllä työlästä, mutta jos se on ainoa tae ettei autoa tarvitse taas vuoden parin päästä ruveta laittamaan niin taitaa se tulla eteen. Mitäs raati sanoo?
    Last edited by pTRCH; 03-08-2007, 00:31.
    E61 530D

    Ex:E39 530D Touring, E34 M5 Touring, E28 528i, E21 323i
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Eiköhän tuota ole johonkin kolhittu. Muistaakseni Fordilla on oikomahoidoissa sallittu max 1mm tasoitepaksuus. Arvio uuden pellin ja oikomisen välillä joudutaan siis tekemään viimeistään tuon mukaan. Tuskimpa bemarilla tuon enempiä sallitaan, voihan se olla että on jonkun nyrkkipajan korjaama.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Riippuu hieman paikasta missä se kitti on, mutta eiköhän tuollainen 2-3cm:n kerros pysy kiinni kunnes paalikoneen leuat sen lopulta lohkaisee.
      Eli kittikerroksen vahvuudella ei nykyisin ole juurikaan merkitystä, vaan sillä kuinka pohjat on sen alle väsätty.

      Comment

      • S.Kaulaote
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1579
        • Woikkaalla

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Riippuu hieman paikasta missä se kitti on, mutta eiköhän tuollainen 2-3cm:n kerros pysy kiinni kunnes paalikoneen leuat sen lopulta lohkaisee.
        Eli kittikerroksen vahvuudella ei nykyisin ole juurikaan merkitystä, vaan sillä kuinka pohjat on sen alle väsätty.
        Mitä vittua!! 2-3cm!! No onhan niitä sanontoja että: Minkä pelti heittää niin kitti peittää. Ite en ainakaan 2-3cm laittelis kittiä mihinkään autoon. Tarkoittaakohan Hemi 2-3mm?
        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
        -Mitsubishi "runkkari"

        Comment

        • Hebbu ///M3
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 1627
          • Dallas

          #5
          muuten vaan

          Mopon tankissa oli vajaa 2cm pakkelia ja jotain hiontaväriä vai mikähän sen nimi oli ja hyvin pysy sen pari vuotta mitä mopo oli mulla, eikä maalin läpi erottanu rajoja tai halkeemia, en sit tiijä elääkö auton pellit enemmän että alkais lohkeilla.

          Jaa puhe oli esitöistä, tuon pakkelin löin vaan lommon päälle ja muuten tankki oli hiottu pellille ja pohjamaali tuli vaan päälle.
          Last edited by Hebbu ///M3; 03-08-2007, 20:41.
          Sotkamo Connection

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by S.Kaulaote View Post
            Mitä vittua!! 2-3cm!! No onhan niitä sanontoja että: Minkä pelti heittää niin kitti peittää. Ite en ainakaan 2-3cm laittelis kittiä mihinkään autoon. Tarkoittaakohan Hemi 2-3mm?
            Ei kuule taida tarkoittaa. Jos kohde on vaikka A, B jne. pilari niin pakkelilla pystyy ja voi korjata jopa 2cm:n syvyisiä lommoja, edellyttäen tietenkin, että alkup. maalipinta on ehjä. Tällaisessa tapauksessa pakkelilla tehdystä korjauksesta voi luvata kestävämmän lopputuloksen verrattuna vaikka pisteulosvetäjällä(hitsataan peltiin kiinni) oikottuun peltiin. Eli toisin sanoen riippuu täysin paikasta mihin pakkelia laitetaan. Etukannessa eli konepellissä ei tarvitse pakkelia olla kuin se 1-2mm niin on jo lohkeamisvaara joissain tapauksissa..

            Ed: Siis alkuperäisen maalipinnan ei tarvitse olla ehjä, mutta jos näin niin voi antaa yhtä pitkän takuun mitä tehdaskin lupaa.
            Last edited by Stone; 03-08-2007, 21:40.
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • pTRCH
              Bimmer Rookie
              • Jul 2003
              • 57
              • Pori

              #7
              Noh, uteliaisuus ja varmistelu ettei joka vuosi tarvitse korjailla/maalailla vei voiton ja rupesin hiomaa sitä läjää irti, ja alta paljastui mitä suurin yllätys. Täysin suora ja ehjä pelti, lukuunottamatta sitä pientä ruosteenkukkaista josta tämä koko ruljanssi alkoi. En ymmärrä mitä siinä on ajateltu, mutta näin on tehty. Noh, on sitä aikaa hieroa eestaas.. Pakkeli </3
              E61 530D

              Ex:E39 530D Touring, E34 M5 Touring, E28 528i, E21 323i

              Comment

              • S.Kaulaote
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1579
                • Woikkaalla

                #8
                Originally posted by Stone View Post
                Ei kuule taida tarkoittaa. Jos kohde on vaikka A, B jne. pilari niin pakkelilla pystyy ja voi korjata jopa 2cm:n syvyisiä lommoja, edellyttäen tietenkin, että alkup. maalipinta on ehjä. Tällaisessa tapauksessa pakkelilla tehdystä korjauksesta voi luvata kestävämmän lopputuloksen verrattuna vaikka pisteulosvetäjällä(hitsataan peltiin kiinni) oikottuun peltiin. Eli toisin sanoen riippuu täysin paikasta mihin pakkelia laitetaan. Etukannessa eli konepellissä ei tarvitse pakkelia olla kuin se 1-2mm niin on jo lohkeamisvaara joissain tapauksissa..

                Ed: Siis alkuperäisen maalipinnan ei tarvitse olla ehjä, mutta jos näin niin voi antaa yhtä pitkän takuun mitä tehdaskin lupaa.
                No OK jos sä duunaat tuollalailla peltejä niin se ei minulle kuulu! Minä en! Olkoon sitten minun metodit vääriä tai oikeita mutta minä en laita mihinkään 3cm pakkelia.
                Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                -Mitsubishi "runkkari"

                Comment

                • Stone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 4074
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by S.Kaulaote View Post
                  No OK jos sä duunaat tuollalailla peltejä niin se ei minulle kuulu! Minä en! Olkoon sitten minun metodit vääriä tai oikeita mutta minä en laita mihinkään 3cm pakkelia.
                  Siis millä tavalla? Sillä, että etukanteen 1-2mm kittiä voi olla liikaa? Et kai vaan mene kitillä niitä oikomaan..
                  E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                  VW Pornstarter (työjuhta)
                  Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                  Finnmaster T8







                  Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                  Comment

                  • S.Kaulaote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1579
                    • Woikkaalla

                    #10
                    Originally posted by Stone View Post
                    Siis millä tavalla? Sillä, että etukanteen 1-2mm kittiä voi olla liikaa? Et kai vaan mene kitillä niitä oikomaan..
                    EI vaan nyt puhun noista 2-3cm kittiä korjauksista!
                    Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                    -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                    -Mitsubishi "runkkari"

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by S.Kaulaote View Post
                      EI vaan nyt puhun noista 2-3cm kittiä korjauksista!
                      Niin tietenkin. No nyt kun kaikki kititi on sulle myrkkyä niin miten itse korjaisit 15-25mm syvän ja halk. 20-30mm lommon, joka lyödään kuminuijalla A tai C pilariin?
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Juubi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 999

                        #12
                        Originally posted by Stone View Post
                        Niin tietenkin. No nyt kun kaikki kititi on sulle myrkkyä niin miten itse korjaisit 15-25mm syvän ja halk. 20-30mm lommon, joka lyödään kuminuijalla A tai C pilariin?
                        Ihan näin sivuhuomautuksena: Ihan samalla tavalla kun kaikki muutkin peltirutut - oikomalla / vaihtamalla, tapauksesta riippuen.

                        Comment

                        • S.Kaulaote
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1579
                          • Woikkaalla

                          #13
                          Originally posted by Stone View Post
                          Niin tietenkin. No nyt kun kaikki kititi on sulle myrkkyä niin miten itse korjaisit 15-25mm syvän ja halk. 20-30mm lommon, joka lyödään kuminuijalla A tai C pilariin?
                          Älä nyt liiottele ei kaikki kitit myrkkyä ole. En minä mikään peltiseppä ole mutta kait niitä lommoja ensiksi oiotaan ennenkuin niihin levitetään se 3cm kittiä!?
                          Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                          -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                          -Mitsubishi "runkkari"

                          Comment

                          • S.Kaulaote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1579
                            • Woikkaalla

                            #14
                            Originally posted by Juubi View Post
                            Ihan näin sivuhuomautuksena: Ihan samalla tavalla kun kaikki muutkin peltirutut - oikomalla / vaihtamalla, tapauksesta riippuen.
                            Näin juuri minä tekisin mutta tapojahan on monia...
                            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                            -Mitsubishi "runkkari"

                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by S.Kaulaote View Post
                              Älä nyt liiottele ei kaikki kitit myrkkyä ole. En minä mikään peltiseppä ole mutta kait niitä lommoja ensiksi oiotaan ennenkuin niihin levitetään se 3cm kittiä!?
                              Jo meni hieman liioittelun puolelle, myönnetään. Tosiasia on kuitenkin, että esim. tuollainen lommo mistä tuossa edellä puhuin on parhaiten korjattavissa juurikin kitillä. Noiden pilareiden lommoja kun ei käytännössä kannata lyötivasaralla nostaa, koska siinä joutuu hitsaamaan sen "naulan" kiinni siihen peltiin. Ja jotta naula siinä pysyy joutuu virtoja käyttämään kohtuu reilusti. Tämä taasen tarkoittaa sitä, että piste sulaa pellin läpi jolloin se ruostuu sieltä pilarin sisältä. Eli pelti on kyllä sen jälkeen suora, mutta ei kovin pitkään mene kun ruoste on levinnyt sisäpuolella jo niin pahaksi, että on todelliset ongelmat edessä!! Ovissa ym. paneleissa pääsee pellin suojamaan takapuolelta jolloin tuo ruostumisen mahdollisuus jää kohtuu pieneksi.
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎