Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA kitisee kylmäkäynnistyksen yhteydessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    530dA kitisee kylmäkäynnistyksen yhteydessä

    Moi vaan kaikille,

    Tuli tuossa hommattua ensimmäinen Bemari (E39 530dA Touring -00) ja muuten vaikuttaa kaikin puolin pätevältä laitteelta, mutta yksi asia hiukan askarruttaa. Eli kylmäkäynnistyksen yhteydessä, muutaman minuutin koneen käydessä tyhjäkäyntiä, kuuluu melko selvästi kitinää.

    Ääni ei kuulu konetilasta, vaan kuullostaa että se tulee auton alta, jostain etupyörän takapuolelta taaksepäin, korkeintaan auton puoleen väliin asti. Jostain siltä seudulta. Koneen lämmettyä ääni häviää ja kone kyllä kehrää muuten tasaisesti ilman häröääniä. Mutta kun sammuttaa ja kone heilahtaa viimeisen kerran kuuluu sama ääni lyhyesti. :think

    Söörtsillä en löytänyt mitään vastaavaa, mutta jos jollain on aavistuksia tai vastaavaa kokemusta, niin neuvot ja ehdotukset ovat tervetulleita. On vain kohtuullisen ärsyttävän kuuloista, ja ettei vain mitään olisi menossa rikki?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • JABEMURI
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 13

    #2
    Itellä ilmastointikompuran hihnapyörä veti hihnan kieroon oli hajonnut kiristin siitä kuului vikinä.

    Comment

    • AkiV
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 329

      #3
      miulla kitisi kylmäkäynnistyksessä moniurahihna + sen rullat... ne kantsuu vaihtaa kyllä, ei ole kauhian kallistakaan.

      kummaa on vain että hihna vaihdettiin ja rullat, niin nyt päästä kitinän aina kun sammutaa koneen
      E39 530dA Touring -00

      Comment

      • tuomkiti81
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 1162
        • Seinäjoki

        #4
        ruiskuta vähän silikoniöljyä siihen moniurahihnaan...selkenee ainaki että lähteekö se ääni siitä hihnasta vai ei
        Mercedes Benz Cls 350cdi W218
        Opel Insignia 2.0 Cdti
        Scania R560 8x4

        Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
        Ex. E60 530dA -05
        Ex. E39 530dA -01
        Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
        Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
        Ex. Opel Vectra 1.6i -99

        Comment

        • Jesper
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1448

          #5
          Voiskohan olla kyse pakoputken kannatinkumeista?
          Kylmänä ei käy niin tasaisesti ja ravistaa...

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Ok, kiitti ehdotuksista. Aamulla kokeilin avata konepellin kun auto oli seissyt yön, ja kitinää kyllä kuului remmeistä. Hyvä ehdotus tuo silikonispray, kitinä remmeistä kyllä lakkasi heti. Olisin voinut melkein vannoa, että aiemmin kun yritin kuunnella, niin kitinää kuului auton altakin. Silloin tilanne oli se, että autoa oli käytetty ja se oli seissyt ~20min, joten ei ollut kylmä kone...

            Millaisen budjetin pitää varata noita remmien ja rullien/kiristäjien vaihtoa silmälläpitäen? Pitää ensi viikon alusta heti käydä hakemassa osat. Ilmeisesti kannattaa pistää kaikki uusiksi kerralla, rullat ja kiristäjät? Mitäs kaikkea nuo remmit pyörittävät? Vesipummppu taitaa kuulua vaihdettaviin osiin? Kilometrejä on mittarissa kuitenkin ~250tkm.
            Last edited by Thuppu; 11-08-2007, 18:26.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Ah, tätä hiljaisuutta. Kitinät ovat poistuneet. Eli kylmänä oli kahdenlaista kitinää. Toinen kuului moniurahihnasta, joka olikin melko kuluneen näköinen. Uusin vain laturin ja ilmastoinnin remmit. Rullat ja vesipumppu vaikuttivat hyväkuntoisilta.

              Toinen kitinän aiheuttaja kuuluikin sitten auton alta. Yksi pakoputken kiinnikkeistä oli hiukan väärässä kohtaa ja metallipinnat pääsivät ottamaan yhteen. Ilmeisesti putken lämmettyä, se piteni sen verran, että syntyi pieni välys. Siirtämällä kiinnikettä pari senttiä taaksepäin ongelmaääni katosi kokonaan. Kuvasta selvinnee...



              Kiitoksia vain kaikille avusta.
              Last edited by Thuppu; 04-05-2009, 15:10.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎