Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberin asennuksesta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anu
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 22

    Eberin asennuksesta...

    Onko kokemuksia Eberin/Webaston asennuksesta e46 koriseen bemuun, kyseessä olisi 320d -03.
    Lähinnä kiinostaisi lämmmittimen sijoituspaikka ja miten polttoaineliitäntä olisi järkevintä toteuttaa...työtähän tuossa ilmeisesti riittää päivälle parille.
    Kyseisessä mallissa on ilmeisesti sähkövastukset nopeuttamassa lämpiämistä, mutta arveluttaa moisten teho kovilla pakkasilla, talvesta kun ei ole vielä kokemuksia.
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17542
    • Turku

    #2
    Originally posted by Anu View Post
    Onko kokemuksia Eberin/Webaston asennuksesta e46 koriseen bemuun, kyseessä olisi 320d -03.
    Lähinnä kiinostaisi lämmmittimen sijoituspaikka ja miten polttoaineliitäntä olisi järkevintä toteuttaa...työtähän tuossa ilmeisesti riittää päivälle parille.
    Kyseisessä mallissa on ilmeisesti sähkövastukset nopeuttamassa lämpiämistä, mutta arveluttaa moisten teho kovilla pakkasilla, talvesta kun ei ole vielä kokemuksia.
    Eberi asennettu ammattimiehen toimesta elokuussa. 2 päivää käytti siihen, tuskin tosin molempina päivinä täysiä tunteja. 330d:n sijoituspaikka (ja lähes ainut mahdollinen, mihin mahtuu) oli kuljettajan puolella etupuskurin takana pyöräkotelon edessä. Muut rojut konepellin alla kuskin puolella valojen takana. Polttoaine pumppu suurin piirtein kuskin penkin alapuolella kiinni alustassa. Pakkaskokemuksia ei vielä ole... 5kW:nen laitettiin, pienempää ei dieseliin kannata laittaa sunkaan. Uskoisin, että auto lämpeääkin nyt ajossa nopeammin, kun pitää lämmittimen päällä . Ennestään mulla on kokemuksia (huonoja) alkuperäisestä Webastosta Mersussa, sitä joutui korjaamaan paljon. Lisäksi Eberin maahantuoja hoitaa takuut paremmin, suosittelen siksi sitä!
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Anu
      Newbiemmer
      • Apr 2007
      • 22

      #3
      Kiitokset tiedoista! Eberiin minäkin olen näillä näkymin päätymässä, se että ottaisiko kelloajastimen vai radiokauko-ohjauksen on hieman vielä auki...
      Tuota polttoaineliitännän kytkentä tapaa selvitellessä on ainakin kolmea eri tapaa tullut vastaan.

      -Erillinen pa-tankki johon liitännät.
      -Auton oman polttoaine paluulinjan väliin tuleva kerääjäsäiliö tai joku T-liitin kytkentä...
      -Auton oman tankkivarusteen yhteyteen porattu läpivienti putki.

      Näistä vaihtoehdoista tuo jälkimmäinen tuntuisi kaikkein luontevimmalta, itse en ole vielä tietokoneen takaa pidemmälle päässyt, mutta pääseeköhän tuohon e46.n tankkivarusteeseen kuinka helposti käsiksi. Lähinnä askaruttaa että joutuuko tankin pudottamaan alakautta vai onko sisäpuolella joku luukku? Auto oli siis diesel versio touringista.

      Mutta hankkimalla lämmittimen ja asentamalla sen tuokin varmaan selviää

      Comment

      • Raine
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2603
        • N/A

        #4
        ..........
        Last edited by Raine; 23-06-2013, 23:57.
        ///Motorporot

        Comment

        • jantsu
          Bimmer Rookie
          • May 2004
          • 168
          • siilinjärvi

          #5
          Originally posted by Laku View Post
          Eberi asennettu ammattimiehen toimesta elokuussa. 2 päivää käytti siihen, tuskin tosin molempina päivinä täysiä tunteja. 330d:n sijoituspaikka (ja lähes ainut mahdollinen, mihin mahtuu) oli kuljettajan puolella etupuskurin takana pyöräkotelon edessä. Muut rojut konepellin alla kuskin puolella valojen takana. Polttoaine pumppu suurin piirtein kuskin penkin alapuolella kiinni alustassa. Pakkaskokemuksia ei vielä ole... 5kW:nen laitettiin, pienempää ei dieseliin kannata laittaa sunkaan. Uskoisin, että auto lämpeääkin nyt ajossa nopeammin, kun pitää lämmittimen päällä . Ennestään mulla on kokemuksia (huonoja) alkuperäisestä Webastosta Mersussa, sitä joutui korjaamaan paljon. Lisäksi Eberin maahantuoja hoitaa takuut paremmin, suosittelen siksi sitä!
          Mulla kanssa lämmittimen asennus edessä 330dat:iin.Eikös sitä lämmitintä voi laittaa siihen tyhjään tilaan(vasen nurkka)konehuoneessa?

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17542
            • Turku

            #6
            Originally posted by Raine View Post
            Jos meinaat tankista asti ottaa polttoaineen eberille niin ei tule toimimaan. Ensimmäiset kunnon pakkaset kun tulee niin se puuro ei kule läpi siitä pillistä ja polttoainepumppu ei varmasti jaksa siirtää 4 metriä sitä polttoainetta.

            Tuossa on linkki E34 FAQ-juttuun missä olen asentanut bensakoneeseen eberin. Ja jos tosiaan haluaa, että varsinkin dieselissä polttoaineen saanti toimii niin tuo lisäpolttoainesäiliö on ainut vaihtoehto. Hommahan menee niin, että lisäpolttoainesäiliö kytketään paluulinjan väliin ja säiliön alareunassa on liitin, josta lähtee letku eberin polttoainepumpulle.



            Jos kiinnostaa niin minulla on ylimääräisenä haponkestävästä teräksestä tehty 1 litran lisäpolttoainesäiliö.
            Saa nähdä, miten käy kun pakkaset tulloo.
            Ainakaan ei (luotto)asentajani suositellut mitään lisäpolttoainesäiliötä.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Anu
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 22

              #7
              No joo, Eberi on ollut nyt reilun kuukauden käytössä, ja toistaiseksi ei ole ollut valittamista. Päädyin hankkimaan Eberin 4,3 kilowattisen Compact version viikkokellolla, itseasiassa myyjä kertoi tuon pienemmän "riittävän" ko. kokoiseen autoon joten en sijoittanut kalliimpaan.

              Lämppärin mukana tuli kerrankin täydellin asennussarja, mukana oli kaikki tarvittava sekä monipuoliset ohjeet. Ohjeet oli joskin aika universaalit, eli ne kävi yhtä hyvin/huonosti kaikkiin autoihin, lisäksi ne oli käännetty siten että jotkut yksinkertaisetkin asiat muuttuivat vaikea selkoisiksi.

              Eberi oli malliltaan tosiaan Compact versio, ja asentaminen oli siten hieman helpompaa koska PA-pummpu on itse Eberissä. Itseäni etukäteen arveluttanut PA-letkun kytkeminen oli ihan simmpeli toimenpide, joskin aika aikaa vievä. Valmistaja suositteli käytettäväksi sarjan mukana tulevaa imuputkea joka asennettiin tankkivarusteeseen. Pummpu kuulemma jaksaa imeä tuon liki neljän metrin matkan dieseliä, kunhan se on talvilaatua, toistaiseksi näin on ollutkin.
              Eberille löytyi paikka hyvä suojaisa paikka sieltä etupyöränkotelosta, sijoituskorkeuskin suhteessa paisuntasäiliöönkin oli ihan kohdallaan. Lämpöähän tuo tuntuu kehittävän aikalailla (yllätys yllätys), joten eristin pakoputken Thermotecillä ja vuorasin lähimpänä olevat muoviosat alimiinilämpöeristeellä, eipä nistä haittaakaan ole, kai.

              Puhallinohjaus oli onneksi varsin helppo kytkeä kun itsellä on manuaali ilmastointi, riittää kun löytää paneelista johdon mihin tulee virrat ns. virtalukon takaa, tai sitten itsellä kävi tuuri.

              Näin pikkupakkasilla (-8) lämmöt nouseen 1/4 noin 30 minuutin poltolla, ja sisätilojen lämpiäminen on taas kiinni puhallinnopeudesta. Itse olen arponut 1 ja 2 nopeuden välillä tähän asti virta akussa on riittänyt ihan normaalisti.
              Ne omat sähkövastukset jätin toimintaan, toisinaan kun tulee äkkilähtöjä jolloin ei ehdi tai viitsi kytkeä Eberiä päälle, kun minimikäyttöaikakin sillä on sen 10 minuuttia.
              Mutta pakkasia odotellessa...

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Anu View Post
                No joo, Eberi on ollut nyt reilun kuukauden käytössä, ja toistaiseksi ei ole ollut valittamista. Päädyin hankkimaan Eberin 4,3 kilowattisen Compact version viikkokellolla, itseasiassa myyjä kertoi tuon pienemmän "riittävän" ko. kokoiseen autoon joten en sijoittanut kalliimpaan.

                Lämppärin mukana tuli kerrankin täydellin asennussarja, mukana oli kaikki tarvittava sekä monipuoliset ohjeet. Ohjeet oli joskin aika universaalit, eli ne kävi yhtä hyvin/huonosti kaikkiin autoihin, lisäksi ne oli käännetty siten että jotkut yksinkertaisetkin asiat muuttuivat vaikea selkoisiksi.

                Eberi oli malliltaan tosiaan Compact versio, ja asentaminen oli siten hieman helpompaa koska PA-pummpu on itse Eberissä. Itseäni etukäteen arveluttanut PA-letkun kytkeminen oli ihan simmpeli toimenpide, joskin aika aikaa vievä. Valmistaja suositteli käytettäväksi sarjan mukana tulevaa imuputkea joka asennettiin tankkivarusteeseen. Pummpu kuulemma jaksaa imeä tuon liki neljän metrin matkan dieseliä, kunhan se on talvilaatua, toistaiseksi näin on ollutkin.
                Eberille löytyi paikka hyvä suojaisa paikka sieltä etupyöränkotelosta, sijoituskorkeuskin suhteessa paisuntasäiliöönkin oli ihan kohdallaan. Lämpöähän tuo tuntuu kehittävän aikalailla (yllätys yllätys), joten eristin pakoputken Thermotecillä ja vuorasin lähimpänä olevat muoviosat alimiinilämpöeristeellä, eipä nistä haittaakaan ole, kai.

                Puhallinohjaus oli onneksi varsin helppo kytkeä kun itsellä on manuaali ilmastointi, riittää kun löytää paneelista johdon mihin tulee virrat ns. virtalukon takaa, tai sitten itsellä kävi tuuri.

                Näin pikkupakkasilla (-8) lämmöt nouseen 1/4 noin 30 minuutin poltolla, ja sisätilojen lämpiäminen on taas kiinni puhallinnopeudesta. Itse olen arponut 1 ja 2 nopeuden välillä tähän asti virta akussa on riittänyt ihan normaalisti.
                Ne omat sähkövastukset jätin toimintaan, toisinaan kun tulee äkkilähtöjä jolloin ei ehdi tai viitsi kytkeä Eberiä päälle, kun minimikäyttöaikakin sillä on sen 10 minuuttia.
                Mutta pakkasia odotellessa...
                Vielä kun viitsit muutaman kerran talven aikana ladata akun erillisellä laturilla niin säästytään monelta ongelmalta varsinkin jos ajo on lyhyttä pätkäajoa!
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Anu View Post
                  Itseäni etukäteen arveluttanut PA-letkun kytkeminen oli ihan simmpeli toimenpide, joskin aika aikaa vievä. Valmistaja suositteli käytettäväksi sarjan mukana tulevaa imuputkea joka asennettiin tankkivarusteeseen.
                  Kumman puolen tankkikalusteeseen laitoitte putken, ja miksi juuri siihen...?

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by Anu View Post
                    Puhallinohjaus oli onneksi varsin helppo kytkeä kun itsellä on manuaali ilmastointi, riittää kun löytää paneelista johdon mihin tulee virrat ns. virtalukon takaa, tai sitten itsellä kävi tuuri.
                    Kytkentä on samanlainen vaikka olisi automaati-ilmastointi.

                    Comment

                    • Anu
                      Newbiemmer
                      • Apr 2007
                      • 22

                      #11
                      Itse laitoin imuputken oikealla puolella olevaan tankkivarusteeseen, itseasiassa en edes huomannut että tankissa olisi ollut toista mahdollisuutta, auto siis -03 e46.
                      Kytkennästä kuten muustakaan ei ollut aikaisempaa kokemusta, lähinnä olin kuullut tai lukenut että automaatti ilmastoiduissa saattaisi kytkentä olla hieman monimutkaisempi, mutta hyvä jos näin ei ole.
                      Erillinen laturi olisi tarkoitus vielä hankkia, työmatka kun on suhteellisen lyhyt verrattuna jatkuvaan lämppärin käyttöön.

                      Comment

                      • eekolmekuus
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 100
                        • vantaa

                        #12
                        Mä laitoin kanssa oikealle tankin imuputken, tosin bensamalliin.

                        Automaatti-ilmastointilaitteeseen kytkentä tosiaan ihan yhtä helppoa kuin manuaali-ilmastointilaitteeseen.

                        Comment

                        • --=laiz=--
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 54

                          #13
                          Originally posted by Anu View Post
                          No joo, Eberi on ollut nyt reilun kuukauden käytössä, ja toistaiseksi ei ole ollut valittamista. Päädyin hankkimaan Eberin 4,3 kilowattisen Compact version viikkokellolla, itseasiassa myyjä kertoi tuon pienemmän "riittävän" ko. kokoiseen autoon joten en sijoittanut kalliimpaan.

                          Lämppärin mukana tuli kerrankin täydellin asennussarja, mukana oli kaikki tarvittava sekä monipuoliset ohjeet. Ohjeet oli joskin aika universaalit, eli ne kävi yhtä hyvin/huonosti kaikkiin autoihin, lisäksi ne oli käännetty siten että jotkut yksinkertaisetkin asiat muuttuivat vaikea selkoisiksi.

                          Eberi oli malliltaan tosiaan Compact versio, ja asentaminen oli siten hieman helpompaa koska PA-pummpu on itse Eberissä. Itseäni etukäteen arveluttanut PA-letkun kytkeminen oli ihan simmpeli toimenpide, joskin aika aikaa vievä. Valmistaja suositteli käytettäväksi sarjan mukana tulevaa imuputkea joka asennettiin tankkivarusteeseen. Pummpu kuulemma jaksaa imeä tuon liki neljän metrin matkan dieseliä, kunhan se on talvilaatua, toistaiseksi näin on ollutkin.
                          Eberille löytyi paikka hyvä suojaisa paikka sieltä etupyöränkotelosta, sijoituskorkeuskin suhteessa paisuntasäiliöönkin oli ihan kohdallaan. Lämpöähän tuo tuntuu kehittävän aikalailla (yllätys yllätys), joten eristin pakoputken Thermotecillä ja vuorasin lähimpänä olevat muoviosat alimiinilämpöeristeellä, eipä nistä haittaakaan ole, kai.

                          Puhallinohjaus oli onneksi varsin helppo kytkeä kun itsellä on manuaali ilmastointi, riittää kun löytää paneelista johdon mihin tulee virrat ns. virtalukon takaa, tai sitten itsellä kävi tuuri.

                          Näin pikkupakkasilla (-8) lämmöt nouseen 1/4 noin 30 minuutin poltolla, ja sisätilojen lämpiäminen on taas kiinni puhallinnopeudesta. Itse olen arponut 1 ja 2 nopeuden välillä tähän asti virta akussa on riittänyt ihan normaalisti.
                          Ne omat sähkövastukset jätin toimintaan, toisinaan kun tulee äkkilähtöjä jolloin ei ehdi tai viitsi kytkeä Eberiä päälle, kun minimikäyttöaikakin sillä on sen 10 minuuttia.
                          Mutta pakkasia odotellessa...
                          Miten hoidit vesiletkujen kytkennät? Ja tuliko ilmauksessa esille jotain erityistä/keksitkö siihen fiksuja kikkoja? Ilmeisesti ilmaus ei kuitenkaan ole näissä ihan niin kriittistä kuin noissa paisuntasäiliöttömissä kutosissa.

                          Edit: Tarkennetaan, menikö vesiletkujen kytkennät jotakuinkin näin (sivu 9), ja onko kuvassa 26 näkyvä letku nro1 auton vesipumpun imuletku, joka kytketään eeberin in-haaraan. Jos näin; tuleeko eeberin vesipumppu tuohon väliin (ilmeisesti ko. webastossa vesipumppu on sisäänrakennettu)?
                          Yo. kymysykset aika itsestäänselvyyksiä, mutta kyselen jotta tiedän että olen ymmärtänyt oikein..


                          Alla babelfishin laatukäännöksiä tuolta sivulta, jos ne jeesaisivat...
                          Code:
                          25
                          
                          Nur für Dieselmotor 320d
                          Abschnitt a entsorgen
                          Schlauch C zwischen Heizgerät- Wassereintritt
                          und Umwälzpumpenaustritt vormontiert
                          (siehe Bild 10 und 28)
                          
                          Only for diesel engine 320d
                          
                          section A hose C between heater water entrance and circulation pump 
                          withdrawal dispose pre-mounted (see fig. 10 and 28).
                          ---------------------------------------------------------------------
                          26
                          
                          (1) Fahrzeugeigenen Schlauch von der
                          Umwälzpumpe (3) abziehen
                          (2) Wasserventil
                          (3) Umwälzpumpe
                          Immer unteren Anschluß an der Umwälzpumpe
                          (1) verwenden!
                          
                          (1) vehicle-own hose from the circulation pump (3) take off 
                          (2) water valve 
                          (3) circulation pump
                          Use always lower connection at the circulation pump (1)!
                          ---------------------------------------------------------------------
                          27
                          
                          (1) Fahrzeugeigener Schlauch
                          (2) Verbindungsrohr 20x20, Schlauchschellen
                          Ø 27mm [2x]
                          Schlauch B mit Schlauchschelle Ø 27mm
                          am unteren Umwälzpumpenanschluß anschließen.
                          
                          (1) vehicle-own hose 
                          (2) connecting tube 20x20, hose clamps Ø 27mm [ 2x ] 
                          hose B with hose clamp Ø 27mm 
                          at the lower circulation pump connection attach.
                          ---------------------------------------------------------------------
                          28
                          
                          (1) Fahrzeugeigener Schlauch
                          Schlauch B mit Schlauchschelle Ø 27mm
                          am Heizgeräteausgang anschließen.
                          Schlauch A mit Schlauchschelle Ø 27mm
                          an der Umwälzpumpe anschließen.
                          
                          (1) vehicle-own hose 
                          Hose B with hose clamp Ø 27mm at the heater exit 
                          attach. Hose A with hose clamp Ø 27mm at the circulation pump attach.
                          ---------------------------------------------------------------------
                          Last edited by --=laiz=--; 30-11-2007, 21:16.

                          Comment

                          • Anu
                            Newbiemmer
                            • Apr 2007
                            • 22

                            #14
                            Vesiletkut kytkin siten että Eberi tuli sähkövastuksilta lämppärin kennolle menevän letkun väliin. Erillistä vesipumppua ei Eberissä ollut, vaan se oli rakennettu laitteen sisälle kuten PA-pumppukin.
                            Noista kuvista mitä aiemmin oli liitteenä, itsekin koitin niitä ihmetellä ja näyttivät hieman erilaisilta kuin itselläni, liekkö vuosimalleissa eroa tai jotain...
                            Auton omat vesiventtiilit ja pumput toimii ihan normaalisti asennuksesta huolimatta.
                            Ilmauksesta sen verran että tapoja varmasti useampia, eikä käyttämäni ehkä ole kaikkein paras. En laskenut periaatteessa jäähdytinnesteitä pois vaan kytkin Eberin putket "lennossa", eikä putkista itseasiassa edes ehtinyt vuotaa paljoakaan pois.
                            Lopuksi täytin Eberin ylimpänä olevan vesiletkun kautta kunnes ilmatonta vettä tuli Eberin ilmausruuvista. Lopuksi tietysti normaalit moottorin ilmaus toimenpiteet ja letkuliittimien kiristykset.

                            Comment

                            • --=laiz=--
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 54

                              #15
                              Originally posted by Anu View Post
                              Vesiletkut kytkin siten että Eberi tuli sähkövastuksilta lämppärin kennolle menevän letkun väliin. Erillistä vesipumppua ei Eberissä ollut, vaan se oli rakennettu laitteen sisälle kuten PA-pumppukin.
                              Ai niin, tottakai, sullahan oli se Compact versio, kuten mainitsitkin
                              Onko tämä letku mihin kytkit eeberin sarjaan, sama kuin mikä näkyy lähtevän kuvassa 26 laitteelta 2?
                              Originally posted by Anu View Post
                              Noista kuvista mitä aiemmin oli liitteenä, itsekin koitin niitä ihmetellä ja näyttivät hieman erilaisilta kuin itselläni, liekkö vuosimalleissa eroa tai jotain...
                              Auton omat vesiventtiilit ja pumput toimii ihan normaalisti asennuksesta huolimatta.
                              Ilmauksesta sen verran että tapoja varmasti useampia, eikä käyttämäni ehkä ole kaikkein paras. En laskenut periaatteessa jäähdytinnesteitä pois vaan kytkin Eberin putket "lennossa", eikä putkista itseasiassa edes ehtinyt vuotaa paljoakaan pois.
                              Lopuksi täytin Eberin ylimpänä olevan vesiletkun kautta kunnes ilmatonta vettä tuli Eberin ilmausruuvista. Lopuksi tietysti normaalit moottorin ilmaus toimenpiteet ja letkuliittimien kiristykset.
                              Itse olisin päätymässä ratkaisuun, missä asennan pumpun samaan paikkaaan kuin mihin tuossa ohjeessa on asennettu koko eeberi, ja eeberin asentaisin "ennen" sähkövastusta tuohon "akkukoteloon". Tällöin pumppu saisi oleskelupaikassaan aina vettä ja toisi sen alhaalta tuonne eeberille, ja eeberin saisi taas aika huoltovapaaseen ja asennuksen kannalta mukavaan paikkaan...

                              Edit: http://www.realoem.com/bmw/showparts...89&hg=64&fg=18

                              Tuossa vissiinkin kuvaa letkustosta, mutta ei kyllä voi tuota kuvaa ymmärtää.
                              Vai voiko? Ilmeisesti vesi siis tulee tuohon systeemiin letkusta nro 1 ja poistuu letkusta nro 8.
                              Korvaako letku 7 osat 9, 10 & 11 ja kaikissa ei siis ole tuota lisäpumppua? Ja sinulla ei ilmeisesti ollut, joten eeberi tuli letkuun 7?
                              Eli varmaan tuota vesiventiiliäkään ei ole kaikissa vehkeissä (kuten ei lisäpumppuakaan), vaan vain vehkeissä joissa on automaatti-ilmastointi TAI valmius siihen.

                              Mikä tälläisissä "lyhyen kierron" systeemeissä on "alin" letku (tai käy alimpana)? Letku 7?
                              Last edited by --=laiz=--; 01-12-2007, 23:28.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎