Announcement

Collapse
No announcement yet.

540 sinkoilee minne sattuu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemariukko
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 60

    540 sinkoilee minne sattuu!

    Eli mikähän mättää nyt autossa, kun urissa vetelee ihan älyttömästi?
    Tai ei sitä voi oikeen vetelyksi sanoa, kun ei tunnu ratissa minkäänlaista vetelyä vaan urissa auto ikäänkuin muuttaa suuntaa omineen.
    Noh maalaisjärjellä ajateltuna täytyy olla löysää jossain, mutkun on vaihdettu tukitangot(reaktio) molemmin puolin ja raidetangot ihan tikissä, merkkiliikkesssä tutkittu eikä väljää löytynyt...noh jossain sitä kuitenkin nyt on sen verran että on suorastaan vaarallinen toi auto, kun hyökkää ykskaks useemman metrin sivusuunnassa.
    Kulmatkin on säädetty, tosin ennen toista tukitangon vaihtoa mutta en jaksa uskoa että tuollaista vetelyä saisi aikaan mitkään viturallaan olevat pyöränkulmat.
    Voiskohan johtua peräpäästä, sielläkään ei kyllä löysiä tunnu heiluttelemalla eikä kiihdyttäessä.?
    Ja kaiken lisäksi vika on ilmaantunut ihan yllättäen.
    Lisätään nyt vielä että auto on SIKAMATALA ja etuiskarit on parhaat päivänsä nähneet, mut ei ne nyt ihan loppu ole että tommosta aiheuttais...vissiin??
    Onkohan kellään ollu samanlaista ongelmaa?

    Niin ja auto oli e34 540.
  • Shuko
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 739
    • Forssa

    #2
    Yksi mahdollisuus voisi juuri olla nuo takapään isot puslat. Itsellä ei ole niistä mitään kokemusta, mutta täällä on ollu juttua niistä aikasemmin, ja niiden vetelyn aiheuttamisesta.
    G31 520d M-Sport '18
    Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Apurungon puslien väsyminen aiheuttaa tuommoista "perä eriparia muun auton kanssa" ilmiön. http://www.bmwe34.net/e34main/mainte...amebushing.htm

      Ohjaussimpukan välys tai ohjauspylvään akselin mutterin löystyminen voi myös olla syypää: http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=25704
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #4
        Re: 540 sinkoilee minne sattuu!

        Originally posted by Bemariukko
        Eli mikähän mättää nyt autossa, kun urissa vetelee ihan älyttömästi?
        Tai ei sitä voi oikeen vetelyksi sanoa, kun ei tunnu ratissa minkäänlaista vetelyä vaan urissa auto ikäänkuin muuttaa suuntaa omineen.
        Noh maalaisjärjellä ajateltuna täytyy olla löysää jossain, mutkun on vaihdettu tukitangot(reaktio) molemmin puolin ja raidetangot ihan tikissä, merkkiliikkesssä tutkittu eikä väljää löytynyt...noh jossain sitä kuitenkin nyt on sen verran että on suorastaan vaarallinen toi auto, kun hyökkää ykskaks useemman metrin sivusuunnassa.
        Kulmatkin on säädetty, tosin ennen toista tukitangon vaihtoa mutta en jaksa uskoa että tuollaista vetelyä saisi aikaan mitkään viturallaan olevat pyöränkulmat.
        Voiskohan johtua peräpäästä, sielläkään ei kyllä löysiä tunnu heiluttelemalla eikä kiihdyttäessä.?
        Ja kaiken lisäksi vika on ilmaantunut ihan yllättäen.
        Lisätään nyt vielä että auto on SIKAMATALA ja etuiskarit on parhaat päivänsä nähneet, mut ei ne nyt ihan loppu ole että tommosta aiheuttais...vissiin??
        Onkohan kellään ollu samanlaista ongelmaa?

        Niin ja auto oli e34 540.
        1. Jos etupään tukivarren kumipuslissa on väljää, auto vetelee urissa ja menee tuulen mukana.

        2. Jos takapään tukivarren/apurungon kumipuslissa on väljää, auto yrittää lähteä rasasta motarilla, kun nostaa jalan kaasulta approx ~140:ssä.



        3. Eivät merkkiliikkeessä osanneet tutkia tota munkaan keulaa, ite piti sekin tehdä...

        4. Liikaa poweria..?
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • Bemariukko
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 60

          #5
          Jaa täytyykin heti aamutuimaan kattoa toi ohjausakseli.
          Ei toi perä mihinkään linkoa kun kaasun nostaa kovemmassa vauhdissa, vakaasti olen sitä mieltä että edestä toi vika löytyy...
          Kiitos ohjeista!

          Comment

          • Bemariukko
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 60

            #6
            Ohjausakselin mutteri oli tiukalla,eli vika vielä löytymättä
            Jäi tossa linkissä toi ohjaussimpukan välyksen säätö ohje hiukan vajaaksi, eli miten tapahtuu, mistä pääsee käsiksi ja onko vaikea homma?

            Comment

            • Bemariukko
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 60

              #7
              Aiheuttaako noi apurungonpuslat tutinoita autoon?? Tuli vaan ajettua tossa semmosta rauhallista maantieajoa niin huomasin että vatkaa niinmaanperkeleesti tossa välillä 90-100km/h, vai onkohan kardaanin tukilaakeri valmis? :help:

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by Bemariukko
                Aiheuttaako noi apurungonpuslat tutinoita autoon?? Tuli vaan ajettua tossa semmosta rauhallista maantieajoa niin huomasin että vatkaa niinmaanperkeleesti tossa välillä 90-100km/h, vai onkohan kardaanin tukilaakeri valmis? :help:
                Reaktiotankojen puslat: http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=26577
                Ohjaussimpukan säätö-ohjeita mm. täältä.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Bemariukko
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 60

                  #9
                  Originally posted by Leka
                  Originally posted by Bemariukko
                  Aiheuttaako noi apurungonpuslat tutinoita autoon?? Tuli vaan ajettua tossa semmosta rauhallista maantieajoa niin huomasin että vatkaa niinmaanperkeleesti tossa välillä 90-100km/h, vai onkohan kardaanin tukilaakeri valmis? :help:
                  Reaktiotankojen puslat: http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=26577
                  Ohjaussimpukan säätö-ohjeita mm. täältä.
                  Reaktiotangot puslineen vaihdettu ensimmäiseksi.
                  No otin auton tänään töissä nosturille ja tarkalla silmällä säädin kulmat kohilleen :juo ei vetele enää kun urissa ajaa... ainakaan läheskään niin paljon.
                  Taitaa olla käyny niin että kun ekaa kertaa kulmia säädettiin niin on käännetty niin päin peetä kun vaan voi, kun on ollu väljää, ja siitä sitten vähän lähdetty korjaamaan ja mahollisesti menty vielä syvemmälle mettään kun on esim. ollu pyörä lintassa.
                  Silmämääräisesti oli haritusta ja säädin pyörät noin suunnilleen suoraan ja loppui vetely. Tosin en väitä että se vieläkään olisi hyvä mutta sillä sentään uskaltaa ajaa. Noh jäi ratti vähän vinoon, pitää viel sen verran säätää aurausta lisää toiselle puolen että ratti oikenee ja kattoo miten lähtee renkaat kulumaan.
                  Ja ei taida madallettuun autoon toimia ihan noi kirjojen antamat arvot.
                  Vielä se hiukan yrittää kohti ojaa nykästä kun vaihtaa kaistaa jos oikeen kohollaan on tien keskiviiva, mutta se on tolla alustalla jo varmaan ihan normaalia.
                  Kiitoksia neuvoista!

                  Comment

                  • jakusa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 515
                    • Lempäälä

                    #10
                    lainataas vähän tätä...

                    Eli autona 525iA -90 ja ihan normialustalla ja vakiorengaskoolla..
                    Maantiellä ajellessa saa koko ajan tehdä pientä korjausliikettä ja tuntuu että "hakee" urissa pahasti. Jos tekee nopean ohjausliikkeen peräpää tulee "myöhässä" aika reilusti. Myös aika herkkä sivutuulelle tuntuu olevan.Erittäin vittumainen ajaa, ongelma ilmennyt aiemminkin mutta pahentunut..

                    Liikkeellelähdettäessä joskus kuuluu takaa jostain melkoinen pauke ja myös tuntuu semmoinen "hakkaus". Myös tämä ongelma on pahentunut tässä reilun vuoden aikana mitä olen auton omistanut. Liittyvätköhän toisiinsa mahdollisesti? Itsellä tulee mieleen nuo apurungon puslat, missähän muualla vois olla vikaa?
                    -after all is said and done more is said than done-


                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by jakusa
                      Liikkeellelähdettäessä joskus kuuluu takaa jostain melkoinen pauke ja myös tuntuu semmoinen "hakkaus". Myös tämä ongelma on pahentunut tässä reilun vuoden aikana mitä olen auton omistanut. Liittyvätköhän toisiinsa mahdollisesti? Itsellä tulee mieleen nuo apurungon puslat, missähän muualla vois olla vikaa?
                      Vikaahan voi olla vaikka missä, mutta tuo kyllä johtuu varmasti noista puslista.

                      Joten vaihtamaan vaan...

                      Comment

                      • M.A.G.E
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 443

                        #12
                        Veikkaisin takapään puslia... varmaankin parhaat päivänsä nähnyt. Varsinkin jos perä heiluu ja hytkyy sivulle hidastetöyssyissä + kuuluu kolinaa/pauketta ja on muutenkin pompuissa "levoton". Itselläni ollut kahdessa autossa mainittuja oireita, jotka korjaantuivat puslien vaihdolla.

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #13
                          Originally posted by jakusa
                          lainataas vähän tätä...

                          Eli autona 525iA -90 ja ihan normialustalla ja vakiorengaskoolla..
                          Maantiellä ajellessa saa koko ajan tehdä pientä korjausliikettä ja tuntuu että "hakee" urissa pahasti. Jos tekee nopean ohjausliikkeen peräpää tulee "myöhässä" aika reilusti. Myös aika herkkä sivutuulelle tuntuu olevan.Erittäin vittumainen ajaa, ongelma ilmennyt aiemminkin mutta pahentunut..

                          Liikkeellelähdettäessä joskus kuuluu takaa jostain melkoinen pauke ja myös tuntuu semmoinen "hakkaus". Myös tämä ongelma on pahentunut tässä reilun vuoden aikana mitä olen auton omistanut. Liittyvätköhän toisiinsa mahdollisesti? Itsellä tulee mieleen nuo apurungon puslat, missähän muualla vois olla vikaa?
                          Apunrungon puslat. Oireet ovat juurikin nuo.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • Hevimies
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1456
                            • Savonlinna

                            #14
                            Originally posted by jakusa
                            lainataas vähän tätä...

                            Eli autona 525iA -90 ja ihan normialustalla ja vakiorengaskoolla..
                            Maantiellä ajellessa saa koko ajan tehdä pientä korjausliikettä ja tuntuu että "hakee" urissa pahasti. Jos tekee nopean ohjausliikkeen peräpää tulee "myöhässä" aika reilusti. Myös aika herkkä sivutuulelle tuntuu olevan.Erittäin vittumainen ajaa, ongelma ilmennyt aiemminkin mutta pahentunut..

                            Liikkeellelähdettäessä joskus kuuluu takaa jostain melkoinen pauke ja myös tuntuu semmoinen "hakkaus". Myös tämä ongelma on pahentunut tässä reilun vuoden aikana mitä olen auton omistanut. Liittyvätköhän toisiinsa mahdollisesti? Itsellä tulee mieleen nuo apurungon puslat, missähän muualla vois olla vikaa?
                            -Apurungon puslat
                            -Takatukivarren puslat
                            -Takaiskarit

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              #15
                              Mikäs rengtastus sulla on alla ..? Ne aurauskulmat kannattaa kävästä säädättää ihan mittalaitteet omaavalla pajalla..

                              On tullut omassa autossa säädettyä ja kokeiltua kunnon vehkeillä vasta syksyllä et miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja voin kertoa et milleillä siellä pelataan ja asteen osilla kun ajokäyttäytymisestä puhutaan. Varsinkin jos on offsetit tyyliin ei orggis ja rengaskoot suht leveinä.

                              Nyrkkisääntönä et jokainen joka jakarilla vääntää ilman mittalaitteita niin pieleen menee..valitettavasti .

                              Noin yks. kertaisesti "vetelyä" aiheuttaa haritus ja auraus taas jäykentää ohjausta/vakavoittaa menoa perstuntumalla. Eron huomaa vaikka liikutaankin tehtaan sallimien heittojen sisällä!
                              Itse päädyin hiukka optimiarvoa isompaan auraukseen kun on offsettiä vanteissa enemmän ja leveämpää kumia. Oli parempi ajaa. Tehtaan arvoissa vielä kuitenkin.

                              PS: talvella ei niinkään ..johtuen tietty pienestä kitkakertoimesta.
                              Tietty vika voi olla muuallakin..tässä nyt kuitenkin hiukan infoa noista kulmista.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎