Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sytytystulppien sielunelämästä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikke
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 579
    • Paimio

    Sytytystulppien sielunelämästä?

    Yritetään kirjoittaa tämä mahdollisimman selkeästi, tapaus menee kutakuinkin näin:
    Tilasin KL-varaosista tulpat muiden osien lomassa (Kone m30b34) Tähän hätään en muista mallia, boschin tulpat kuitenkin. Vaihdoin ne paikoilleen niin ei toiminut kunnolla, tasakaasulla ja kevyellä rasituksella pätkii ja nykii, ennen asennusta säädin kärkiväliä isommaksi ~0,90mm kun muistelin lukeneeni jostain että tuo helpottaa tyhjäkäyntiä.
    Vanhat tulpat ovat boschin w8lcr, oikeat mitä pitäisikin olla ja näillä toimi hyvin vaikka ovat aika kuluneen näköiset. Se keskellä oleva osa menettänyt jo jonkin verran muotoaan ja kärkiväli +1mm
    Kävimpä sitten motonetistä hakemassa "oikeat" tulpat mutta eipä sieltä täysin samoja saanut, sain wr8lc:t kuulemma sama tulppa mutta merkintä muuttunut. Laitoin ne paikoilleen, kärkiväli jälleen 0,90mm. Toimi paremmin mutta vieläkin samaa oireilua. Googletin noita ja ulkomaalaisilta forumeilta löytyi joitain tietoja niistä.
    Ainoa ero näissä kahdessa on että toisessa on "burn off resistor" Toisessa taas "with supression resistor". Mitä helv?

    Eli siis mitä seksuaalista eroa näillä kahdella on suomeksi? w8lcr vs. wr8lc
    Jotain hyvää korjausneuvoa tai vinkkin?

    Tässä liitteenä kuva josta selviää nuo tulppien koodit:

    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
    Nyk. VW Golf '00
    Nyk. VW Golf '95
    Historiaa:x17 BMW +Muuta
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Originally posted by Rikke View Post
    Jotain hyvää korjausneuvoa tai vinkkin?
    Tarkista jakajankannen, pyörijän ja tulpanjohtojen kuinto. Tarkista imuvuodot.

    LYÖ JOKA IKINEN POSSIN TULPPA VASARALLA PASKAKSI JA VAIHDA NGK ZGR5A tulpat tilalle ja niihin 0,9mm kärkiväliä. Ei toimineet useat Boschit mullakaan... 3x kokeiltu ja nykii.

    Jotkut tietty vannoo possien nimeen, toiset kgb:n, mulle se on aivan sama kunhan vaan toimivat ja possit eivät siihen pystyneet
    Last edited by Leka; 10-09-2007, 20:27.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #3
      R-kirjain tarkoittaa häiriönsuojavastusta, ei vaikuta moottorin käytökseen. Minä luotan Boschin sytytystulppiin, mutta pääasia että ovat tunnettua merkkiä.

      Comment

      • shotguni
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 70

        #4
        Ainaki crossipyörien tulpissa toi R tarkotti häiriösuojausta...ja ite ainaki pyörässä käytän noita R-tulppia(ku ei vaikuta hintaan). Muuten se pitäs olla sama.

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          #5
          Originally posted by Leka View Post
          Tarkista jakajankannen, pyörijän ja tulpanjohtojen kuinto. Tarkista imuvuodot.

          LYÖ JOKA IKINEN POSSIN TULPPA VASARALLA PASKAKSI JA VAIHDA NGK ZGR5A tulpat tilalle ja niihin 0,9mm kärkiväliä. Ei toimineet useat Boschit mullakaan... 3x kokeiltu ja nykii.

          Jotkut tietty vannoo possien nimeen, toiset kgb:n, mulle se on aivan sama kunhan vaan toimivat ja possit eivät siihen pystyneet

          Tervehdys, itsellä myös pientä nytkytystä alle 2000rpm ja kanssa toinen kierros bosseja menossa, pikkuisen parani näillä nelikärkisillä, muttei hyvä vieläkään. Käykös noi ngk zgr5 tulpat sit m20 moottoriin? tai joku muu mikä?

          Comment

          • Rikke
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 579
            • Paimio

            #6
            Originally posted by Leka View Post
            Tarkista jakajankannen, pyörijän ja tulpanjohtojen kuinto. Tarkista imuvuodot.

            LYÖ JOKA IKINEN POSSIN TULPPA VASARALLA PASKAKSI JA VAIHDA NGK ZGR5A tulpat tilalle ja niihin 0,9mm kärkiväliä. Ei toimineet useat Boschit mullakaan... 3x kokeiltu ja nykii.

            Jotkut tietty vannoo possien nimeen, toiset kgb:n, mulle se on aivan sama kunhan vaan toimivat ja possit eivät siihen pystyneet
            Pitääpi kokeilla noita NGK:n tulppia, Sattui löytymään noitakin kierros ja iso vasara kun penkoi varastoja

            Vastaus edelliseen että ainakin motonet tarjoaa noita-> 325 E30 M20 87--90 ZGR5A.
            Last edited by Rikke; 10-09-2007, 21:16.

            Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
            Nyk. VW Golf '00
            Nyk. VW Golf '95
            Historiaa:x17 BMW +Muuta

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by Rikke View Post
              Pitääpi kokeilla noita NGK:n tulppia, Sattui löytymään noitakin kierros ja iso vasara kun penkoi varastoja

              Vastaus edelliseen että ainakin motonet tarjoaa noita-> 325 E30 M20 87--90 ZGR5A.
              Mulla kyllä m20- ja m50-moottoreissa Boschilaiset ovat aina toimineet moitteetta. Tosin niin toimivat myös NGK:t.

              Oletko kokeillut säätää niitä uusia Boschilaisia tehtaan ilmoittamaan välykseen eli 0,7-0,8 milliin?

              EDIT: Ja itse asiassa oli siinä m20b20:ssä juuri nuo Boschin W8LCR:t. Jotenkin muistelen, että olivat halvat tulpat, jotain 2,5 euroa kappale tjsp.
              Last edited by SledgeHammer82; 10-09-2007, 21:36.

              Comment

              • Erich
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 783
                • Hämeenkyrö

                #8
                Originally posted by Lanttu View Post
                R-kirjain tarkoittaa häiriönsuojavastusta, ei vaikuta moottorin käytökseen.
                Originally posted by shotguni View Post
                Ainaki crossipyörien tulpissa toi R tarkotti häiriösuojausta...
                Luetaan niitä kysymyksiä... Sehän kuului, mitä eroa on burn-off resistorilla ja suppression resistorilla. Ja se jäi edelleen harvinaisen epäselväksi. Ei selvinnyt mullekaan, kun kesällä yritin setviä täsmälleen samaa asiaa. Pitäis vissiin soittaa possin sedälle ja kysyä...

                Nimimerkillä täälläkin M30B34, bossin tulpat ja nykii. Kaikki muu ryjä on kunnossa. Vaihdetaan ja raportoidaan...
                6 - E24 635
                7 - E38 740
                8 - E31 850

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Joissakin automalleissa on tulppien puhdistustoiminto sytytysjärjestelmässä, eli tämä "burn off" käynnistyy moottorin sammuttamisen jälkeen,yleensä ohjelma antaa muutaman sekunnin ajan kipinöitä muutaman sadan kipinän sekuntitahdilla. Ei siis kannata heti mennä irroittelemaan tulpanjohtoja uudemmissa suorasytytteisissä. Etuvastuksella lienee tässä lähinnä virtaa rajoittava tehtävä.
                  Aikaisemmin R tulpat olivat häiriönpoistovastuksella varustettuja mutta kehittyneemmät sytytysjärjestelmät suunniteltiin käyttäämään tätä resistanssia hyväkseen palotapahtuman / tulpan toiminnan määrittelyssä. Suorasytytysjärjestelmiin ei ole viisasta juuri koskaan asentaa resistanssitonta tulppaa koska vastuksen virtaa rajoittavaa ominaisuutta useimmiten myös hyödynnetään niissä.

                  Se ei ole vielä selvinnyt onko perinteinen R tulpan etuvastus ja ns. "burn off" vastus samansuuruinen, tai rakenteellisesti samanlainen, mutta arvelisin eroa olevan koska tyypityskin on erilainen.
                  Last edited by WSE1; 10-09-2007, 23:30.

                  Comment

                  • Harzzza
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 218
                    • Tampere

                    #10
                    Mulla taas oli NGK :n kakskärkiset ja tyhjäkäynti oli hitusen ontuvan nykivää. Vaihoin Bosch super4 :set ja lakkas ku laakista. Käy kun kello.

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #11
                      Tuo on kyl yks maailman myyttisimmistä asioista, miksi eri moottorit suosii eri merkkisiä tulppia, melkeinpä tulpan mallista riippumatta.

                      Itelläkin ollut koneita, jotka ei vaan suostu Boschilla toimimaan, vaan tahtoo sen NGK:n ja pelaa kuin unelma.

                      Sitten toisaalta mm. Skylinessa ei NGK:t oikeen futannnu, vaan Densot laitto paikalleen niin laulo ku uutena.

                      Henkimaailman hommia sanon minä.
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        suorasytytys

                        Mitas tulppia ootte sit kayttanyt suorasytkan kans ahdetussa moottorissa ja millaisella karkivalilla. Itsella oli ainakin aikaisemmassa (myos ahdettu)Motronicilla ja vakiosytytyksella NGK ja karkivali aika pieni jotain 0,50- 0,60 mm luokkaa.
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by Rikke View Post
                          Eli siis mitä seksuaalista eroa näillä kahdella on suomeksi? w8lcr vs. wr8lc
                          Vastataanpa nyt tähän vielä kun tuli kiireitä eilen illalla.

                          W8LCR on poistuva tuote jonka korvaa WR8LC. Ainoa ero noissa on äkkiseltään katsottuna että WR8LC:ssä on 0,8mm kärkiväli kun taas vanhassa W8LCR:ssä se on 0,7mm, näin ollen WR8LC toimii yhtä huonosti/hyvin kuin vanha W8LCR.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            #14
                            Onko kukaan kokeillut Briskin tulppia? Mulla ainakin turbo volvo tykkäsi kovasti noista "kärettömistä" tulpista, aivan niin kuin valmistaja lupasikin...
                            Mm lähes kaikki kärki ralli tallit ajavat Briskin tulpilla...

                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1482
                              • Porvoo

                              #15
                              Densot toimii mulla

                              Densot alle ja nykiminen alle 2000rpm:n lopahti siihen paikkaan. Tarkkaa mallia nyt en ulkoa muista, mutta jr6 löytyi lopusta eli lämpöarvot jo vähän toista luokkaa kuin bosch:in 8. Ei kuitenkaan vielä niin kova kuin noissa LEKAN suosittelemissa ngk:ssa oli lämpöarvo 5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎