Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi 530 dA:n omistaja.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toperi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 105

    #16
    Originally posted by E39-530A View Post
    Itselläni kolahteli e39 530iA:sta etupää juuri monttuihin tai muihin koloihin ajettaessa. Epäilin koiranluita eli kallistuksenvakaajan ja "tolpan" yhdystankoja. Halvat ja ainoat täysin mämmikouran vaihdettavissa olevat osat etupäästä kun olivat, niin vaihdoin ja kolina hävisi. Motonetissä 20e luokkaa ja Laakkosella 27e, joten otin kokeeksi orkkiksen toiselle puolen ja toiselle halpiksen. Näin pääsen tekemään vertailevaa kestotestiä kyseisitä osista.

    Kun alustaa kokeiltiin katsastuksessa, ei mitään väljää löytynyt, vaikka vaiva oli jo silloin. Väljyyden huomasi vasta, kun otti osan irti ja vekslasi niveltä käsissä.
    juu se on tosiaan sellainen homma mikä meikäläiseltäkin onnistuu ilman päänvaivaa. toisen olen vaihtanut joka olikin vallan poikki (kallistuksenvakaaja) mutta se oli vänkärin puolella. olen kartoittanut kolahtelun tulevan kuskin puolelta mutta silmämääräisesti / käsipelin ravistelemalla havaittavaa löysää en viä oo löynny. pitänee jatkaa katselua...

    Comment

    • toperi
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 105

      #17
      Originally posted by toperi View Post
      Tulin hommaanneeksi kyseisen kulkuneuvon. Auto on suomiauto vuosimallia -99 ja ajettu 247 tkm. Siihen liittyen olisinkin tiedustellut että minkämoisiin toimenpiteisiin ryhtyisin kun ajattelin siitä pitokalun ottaa... Ainakin näkyy nuo imusarjan läpät olevan turhat? Vai onko täs ensimmäises mallis kyseisiä hepeneetä ollenkaa?
      Kävin tänään merkkiliikkeessä tiedustelemassa vaihdelaatikon öljyjen vaihtoa. Sanoivat siellä, että niissä on "lifetime" öljyt eli eliniän kestää. Toki lisäsivät, että elinikä saattaa olla lyhyt ellei niitä vaihdeta...
      Ilmamäärämittari pitänee jossain vaihees myös vaihtaa... Mistä kannattaa laittaa. Alkuperäinen bosch on tyyris mutta onko muilla mitää virkaa?
      Bemus turbo vinkuu aika herkästi, onko syytä huoleen? Oon kuullu kyllä vastaavan auton ääntävän samoin mutta oliko sillä kaikki hyvin?

      Eli nuo operaatiot lienevät ainakin edessä mutta mitä muuta olisi syytä laittaa/ennakoida?

      Etukäteen kiittäen, T-P

      Lisäkysymys vielä, että oon kyseisen havainnon. Kun autolle antaa oikein jenkaa niin jossain välissä autosta tulee hengetön. Tämä ongelma ei ilmene normaalissa ajossa mutta kun lämmöt nousee ja ajaa jonkin aikaa kaasu pohjassa niin vain silloin...

      KOitin eilen ottaa IMM irti mutta mielestäni se ei oikein auttanut...

      Olisko kysees ahtopaineitten karkuuntuminen eli olisko jossain putkistos vuoto?

      Vai olisko jollaki viisaammalla ja kokeneemmalla antaa vinkkiä...

      Nuo tuollaasia toivomusajatuksia notta pääsis mahd. helpolla ja halvalla...

      Comment

      • exautisti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1267
        • oulu

        #18
        Originally posted by toperi View Post
        Lisäkysymys vielä, että oon kyseisen havainnon. Kun autolle antaa oikein jenkaa niin jossain välissä autosta tulee hengetön. Tämä ongelma ei ilmene normaalissa ajossa mutta kun lämmöt nousee ja ajaa jonkin aikaa kaasu pohjassa niin vain silloin...

        KOitin eilen ottaa IMM irti mutta mielestäni se ei oikein auttanut...

        Olisko kysees ahtopaineitten karkuuntuminen eli olisko jossain putkistos vuoto?

        Vai olisko jollaki viisaammalla ja kokeneemmalla antaa vinkkiä...

        Nuo tuollaasia toivomusajatuksia notta pääsis mahd. helpolla ja halvalla...
        pikemminkin se kulku ongelma johtuu siitä turbosta. vihellys johtuu tod. näköisesti siitä,että pakosiivistä on lähtenyt palasia ja kulkuongelma siitä,että ne säätyvät siivet jumii eli autosi todennäköisesti ahtaa balttiarallaa pari kiloa ja menee vikatilaan,tai sitten pakosiivistä on niin paljon palasia pois että turbo alkaa ikäänkuin resonoimaan tintattaessa kaasu äkkiä pohjaan eikä näin nosta ahtoja,silti auto voi toimia lähes normaalisti kun kaasuttaa "pikkuhiljaa". Ahtopaine mittarin asennus kertois aika paljon.Garretilta on kuulemma tullut näille ahtimille huoltokielto.

        haulla löytyy "kirjava" lista ongelmista mitä jossain vaiheessa joudut ehkä ratkomaan
        -99 punane passatti

        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

        Tuikun softat
        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

        www.mcars.fi

        Kysy 041-5056506

        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

        Comment

        • toperi
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 105

          #19
          Originally posted by exautisti View Post
          pikemminkin se kulku ongelma johtuu siitä turbosta. vihellys johtuu tod. näköisesti siitä,että pakosiivistä on lähtenyt palasia ja kulkuongelma siitä,että ne säätyvät siivet jumii eli autosi todennäköisesti ahtaa balttiarallaa pari kiloa ja menee vikatilaan,tai sitten pakosiivistä on niin paljon palasia pois että turbo alkaa ikäänkuin resonoimaan tintattaessa kaasu äkkiä pohjaan eikä näin nosta ahtoja,silti auto voi toimia lähes normaalisti kun kaasuttaa "pikkuhiljaa". Ahtopaine mittarin asennus kertois aika paljon.Garretilta on kuulemma tullut näille ahtimille huoltokielto.

          haulla löytyy "kirjava" lista ongelmista mitä jossain vaiheessa joudut ehkä ratkomaan
          ok. joo oon sivuilla seikkaillut ja asiaa tutkinut ja todennut saman...eli tietoa löytyy ja monen laista.

          mikähän tuolle olis paras lääke? kotokonstit taitavat olla vähissä...

          tuon diagnoosini tein aiva maalaisjärjllä ja sillä ei tietämyksen kanssa kylllä olut mitää tekemistä...pitää jatkaa harjoittelua ja myös lisää vastauksia saa laittaa.

          Comment

          • toperi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 105

            #20
            [

            Vaihdoin just ilmanputsarin joka olikin likainen...Kotelon pohjalla sen takaosassa oli jonkin verran öljyistä likaa, moskaa... Onko tuo tavallista vai kieliikö se jostain, esim. ennemmin mainitsemistani ongelmista???

            Comment

            • RFC
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 63
              • Porvoo

              #21
              Originally posted by Snow Dog View Post
              imusarjan läpät tuli vasta 3/2000
              onko sama typpivika tiedostettu kuinka uusissa autoissa? Itse ostin äsken E60 530da 2003:sen, onko syytä huoleen?

              Comment

              • toperi
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 105

                #22
                Originally posted by RFC View Post
                onko sama typpivika tiedostettu kuinka uusissa autoissa? Itse ostin äsken E60 530da 2003:sen, onko syytä huoleen?
                tuollaisen pätkän ainakin löytää haulla...eli ne läpät ovat myös siellä. ilmeisesti niiden poistaminen ei ole kovinkaan hankalaa ja myös siitä löytää haulla hyvät ohjeet kuvien kera.

                Ne läpät siellä imusarjassa on kyllä virhe bemun disulissa,eilen kävin bmw huollossa ja siellä oli e60 530d (vm 04 ?) josta oli imusarjan läpät lähteneet karkuteillä ja tuloksena..konerikko !
                Jopa huoltopäälikkö oli funtsinut miten ko .läpät voisi poistaa omastaan 530d vm 03:sta.
                Onneksi oli e60 remppa mennyt takuuseen ,huoltomies puhui 14 ke kustannuksesta ko. autossa olisi hieman kalliin näppi paukku.
                Toinen on automaattilaatikon lauhdutinputkiston liitokset..tämä taitaa olla joillakin ollut ongelma itseni lisäksi.
                Ei bemukaan aivan viaton auto ole mutta kyllä se mersun ja audin aina voittaa

                Comment

                • toperi
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 105

                  #23
                  vaihdoin eilen uuret alkuperäiset jarrulevyt ku alakoi se ravistaminen ravistaa korvienki väliä jo liikaa...vanhat olivat melko uudet mutta jotkin harakirit ja ne ei sitte toimineetkaa ainakaa tuon alla ollenkaa. kulumaa niis ei ainakaa kauhiasti ollu havaittavis...ei vissii halavalla hyvää saa?

                  jos joku haluaa kokeella sorvata niistä ittellee hirastimet niin niitäpä saa tierustella...

                  Comment

                  • Kähmy
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 422
                    • Kempele

                    #24
                    Originally posted by toperi View Post
                    [

                    Vaihdoin just ilmanputsarin joka olikin likainen...Kotelon pohjalla sen takaosassa oli jonkin verran öljyistä likaa, moskaa... Onko tuo tavallista vai kieliikö se jostain, esim. ennemmin mainitsemistani ongelmista???
                    Katsopas, että kuskin puoleisen putsarin alla siellä "kourussa" on se tyhjennysreikä puhtaana...siellä on siis pikkuinen reikä, mistä vesi pääsee pois siellä pohjalla. Itsellä tuo paikka oli täynnä skeijaa ja jarrutehostin oli nähtävästi imassut ne vedet sisäänsä ja jäätyi pakkasella. Uusi tehostin on about >400e.

                    -Kähmy
                    e46 325xi
                    Yamaha FZR 1000 EXUP
                    ex-e39 530i Touring

                    Comment

                    • humala
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 739
                      • Kemi

                      #25
                      Originally posted by Kähmy View Post
                      Katsopas, että kuskin puoleisen putsarin alla siellä "kourussa" on se tyhjennysreikä puhtaana...siellä on siis pikkuinen reikä, mistä vesi pääsee pois siellä pohjalla. Itsellä tuo paikka oli täynnä skeijaa ja jarrutehostin oli nähtävästi imassut ne vedet sisäänsä ja jäätyi pakkasella. Uusi tehostin on about >400e.

                      -Kähmy
                      taidat meinata raitisilmasuodinta ja toi edellinen ilmasuodinta, joka suodattaa koneelle menevää ilmaa..Hyvä vinkki muutes täytyy melkein itselläkin tänään hiukan katsella noita veden tyhjennys reikiä ennen talven tuloa
                      E70 X5 3.0d -07
                      E39 530da touring -99
                      ex: E36 325i sedan -93

                      Comment

                      • toperi
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2007
                        • 105

                        #26
                        Originally posted by Kähmy View Post
                        Katsopas, että kuskin puoleisen putsarin alla siellä "kourussa" on se tyhjennysreikä puhtaana...siellä on siis pikkuinen reikä, mistä vesi pääsee pois siellä pohjalla. Itsellä tuo paikka oli täynnä skeijaa ja jarrutehostin oli nähtävästi imassut ne vedet sisäänsä ja jäätyi pakkasella. Uusi tehostin on about >400e.

                        -Kähmy
                        tämä oli uusi tieto. tarkistetaan vaan, ilmeisesti meinasit tosiaan niitä raitisilmasuodattimia jotka ovat kummallakin puolella...

                        kiitos vinkistä.

                        Comment

                        • toperi
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 105

                          #27
                          Originally posted by humala View Post
                          taidat meinata raitisilmasuodinta ja toi edellinen ilmasuodinta, joka suodattaa koneelle menevää ilmaa..Hyvä vinkki muutes täytyy melkein itselläkin tänään hiukan katsella noita veden tyhjennys reikiä ennen talven tuloa
                          niin onko myös se reikä siellä ilmansuodattimen kotelossa jokin tyhjennysreikä? sen ympärillä oli kaikkia monkaa ja hieman öljyistä kuraakin jonka tietenki putsasin...

                          Comment

                          • Kähmy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 422
                            • Kempele

                            #28
                            Joo Humala oli ihan oikeassa, ei sitä näin sunnuntai-aamuna tajua kaikkea eka yrittämällä...eli reikä on tosiaan siellä kuskin puoleisen raitisilmasuodattimen alla!

                            -Kähmy
                            Last edited by Kähmy; 21-10-2007, 15:05. Reason: typo
                            e46 325xi
                            Yamaha FZR 1000 EXUP
                            ex-e39 530i Touring

                            Comment

                            • danies
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 10

                              #29
                              Originally posted by -kiki- View Post
                              Äsken juuri vein auton huoltoon ja ilmamassamittarin siellä vaihtavat, itse ostin peetrus nimiseltä hepulta mittarin mutta itse en alkanut vaihtamaan kun isot pojat kertoivat että homma ei ihan plug/play välttämättä olekkaan, kulku oli parempaa ilman mittarin johtoa, joten tästä oli helppo pohtia vian syy.
                              Tuo ilman ilmamassamittarin johtoa testaaminen varmaankin aiheuttaa vikakoodin. Vaikuttaako tuo jotenkin katsastuksesta läpi pääsemiseen vai pitääkö se nollauttaa jossain ennen katsastusta?

                              Comment

                              • sirkus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 2194
                                • kaustinen

                                #30
                                Jos johto on irti saattaa katsastuksessa olla liian kovat savuarvot. Vikakoodi sen sijaan ei dieselissä haittaa kun niistä ei toistaiseksi oteta obd testiä.
                                Chrysler 300c crd touring 2010
                                Daily driver
                                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                                Man cave on wheels
                                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                                Built not bought
                                V8, only juice&milk come in 2 litres

                                Kawasaki zzr1100 fighter


                                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎