Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel + Steptronic + lastutus?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theelekrep
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1653
    • Vantaa

    Diesel + Steptronic + lastutus?!

    Kaipaisin tietoa miten onnistuu Steptronicilla varustetun dieselin lastutus.

    Onko siitä hyötyä yhtä paljon kuin manuaalilla olevassa dieselissä?
    Ymmärtääkö Steptronic joka pelaa paljon yhteispeliä moottorin ohjauksen kanssa tuon nousseen väännön ja tehon oikein?

    Olisiko joku guru esim. Hemi ystävällinen ja valaisisi minua tässä asiassa?
    e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Näitähän disu steppejä on lastutettu paljon..itsellä 225\510nm ja tyytyväinen olen.
    Mukava matkavaunu jolla ohitukset sujuu

    Samalla tavalla lisääntynyt vääntö sekä paukut tuntuu tomaatissakin kuin manuaalissa
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • jbu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 70

      #3
      Kyselin tällä foorumilla jokin aikaa sitten laatikon kestosta:

      Eli väännön maksimi olisi 390Nm? Olisiko jollain viisaalla asiasta enemmän tietoa?
      Tai kokemuksia, kuinka laatikko on kestänyt.
      jbu

      Comment

      • hurtta
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 444

        #4
        Originally posted by jbu View Post
        Kyselin tällä foorumilla jokin aikaa sitten laatikon kestosta:

        Eli väännön maksimi olisi 390Nm? Olisiko jollain viisaalla asiasta enemmän tietoa?
        Tai kokemuksia, kuinka laatikko on kestänyt.
        jbu
        Jos ja kun luet näitä asiaan liittyviä threadejä tarkemmin täällä niin huomaat että laatikoita on hajoillut sekä vakio että modifioiduilla ohjelmilla varustetuita autoista. Laatikon kuten muidenkin osien kesto autossa on hyvin paljon kiinni auton käyttötavasta ja huolloista. Kaikki saa rikki kun tarpeeksi yrittää, myöskin siis tuon laatikon ihan vakio-ohjelmallakin. Tosin, se ero tietysti ohjelmoidulla on verrattuna vakioon että sillä saa laatikon vähän helpommin rikki kun voimaakin on enemmän. Sanoisin että auton järkevällä käytöllä laatikon kestoikä tuskin merkittävästi lyhenee vakioon verrattuna, varsinkin kun pysytään voiman suhteen kohtuuden rajoissa eli siinä 500 nyyttönin kantturoissa. Ja nyt puhun siis E39 530dA koneesta & laatikosta.
        Last edited by hurtta; 10-08-2007, 10:01.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Siis tuossa 530D+steptronic yhdistelmässä laatikko on hyvin pitkälle ohjelmallisesti moottorin tekemisen armoilla ja päinvastoin. Pelkkä moottorin toiminnallinen ohjelmamuutos saa takuulla enemmän tai vähemmän laatikon toiminnan/ohjelman ymmälleen, eikä se välttämättä osaa reagoida oikein lisääntyneeseen tehoon+vääntömomenttiin ja tätä kautta mm.vaihtonopeuksiin?

          Comment

          • hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Siis tuossa 530D+steptronic yhdistelmässä laatikko on hyvin pitkälle ohjelmallisesti moottorin tekemisen armoilla ja päinvastoin. Pelkkä moottorin toiminnallinen ohjelmamuutos saa takuulla enemmän tai vähemmän laatikon toiminnan/ohjelman ymmälleen, eikä se välttämättä osaa reagoida oikein lisääntyneeseen tehoon+vääntömomenttiin ja tätä kautta mm.vaihtonopeuksiin?
            Näin varmaan saattaa olla, tosin käytännön ajossa en ole kyllä huomannut ohjelmamuutoksen jälkeen laatikon toiminnassa mitään muutosta entiseen. Noin ylipäätään tuo loota on yksi parhaita automaattilootia mitä itse olen ajanut, tosin täydelliseen on kyllä vielä matkaa - jos sellaisia tomaatteja koskaan tulee, jota hieman epäilen. Niinpä suhteellisen vannoutuneena manuaalimiehenä ajelenkin normaalisti manuaalipuolella ja vaihtelen itse vaihteet maanteillä ja taajamissa ja käytän D-asentoa ainoastaan kaupunkioloissa.

            btw, ainoa ero jonka olen ollut huomaavinani on se että loota vaihtaa ehkä hieman pehmeämmin läppien poiston jälkeen - tai sitten vaan kuvittelen.
            Last edited by hurtta; 10-08-2007, 10:18.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Siis pointti onkin siinä, että laatikon reagoidessa oikein lisääntyneeseen tehoon+vääntömomenttiin, myös sen toiminta pitäisi hieman muuttua.
              Eli pelkällä moottorin ohjelmamuutoksella laatikon perusohjelmakartta ei muutu ja näin ollen se yrittää selviytyä orggistehojen kartalla, jolloin laatikko takuulla ei ole ainakaan optimitilassa suhteessa tuotettuun tehoon.

              Comment

              • jeppis
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 165
                • Laihia

                #8
                saakos tuon laatikon ohjelmaa missään päivitettyä lisääntyneelle teholle? vaikka mielestäni laatikko ei mitenkään huonosti toimi lisääntyneen tehon vuoksi.
                BMW M535i 1986

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Siis pointti onkin siinä, että laatikon reagoidessa oikein lisääntyneeseen tehoon+vääntömomenttiin, myös sen toiminta pitäisi hieman muuttua.
                  Siksi ohjelma ohjaa myös lootaa uudella ohjeella, eri vaihteiden paineet ovat korkeammat, syöttö optimoidaan vaihtohetkellä vääntöä rajoittavaksi jne.

                  Mutta postimyyntilastut eivät tuota tee.
                  ---

                  Comment

                  • jbu
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 70

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Siksi ohjelma ohjaa myös lootaa uudella ohjeella, eri vaihteiden paineet ovat korkeammat, syöttö optimoidaan vaihtohetkellä vääntöä rajoittavaksi jne.

                    Mutta postimyyntilastut eivät tuota tee.
                    Tuntuu tosiaankin loogiselta, että moottorinohjaus käskyttää myös vaihteistoa. Mitkä ovat postimyyntilastujaja mitka taas eivät? Esimerkkejä(suosituksia) kaipailee epätietoinen.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by jbu View Post
                      Tuntuu tosiaankin loogiselta, että moottorinohjaus käskyttää myös vaihteistoa. Mitkä ovat postimyyntilastujaja mitka taas eivät? Esimerkkejä(suosituksia) kaipailee epätietoinen.
                      Snitseri ja muut "hovivirittäjät" tekevät valmiita ohjelmamuutoksia, jotka muuttavat arvoja summittaisesti oikeaan suuntaan mutta suurin osa "pulttaa kiinni"-bokseista eivät tee muuta kuin pidentävät ruiskutusaikaa.

                      Ainoa oikea tapa tehdä onnistunut ohjelmamuutos on muuttaa arvoja kokeneen mittaajan voimin (esim Karala ja Harinen) ja mitata tulokset. Mittauksen perusteella taas hienosäädetään johonkin suuntaan kunnes kyseinen yksilö toimii tasapainoisesti. Näissä vehekissä on suuri variaatio käyttäytymisessä jo tehtaalta, saati sitten käytettynä, siksi "fit for all"-lastuja ei oikein ole muuten kuin sattuman avulla.
                      ---

                      Comment

                      • M57D
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 46

                        #12
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Siksi ohjelma ohjaa myös lootaa uudella ohjeella, eri vaihteiden paineet ovat korkeammat, syöttö optimoidaan vaihtohetkellä vääntöä rajoittavaksi jne.

                        Mutta postimyyntilastut eivät tuota tee.
                        Hmmmmm:think Ohjeet ja vaihteiden paineet ? Kyllä lastuttamisessa on ihan muista asioista kyse.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by M57D View Post
                          Hmmmmm:think Ohjeet ja vaihteiden paineet ? Kyllä lastuttamisessa on ihan muista asioista kyse.
                          Sinulla ilmeisesti on

                          Minun autoissani ohjelmoija on heti ensi alkuun muuttanut lootan ohjelmia ja moottorista saatujen tulosten perusteella sitten säätänyt pakkojen lukituspaineita ja vaihtohetken syöttöjä lootalle mieluisiksi. Tämä on ohjelmointia, ei lastutusta..
                          ---

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎