Lähinnä se askarruttaa että miten saisin järkeviä arvoja ulos ja miten moottorin ja voimansiirron simulointi onnistuisi. Kun kerran autopelejä (varsinkin GT Legends) paljon pelailen ja työkseni teen tietokoneohjelmia ja vielä harrastan pelintekoa niin ajattelin tehdä pienen Bimmerisimulaattorin perustuen omaan E30-malliseen kulkuvälineeseen (ja mikä ettei muihinkin saman merkin kulkupeleihin, E31 seuraavaksi?). 
Simuloitava auto:
- E30 325i -89
- M20B25 joka stroukattu 2.7 litraiseksi
- Getrag 260 vaihdelaatikko
- Perästä ei ole oikein tarkkaa tietoa, mutta oletetaan että se on vakiotavaraa (josta tuleekin ensimmäinen kysymykseni, mikä se on ja onko se tyypiltään limited slip differential?)
- Omapaino 1180kg
Moottorin teholukemat:
- Teho 205.4 hp / 6056 rpm
- Vääntö 272.1 Nm / 4506 rpm
Voimansiirron välitykset:
1...3,83
2...2,20
3...1,40
4...1,00
5...0,81
R...3,71
Perä...3,73
Ratio spread(?)...4,73
Simulaattorin puolella olen lähtenyt liikkeelle perusasioista:
- Kori (valitettavasti ei ulkonäkönsä puolesta mitään läheskään niin kaunista kuin E30!
)
- Neljä pyörää joissa jouset ja iskunvaimentimet joilla ne kytkeytyvät koriin
- Etupyörät ohjaavat ja takapyörät vievät voiman tiehen
- Moottori joka tuottaa woimaa (Nm, perustuen vääntökäyrään joka on mitattu omasta autostani)
- Voimansiirto (vaihteisto/perä) joka vie voiman pyörille
Käyttämäni fysiikkakirjasto osaa hoitaa kitkan ym. laskennan pyörille ja jousituksellekin löytyi palikat (todennäköisesti joudun tämän tämän vielä tekemään itse, mutta käytetään tässä vaiheessa niitä apuja mitä valmiina löytyy). Itse joudun tässä vaiheessa laskemaan ilmanvastuksen ja miten paljon vääntöä menee vetäville pyörille ja muutenkin kasaamaan koko paketin yhteen, käyttämäni pelimoottorikin on omaa tekoa.
Sitten siihen simuloinnin käytännön puoleen. Tällä hetkellä auto on täysin ajettavissa, etupyörät kääntyvät, takapyörät vetävät, vaihteisto toimii jne. Ongelmana on se että vääntöä ei tunnu välittyvän tarpeeksi tapapyörille, lisäksi moottorijarrutus ei oikein toimi, lisäksi on vielä tehon ja väännön suhde.
Eli vääntö on se mitä moottori tuottaa ja teho lasketaan tehdystä työstä, eli vääntö kerrottuna ajalla. Tosin ainakaan tässä vaiheessa teholla ei ole hirveästi merkitystä varsinaisessa simuloinnisssa, tärkeintä on saada vetävät pyörät pyörimään oikeassa suhteessa moottorin kierroslukuun ja sen tuottamaan vääntöön.
Moottorin ja voimansiirron simuloinnin olen toteuttanut seuraavasti:
- Moottori tuottaa vääntöä annetun käyrän mukaan johon on tallennettu arvot 500rpm välein joista sitten lasketaan oikea arvo kullekin kierrosluvulle
- Moottorin tuottama vääntö viedään voimansiirtokomponentille joka siirtää väännön pyörille annettujen parametrien mukaan
- Fysiikkamoottori laittaa pyörät pyörimään ottaen huomioon kitkan ja "työntää" auton koria eteenpäin
Sitten vähän matematiikkaa:
- Pyörille menevän väännön lasken näin vääntö = moottorin_vääntö * (1 / vaihteiston_välitys) * perävälitys ja tästä sitten fysiikkamoottori laskee pyörimisnopeuden ottaen huomioon niiden säteen, kitkan jne.
- Vaihteita vaihtaessa sen vaikutuksen kierroslukuun lasken näin uusi_kierrosluku = uuden_vaihteen_välitys / nykyisen_vaihteen_välitys) * moottorin_kierrosluku
- Vaihteiston kierrosluvun muutan moottorin kierrosluvuksi näin: uusi_kierrosluku = pyörien_pyörimisnopeus * vaihteiston_välitys * 60 / (Pi * 2)
Näiden laskelmien perusteella saan seuraavat arvot kierrosluvulle/väännölle perän jälkeen:
Moottori...4506 rpm...272.1 Nm
1.vaihde...1176,50...71,04
2.vaihde...2048,18...123,68
3.vaihde...3218,57...194,36
4.vaihde...4506,00...272,10
5.vaihde...5562,96...335,93
perä...19025,33...1148,86 (5 vaihteen jälkeen laskettuna)
Luvut sinänsä vaikuttavat järkeviltä ja huippuvääntökin tulee oikein 1:1 välityksillä.
Eli perusjutut toimivat, mutta nyt sitten pitäisi pystyä simuloimaan vaihteiston tuottama vastus moottorille ja moottorijarrutus. Mitä näissä tilanteissa itseasiassa oikein tapahtuu?
1. Vaihteiston vastus pitäisi jotenkin laskea pyörien pyörimisnopeuden ja käytettävien välitysten mukaan?
2. Moottorijarrutuksessa moottori ei tuota vääntöä vetäville pyörille, vaan vastusta vaihteistolle toimien jarruna, miten tämän voisi laskea?
Ideoita, hyviä ehdotuksia ja tarkkaa tietoa kaipaisin.
Tiedä sitten onko tämä oikealla alueella, mutta tekniikasta kuitenkin on kyse. Moderaattorit siirtäkööt muulle alueelle jos siltä tuntuu.

Simuloitava auto:
- E30 325i -89
- M20B25 joka stroukattu 2.7 litraiseksi
- Getrag 260 vaihdelaatikko
- Perästä ei ole oikein tarkkaa tietoa, mutta oletetaan että se on vakiotavaraa (josta tuleekin ensimmäinen kysymykseni, mikä se on ja onko se tyypiltään limited slip differential?)
- Omapaino 1180kg
Moottorin teholukemat:
- Teho 205.4 hp / 6056 rpm
- Vääntö 272.1 Nm / 4506 rpm
Voimansiirron välitykset:
1...3,83
2...2,20
3...1,40
4...1,00
5...0,81
R...3,71
Perä...3,73
Ratio spread(?)...4,73
Simulaattorin puolella olen lähtenyt liikkeelle perusasioista:
- Kori (valitettavasti ei ulkonäkönsä puolesta mitään läheskään niin kaunista kuin E30!

- Neljä pyörää joissa jouset ja iskunvaimentimet joilla ne kytkeytyvät koriin
- Etupyörät ohjaavat ja takapyörät vievät voiman tiehen
- Moottori joka tuottaa woimaa (Nm, perustuen vääntökäyrään joka on mitattu omasta autostani)
- Voimansiirto (vaihteisto/perä) joka vie voiman pyörille
Käyttämäni fysiikkakirjasto osaa hoitaa kitkan ym. laskennan pyörille ja jousituksellekin löytyi palikat (todennäköisesti joudun tämän tämän vielä tekemään itse, mutta käytetään tässä vaiheessa niitä apuja mitä valmiina löytyy). Itse joudun tässä vaiheessa laskemaan ilmanvastuksen ja miten paljon vääntöä menee vetäville pyörille ja muutenkin kasaamaan koko paketin yhteen, käyttämäni pelimoottorikin on omaa tekoa.
Sitten siihen simuloinnin käytännön puoleen. Tällä hetkellä auto on täysin ajettavissa, etupyörät kääntyvät, takapyörät vetävät, vaihteisto toimii jne. Ongelmana on se että vääntöä ei tunnu välittyvän tarpeeksi tapapyörille, lisäksi moottorijarrutus ei oikein toimi, lisäksi on vielä tehon ja väännön suhde.
Eli vääntö on se mitä moottori tuottaa ja teho lasketaan tehdystä työstä, eli vääntö kerrottuna ajalla. Tosin ainakaan tässä vaiheessa teholla ei ole hirveästi merkitystä varsinaisessa simuloinnisssa, tärkeintä on saada vetävät pyörät pyörimään oikeassa suhteessa moottorin kierroslukuun ja sen tuottamaan vääntöön.
Moottorin ja voimansiirron simuloinnin olen toteuttanut seuraavasti:
- Moottori tuottaa vääntöä annetun käyrän mukaan johon on tallennettu arvot 500rpm välein joista sitten lasketaan oikea arvo kullekin kierrosluvulle
- Moottorin tuottama vääntö viedään voimansiirtokomponentille joka siirtää väännön pyörille annettujen parametrien mukaan
- Fysiikkamoottori laittaa pyörät pyörimään ottaen huomioon kitkan ja "työntää" auton koria eteenpäin
Sitten vähän matematiikkaa:
- Pyörille menevän väännön lasken näin vääntö = moottorin_vääntö * (1 / vaihteiston_välitys) * perävälitys ja tästä sitten fysiikkamoottori laskee pyörimisnopeuden ottaen huomioon niiden säteen, kitkan jne.
- Vaihteita vaihtaessa sen vaikutuksen kierroslukuun lasken näin uusi_kierrosluku = uuden_vaihteen_välitys / nykyisen_vaihteen_välitys) * moottorin_kierrosluku
- Vaihteiston kierrosluvun muutan moottorin kierrosluvuksi näin: uusi_kierrosluku = pyörien_pyörimisnopeus * vaihteiston_välitys * 60 / (Pi * 2)
Näiden laskelmien perusteella saan seuraavat arvot kierrosluvulle/väännölle perän jälkeen:
Moottori...4506 rpm...272.1 Nm
1.vaihde...1176,50...71,04
2.vaihde...2048,18...123,68
3.vaihde...3218,57...194,36
4.vaihde...4506,00...272,10
5.vaihde...5562,96...335,93
perä...19025,33...1148,86 (5 vaihteen jälkeen laskettuna)
Luvut sinänsä vaikuttavat järkeviltä ja huippuvääntökin tulee oikein 1:1 välityksillä.
Eli perusjutut toimivat, mutta nyt sitten pitäisi pystyä simuloimaan vaihteiston tuottama vastus moottorille ja moottorijarrutus. Mitä näissä tilanteissa itseasiassa oikein tapahtuu?
1. Vaihteiston vastus pitäisi jotenkin laskea pyörien pyörimisnopeuden ja käytettävien välitysten mukaan?
2. Moottorijarrutuksessa moottori ei tuota vääntöä vetäville pyörille, vaan vastusta vaihteistolle toimien jarruna, miten tämän voisi laskea?
Ideoita, hyviä ehdotuksia ja tarkkaa tietoa kaipaisin.

Tiedä sitten onko tämä oikealla alueella, mutta tekniikasta kuitenkin on kyse. Moderaattorit siirtäkööt muulle alueelle jos siltä tuntuu.

Comment