Announcement

Collapse
No announcement yet.

tds ilmaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • apina
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 274
    • Espoo

    tds ilmaaminen

    Kaikki vinkit tervetulleita! Ilmausruuvien jne käytöstä.
    Last edited by apina; 21-03-2008, 14:09.
    318iA Touring -02
    ex 316 2.5l -87
    ex 525tdsA Touring -95
  • bme535
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 105
    • Jkl

    #2
    Varmista ettei paisarilta syyläriin menevä pikkuletku ole tukossa.

    Sitten keula vähän ylemmäs, auto käyntiin, lämppäristä lämmönsäätö kuumalle, puhallin ykköselle, kierroksia 3500, kaadat vaan vähän väliä nestettä lisää, pidä huoli, ettei lämmöt nouse liian korkealle ja että kabiiniin tulee lämmintä, ryntäytä välillä sekunniks täysille kierroksille muutamia kertoja peräkkäin.
    Jatka näin kunnes termostaatti aukeaa.
    Sitten aamulla moottorin jäähdyttyä kunnolla tarkasta nestemäärä!
    E34 535 tic

    Ex:
    E34 525 tds Touring
    E30 320i Touring
    E34 535i
    E30 325i
    E12 518
    E30 316 -> 318i

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      JA ihan ekana täytät järjestelmän irrottamalla ylävesiletkun koneenpäästä ja kaadat siiä kamat sisään syylariin ja koneeseen.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • RiteCo
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 97
        • Harjamäki

        #4
        Kuinka korkealle?

        Asensin alkuviikosta lohkolämmitimen oman autoon ja samainen tds moottorin ilmaus tuli ajankohtaiseksi. Pari kysymystä jäi vielä auki::think

        1. Kuinka korkealle auton keula kannattaa nostaa ilmausta varten? 15 cm rotvallin päälle, 30 cm tienvieruspenkan päälle vai tunkilla 50 cm?

        2. Kuinka korkealle lämpömittarin pitäisi oikein toimiessaan nousta kun termostaatti aukeaa. En muista, että omani olisi mennyt koskaan yli puolen välin....

        3. Mitä voi särkyä, jos moottori on huonosti ilmattu?

        Kiitos jo etukäteen.
        -x-x-x-x-x-x-x-x-

        MFG RiteCo


        W211 and 944

        ex E21, ex E30, ex E39

        Comment

        • bme535
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 105
          • Jkl

          #5
          Originally posted by RiteCo View Post
          Asensin alkuviikosta lohkolämmitimen oman autoon ja samainen tds moottorin ilmaus tuli ajankohtaiseksi. Pari kysymystä jäi vielä auki::think

          1. Kuinka korkealle auton keula kannattaa nostaa ilmausta varten? 15 cm rotvallin päälle, 30 cm tienvieruspenkan päälle vai tunkilla 50 cm?

          2. Kuinka korkealle lämpömittarin pitäisi oikein toimiessaan nousta kun termostaatti aukeaa. En muista, että omani olisi mennyt koskaan yli puolen välin....

          3. Mitä voi särkyä, jos moottori on huonosti ilmattu?

          Kiitos jo etukäteen.
          1. Tollaset 20 - 30cm riittää.

          2. Lämpömittari ei saisi koskaan nousta kovin paljoa yli puolen välin..
          Termari aukee kun lämpömittari on noin puolivälissä. Tiedät siitä, kun ylä- ja alavesiletkut ovat kuumat.

          3. Jos moottori on huonosti ilmattu, ei sisälle tahdo tulla lämpöä, sylinterikansi kuumenee liikaa (koska sen sisällä ei ole tarpeeksi nestettä joka jäähdyttäisi),
          kannentiiviste voi palaa ja kansi haljeta.

          Kun vaihdatte termarin, asennatte/vaihdatte lohkiksen ja nesteet lasketaan pois, niin ottakaa neste talteen ja mitatkaa määrä.
          Kun sitten täytätte, joko vanhalla tai uudella nesteellä, niin pitäkää huoli, että järjestelmään menee vähintään sama määrä nestettä kuin sieltä tuli poiskin!
          Tästä voi päätellä onko järjestelmä ~ täynnä.
          E34 535 tic

          Ex:
          E34 525 tds Touring
          E30 320i Touring
          E34 535i
          E30 325i
          E12 518
          E30 316 -> 318i

          Comment

          • salsal
            Bimmer Rookie
            • Sep 2007
            • 38
            • Lahti

            #6
            Omassa 525 td :ssä ei lämpömittari nouse puoleenväliin kuin moottoritie nopeuksissa(~130km/h). Hitaammassa ajossa pysyy selkeästi matalammalla, sekä kaupungissa että maantiellä. Onkohan termari vaihto vuorossa (vesi kiertää liian aikaisin/koko ajan)??

            Comment

            • 525 TD
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 281
              • IISALMI

              #7
              "lämpömittariakaan ei saa kuin viisarin verran yli puolen välin"

              Ei sitä pidäkkään saada , tuo on moottorin normaali lämpötila (kello 12 ja hivenen yli)

              kun avaimesta käännetään virrat päälle (ei käyntiin) , pitäisi vesiventtiilien vieressä olevan kiertovesipumpun pyöriä jo poistaa ilmat

              Pentti L
              Last edited by 525 TD; 11-10-2007, 16:52.

              Comment

              • ongelmalapsi
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1063
                • Hämeenlinna

                #8
                Ite ilmasin aina 325tds ja 525 tds:sät niin että vettä ensin niin paljon kuin meni ilman että kone kävi, sitten kone vaan raakasti käymään ja lisäilin nestettä, ja kabiinista lämmöt täysille. näin ite tein eikä ikinä mitään ongelmia. paisarin korkki koko ajan auki eikä tarvinnut autoa nostella yhtään mistään.
                -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                GMC Topkick C6500 rollback -95
                Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                E46 330xiA -02
                Chrysler neon -99

                Comment

                • Arto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1079
                  • Vaasa

                  #9
                  Originally posted by ongelmalapsi View Post
                  Ite ilmasin aina 325tds ja 525 tds:sät niin että vettä ensin niin paljon kuin meni ilman että kone kävi, sitten kone vaan raakasti käymään ja lisäilin nestettä, ja kabiinista lämmöt täysille. näin ite tein eikä ikinä mitään ongelmia. paisarin korkki koko ajan auki eikä tarvinnut autoa nostella yhtään mistään.
                  näin tein (plus että auto on ylämäessä niin, että keula on perää korkeammalla) mutta silti ei ala puhaltamaan lämmintä. moottorin lämmöt pysyy normaalissa, eikä heittele. mitäs tässä nyt pitäis tehdä
                  325tds -97
                  GSX-R1000 -04

                  Comment

                  • bmw e39
                    Newbiemmer
                    • Jan 2006
                    • 25
                    • oulu

                    #10
                    auttaisko ylä ja alavesiletkun puristelu,eikä kannata luovuttaa ihan heti:think

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎