Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boksin ohjelmoinnista ja koneen vaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ebola
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 12

    Boksin ohjelmoinnista ja koneen vaihdosta

    Tuli eteen koneen vaihto -95 525TDS tuurinkiin. Löysin onneksi vaihtokoneen bokseineen kaikkineen, vaan sitten sitten alkoikin ongelmat boksin kanssa. Oli nimittäin niin, että boksiin menevä johtosarjan liittimen päässä oleva nipuska oli tässä vaihtokoneen boksissa hieman eri paikassa kun vm95 liittimessä. Vanha boksi ei mennyt autoni johtosarjan kanssa yhteen.

    Vaihtokone on -92 ja sain selville että vuonna 93 oli ruiskupumppu ehtinyt muuttua. Samalla muuttui sitten boksikin. Ajattelin että tässä voisi edetä niin, että Boschin vm95 boksin voisi uudelleenohjelmoida ohjaamaan vm92 ruiskua, jolloin voisin käyttää suoraan omaa boksia ja vetää boksista lähtevän johtosarjan piuhat kiinni vanhaan moottoriin.

    Asiaa olen kysellys Boschilta suoraan, mutta siellä ei osattu sanoa mitään tarkkaa, kerrottiin vain että he eivät itse edes ohjelmoi bokseja vaan bemari tekee sen itse (saksassa?). Pientä mutinaa kuului siitä, että boksin liittimen nastajärjestys olisi muuttunut.

    Bemarilla ei osattu taas kertoa että voiko tuon 95 boksin ohjelmoida vai ei. Valitettiin vain kovaa kiirettä ja että tästä selvittämisestä pitäisi maksaa asentajalle liksaa :(

    Mitä luulette, onnistuuko tuollainen uudelleenohjelmointi ja mistä sitä voisi lähteä jäljittämään? Vai onnistuu ylipäätään tuon vaihtokoneen pistäminen?

    Toinen mahdollisuus olisi pistää vaihtokoneen oma boksi autoon kiinni, mutta näytti kyllä siltä ettei vanha boksi olisi jonkun toisenkaan liittimen takia sopinut autoon. Lisäksi tulisi eteen 92 johtosarjan uudelleenvetäminen ja siitä mistä mikin piuha tulee ja menee ei ota hullukaan selvää, ellei jostain löydy jotain kytkiksiä (mistä?). Samoin se on epäselvää että tukeeko vanha boksi auton kaikkia vipstaakeleita, ainakin sen tiedän että omaan 95 boksiin menee ainakin ajonestosta yksi piuha.

    huh.. vihjeistä kiitollinen..

    -esa
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Toden-näköisesti kusaisee koko homma. -95 koneessa on jo käsittääkseni ajonesto osa boxin softaa. Jos moottoreissa on eri pumput ym. softalla ohjattavaa, ei softia voi laittaa ristiin ja uudelleen ohjelmointi on tässä suhteessa täysin mahdotonta. En tunne em.koneiden/elektroniikan eroja, mutta yleisesti on nykykoneiden osalta niin että eri varaosanumerot omaavia moottoreita ei enään saa sekoitettua millään. Jos autosi oma softa ei toimi asennettavassa uudessa=vanhassa koneessa on homma käytännössä mahdoton. Bemarissa erityisesti. Tosin nyt puhutaan vielä vuosimalleista jotka on siinä ja siinä tässä suhteessa. Jos onnistut, olen erittäin kiinnostunut miten?

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Jos asia on niinkuin Hemi olettaa, taitaa homma vaatia vielä pähkäilyjä toimiakseen.

      Eli pitää siirtää koko moottorinjohtosarja toisesta toiseen, kaikkine bokseineen päivineen. Tosin en ole ollenkaan tuttu näiden uudempien "diisseleiden" kanssa, mutta ajatusmallina (siis periaatetasolla) vastannee samaa kuin siirtäisi motronic koneen L-jetronicin tilalle. Enempi tutumpaa on L-jetronic turbon muuttaminen motronic turboksi.

      Ko. tapauksessa pitää vaihtaa a) moottori, b) koko moottorin johtosarja ja c) kaikki moottorin toimintaan liittyvät boxit (motronic ja "nakutusboxi" + sen johtosarja).

      Mutta sekään ei vielä riitä. Moottorin johtosarja liittyy korin johtosarjaan ns. "moottori liittimellä" ("engine socket" tai "engine connector") ja joka sijaitsee sulakerasian vieressä. L-jetronicin liitin on pyöreä, motronicin vastaava on taas kantikas (ja kolmirivinen). Oikeat johdot pitää osata "naittaa" oikein, moottorijohtosarjasta korijohtosarjaan. Mutta silloinkin pitää tietää mitkä johdot liitetään mihin.

      Kuten yleensä, myös tässäkin tapauksessa vanhempaa ja uudempaa järjestelmää ei voi sekoittaa. Osat on oltava pääsääntöisesti joko toisesta tai toisesta.

      Sinuna yrittäisin hommata kytkentäkaaviot moottorin ohjaukseen liittyen, molemmille koneille. Niistä selvittämällä sitten tutkia mitä ja miten pitäisi toimia. Maailmalla myydän DVD ja CD levyjä (BMW ETM), jotka sisältänevät nämä tiedot. Kokeile mm. eBay:stä ( http://www.eBay.com ).

      t: Timo

      Comment

      • Carman
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 676
        • Vilppula

        #4
        Onko sulla siitä vanhasta koneesta pumppu tallessa ja ehjä?
        Taitais päästä helpoimmalla vaihtamalla vanhasta koneesta pumppu uuteen moottoriin.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎