MORO. Tietoa mihin toi kytketään:think. Auto on bmw e36 coupe-92 m50b25. Johdon väri varmaan auttaisi, jos sen laittaa suoraan tunnistimeen. Hukkasin ton mittarin ohjeet.
Auto gauge on mittari,Kytkennän löysin, sen johdon tiedän. Kysymys on tuosta lamdassa olevasta signaalijohdon väristä,johon tuo mittari kytköstetään. Eiköhän tuo linkki auta.
En tiedä monipiuhanen anturi sulla, mutta yleismittarilla on suht helppo tutkia mikä johto on mikäkin.
3-piuhasessa kahdessa johdoista kulkee +12V lämmitysvirta, yhdessä on signaali, joka on 0-1V välillä seoksesta riippuen. Nelipiuhasessa sama muute mutta yksi on vielä erillinen maajohto joka on yleensä harmaa tai valkoinen.
Yleensä se signaali on aina musta, mutta poikkeuksiakin on.
Muista kun teet liitoksia - EI kolvauksia vaan puristusliittimin, ja käytä mielellään suojattua signaalijohtoa sieltä anturilta mittarille - ettei johto kerää häiriöitä jotka sitten sekottaisi myös auton moottorinohjausta.
Eli esim. RCA stereopiuhasta erotat sen toisen, niissä on sisällä signaaliydin eriksee ja sen ympärillä sellanen verkkosukka häiriösuojana. Oikeaoppisesti signaaliydin kiinni anturiin ja mittariin, ja se verkkosukka kiinni maakontaktiin samaan paikkaan kuin mittari niin suodattaa häiriövirrat sinne.
En tiedä monipiuhanen anturi sulla, mutta yleismittarilla on suht helppo tutkia mikä johto on mikäkin.
3-piuhasessa kahdessa johdoista kulkee +12V lämmitysvirta, yhdessä on signaali, joka on 0-1V välillä seoksesta riippuen. Nelipiuhasessa sama muute mutta yksi on vielä erillinen maajohto joka on yleensä harmaa tai valkoinen.
Yleensä se signaali on aina musta, mutta poikkeuksiakin on.
Muista kun teet liitoksia - EI kolvauksia vaan puristusliittimin, ja käytä mielellään suojattua signaalijohtoa sieltä anturilta mittarille - ettei johto kerää häiriöitä jotka sitten sekottaisi myös auton moottorinohjausta.
Eli esim. RCA stereopiuhasta erotat sen toisen, niissä on sisällä signaaliydin eriksee ja sen ympärillä sellanen verkkosukka häiriösuojana. Oikeaoppisesti signaaliydin kiinni anturiin ja mittariin, ja se verkkosukka kiinni maakontaktiin samaan paikkaan kuin mittari niin suodattaa häiriövirrat sinne.
3-piuhasessa kahdessa johdoista kulkee +12V lämmitysvirta, yhdessä on signaali, joka on 0-1V välillä seoksesta riippuen. Nelipiuhasessa sama muute mutta yksi on vielä erillinen maajohto joka on yleensä harmaa tai valkoinen.
Tuosta tarkennan sen verran. Tuo +12v on lämmitys johtojen potentiaali ero, eli toinen on ihan normaalisti +12 ja toinen 0/maa(eli ei ruveta molempiin piuhoihin lykkäämään +12v jännitettä). Ja häiriöiden suojaamiseen kannattaa todella panostaa kerran moottorinohjaus ottaa tietoa samalta lambdalta.
Muista kun teet liitoksia - EI kolvauksia vaan puristusliittimin, ja käytä mielellään suojattua signaalijohtoa sieltä anturilta mittarille - ettei johto kerää häiriöitä jotka sitten sekottaisi myös auton moottorinohjausta.
Ihan vaan mielenkiinnosta: Miksi ei kolvauksia? Itse kun olen kaikki liitokset tottunut tekemään kolvaamalla.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Ihan vaan mielenkiinnosta: Miksi ei kolvauksia? Itse kun olen kaikki liitokset tottunut tekemään kolvaamalla.
Noin yleensähän kolvaus onkin se "oikein" vaihtoehto, vaikka itse suosinkin joka paikassa asianmukasesti tehtyjä puristusliitin / kytkentäboxi viritelmiä, jotka sitten kutistesukalla suojaan.
Mutta lambdoissa siihen kaksi syytä:
1. Kolvausliitokset muuttaa jollain tapaa signaalia, puristusliitos ei - itse en ilman sähkömiehen koulutusta tiedä mikä on tarkka syy, mutta näin vaan käytännön kokemus osoittanut. Ilmeisesti tinalla sitten jotain tekemistä asiaan siinä välissä.
2. On myös sellaisia antureita tullut vastaan, jotka ottaa vertailuhappensa signaalijohdon suojakuoren alta, ja kolvaamalla saadaan ilmakanava melko äkkiä tukkoon.
Ja seosmittarillehan et välttämättä tarvitse 4 johtoista lambdaa, vaan periaatteessa jopa 1 johtoinen riittää, paikasta riippuen. Lämmittämätön anturi lämpenee hitaammin joten se pitää olla sitten pakosarjan kollektorin jälkeen heti jos sellaista käyttää - lämmitetty on toki aina paras mutta 3 johtoinenkin piisaa jos on halvempi, saa maadotuksen pakoputkesta.
Anturithan meni muistaakseni:
1 - Signaali
2 - Signaali ja maadoitus johdolla
3 - Signaali ja lämmitysvastus (2 johtoa)
4 - Signaali, lämmitys, ja maadoitus johdolla
Sitten on vielä 5 johtoistakin mutta siitä en enää muista mikä viiidennen tehtävä oli.
Comment