Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seosmittarin kytkentä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani-78
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 72
    • Kemijärvi city

    Seosmittarin kytkentä

    MORO. Tietoa mihin toi kytketään:think. Auto on bmw e36 coupe-92 m50b25. Johdon väri varmaan auttaisi, jos sen laittaa suoraan tunnistimeen. Hukkasin ton mittarin ohjeet.

    Kiitos jo etukäteen
    jooooooo
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Minkä johdon väriä kyselet? Kerros mikä mittari ja autosi originelliin lambdaan olet sitä kytköstämässä? Kerroppas senkin värit.
    ...

    Comment

    • Kurre
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 384
      • Veteli

      #3

      tostapa nyt ainakin näet lambdan johdot..
      sigpic
      Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
      ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

      Comment

      • jani-78
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 72
        • Kemijärvi city

        #4
        Auto gauge on mittari,Kytkennän löysin, sen johdon tiedän. Kysymys on tuosta lamdassa olevasta signaalijohdon väristä,johon tuo mittari kytköstetään. Eiköhän tuo linkki auta.
        Last edited by jani-78; 02-09-2007, 13:15.
        jooooooo

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #5
          En tiedä monipiuhanen anturi sulla, mutta yleismittarilla on suht helppo tutkia mikä johto on mikäkin.

          3-piuhasessa kahdessa johdoista kulkee +12V lämmitysvirta, yhdessä on signaali, joka on 0-1V välillä seoksesta riippuen. Nelipiuhasessa sama muute mutta yksi on vielä erillinen maajohto joka on yleensä harmaa tai valkoinen.

          Yleensä se signaali on aina musta, mutta poikkeuksiakin on.


          Muista kun teet liitoksia - EI kolvauksia vaan puristusliittimin, ja käytä mielellään suojattua signaalijohtoa sieltä anturilta mittarille - ettei johto kerää häiriöitä jotka sitten sekottaisi myös auton moottorinohjausta.

          Eli esim. RCA stereopiuhasta erotat sen toisen, niissä on sisällä signaaliydin eriksee ja sen ympärillä sellanen verkkosukka häiriösuojana. Oikeaoppisesti signaaliydin kiinni anturiin ja mittariin, ja se verkkosukka kiinni maakontaktiin samaan paikkaan kuin mittari niin suodattaa häiriövirrat sinne.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • jani-78
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 72
            • Kemijärvi city

            #6
            Ok. Kiitos tiedosta. Hyvä että joku tietää nää hommat. Rupean tässä ensviikolla laittamaan.



            Originally posted by _Dexi View Post
            En tiedä monipiuhanen anturi sulla, mutta yleismittarilla on suht helppo tutkia mikä johto on mikäkin.

            3-piuhasessa kahdessa johdoista kulkee +12V lämmitysvirta, yhdessä on signaali, joka on 0-1V välillä seoksesta riippuen. Nelipiuhasessa sama muute mutta yksi on vielä erillinen maajohto joka on yleensä harmaa tai valkoinen.

            Yleensä se signaali on aina musta, mutta poikkeuksiakin on.


            Muista kun teet liitoksia - EI kolvauksia vaan puristusliittimin, ja käytä mielellään suojattua signaalijohtoa sieltä anturilta mittarille - ettei johto kerää häiriöitä jotka sitten sekottaisi myös auton moottorinohjausta.

            Eli esim. RCA stereopiuhasta erotat sen toisen, niissä on sisällä signaaliydin eriksee ja sen ympärillä sellanen verkkosukka häiriösuojana. Oikeaoppisesti signaaliydin kiinni anturiin ja mittariin, ja se verkkosukka kiinni maakontaktiin samaan paikkaan kuin mittari niin suodattaa häiriövirrat sinne.
            jooooooo

            Comment

            • Brawler
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1093
              • Mynämäki

              #7
              Originally posted by _Dexi View Post
              3-piuhasessa kahdessa johdoista kulkee +12V lämmitysvirta, yhdessä on signaali, joka on 0-1V välillä seoksesta riippuen. Nelipiuhasessa sama muute mutta yksi on vielä erillinen maajohto joka on yleensä harmaa tai valkoinen.
              Tuosta tarkennan sen verran. Tuo +12v on lämmitys johtojen potentiaali ero, eli toinen on ihan normaalisti +12 ja toinen 0/maa(eli ei ruveta molempiin piuhoihin lykkäämään +12v jännitettä). Ja häiriöiden suojaamiseen kannattaa todella panostaa kerran moottorinohjaus ottaa tietoa samalta lambdalta.

              VW Bora 2.0 '99
              UrS4 230hp + alv 22%+more...
              E21 315 '83 future chassis for turbo engine
              E28 518i '86

              -Turku Connection-

              Comment

              • jani-78
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 72
                • Kemijärvi city

                #8
                Olisiko järkevää laittaa vaikka mittarille oma lamda sensori? Eipähän olisi sitten tota onkelmaa.
                jooooooo

                Comment

                • Brawler
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1093
                  • Mynämäki

                  #9
                  Jos vain mahdollista niin olisihan se koneen toiminnan kannalta varmin/helpoin ratkaisu.

                  VW Bora 2.0 '99
                  UrS4 230hp + alv 22%+more...
                  E21 315 '83 future chassis for turbo engine
                  E28 518i '86

                  -Turku Connection-

                  Comment

                  • jani-78
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 72
                    • Kemijärvi city

                    #10
                    Täytyypä miettiä tuota. Mitähän kustantaa anturi,johtojen määrää en muista? noin hintaa....
                    jooooooo

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11126
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by _Dexi View Post
                      Muista kun teet liitoksia - EI kolvauksia vaan puristusliittimin, ja käytä mielellään suojattua signaalijohtoa sieltä anturilta mittarille - ettei johto kerää häiriöitä jotka sitten sekottaisi myös auton moottorinohjausta.
                      Ihan vaan mielenkiinnosta: Miksi ei kolvauksia? Itse kun olen kaikki liitokset tottunut tekemään kolvaamalla.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Brawler
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1093
                        • Mynämäki

                        #12
                        Originally posted by jani-78 View Post
                        Täytyypä miettiä tuota. Mitähän kustantaa anturi,johtojen määrää en muista? noin hintaa....
                        ngk anturi tais olla 65€ motonetissa 4-johtoinen.

                        Ja kytkettäessä sellainen muistutus, että anturin - ja mittarin - johtimien pitäisi olla mahdollisimman tarkkaan samassa potentiaalissa.

                        VW Bora 2.0 '99
                        UrS4 230hp + alv 22%+more...
                        E21 315 '83 future chassis for turbo engine
                        E28 518i '86

                        -Turku Connection-

                        Comment

                        • jani-78
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2005
                          • 72
                          • Kemijärvi city

                          #13
                          OK Jani kiittää ja kumartaa. Laitan ton toisen anturin
                          jooooooo

                          Comment

                          • _Dexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 769
                            • Vihti

                            #14
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Ihan vaan mielenkiinnosta: Miksi ei kolvauksia? Itse kun olen kaikki liitokset tottunut tekemään kolvaamalla.
                            Noin yleensähän kolvaus onkin se "oikein" vaihtoehto, vaikka itse suosinkin joka paikassa asianmukasesti tehtyjä puristusliitin / kytkentäboxi viritelmiä, jotka sitten kutistesukalla suojaan.

                            Mutta lambdoissa siihen kaksi syytä:
                            1. Kolvausliitokset muuttaa jollain tapaa signaalia, puristusliitos ei - itse en ilman sähkömiehen koulutusta tiedä mikä on tarkka syy, mutta näin vaan käytännön kokemus osoittanut. Ilmeisesti tinalla sitten jotain tekemistä asiaan siinä välissä.

                            2. On myös sellaisia antureita tullut vastaan, jotka ottaa vertailuhappensa signaalijohdon suojakuoren alta, ja kolvaamalla saadaan ilmakanava melko äkkiä tukkoon.



                            Ja seosmittarillehan et välttämättä tarvitse 4 johtoista lambdaa, vaan periaatteessa jopa 1 johtoinen riittää, paikasta riippuen. Lämmittämätön anturi lämpenee hitaammin joten se pitää olla sitten pakosarjan kollektorin jälkeen heti jos sellaista käyttää - lämmitetty on toki aina paras mutta 3 johtoinenkin piisaa jos on halvempi, saa maadotuksen pakoputkesta.

                            Anturithan meni muistaakseni:
                            1 - Signaali
                            2 - Signaali ja maadoitus johdolla
                            3 - Signaali ja lämmitysvastus (2 johtoa)
                            4 - Signaali, lämmitys, ja maadoitus johdolla

                            Sitten on vielä 5 johtoistakin mutta siitä en enää muista mikä viiidennen tehtävä oli.
                            **********
                            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                            (ex. E60 530Da '04)
                            (ex. E39 M5 Facelift '99)
                            (ex. E39 540i '98)
                            *

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎